Aankondiging

Collapse
No announcement yet.

Mac of Windows PC, en wat dan?

Collapse
X
 
  • Weergaveopties
  • Begin
Clear All
new posts

  • #16
    Re: Mac of Windows PC, en wat dan?

    Bij mij is het op Mac wel zo dat ik op een nieuwe Mac met nieuw OS oude software kan draaien. Bij Ventura laat ik -zonder spijt- mijn laatste Adobe programma achter (LR6.14, de laatste 'perpetual license') vraagt nl. om een AAM ofte Adobe Application Manager te downloaden, wat op Adobe een dood spoor is. Bij het vorige Mac OS (Monterey) werd dat ook nog gevraagd, maar ging het programma alsnog open.
    Ik heb heel wat oude software kunnen meenemen van mijn oude Mac (i7 chip) naar mijn nieuwe Apple M1 chip. Mits 'Rosetta' draait er nog van alles.



    Start your trial? ¿Que? Ik heb een 'perpetual license' weliswaar op obsolete software!

    (ik moet nog steeds onderzoeken waarom schermafdrukken op deze nieuwe Mac zo groot verschijnen op het BD-forum - waarschijnlijk resolutie, die is nu 144 t.o.v. 72 vroeger)
    Last edited by LesC; 8 december 2022, 14:02.
    BD1166BE. CANON camera's (7D, G9), objectieven van 10 t/m 400mm, en Speedlite 580EX II - Manfrotto tripod 190CXPro4 + Markins Q3 -  M1 iMac 24" - 16GB RAM - 2TB SSD (MacOS Sonoma 14.4) - iPhone XR (iOS 17.4) + iPad5 WiFi (iPadOS 16.7.6)

    Comment


    • #17
      Re: Mac of Windows PC, en wat dan?

      Oorspronkelijk geplaatst door Red Falcon Bekijk bericht
      Windows 10 is gratis.
      Zeg me eens waar ik gratis een volledige versie kan krijgen? Het is niet omdat die bij je pc komt dat die gratis is. Voor zover ik weet als je een Windows licentie koopt als particulier ben je meer dan 100 euro kwijt.

      Ik heb hier nog een XP draaien in een VM voor 1 applicatie. En een W7 op een pc. En daar komt geen W10 op, ik neem niet het risico dat voor die 2 applicaties dat die moet draaien er problemen komen. De W10 draait in een VM en daarvoor heb ik een licentie gekocht, gratis was die zeker niet.

      Ik zeg steeds aan wie me dat vraagt om een mac te kopen. Daar ken ik niets van en dan laten ze me gerust De enige mac fanaat die ik ken is minder en minder blij omdat applicaties waar hij al lang gebruik van maakt niet meer ondersteund (gaan) worden. En ook dat het elke keer andere interfaces, accesoires etc zijn. Maar hij blijft ermee doorgaan. Denk dat het een geval van BSDM is of "Stockholm syndrome".

      Comment


      • #18
        Re: Mac of Windows PC, en wat dan?

        Oorspronkelijk geplaatst door Spanik Bekijk bericht
        Zeg me eens waar ik gratis een volledige versie kan krijgen?
        Als je een W8 of W10 hebt kunt ge nog steeds GRATIS upgraden naar W11 met hun serienummer.
        Hoe het moet staat op hun website.
        Ene BTW, ik heb niks tegen Mac als je dat maar weet, maar ik moet het niet meer hebben
        Ik ga hier geen oorlog Win / Mac ontketenen hé.
        Voor mij is Windows veel beter punt uit.
        Canon 90D | Tamron 10 - 24mm | Canon 24 - 70mm L
        Fujifilm X-T4 + SmallRig handgreep | Samyang 12mm f/2 | Fujinon XF 27mm f/2.8 | Fujinon 35mm f/1.4 | Fujinon XF 16-55mm f/2.8 R LM WR | Fringer EF-XF ProII | X-E2s.

        Comment


        • #19
          Re: Mac of Windows PC, en wat dan?

          upgrade van win7 naar win10 is gratis, upgrade van win10 naar 11 is ook gratis. Dus je kunt in principe van win7 gratis naar win11.
          www.polartha.com

          Comment


          • #20
            Re: Mac of Windows PC, en wat dan?

            De upgrade is gratis als je al ooit voor een van de versies die je kan upgraden betaald hebt. Als je zelf een pc samenstelt dan kan je nergens gratis een versie van W10 krijgen.

            Comment


            • #21
              Re: Mac of Windows PC, en wat dan?

              Oorspronkelijk geplaatst door Spanik Bekijk bericht
              De upgrade is gratis als je al ooit voor een van de versies die je kan upgraden betaald hebt. Als je zelf een pc samenstelt dan kan je nergens gratis een versie van W10 krijgen.
              Nee, nee, geen "upgrade", het is een volledige versie.
              Voorwaarde dat je ooit op je Pc een eerdere Windows had staan, ik kan er naast zitten maar ik denk dat het vanaf Windows 7 was dat je een 11 kon installeren.
              Canon 90D | Tamron 10 - 24mm | Canon 24 - 70mm L
              Fujifilm X-T4 + SmallRig handgreep | Samyang 12mm f/2 | Fujinon XF 27mm f/2.8 | Fujinon 35mm f/1.4 | Fujinon XF 16-55mm f/2.8 R LM WR | Fringer EF-XF ProII | X-E2s.

              Comment


              • #22
                Re: Mac of Windows PC, en wat dan?

                Tot nu toe heb ik nog geen enkele Windows applicatie gehad - of randapparatuur - die niet meer zou draaien op nieuwere versies van het OS.
                Ook nooit nog licentiekosten gehad sinds de aankoop van WIN8 PRO voor 24€ lang geleden voor mijn desktop.
                Op een oude laptop was de key van WIN7 geldig voor WIN10.

                Mijn desktop is WIN11 compatible maar MS heeft nooit automatisch de upgrade gedaan van WIN10, ik zal het dan maar eens zelf doen voor WIN12 uitkomt .

                Naar mijn ervaring is Windows ook zeer stabiel.

                Comment


                • #23
                  Re: Mac of Windows PC, en wat dan?

                  Ik ben een paar jaren geleden overgeschakeld van iMac naar Mac mini. Minder duur en ik kan mijn uitstekend Eizo scherm behouden.
                  BD0252BE

                  Comment


                  • #24
                    Re: Mac of Windows PC, en wat dan?

                    Oorspronkelijk geplaatst door Orval Bekijk bericht
                    Ik ben een paar jaren geleden overgeschakeld van iMac naar Mac mini. Minder duur en ik kan mijn uitstekend Eizo scherm behouden.
                    Ik overweeg de overstap van mijn "vintage" iMac naar de nieuwe Mac mini (de volgende iMac met A3 chip is pas voor over een jaar)
                    Vraagje: welk Eizo scherm heb je bij de Mac mini? Ik veronderstel eentje uit de CS of CG reeks.

                    Iemand een andere suggestie voor het scherm?
                    Vriendelijke groet, laGrange
                    http://lagrange.1x.com
                    "You don't take a photograph, you make it" Ansel Adams

                    Comment


                    • #25
                      Re: Mac of Windows PC, en wat dan?

                      Oorspronkelijk geplaatst door Lagrange Bekijk bericht
                      Ik overweeg de overstap van mijn "vintage" iMac naar de nieuwe Mac mini (de volgende iMac met A3 chip is pas voor over een jaar)
                      Vraagje: welk Eizo scherm heb je bij de Mac mini? Ik veronderstel eentje uit de CS of CG reeks.

                      Iemand een andere suggestie voor het scherm?
                      Goei keuze, de nieuwe Mac mini ziet er fantastisch uit.
                      En als scherm de Eizo, eentje uit de CG reeks
                      Instagram

                      Comment


                      • #26
                        Re: Mac of Windows PC, en wat dan?

                        Oorspronkelijk geplaatst door Lagrange Bekijk bericht
                        Ik overweeg de overstap van mijn "vintage" iMac naar de nieuwe Mac mini (de volgende iMac met A3 chip is pas voor over een jaar)
                        Vraagje: welk Eizo scherm heb je bij de Mac mini? Ik veronderstel eentje uit de CS of CG reeks.

                        Iemand een andere suggestie voor het scherm?
                        Ben tijd geleden ook overgestapt van 10 jaar oude 27" iMac naar de nieuwe generatie A chips toestellen. Laat je daarbij vooral niet gek maken door de reclamejongens die je pushen naar nog snellere processorversies. Om je een idee te geven: mijn oude iMac deed er 7 minuten over om een 45 MP foto te ontruisen. De Airbook in standaardversie met A1 chip van mijn vrouw doet er 10-11 seconden over. Mijn MacStudio, ook standaardversie, doet er 7 seconden over. Daar moet je het dus niet voor doen.

                        Eizo +1

                        Comment


                        • #27
                          Re: Mac of Windows PC, en wat dan?

                          Oorspronkelijk geplaatst door Xcram Bekijk bericht
                          Mag ik jullie nog eens lastig vallen?
                          Ik ga binnenkort dus mijn vroegere hobby nieuw leven inblazen.
                          Een plaatsje in de HOF met een van mijn probeerseltjes onlangs heeft me alleen maar meer zin gegeven.
                          Ik moet wel terug in zowat alles investeren: nieuwe camera/lens, maar ook computer om fotobewerking mee te doen.
                          Ik heb nu een 'vintage' iMac met 27" scherm die al lang niet meer compatibel is met de recente versies van zowat alle softwarepaketten.
                          Nu vraag ik me af of ik bij Apple ga blijven, of toch de stap naar Windows ga zetten.
                          Een nieuwe iMac 24" M1 zou voor de hand liggen.
                          Anderzijds denk ik dat ik goedkoper af ben met een degelijke PC met afzonderlijk scherm (24 of 27").
                          Ik hoor graag jullie idee hierover... Wat zijn vereisten voor PC, welk scherm raden jullie aan? Zie ik iets over het hoofd?
                          Werken alle fotobewerkingspaketten (Photoshop vooral dan) hetzelfde in beide versies?

                          Alvast dank.

                          (Als dit bericht hier niet op de juiste plaats staat, laat het weten en ik verplaats het.)
                          Een maand later, wellicht heb je nu al lang uw beslissing genomen en hobby weer volop opgenomen.
                          Een HOF is een mooie bekroning, dus zeker een mooie incentive voor een herstart.

                          Zelf ben ik het eeuwige dualisme tussen Apple en Windows al 35 jaar aan het onderhouden : Apple eerst als..., gewoon daarmee begonnen ( na de Tandy TRS80 met cassetterecorder natuurlijk) . Daarna DOS (dos 3.1, those were the days...) /(later Windows onder DOS) wegens betaalbaarder computer (Commodore met harde schijf van 30 Mb). Dan Apple omwille van de stabiliteit en gebruiksgemak ( idd cfr Sieg nog nooit geen problemen met virussen op de Apple) maar in combinatie met Windows professioneel wegens noodzaak van programma's enkel onder windows.
                          Momenteel aan't typen op een MacBook, maar foto's op een (afgeschreven ) Windows computer met een heel behoorlijk scherm van BenQ. èn hobby-werkend daarop nog met Lightroom 6 en Silver Efex Pro 2, alles beetje traag ; maar het lukt behoorlijk.

                          Op Apple staat er nu Affinity Photo ; maar zonder deftig te proberen of handleiding lijk ik daarop het meest op een 3-jarige peuter met z'n i-pad.

                          Wat ik wou zeggen :een logische vraag ; maar misschien moet uw hobby niet perse uw computerkeuze bepalen. Misschien wordt oldskool digitaal het nieuwe analoog;

                          Veel succes in elk geval.
                          groeten, Geert.

                          Comment


                          • #28
                            Re: Mac of Windows PC, en wat dan?

                            Oorspronkelijk geplaatst door Lagrange Bekijk bericht
                            Ik overweeg de overstap van mijn "vintage" iMac naar de nieuwe Mac mini (de volgende iMac met A3 chip is pas voor over een jaar)
                            Vraagje: welk Eizo scherm heb je bij de Mac mini? Ik veronderstel eentje uit de CS of CG reeks.

                            Iemand een andere suggestie voor het scherm?
                            Ik sta op het punt dezelfde keuze te maken i.e. Oude iMac 27” vervangen door Mac Mini ( nu de 2 uit is. !). Maar ben er nog niet uit welk scherm te kiezen. Advies en ervaringen zijn zeer welkom.

                            Comment


                            • #29
                              Re: Mac of Windows PC, en wat dan?

                              Oorspronkelijk geplaatst door Hasee Bekijk bericht
                              Ik sta op het punt dezelfde keuze te maken i.e. Oude iMac 27” vervangen door Mac Mini ( nu de 2 uit is. !). Maar ben er nog niet uit welk scherm te kiezen. Advies en ervaringen zijn zeer welkom.
                              Ik ga allicht eind dit jaar ook de knoop doorhakken; Mac Mini of Studio. Maar volgens ik lees op het forum van MacRumors geven toch velen de voorkeur aan de Apple Studio Display.
                              Hier alvast een goede review website: https://www.rtings.com/monitor/reviews/best/mac-mini
                              Minder glas dan vroeger, maar beter.

                              Comment


                              • #30
                                Re: Mac of Windows PC, en wat dan?

                                Oorspronkelijk geplaatst door Leopard Bekijk bericht
                                Ik ga allicht eind dit jaar ook de knoop doorhakken; Mac Mini of Studio. Maar volgens ik lees op het forum van MacRumors geven toch velen de voorkeur aan de Apple Studio Display.
                                Hier alvast een goede review website: https://www.rtings.com/monitor/reviews/best/mac-mini
                                Omdat ze geen Eizo schermen getest hebben is het nogal logisch dat de voorkeur uitgaat naar een Apple Studio Display.
                                Instagram

                                Comment

                                Working...
                                X