Aankondiging

Collapse
No announcement yet.

lr catalogus verplaatsen

Collapse
X
 
  • Weergaveopties
  • Begin
Clear All
new posts

  • lr catalogus verplaatsen

    hallo
    ik zou graag mijn catalogus van LR verplaatsen naar mijn D schijf op mijn PC
    ik probeer dit te doen zoals Piet aanheeft op Photofacts academy, maar dit lukt niet
    als ik kijk op mijn c schijf (ssd van 222gb groot) is dit bestand(catalogus) 111gb groot, u begrijpt dat dit een groot stuk is van mijn C schijf, en ik dit wil verminderen
    Piet heeft aan dat je dit best doet met knippen en plakken, maar als ik dit doe , knippen in c en plakken in D , krijg ig steeds de melding
    dat er niet genoeg schijfruimte vrij is,alhoewel dat er op mijn D schijf nog 1,09TB ruimte vrij is, zegt de melding dat er maar 43,9gb beschikbaar is en dat er nog 69GB nodig is +-
    hoe komt dit, en wat kan ik er aan doen
    het bestand LR cataloog kan hij verplaatsen, maar het bestand Lr catalog previews lrdata, lukt niet.
    dat bestand is 111gb groot
    ik weet het is nen hele uitleg , en hoop dat het een beetje begrijpbaar is.
    alle goede en wijze raad is welkom,
    dank bij voorbaat
    met vriendelijke groeten
    Daniel
    bd0379be

  • #2
    Re: lr catalogus verplaatsen

    Je kan eventueel enkel de catalog file verplaatsen en niet de previews.
    Als LR de previews niet vind, zullen ze toch automatisch terug aangemaakt worden.
    Zelfde geld voor de 1:1 previews trouwens
    Sony A7R mkIII - Sony 16-35mm F4 - Sony 24-70mm F2.8 GM - Sony 70-200mm F2.8 GM - Sony 90mm F2.8 Macro G
    Website - 500px - Instagram

    Comment


    • #3
      Re: lr catalogus verplaatsen

      en de preview map verwijderen op de c schijf dan ?
      bd0379be

      Comment


      • #4
        Re: lr catalogus verplaatsen

        Oorspronkelijk geplaatst door tweetty Bekijk bericht
        en de preview map verwijderen op de c schijf dan ?
        Idd. Je kan ze misschien eerst hernoemen, moest er toch iets mislopen.
        Sony A7R mkIII - Sony 16-35mm F4 - Sony 24-70mm F2.8 GM - Sony 70-200mm F2.8 GM - Sony 90mm F2.8 Macro G
        Website - 500px - Instagram

        Comment


        • #5
          Re: lr catalogus verplaatsen

          Misschien eens proberen: D->rechtsklikken->eigenschappen->tab extra->controleren en dan herstellen ook als het niet nodig is, eventueel op C herhalen.
          Nikons, Nikkors, Sigma's en Tamrons..15 tot 400mm en nu ook een Pen + Zuiko's en Lumix...

          Comment


          • #6
            Re: lr catalogus verplaatsen

            heb ik zo net gedaan, helpt ook niet
            maar mij lijkt het er nu op, dat de pc precies het bestand naar de c schijf wil kopieren, want de waardes die hij door heeft van 41,6gb beschikbaar , en totale grote 22gb zijn juist dezelfde als de C schijf
            zou het te maken kunnen hebben dat de C geen naam heeft, maar daar staat de windows op, en de D een Data schijf noemt ???
            of heeft dat met one drive te maken
            bd0379be

            Comment


            • #7
              Re: lr catalogus verplaatsen

              mij lijkt het er op dat ik die preview bestanden enkel in de map Afbeeldingen kan plaatsen op de C
              en dus helemaal niet naar de D kunnen
              rara
              bd0379be

              Comment


              • #8
                Re: lr catalogus verplaatsen

                Mogelijk zijn in de 111 GB veel previews die je niet meer nodig hebt.
                Het automatisch verwijderen van previews na een ingestelde tijd werkt niet altijd goed (heeft te maken met de afmetingen, google daar eens op).
                Delete al je previews, kopieer het catalog bestand naar de nieuwe plaats, klik hierop in de verkenner en LR zal openen en meteen de nieuwe locatie herkennen.

                Bij mij staan de catalog en de previews in C:\Lightroom zoals ik zelf heb aangegeven.
                Of je de locatie van de previews kan loskoppelen van de catalog weet ik niet.

                Ik veronderstel dat je ook regelmatig schoonmaak houdt in de backups van de catalog, LR doet dat niet zelf, en je hebt toch maar de meest recente nodig.

                Comment


                • #9
                  Re: lr catalogus verplaatsen

                  ik heb dit nu gedaan, previews verwijderd, en cataloog naar D:\ Lightroom geplaatst
                  maar nu heb ik een ander probleem denk ik,
                  Als lightroom openstaat, of er zelfs op bezig ben, opent spontaan het scherm om te importeren, raar
                  bd0379be

                  Comment


                  • #10
                    Re: lr catalogus verplaatsen

                    Bij preferences -> Eerst tab -> Import Options-> Show import dialog when a memory card is detected.

                    Staat dit toevallig aan?
                    Sony A7R mkIII - Sony 16-35mm F4 - Sony 24-70mm F2.8 GM - Sony 70-200mm F2.8 GM - Sony 90mm F2.8 Macro G
                    Website - 500px - Instagram

                    Comment


                    • #11
                      Re: lr catalogus verplaatsen

                      ja dit staat aan, maar denk dat dit bij mij altijd aangestaan heeft,
                      en momenteel steekt er wel geen memorykaart in, hoor
                      bd0379be

                      Comment


                      • #12
                        Re: lr catalogus verplaatsen

                        heb het nu toch maar uit gevinkt, ik hou u op de hoogte
                        bd0379be

                        Comment


                        • #13
                          Re: lr catalogus verplaatsen

                          Probeer SequoiaView eens, hiermee worden de bestanden grafisch weergegeven en ik ben ook wel hele grote tegengekomen, die niet in de verkenner zichtbaar waren.

                          GUI nog uit de een vorig tijdperk, maar het werkt perfect
                          Nikons, Nikkors, Sigma's en Tamrons..15 tot 400mm en nu ook een Pen + Zuiko's en Lumix...

                          Comment


                          • #14
                            Re: lr catalogus verplaatsen

                            het ziet er naar uit dat dit zo is opgelost, bedankt voor de goede raad
                            bd0379be

                            Comment


                            • #15
                              Re: lr catalogus verplaatsen

                              Oorspronkelijk geplaatst door SteefD Bekijk bericht
                              Bij preferences -> Eerst tab -> Import Options-> Show import dialog when a memory card is detected.

                              Staat dit toevallig aan?
                              is opgelost , door uw goede raad
                              bedankt
                              mvg
                              bd0379be

                              Comment

                              Working...
                              X