Aankondiging

Collapse
No announcement yet.

Lightroom veroorzaakt ruis

Collapse
X
 
  • Weergaveopties
  • Begin
Clear All
new posts

  • Lightroom veroorzaakt ruis

    Dag allemaal,

    Ik worstel al een tijdje met het volgende probleem in Lightroom. Ter verduidelijking heb ik hieronder een link naar een afbeelding toegevoegd.
    Ik heb voor dit voorbeeld een foto gebruikt met een ISO van 6400, gemaakt met mijn Canon 5dmk4. Na importeren in LR ziet de foto er redelijk schoon uit in de bibliotheekmodule (linker foto). Als ik vervolgens de foto open in de ontwikkelmodule dat wordt er ineens een hoop ruis geïntroduceerd (zie middelste foto). Ik had het idee dat dit kwam omdat er standaard een verscherping plaatsvindt in LR. Maar als ik verscherping en ruisreductie op nul zet (rechter foto), dan verbetert het niet.

    Hoe kan ik er voor zorgen dat ik in de ontwikkelmodule de foto te zien krijg zoals in de bibliotheekmodule? Dus zonder ruis?



  • #2
    Re: Lightroom veroorzaakt ruis

    Ik heb dit ook eens geprobeerd en het beeld van de library module volgt development (met een kleine vertraging want het wordt opnieuw gegenereerd).

    Ben je zeker dat het beeld van de library module het echte beeld is en niet een aparte preview zoals je zelf aangeeft ?

    Comment


    • #3
      Re: Lightroom veroorzaakt ruis

      In de bibliotheekmodule zie je de preview-jpg die in je raw bestand zit. Je camera zorgt daarvoor.
      De ontwikkelmodule van Lightroom zal daar het beste van maken volgens de instellingen die jij aanpast.
      Een cursus LR of PS kan helpen.

      PS: je kan best de versie van LR meegeven, dat helpt.
      ...leeg...

      Comment


      • #4
        Re: Lightroom veroorzaakt ruis

        In de library module krijg je zoals hierboven al gezegd dooe Lieven een jpeg bestand te zien dat reeds bewerkt is met de standaardinstellingen en ruisreductie, dus eigenlijk een voorvertoning zoals je het hebt gezien op het schermpje van de camera.
        In de develop mode krijg je het pure RAW bestand te zien zonder aanpassingen of in ieder geval minimaal welke je op de derde foto alemaal op nul hebt gezet.
        In de develop mode is het net de bedoeling uiteraard om het pure RAW bestand te zien zodat je aan het werk kan.

        grts
        Sieg
        Voor meer foto's ; www.sieg.be

        Comment


        • #5
          Re: Lightroom veroorzaakt ruis

          Dank jullie wel voor de reacties!

          Comment


          • #6
            Re: Lightroom veroorzaakt ruis

            Oorspronkelijk geplaatst door Sieg Bekijk bericht
            In de library module krijg je zoals hierboven al gezegd dooe Lieven een jpeg bestand te zien dat reeds bewerkt is met de standaardinstellingen en ruisreductie, dus eigenlijk een voorvertoning zoals je het hebt gezien op het schermpje van de camera.
            In de develop mode krijg je het pure RAW bestand te zien zonder aanpassingen of in ieder geval minimaal welke je op de derde foto alemaal op nul hebt gezet.
            In de develop mode is het net de bedoeling uiteraard om het pure RAW bestand te zien zodat je aan het werk kan.

            grts
            Sieg
            Sorry Sieg, ik kan niet volgen.
            Als ik een foto editeer in de development module (bv croppen, kleuren aanpassen...) en ik ga daarna in de library bladeren zie ik toch de bewerkte foto ?
            (mijn LR staat in het Engels anders zoek ik mij gek als ik Engelstalige lessen uitvoer).

            Comment


            • #7
              Re: Lightroom veroorzaakt ruis

              Oorspronkelijk geplaatst door palombian Bekijk bericht
              Sorry Sieg, ik kan niet volgen.
              Als ik een foto editeer in de development module (bv croppen, kleuren aanpassen...) en ik ga daarna in de library bladeren zie ik toch de bewerkte foto ?
              (mijn LR staat in het Engels anders zoek ik mij gek als ik Engelstalige lessen uitvoer).
              Uiteraard Jan maar dan heb je ondertussen wel al de RAW bestand aangepast in de develop mode en krijg je dus een overzicht te zien in de library mode met je aanpassingen.
              Bekijk de library mode als het schermpje van je camera
              Voor meer foto's ; www.sieg.be

              Comment


              • #8
                Re: Lightroom veroorzaakt ruis

                Oorspronkelijk geplaatst door Sieg Bekijk bericht
                In de library module krijg je zoals hierboven al gezegd dooe Lieven een jpeg bestand te zien dat reeds bewerkt is met de standaardinstellingen en ruisreductie, dus eigenlijk een voorvertoning zoals je het hebt gezien op het schermpje van de camera.
                In de develop mode krijg je het pure RAW bestand te zien zonder aanpassingen of in ieder geval minimaal welke je op de derde foto alemaal op nul hebt gezet.
                In de develop mode is het net de bedoeling uiteraard om het pure RAW bestand te zien zodat je aan het werk kan.

                grts
                Sieg
                Ik heb daar toch mijn twijfels over.
                Ik werk altijd in RAW, en als ik bv in de library een foto heb met een totaal foute witbalans, dan krijg ik in de developmodule dezelfde totaal foute witbalans te zien hoor.

                Comment


                • #9
                  Re: Lightroom veroorzaakt ruis

                  Ik denk dat het er om te beginnen van afhangt met welke presets en kleurprofiel je foto's inlaadt.
                  Vroeger had Adobe cameraprofielen die erg goed overeenkwamen met die in de (Canon) camera, en dus ook van de jpeg.
                  Ik heb dat altijd zo gedaan, mijn foto's in LR zien er voor enige bewerking uit zoals op het schermpje van de camera (en dus niet plat zoals soms wordt beweerd).

                  Tegenwoordig moet je een cameraprofiel kopen of zelf maken (met Colorchecker) want LR maakt er geen meer voor Canon bodies van de laatste 2 jaar.

                  Comment


                  • #10
                    Re: Lightroom veroorzaakt ruis

                    Persoonlijk voor ISO 6400 en hoger, gebruik ik DxO. DPL 4 met DeepPrime is uitstekend voor hoge ISO. Natuurlicht is dat afhankelijk van de camera

                    Comment

                    Working...
                    X