Aankondiging

Collapse
No announcement yet.

lightroom - photoshop probleem

Collapse
X
 
  • Weergaveopties
  • Begin
Clear All
new posts

  • lightroom - photoshop probleem

    das nu al jaren dat ik (soms) dat probleem heb....

    mijn workflow bestaat uit in lightroom foto'ke bewerken, en als het nodig is vanuit lightroom kiezen voor bewerken in photoshop
    eenmaal bewerkt sla ik op, waarbij hij de opgeslagen TIFF in lightroom mooi naast de lightroom raw-edit plaatst...
    perfect voor mij!

    maar te pas en te onpas kiest lightroom? er voor om de lightroom-edit versie alsook de TIFF gans vanachter in de map te plaatsen..........
    dit werkt echt tegen en kost tijd als je grote shoots/weddings moet editen uitt

    heb geen idee hoe dit komt.....
    nu had ik het zelfs bij een map met 700 foto's en begon hij dat pas halverwege te doen.....
    dus bij de eerste 300plaatste hij alles correct bij het terugkeren vanuit photoshop, nju plots niet meer

    ik denk heel eerlijk te kunnen zeggen dat ik altijd alles op dezelfde manier doe en daardoor geen idee heb waarom ik dit de ene keer niet heb, de andere keer wél
    portfolio en workshops:
    https://www.bennybulke.com/

  • #2
    Re: lightroom - photoshop probleem

    Als je direct na de import gaat bewerken (dus in de collectie laatste import) heb je dat.
    Je moet in de bibliotheek de collectie openen waarin je de foto's hebt geimporteerd, dan komen de extern bewerkte foto's netjes naast het origineel.

    Comment


    • #3
      Re: lightroom - photoshop probleem

      Oorspronkelijk geplaatst door palombian Bekijk bericht
      Als je direct na de import gaat bewerken (dus in de collectie laatste import) heb je dat.
      Je moet in de bibliotheek de collectie openen waarin je de foto's hebt geimporteerd, dan komen de extern bewerkte foto's netjes naast het origineel.
      Als ik importeer bewerk ik nooit direct, dus begin pas te bewerken na het selectieproces enz... dus tussen importeren en bewerken is de computer altijd eens afgesloten geweest
      Of begrijp ik het niet goed?

      Verstuurd vanaf mijn SM-A515F met Tapatalk
      portfolio en workshops:
      https://www.bennybulke.com/

      Comment


      • #4
        Re: lightroom - photoshop probleem

        Oorspronkelijk geplaatst door bulke41 Bekijk bericht
        Als ik importeer bewerk ik nooit direct, dus begin pas te bewerken na het selectieproces enz... dus tussen importeren en bewerken is de computer altijd eens afgesloten geweest
        Of begrijp ik het niet goed?

        Verstuurd vanaf mijn SM-A515F met Tapatalk
        LR opent exact waar je bent opgehouden, het kan dus best zijn dat je daarna terug in je laatste import begint te werken ipv in de target collection (sorry, mijn LR staat in het Engels, zoals de meeste tutorials).

        Comment


        • #5
          Re: lightroom - photoshop probleem

          Ik weet niet hoe het zit in Lightroom want ik werk met Bridge, maar de logica lijkt me hetzelfde
          Staat je instelling op "sorteren op naam" ?
          Want als je instelling staat op "sorteren op datum" dan is het uiteraard logisch dat het nieuwe bestand achteraan wordt bijgeplaatst
          Als deze staat op "sorteren op naam" dan wordt deze bijgeplaatst naast het origineel

          grts
          Sieg
          Voor meer foto's ; www.sieg.be

          Comment


          • #6
            Re: lightroom - photoshop probleem

            vermoedelijk ligt het aan de andere datum waarop de tiff wordt gemaakt. Als de files op naam geklasseerd worden, zou dit moeten opgelost zijn.
            nb : waarom als tiff bewaren bij terugkeer naar LR ? ik vraag altijd om de bewerkte file als jpg te saven. (maar dit maakt geen verschil voor je probleem, denk ik)
            mijn mening is altijd vrijblijvend en verbindt alleen mezelf.
            nieuwe maand, nieuwe afbeeldingen
            https://fotokringkerklommer.wordpress.com/fotos-cor/

            Comment


            • #7
              Re: lightroom - photoshop probleem

              Oorspronkelijk geplaatst door palombian Bekijk bericht
              LR opent exact waar je bent opgehouden, het kan dus best zijn dat je daarna terug in je laatste import begint te werken ipv in de target collection (sorry, mijn LR staat in het Engels, zoals de meeste tutorials).
              deze keer is het gebeurd als ik al paar keer geswitcht ben van mapje (in de deelmap folders waar ik àltijd in werk)
              plots beslist lightroom het te veranderen

              Oorspronkelijk geplaatst door Sieg Bekijk bericht
              Ik weet niet hoe het zit in Lightroom want ik werk met Bridge, maar de logica lijkt me hetzelfde
              Staat je instelling op "sorteren op naam" ?
              Want als je instelling staat op "sorteren op datum" dan is het uiteraard logisch dat het nieuwe bestand achteraan wordt bijgeplaatst
              Als deze staat op "sorteren op naam" dan wordt deze bijgeplaatst naast het origineel

              grts
              Sieg
              Oorspronkelijk geplaatst door CMM Bekijk bericht
              vermoedelijk ligt het aan de andere datum waarop de tiff wordt gemaakt. Als de files op naam geklasseerd worden, zou dit moeten opgelost zijn.
              nb : waarom als tiff bewaren bij terugkeer naar LR ? ik vraag altijd om de bewerkte file als jpg te saven. (maar dit maakt geen verschil voor je probleem, denk ik)
              lightroom staat in default altijd op capture time ingesteld qua volgorde, dus ook dat zou het probleem niet mogen zijn....
              want de ene keer heb ik het niet, dan weer eens wel....
              portfolio en workshops:
              https://www.bennybulke.com/

              Comment


              • #8
                Re: lightroom - photoshop probleem

                Oorspronkelijk geplaatst door bulke41 Bekijk bericht
                lightroom staat in default altijd op capture time ingesteld qua volgorde, dus ook dat zou het probleem niet mogen zijn....
                want de ene keer heb ik het niet, dan weer eens wel....
                Dus daar kan dan juist wel het probleem zitten hé
                Als deze op opnamedatum staat ingesteld en vanuit PS wordt dat gegeven niet meer meegegeven dat gaat de opname achteraan aangesloten worden.
                Ik heb zelf ook wat problemen sinds de nieuwe versie van Photoshop met de bewaarde exif gegevens, misschien ligt ook daar jouw probleem

                grts
                Sieg
                Voor meer foto's ; www.sieg.be

                Comment


                • #9
                  Re: lightroom - photoshop probleem

                  Ik heb exact hetzelfde probleem. Te pas en te onpas worden bewerkte bestanden achteraan de bilbiotheek bijgevoegd ipv naast het originele bestand.
                  Ik werk al jaren op dezelfde manier en daar nooit problemen mee gehad, tot dit onlangs begon.
                  Heb er ook nog geen oplossing voor.
                  Groetjes,
                  Dominic

                  Comment

                  Working...
                  X