Aankondiging

Collapse
No announcement yet.

Lightroom - kaart werkt niet meer

Collapse
X
 
  • Weergaveopties
  • Begin
Clear All
new posts

  • Lightroom - kaart werkt niet meer

    "Oeps! er is iets misgegaan. Google Maps is niet correct geladen op deze pagina. Zie de JavaScript-console voor technische details."

    Dit is de foutmelding die ik krijg als ik "Kaart" kies.
    Mijn Java is up to date, google maps ook (tenminste dat denk ik toch) en even Googlen blijkt niet voldoende om mijn probleem op te lossen.
    Ik gebruik nog de (laatste?) stand-alone versie, LR 6 (6.14). tot voor kort werkte dat prima en nu deze fout.

    Kan er iemand helpen ?
    Of moet ik toch overstappen op de betalende abonnementsversie ? (hoewel ik niet overtuigd ben dat dit voor mij een meerwaarde zal zijn)

    mvg,
    Luc
    "I never worry about the future. It comes soon enough." (Albert Einstein)

  • #2
    Re: Lightroom - kaart werkt niet meer

    Ik gebruik dit nooit, maar zonet even geprobeerd op LR 6.14 en exact dezelfde boodschap.
    Als dat alles is zie ik niet direct reden om over te stappen.

    Comment


    • #3
      Re: Lightroom - kaart werkt niet meer

      abo versie 8.1 werkt de kaart gewoon (W10H)

      Comment


      • #4
        Re: Lightroom - kaart werkt niet meer

        Module Kaart wordt niet meer ondersteund in Lightroom 4, Lightroom 5 en Lightroom 6. In dit artikel vindt u de reden waarom dit zo is en een tussenoplossing.


        Maar heb je die kaart echt nodig?
        BD1166BE. CANON camera's (7D, G9), objectieven van 10 t/m 400mm, en Speedlite 580EX II - Manfrotto tripod 190CXPro4 + Markins Q3 -  M1 iMac 24" - 16GB RAM - 2TB SSD (MacOS Sonoma 14.4) - iPhone XR (iOS 17.4) + iPad5 WiFi (iPadOS 16.7.6)

        Comment


        • #5
          Re: Lightroom - kaart werkt niet meer

          Dank voor de reacties!

          Kaart echt nodig... ja en nee, maar wel erg handig als je je foto's van coordinaten wil voorzien (bv via smartphone en gpx-file). Als je foto's reeds coordinaten hebben, dan vind je op die manier heel nauwkeurig terug waar de foto precies werd genomen, en dat is dan weer handig voor als je op reis was (om bv de juiste plaatsnaam terug te vinden).
          Omgekeerd is het ook (soms) handig om foto's terug te vinden, je kunt immers makkelijk een regio selecteren en je krijgt alle foto's uit die regio.
          Kan men zonder ? Uiteraard wel, maar intussen zat het wel zowat in mijn "workflow" en het is dan altijd vervelend om weer maar eens anders te moeten gaan werken (een mens is nogal vaak een gewoonte-beest, niet ?).

          Ik had de link van LesC niet gevonden die duidelijk maakt dat in de stand-alone versie (die voor mij prima voldoet) nu de kaartoptie wegvalt.... en zo zullen er nog wel opties volgen, tot we met z'n allen de abo-versie hebben zeker ?
          Ik blijf het jammer vinden dat Adobe zo een politiek voert (en ja, ze zijn niet alleen...).

          In elk geval nog es bedankt voor de reacties!

          mvg,
          Luc
          "I never worry about the future. It comes soon enough." (Albert Einstein)

          Comment


          • #6
            Re: Lightroom - kaart werkt niet meer

            Omdat ikzelf in jpg en RAW schiet, en met Mac werk, importeer ik mijn jpg's in  Photos. Daar bestaan opties als locatie (voor mijn dSLR geef ik telkens in waar de foto's gemaakt zijn; mijn iPhone doet dat automatisch), en gezichtsherkenning (handig om alle foto's van één bepaald kleinkind terug te vinden bijvoorbeeld), wat voor mij ruim voldoende is.
            Als ik ga postprocessen dan ga ik aan de slag met de corresponderende RAW file.
            Maar op mijn leeftijd wil ik mijn vaste kosten (en een abo is een vaste kost) terug te dringen. Ben trouwens nooit wild van Lightroom geweest.
            BD1166BE. CANON camera's (7D, G9), objectieven van 10 t/m 400mm, en Speedlite 580EX II - Manfrotto tripod 190CXPro4 + Markins Q3 -  M1 iMac 24" - 16GB RAM - 2TB SSD (MacOS Sonoma 14.4) - iPhone XR (iOS 17.4) + iPad5 WiFi (iPadOS 16.7.6)

            Comment


            • #7
              Re: Lightroom - kaart werkt niet meer

              Ik ken "...in  Photos." niet...en je importeert daar enkel de jpg's ? geen raws ?
              Kun je daar ook kernwoorden en zo aan toevoegen zoals in LR ?
              Ik schiet uitsluitend in raw... meestal ben je immers niet geheel tevreden met de omzetting in de camera en dan verkies je toch de raw om van te vertrekken. En wegens geen jpg's, ook minder geheugenverlies én nog iets sneller ook.

              En ik heb ook zo iets tegen die vaste kosten van een abo, je krijgt er dan wel een up-to-date LR én Photoshop voor maar die laatste gebruik ik eigenlijk ook al heel erg weinig...
              Indien er een goed alternatief zou bestaan (bibliotheek, ontwikkelen, en liefst ook kaart) dan zou ik dat toch ernstig overwegen. Als de mogelijkheid er zou zijn om er ineens ook een "filmpje" van te maken (met wat muziek en tekst (op een flexibele manier)) en/of pdf, dan ik de kans groot dat ik overstap. Maar ik heb nu al behoorlijk veel energie gestopt in kernwoorden en zo... zou ik niet graag kwijt geraken...
              Is er een degelijk alternatief ?
              "I never worry about the future. It comes soon enough." (Albert Einstein)

              Comment


              • #8
                Re: Lightroom - kaart werkt niet meer

                Oorspronkelijk geplaatst door ifiamminghi Bekijk bericht
                Ik ken "...in  Photos." niet...en je importeert daar enkel de jpg's ? geen raws ?
                Kun je daar ook kernwoorden en zo aan toevoegen zoals in LR ?
                ...
                 (Apple) is zo stom geweest om z'n programma iPhoto "om te dopen" tot Photos. Nu moet je 'ns proberen om "Photos" te googlen! Daarom zal ik altijd  Photos zeggen.
                Je kunt effectief in Photos keywords ingeven. Ik gebruik dat maar amper, maar het kan. Zo heb ik bv alle foto's ivm met andere hobby's van mij keywords meegegeven als "Pink Floyd" of "gitaar".
                Ik gebruik Photos enkel voor jpgs, omdat de library (je moet importeren, net zoals in LR) zich bij voorkeur op de interne schijf bevindt; en het 'gewicht' van mijn RAWs wordt steeds groter. Dus die worden in een yyyy/mm/dd folder structuur op externe HDs (sommige online, andere offline) opgeslagen. Via de gegevens van hun corresponderende jpgs vind ik ze snel terug.

                Om zoveel mogelijk van metadata mee te nemen is er ON1 Photo RAW. De laatste versies beschikken over een "migration assistant" om die metadata te transfereren van LR naar ON1.
                Echte 'filmpjes' heb ik nog niet gemaakt, maar een slideshow is in  Photos poepsimpel, met muziek en keuzes van overgangen.
                Het moet mogelijk zijn om zo'n slideshow (wat volgens mij alleen op je eigen Mac kan afgespeeld worden) door te geven aan anderen door het om te zetten in een filmpje, maar zoiets heb ik zelf nog nooit gedaan of nodig gehad.
                Last edited by LesC; 13 december 2018, 18:44.
                BD1166BE. CANON camera's (7D, G9), objectieven van 10 t/m 400mm, en Speedlite 580EX II - Manfrotto tripod 190CXPro4 + Markins Q3 -  M1 iMac 24" - 16GB RAM - 2TB SSD (MacOS Sonoma 14.4) - iPhone XR (iOS 17.4) + iPad5 WiFi (iPadOS 16.7.6)

                Comment


                • #9
                  Re: Lightroom - kaart werkt niet meer

                  Best een visionair topic hier:

                  Come for help, be inspired. The Adobe Community is the place to ask questions, find answers, learn from experts and share your knowledge. We have everything to help you get started, learn how to's, tips and tricks, and unlock your creativity.
                  Sony A7R mkIII - Sony 16-35mm F4 - Sony 24-70mm F2.8 GM - Sony 70-200mm F2.8 GM - Sony 90mm F2.8 Macro G
                  Website - 500px - Instagram

                  Comment


                  • #10
                    Re: Lightroom - kaart werkt niet meer

                    Ik heb volgende plug-in geinstalleerd in Lightroom versie 6.14 (windows)
                    en het werkt perfect voor mij.
                    Hieronder de link waar je de plug-in kan installeren.



                    Groetjes,

                    Dirk

                    Comment


                    • #11
                      Re: Lightroom - kaart werkt niet meer

                      Dank voor de link! ...al doet het niet wat ik verwacht had.
                      Ik hoopte dat met die plugin ik de tab "kaart" in LR weer zou kunnen gebruiken maar dat blijkt niet zo te zijn.
                      Het enige handige is dat via File>plugin-options>view location at Google Maps, ik wel meteen kan zien waar de foto genomen is.
                      Via de tab "kaart" in LR kon ik omgekeerd een selectie maken op een kaart en de bijhorende foto's te zien krijgen, of ik zie een kaart met "pijltjes" waar er overal foto's genomen zijn.
                      Met die Plugin zie ik die mogelijkheden jammer genoeg niet (of ik moet weer e.e.a. over het hoofd zien).

                      Zoals hoger gezegd heb ik er wel wat aan omdat ik nu de locatie niet hoef te copieren en in google maps te plakken, via plugin gaat het sneller, al hoopte ik op meer...

                      Kun jij de tab "kaart" wel gebruiken ?
                      mvg,
                      Luc
                      "I never worry about the future. It comes soon enough." (Albert Einstein)

                      Comment


                      • #12
                        Re: Lightroom - kaart werkt niet meer

                        Ik zie het probleem met de abo formule niet.
                        Ik heb een jaar abonnement (144 euro).
                        Vroeger kocht ik (voor ongeveer dezelfde prijs) daar enkel de LR pakket voor en er kwam bijna elk jaar een nieuwe versie
                        Een licentie voor PS koste over de 600 euro.

                        LR zit nu al aan versie 8 met veel meer mogelijkheden dan de laatste Stand-alone.

                        Nu krijg je voor 144 euro per jaar Krijg je niet alless de laatste versie van LR en PS maar alles wat je hieronder ziet
                        Dus als je het mij vraagt is de prijs zeker verantwoord.



                        P.S. ik betaal elk jaar ook voor een nieuw abonnement op mijn internet security pakket
                        Last edited by zunoel; 22 december 2018, 08:29.
                        Wil je ook dit soort foto's maken samen met Belgiumdigital?

                        Hou dan zeker het Shooting Days en het BD-mededelingen forum in de gaten!

                        Comment


                        • #13
                          Re: Lightroom - kaart werkt niet meer

                          @collega
                          Deze discussie is al enkele jaren ten gronde gevoerd. Jij bent, in vergelijking met de oudere fotografen hier, nog jong, hebt nog een goeie job en een goed salaris. Je hebt ook nog energie genoeg om volop je hobby te bedrijven. Al die factoren veranderen na je pensioen; geloof me, ik ben een ervaringsdeskundige.
                          Op onze leeftijd, met onze veel beperktere inkomsten zijn we verplicht onze vaste kosten zoveel mogelijk terug te dringen.
                          Mijn Adobe programma's, die ik indertijd veel betaald heb, blijven op mijn Mac aanwezig zolang ze nog draaien, en verdwijnen daarna voorgoed. Er zijn intussen voldoende valabele concurrenten. Verschillende daarvan brengen ook elk jaar een upgrade uit, maar je bent niet verplicht die te volgen en meer nog: je behoudt je oude versie, want die heb je betaald.

                          Meer wil ik daar niet meer over kwijt.

                          (tussen haakjes: je dropbox link is niet meer zichtbaar; de oude truuk werkt nog steeds beter dan de nieuwere code. Dus achteraan achter jpg alles verwijderen, en vooraan www=dl )

                          PS: ik heb niet eens een internet security pakket
                          Last edited by LesC; 21 december 2018, 12:15.
                          BD1166BE. CANON camera's (7D, G9), objectieven van 10 t/m 400mm, en Speedlite 580EX II - Manfrotto tripod 190CXPro4 + Markins Q3 -  M1 iMac 24" - 16GB RAM - 2TB SSD (MacOS Sonoma 14.4) - iPhone XR (iOS 17.4) + iPad5 WiFi (iPadOS 16.7.6)

                          Comment


                          • #14
                            Re: Lightroom - kaart werkt niet meer

                            @Admiderator...

                            Dat je alles zou krijgen wat "hieronder" staat geloof ik niet, ik zie op de site van Adobe voor 12,09 Euro/maand ofwel een LR en 1TB opslag,
                            ofwel LR, PS en ocharme 20GB opslag.
                            Met een gemiddelde van 30MB per (RAW-)foto haal ik dus niet eens 1000 foto's! Eén keer op reis gaan levert makkelijk meer dan 500 foto's, niet ?
                            Het volgende abo is reeds 24,19 euro...

                            Je hebt anderzijds uiteraard ook gelijk als je zegt dat je voor je security-pakket ook elk jaar betaalt, maar er is wel een wezelijk onderscheid! Je securuty-pakket MOET mee evolueren, terwijl je met een LR of PS van 5 jaar geleden nog heel vaak perfect kunt doen wat je wil doen.
                            En is een "dehaze" dan echt zo vernieuwend ? Manueel gaat dat ook (vb met voorinstellingen)... Een functie om e.e.a. recht te zetten, kan dan wel erg handig zijn maar vaak kun je al veel problemen voorkomen door beter op te letten bij het maken van de foto! (destijds had je in het beste geval een filmpje met 36 opnames, en als je horizon op je dia niet horizontaal was, kan je enkel "corrigeren" door de dia "scheef" in te kaderen! (wat eigenlijk ook al niet kon))
                            Ik zie veel "fotografen" steeds in burst fotograferen : er zal er wel één goede tussen zitten...

                            Je gaat me niet horen zeggen dat de abo versie geen voordelen zou hebben, maar behalve het feit dat het geld kost (ik koop voor dat geld liever iets anderd), dat ik niet steeds internet ter beschikking heb, dat ik misschien helemaal geen boodschap heb aan de nieuwste toevoegingen, en de zeer beperkte opslagruimte, zie ik eigenlijk alleen het feit dat je steeds over de laatste versie zult beschikken.
                            En ja, op een bepaald ogenblik zal ik wellicht MOETEN overschakelen (als ik bij LR zou blijven) omdat bv een nieuwe camera niet meer zal ondersteund worden.
                            Ik vind het anderzijds niet kunnen dat van een bepaalde versie, waarvoor ik heb betaald, plots bepaalde functionaliteiten weggenomen worden. Alsof men uit je wagen, die je toch ook betaald hebt, plots bv je ingebouwde GPS weghaalt. Je kunt toch een "losse" GPS gaan kopen, toch ? Of gebruik Waze... of zoek maar zelf een alternatief.... maar dat was toch niet de "afspraak" toen je je wagen kocht ?
                            ...En de 100 mogelijkheden om mijn foto's meteen te "delen", ook daar heb ik echt geen behoefte aan. Foto's bewerken op het minuscule schermpje van mijn smartphone ? Laat ons even serieus zijn... als je een gekalibreerd scherm hebt wil je echt niet je foto's naar de kl... doen op een smartphone of tablet !
                            Kan hooguit handig zijn om effe enkele foto's aan vrienden of zo te laten zien...
                            Het kan natuurlijk zijn dat ik de info van Adobe fout interpreteer/lees, maar iemand zal me dan wel corrigeren zeker ?
                            "I never worry about the future. It comes soon enough." (Albert Einstein)

                            Comment


                            • #15
                              Re: Lightroom - kaart werkt niet meer

                              De 20 GB opslag is voor LR CC (cloud opslag voor mobiele versie).
                              LR classic CC werkt op de PC net als jou versie. (ik heb momenteel +70 000 raw's in mijn catalog zitten).
                              Je hebt geen internet nodig om met LR of PS te werken (eens om de 3 maanden eens verbinden is voldoende).

                              mijn post was enkel maar een antwoordt op jou vraag en ter verduidelijking wat er allemaal in de prijs is inbegrepen, maar uiteindelijk is de keuze aan jou
                              Je moet afwegen wat je wil en wat je daarvoor wil betalen.

                              Oorspronkelijk geplaatst door ifiamminghi Bekijk bericht
                              ....
                              Of moet ik toch overstappen op de betalende abonnementsversie ? (hoewel ik niet overtuigd ben dat dit voor mij een meerwaarde zal zijn)

                              mvg,
                              Luc
                              Wil je ook dit soort foto's maken samen met Belgiumdigital?

                              Hou dan zeker het Shooting Days en het BD-mededelingen forum in de gaten!

                              Comment

                              Working...
                              X