Aankondiging

Collapse
No announcement yet.

Lightroom indeling verzamelingen, hoe in te delen per dag?

Collapse
X
 
  • Weergaveopties
  • Begin
Clear All
new posts

  • Lightroom indeling verzamelingen, hoe in te delen per dag?

    Ik heb een vraag over het logisch indelen van de Lightroom verzamelingen.
    Mijn mapstructuur met foto's als volgt (voorbeeld).
    2018_05_27 tuin
    2018_05_28 macro
    2018_05_29 maastricht

    Nu zou ik eenzelfde indeling willen zien van geselecteerde foto's (bijvoorbeeld *****)
    Dus een verzameling waarin alleen geselecteerde (en wellicht bewerkte) foto's van die dag in staan.

    Of is er wellicht een betere manier om per dag de beste foto's te selecteren.
    Wat ik niet wil is een grote map, met daarin alle foto's van alle dagen, daarmee is het niet meer overzichtelijk.

    Iemand raad? Hoe doen jullie dat?
    www.dpix.nl event photography

  • #2
    Re: Lightroom indeling verzamelingen, hoe in te delen per dag?

    Bij het importeren kan je een mapstructuur gaan aanmaken in de stijl jaar/maand/dag, dus met submappen voor maand en dag, dan kan je gelijk welke dag gaan bekijken. Maar als de foto's er al staan is dat moeilijk.
    Tenzij je een nieuwe cataloog begint en alle foto's ter plaatse laat (dus geen move gebruiken) en de structuur zoals aangegeven toepast, dan kan je per dag bekijken.
    Het voordeel van Lightroom is dan weer dat bewerkingen behouden blijven.
    ...leeg...

    Comment


    • #3
      Re: Lightroom indeling verzamelingen, hoe in te delen per dag?

      Als je een bepaalde dag in je structuur selecteert en dan een filter aanzet, heb je toch wat je zoekt?
      Sony A7R mkIII - Sony 16-35mm F4 - Sony 24-70mm F2.8 GM - Sony 70-200mm F2.8 GM - Sony 90mm F2.8 Macro G
      Website - 500px - Instagram

      Comment


      • #4
        Re: Lightroom indeling verzamelingen, hoe in te delen per dag?

        Wat ik eigenlijk zou willen is de mooiste foto's van iedere map (b.v met ***** indicatie) synchroniseren met Lightroom mobile.
        Op die manier heb ik een selectie van foto's op de iPad.
        Het lukt me echter niet om dat in de structuur met de mappen uit te voeren.

        Iemand raad?
        www.dpix.nl event photography

        Comment


        • #5
          Re: Lightroom indeling verzamelingen, hoe in te delen per dag?

          Leer dan gewoon de handleiding lezen.
          Een vraag deftig formuleren helpt ook.
          Als je bij de zoekfunctie ***** gebruikt doet LR dat wel geelijk.
          ...leeg...

          Comment


          • #6
            Re: Lightroom indeling verzamelingen, hoe in te delen per dag?

            Lieven Lema,
            Het antwoord lijkt niet zo simpel.
            Je kunt namelijk een slimme verzameling niet synchroniseren met LR mobile.
            Dat kan wel met gewone verzamelingen, maar daar kun je dus niet selecteren op b.v. *****.
            www.dpix.nl event photography

            Comment


            • #7
              Re: Lightroom indeling verzamelingen, hoe in te delen per dag?

              Oorspronkelijk geplaatst door scannie Bekijk bericht
              Lieven Lema,
              Het antwoord lijkt niet zo simpel.
              Je kunt namelijk een slimme verzameling niet synchroniseren met LR mobile.
              Dat kan wel met gewone verzamelingen, maar daar kun je dus niet selecteren op b.v. *****.
              Dus ... selecteren met ***** en die foto's naar een slimme verzameling slepen die gesynchroniseerd wordt met je LR Mobile.

              Tjerri

              Comment


              • #8
                Re: Lightroom indeling verzamelingen, hoe in te delen per dag?

                Oorspronkelijk geplaatst door Tjerri Bekijk bericht
                Dus ... selecteren met ***** en die foto's naar een slimme verzameling slepen die gesynchroniseerd wordt met je LR Mobile.

                Tjerri
                En daar gaat het dus mis.
                Als ik naar een slimme verzameling ga kan ik alle foto's selecteren.
                Maar niet verslepen. Ook de opties knippen, plakken, verwijderen en kopiëren zijn licht grijs in het menu, dus niet te selecteren.
                Idem als ik naar de map met foto's ga. Selecteren gaat wel, maar daar houdt het mee op.
                www.dpix.nl event photography

                Comment


                • #9
                  Re: Lightroom indeling verzamelingen, hoe in te delen per dag?

                  Oorspronkelijk geplaatst door scannie Bekijk bericht
                  En daar gaat het dus mis.
                  Als ik naar een slimme verzameling ga kan ik alle foto's selecteren.
                  Maar niet verslepen. Ook de opties knippen, plakken, verwijderen en kopiëren zijn licht grijs in het menu, dus niet te selecteren.
                  Idem als ik naar de map met foto's ga. Selecteren gaat wel, maar daar houdt het mee op.
                  Verander 'slimme verzameling' door 'verzameling' en je bent er. Heb het daarnet getest:
                  Maak een nieuwe verzameling in de module bibliotheek onder het kopje 'verzamelingen' (bv. test) en selecteer dan in je 'mappen' de nodige foto's door het toepassen van een filter (bv. ***). Sleep die foto's naar je verzameling 'test' en je foto's beginnen automatisch te syncen.
                  Je kan op ieder moment de foto's bewerken of uit de verzameling gooien zonder dat ze uit je mappen verdwijnen.
                  Let wel op dat je LR toelaat te syncen. Links bovenaan kan je in een dropdown menu je toelating geven.

                  Veel succes.

                  Tjerri

                  Comment

                  Working...
                  X