Aankondiging

Collapse
No announcement yet.

Lightroom en saven

Collapse
X
 
  • Weergaveopties
  • Begin
Clear All
new posts

  • Lightroom en saven

    Hoe kan ik in adobe lightroom mijn bewerkte RAW saven naar een jpeg op een makkelijke manier, en direct in 900*600 formaat?

    Ik vind dit dus echt niet + ik heb telkens kwaliteitsverlies, en een PAK!
    Canon 5D2 en wat glas

  • #2
    Re: Lightroom en saven

    Door op EXPORT te drukken....daar kan je alles instellen,waar de bestanden naar toe moeten,RGB of sRGB,JPEG,TIFF,de grootte of er gelijktijdig een CD moet worden gebrand enz.
    EXPORT is alleen te zien als je de Libery modus instelt.
    Mvg.
    Last edited by L.Cavalier; 27 april 2009, 18:33. Reden: typfout

    Comment


    • #3
      Re: Lightroom en saven

      Als je een Raw bestand savet naar 900 x 600 pixels ga je uiteraard kwaliteitsverlies hebben, omdat je resolutie vermindert.
      Wat je wel kan doen, is de kwaliteit van je JPG in het Export Dialoogvenster instellen op bv. 90.
      Je kan dan in het deelvenster met de 'Presets' (links) alles opslaan als een preset. De volgende keer moet je dan bij het exporteren gewoon op die preset drukken.
      Lightroom 6/CC Ontmaskerd: 450 blz. Lightroom
      Bestel het eBook of gedrukte boek nu via deze link.
      GRATIS eBook 'Tien Tips voor Betere Reisfoto's'. Meer info hier.

      Comment


      • #4
        Re: Lightroom en saven

        Ik snap dat stom concept toch niet echt van dat exporten.
        Waarom kunnen ze daar geen optie inzetten alla: save as.. en dan jpeg kiezen

        Ik zal straks eens proberen wat jij zegt!
        Canon 5D2 en wat glas

        Comment


        • #5
          Re: Lightroom en saven

          Het went snel :-)
          Lightroom laat je originele raw bestanden altijd onaangeroerd. De veranderingen die je maakt in de Develop module, worden bijghehouden in de Lightroom Database (vandaar het belang van die regelmatig te backuppen). Pas op het moment dat je die foto's ergens elders wil gaan gebruiken (vb. internet, word, ....) moet je ze exporteren naar een gepast formaat.
          Het voordeel van exporteren is dat je
          1) met presets kan werken: ik heb bv. presets met optimale instellingen om foto's te exporteren voor gebruik op mijn blog
          2) je de functionaliteit van het exporteren nog kan vergroten door te werken met export plugins, zoals LR/Morgrify (die laten toe om randjes te maken rond foto's) of om Photoshop Actions toe te passen op geëxporteerde beelden...

          Lightroom is een echt workflowprogramma, en ik zou je dan ook adviseren om toch eens een boek erover te lezen. IK zie op m'n workshops veel mensen die het 'op zichzelf' leren, en een stuk van de logica van het programma missen op die manier.
          Lightroom 6/CC Ontmaskerd: 450 blz. Lightroom
          Bestel het eBook of gedrukte boek nu via deze link.
          GRATIS eBook 'Tien Tips voor Betere Reisfoto's'. Meer info hier.

          Comment


          • #6
            Re: Lightroom en saven

            De export functie is juist véél handiger dan een simpele "save as jpeg" functie

            Ik zou niet zonder kunnen... enkele 100en foto's selecteren, export, resolutie aanpassen, beetje verscherpen, watermerk toevoegen indien gewenst, namen van de bestanden gelijk even aanpassen enz.... <klik> - 5 minuten wachten en je hebt 300 jpegs van het gewenste formaat!
            Mijn foto's
            Canon 500D |8mm fish | 10-22mm | 17-55/2.8 | 35/1.4 | 70-300 DO |Speedlite

            Comment


            • #7
              Re: Lightroom en saven

              Oorspronkelijk geplaatst door KazzZ Bekijk bericht
              Ik snap dat stom concept toch niet echt van dat exporten.
              Waarom kunnen ze daar geen optie inzetten alla: save as.. en dan jpeg kiezen
              Misschien om vertaalkosten te sparen? "Export" is maar 1 woord en "save as" 2.

              Comment


              • #8
                Re: Lightroom en saven

                Hmm ok, it was my bad all the way..

                Ik had dus die export idd gevonden MAAR.. Ik had niet gezien dat je daar ook kon scrollen!!!
                Dus ik zag enkel opslaan als jpeg, de naam en map kiezen en compressie.. That's it

                Efkes gescrollen en
                Canon 5D2 en wat glas

                Comment


                • #9
                  Re: Lightroom en saven

                  Oorspronkelijk geplaatst door RikH Bekijk bericht
                  De export functie is juist véél handiger dan een simpele "save as jpeg" functie

                  Ik zou niet zonder kunnen... enkele 100en foto's selecteren, export, resolutie aanpassen, beetje verscherpen, watermerk toevoegen indien gewenst, namen van de bestanden gelijk even aanpassen enz.... <klik> - 5 minuten wachten en je hebt 300 jpegs van het gewenste formaat!

                  Dit heb ik nog nooit gebruikt.
                  Moet je dan eerst ergens zelf een watermerk aanmaken of zo ?
                  Of wordt er een standaard watermerk opgezet ?

                  Comment

                  Working...
                  X