Aankondiging

Collapse
No announcement yet.

Lightroom backup probleem

Collapse
X
 
  • Weergaveopties
  • Begin
Clear All
new posts

  • Lightroom backup probleem

    Ik heb een probleem met lightroom en nu wil ik een backup installeren maar het lukt niet

    Ik krijg steeds de melding " Lightroom kan deze niet gebruiken omdat deze tegen schrijven beveiligd is" weet iemand waar ik deze beveiliging kan opheffen ?

  • #2
    Re: Lightroom backup probleem

    Mac of Windows? Bij Mac: bestand localiseren, get info en read veranderen in read&write.
    BD1166BE. CANON camera's (7D, G9), objectieven van 10 t/m 400mm, en Speedlite 580EX II - Manfrotto tripod 190CXPro4 + Markins Q3 -  M1 iMac 24" - 16GB RAM - 2TB SSD (MacOS Sonoma 14.4) - iPhone XR (iOS 17.4) + iPad5 WiFi (iPadOS 16.7.6)

    Comment


    • #3
      Re: Lightroom backup probleem

      Is windows, staat op lezen en schrijven !

      Comment


      • #4
        Re: Lightroom backup probleem

        Dan is er wat anders aan de hand en zal iemand anders raad moeten geven.
        BD1166BE. CANON camera's (7D, G9), objectieven van 10 t/m 400mm, en Speedlite 580EX II - Manfrotto tripod 190CXPro4 + Markins Q3 -  M1 iMac 24" - 16GB RAM - 2TB SSD (MacOS Sonoma 14.4) - iPhone XR (iOS 17.4) + iPad5 WiFi (iPadOS 16.7.6)

        Comment


        • #5
          Re: Lightroom backup probleem

          Als je een catalogus maakt in Lr dan maakt Lr die in dezelfde map een backup-map. je kan niet buitenom Lr werken want dan vindt hij de weg niet. Je kan wel In Lr een map maken,met de naam vb Backup en daar je foto's in de vorm dat je wil naar opslaan ( jpeg-tiff) importeren enz. je kan later uit die map je foto's kopiëren , niet verplaatsen want dan vindt LR ze niet meer, en ze in een zelfgekozen map in je structuur plakken. Er zijn waarschijnlijk nog andere oplossingen,Als je alles op één plaats zet, en je maakt daar een nieuwe map; en je klikt in Lr op de hoofdmap rechts, kies je synchroniseren gaat Lr die map ook vinden.
          Last edited by guido.g; 27 mei 2021, 07:18.
          https://ggpics.be/

          Comment


          • #6
            Re: Lightroom backup probleem

            Beveiliging van mappen, rechtsklik op de map>eigenschappen>tabblad > beveiliging> bewerken> machtigingen geven> bv admin of systeem of op eigenaar- naam en vinkjes zetten. <Toepassen en ok.
            Last edited by guido.g; 27 mei 2021, 07:19.
            https://ggpics.be/

            Comment


            • #7
              Re: Lightroom backup probleem

              Bedoel je dat je een backup van een catalogus wil terugzetten? LR Classic?

              Ga naar de map waarin de catalogus staat. Je zal catalogusnaam.lrcat zie staan.
              En (?) ook catalogusnaam.lrcat.lock

              Delete of hernoem dat lock bestand eens (mogelijks moet je eerst LR afsluiten).
              | Lumix S1 | Lumix 24-105 | Sigma 35 2.0 | Sigma 90 2.8 | Sony Xperia 5 III | There are days where the act of seeing appears to be true happiness.

              Comment


              • #8
                Re: Lightroom backup probleem

                Oorspronkelijk geplaatst door JuLi Bekijk bericht
                Bedoel je dat je een backup van een catalogus wil terugzetten? LR Classic?

                Ga naar de map waarin de catalogus staat. Je zal catalogusnaam.lrcat zie staan.
                En (?) ook catalogusnaam.lrcat.lock

                Delete of hernoem dat lock bestand eens (mogelijks moet je eerst LR afsluiten).
                Ik krijg alleen eerst een gecomprimeerd bestand Lightroom catalog.Ircat en bij openen direct een Lightroom Catalogus ???

                Comment


                • #9
                  Re: Lightroom backup probleem

                  Oorspronkelijk geplaatst door JuLi Bekijk bericht
                  Bedoel je dat je een backup van een catalogus wil terugzetten? LR Classic?

                  Ga naar de map waarin de catalogus staat. Je zal catalogusnaam.lrcat zie staan.
                  En (?) ook catalogusnaam.lrcat.lock

                  Delete of hernoem dat lock bestand eens (mogelijks moet je eerst LR afsluiten).


                  Comment


                  • #10
                    Re: Lightroom backup probleem

                    Misschien een domme opmerking ( maar aangezien ik niet zie dat dit eerder aangehaald werd wil ik ze toch maken ) , maar mijn back-ups worden automatisch 'ingepakt' in een zipbestandje bij het aanmaken van de back-up. Wellicht is dit bij jou ook het geval en moet je eerst de catalogus uit je zipbestandje halen en kopiëren naar een andere locatie.

                    Comment


                    • #11
                      Re: Lightroom backup probleem

                      Oorspronkelijk geplaatst door atir Bekijk bericht


                      Het tweede beeld lijkt het zicht op wat in een zipcontainer zit.

                      Je moet het bestand uit de zip file extraheren alvorens je er mee kan werken.

                      ACFI


                      Verzonden vanaf mijn iPad met Tapatalk
                      EOS 10D - 40D - 7D II Glas 10-22S 17-40L 15-85S 70-300L 100-400L
                      EOS 10 Glas 28-105 70-210

                      Comment


                      • #12
                        Re: Lightroom backup probleem

                        Oorspronkelijk geplaatst door spyder Bekijk bericht
                        Misschien een domme opmerking ( maar aangezien ik niet zie dat dit eerder aangehaald werd wil ik ze toch maken ) , maar mijn back-ups worden automatisch 'ingepakt' in een zipbestandje bij het aanmaken van de back-up. Wellicht is dit bij jou ook het geval en moet je eerst de catalogus uit je zipbestandje halen en kopiëren naar een andere locatie.
                        Probleem opgelost dankzij deze tip, bij het uitpakken van het zipbestand werd het naar een andere plaats geplaatst op een andere schijf

                        Comment


                        • #13
                          Re: Lightroom backup probleem

                          Toppie.


                          Verstuurd vanaf mijn Pixel 4a met Tapatalk
                          | Lumix S1 | Lumix 24-105 | Sigma 35 2.0 | Sigma 90 2.8 | Sony Xperia 5 III | There are days where the act of seeing appears to be true happiness.

                          Comment

                          Working...
                          X