Aankondiging

Collapse
No announcement yet.

Lightroom

Collapse
X
 
  • Weergaveopties
  • Begin
Clear All
new posts

  • Lightroom

    Sinds een tijdje herkent lightroom mijn reeds geïmporteerde foto's niet meer en worden ook de reeds ingelezen foto's als nieuw geselecteerd; iemand die weet waaraan dit licht?

    Groeten,

    Fabrice,
    Groeten,
    Fabrice,
    Vergeet niet te kijken als je fotografeert...

  • #2
    Re: Lightroom

    Lightroom gaat de reeds ingelezen beelden en bewerkingen documenteren in een catalogus (een bestand ergens op een bepaalde ingestelde locatie op je PC)
    Als je lightroom opstart moet hij eerst deze catalogus inlezen.
    Indien de catalogus zeer groot is kan dat lang duren - ook foto's bewerken gaat dan trager.
    Regelmatig moet de catalogus worden gebackupped - LR abrupt afsluiten is ook niet zo OK voor de catalogus.
    Je uitleg lijkt erop te wijzen dat LR je oude catalogus niet meer terugvindt of kan lezen - het lijkt dat een nieuwe werd aangemaakt.
    Misschien moet je gewoon het pad naar de oude catalogus opnieuw instellen.
    Heb je recentelijk geen meldingen gekregen over de catalogus ?
    Peter
    mijn website : klik

    Comment


    • #3
      Re: Lightroom

      Oorspronkelijk geplaatst door blauwzwart Bekijk bericht
      Lightroom gaat de reeds ingelezen beelden en bewerkingen documenteren in een catalogus (een bestand ergens op een bepaalde ingestelde locatie op je PC)
      Als je lightroom opstart moet hij eerst deze catalogus inlezen.
      Indien de catalogus zeer groot is kan dat lang duren - ook foto's bewerken gaat dan trager.
      Regelmatig moet de catalogus worden gebackupped - LR abrupt afsluiten is ook niet zo OK voor de catalogus.
      Je uitleg lijkt erop te wijzen dat LR je oude catalogus niet meer terugvindt of kan lezen - het lijkt dat een nieuwe werd aangemaakt.
      Misschien moet je gewoon het pad naar de oude catalogus opnieuw instellen.
      Heb je recentelijk geen meldingen gekregen over de catalogus ?
      Peter
      Mijn catalogus is misschien wel groot, maar er is niets aan gewijzigd.
      Helpt het om een nieuwe catalogus aan te maken?
      Wat doe je dan met je oude foto's?

      Nooit geen meldingen gehad dat de catalogus niet gevonden wordt en dan zou het probleem de tweede keer toch van de baan moeten zijn?
      Groeten,
      Fabrice,
      Vergeet niet te kijken als je fotografeert...

      Comment


      • #4
        Re: Lightroom

        Er is voor LR toch een wijziging geweest op de catalogus, als je daar op de vragen verkeerd geklikt hebt, dan is je de catalogus niet geconverteerd en heb je volgens mij nu dus een nieuwe "lege" catalogus....

        Comment


        • #5
          Re: Lightroom

          Oorspronkelijk geplaatst door in2lapland Bekijk bericht
          Er is voor LR toch een wijziging geweest op de catalogus, als je daar op de vragen verkeerd geklikt hebt, dan is je de catalogus niet geconverteerd en heb je volgens mij nu dus een nieuwe "lege" catalogus....
          Maar dan wordt die toch gevuld met nieuwe foto's en dan moeten deze toch herkend worden?

          Groeten,
          Fabrice
          Groeten,
          Fabrice,
          Vergeet niet te kijken als je fotografeert...

          Comment


          • #6
            Re: Lightroom

            Je bedoelt dus dat de catalogus het dus helemaal niet meer doet... dat is dan minder... weet ook even niet hoe je dat dan weer op een niet al te rigi-methode oplost...

            Comment


            • #7
              Re: Lightroom

              Er is een verschil tussen de fotobestanden enerzijds - die zouden er hoedanook nog moeten zijn - en de catalogus anderzijds.
              De catalogus bevat enkel links naar de foto's - en informatie over de bewerkingen die op die foto's zijn toegepast.
              Zie je vandaag in LR nog de beelden die je vroeger hebt bewerkt - van voor dit probleem - of zijn die weg ?
              Als die weg zijn dan zit je op een of andere manier waarschijnlijk in een nieuwe catalogus te werken nu.
              Maar als je uw oudere fotobewerkingen nog ziet staan dan is dit een verkeerde denkpiste.
              Ja je kan bvb elk jaar - of elke 2 jaar - een nieuwe catalogus aanmaken.
              Als je dan een foto wil bekijken die je x jaar geleden hebt bewerkt dan moet je lightroom opstarten met een oudere catalogus.
              Nadeel is dat het meer organisatie vergt - voordeel is dat Lightroom sneller werkt met een kleinere catalogus in het geheugen.
              Succes in je zoektocht
              Peter
              mijn website : klik

              Comment


              • #8
                Re: Lightroom

                Mijn oude foto's staan er nog en ook hun bewerkingen; dus daar ligt het probleem niet.
                Alleen herkent het programma niet dat een deel van de foto's reeds zijn geïmporteerd...
                Groeten,
                Fabrice,
                Vergeet niet te kijken als je fotografeert...

                Comment


                • #9
                  Re: Lightroom

                  Je hebt met je foto's toch niets gedaan via andere media (bij Mac bv via de Finder), zoals verplaatsen, hernoemen, in een extra folder stoppen... ?
                  Ik weet dat LR daar heel gevoelig voor is; als je met LR werkt, en dus je foto's in LR hebt geïmporteerd, mag je d'er niets meer mee doen buiten LR. Tenzij natuurlijk vanuit LR ergens anders naartoe sturen (Edit in...)
                  BD1166BE. CANON camera's (7D, G9), objectieven van 10 t/m 400mm, en Speedlite 580EX II - Manfrotto tripod 190CXPro4 + Markins Q3 -  M1 iMac 24" - 16GB RAM - 2TB SSD (MacOS Sonoma 14.4) - iPhone XR (iOS 17.4) + iPad5 WiFi (iPadOS 16.7.6)

                  Comment


                  • #10
                    Re: Lightroom

                    Misschien heb je deze fotobestanden met windows verkenner op je PC fysisch naar een andere map verplaatst nadat ze in de eerste map al door Lightroom waren geimporteerd ?
                    mijn website : klik

                    Comment


                    • #11
                      Re: Lightroom

                      Het gebeurt zelfs als ik bijvb. eerste een reeks van een paar foto's importeer en direct erna (zonder kaart te wisselen, LrC af te sluiten of wat dan ook) een nieuwe reeks importeer de net daarvoor geïmporteerde reeks als "nieuw" staat gemarkeerd...
                      Groeten,
                      Fabrice,
                      Vergeet niet te kijken als je fotografeert...

                      Comment


                      • #12
                        Re: Lightroom

                        Hm... jij importeert dus van geheugenkaart naar LR? Niet dat ik LR nog gebruik, maar ik upload van camera naar externe HD, waar ik de RAWs van de JPGs scheid. JPGs gaan in  Photos, RAWs zitten in een yyyy/mm/dd folderstructuur en werden van daaruit in LR geïmporteerd via Add. Ik had dus een referenced library (foto's blijven staan waar ze staan, ik importeerde enkel een link).
                        Maar iemand anders kan je nu beter uitleggen wat je moet doen als je van geheugenkaart importeert, want een kaart is uiteraard slechts een tijdelijke verblijfplaats, dacht ik toch?
                        BD1166BE. CANON camera's (7D, G9), objectieven van 10 t/m 400mm, en Speedlite 580EX II - Manfrotto tripod 190CXPro4 + Markins Q3 -  M1 iMac 24" - 16GB RAM - 2TB SSD (MacOS Sonoma 14.4) - iPhone XR (iOS 17.4) + iPad5 WiFi (iPadOS 16.7.6)

                        Comment


                        • #13
                          Re: Lightroom

                          Oorspronkelijk geplaatst door LesC Bekijk bericht
                          Hm... jij importeert dus van geheugenkaart naar LR? Niet dat ik LR nog gebruik, maar ik upload van camera naar externe HD, waar ik de RAWs van de JPGs scheid. JPGs gaan in  Photos, RAWs zitten in een yyyy/mm/dd folderstructuur en werden van daaruit in LR geïmporteerd via Add. Ik had dus een referenced library (foto's blijven staan waar ze staan, ik importeerde enkel een link).
                          Maar iemand anders kan je nu beter uitleggen wat je moet doen als je van geheugenkaart importeert, want een kaart is uiteraard slechts een tijdelijke verblijfplaats, dacht ik toch?
                          Of ze nu van een geheugenkaart of een andere plaats geimporteerd worden lijkt me niet veel uit te maken.
                          Lightroom houd enkel bij waar je de foto's opslaat en welke bewerkingen erop uitgevoerd worden (via lightroom).

                          Als je de foto's importeerd, geef je toch wel elke keer een unieke map aan waar ze terecht moeten komen? Of sla je alles op in dezelfde map?
                          Groetjes,
                          Dominic

                          Comment


                          • #14
                            Re: Lightroom

                            Zibro,

                            Als ik foto's van een geheugenkaart importeer laat ik ze nadien nog op de kaart staan (als een soort backup).
                            Vroeger herkende Lightroom dat deze foto's reeds geïmporteerd waren en kon ik door het selecteren van "nieuwe foto's" ook onmiddellijk de nieuwe importeren. Nu herkent Lightroom de reeds geïmporteerde niet meer....
                            en moet ik manueel deselecteren...
                            Groeten,
                            Fabrice,
                            Vergeet niet te kijken als je fotografeert...

                            Comment


                            • #15
                              Re: Lightroom

                              ik weet niet welke versie van Lightroom je hebt.
                              Maar hier is een tutorial voor importeren vanaf SD-kaart voor Lightroom 5
                              ==> https://www.youtube.com/watch?v=SQVOghnpuZw
                              Merk dat er op het importeerscherm aan de rechterkant een paneel is met verschillende checkboxen.
                              Een ervan is : "Don't import suspected duplicates"
                              Deze kan je aan of afvinken.
                              Passeer je langs dit scherm ? en indien ja hoe staat de switch ??
                              Peter
                              mijn website : klik

                              Comment

                              Working...
                              X