Belgiumdigital.com in samenwerking met
Pagina 1 van 2 1 2 LaatsteLaatste
Weergegeven resultaten: 1 t/m 25 van 33

Standaard Lightroom 5 problemen.

Ik heb sinds vandaag lightroom 5 gekocht en geinstalleerd.
    Ik heb namelijk problemen met het catalogusgedoe..
    Telkens als ik kijk naar de filmpjes staat er een vakje voor je catalogus een naam te geven,
    bij mij niet..
    Kan er iemand mij helpen alsjeblieft?
    Everything has its beauty but not everyone sees it.

Standaard Re: Lightroom 5 problemen.

Niemand? :/

Citaat Oorspronkelijk geplaatst door Yakina Bekijk bericht
    Niemand? :/
    lijkt mij niet verwonderlijk na deze cryptische zin:

Telkens als ik kijk naar de filmpjes staat er een vakje voor je catalogus een naam te geven,
    bij mij niet..
    Het is er wel en het is er niet????????????

Bij maakt het geen verschil of naar een foto of filmpje kijk en is geen vakje.
    Nikons, Nikkors, Sigma's en Tamrons..15 tot 400mm en nu ook een Pen + Zuiko's en Lumix...

Citaat Oorspronkelijk geplaatst door hjanssen Bekijk bericht
    lijkt mij niet verwonderlijk na deze cryptische zin:

Het is er wel en het is er niet????????????

Bij maakt het geen verschil of naar een foto of filmpje kijk en is geen vakje.
    Hmm normaal gezien als je foto's upload
    staat er een vakje met 'Bestemming'
    en dan verschillende opties,
    bij mij is dat dus niet aanwezig :/

Hmm normaal gezien als je foto's upload
    staat er een vakje met 'Bestemming'
    en dan verschillende opties,
    bij mij is dat dus niet aanwezig :/

bij mij niet..

???????????????????????????????????????????uploade n en kijken daar is verschil tussen......
    Nikons, Nikkors, Sigma's en Tamrons..15 tot 400mm en nu ook een Pen + Zuiko's en Lumix...

Citaat Oorspronkelijk geplaatst door hjanssen Bekijk bericht
    ???????????????????????????????????????????uploade n en kijken daar is verschil tussen......
    Volgens my begrijp je me niet..

Ik zit nog niet op v.5 maar een en ander is mij ook niet duidelijk. De term "uploaden" ben ik nog niet tegengekomen. Bedoel je misschien importeren?
    Ik heb mijn LR4 als Engels ingesteld, ik wil de bestanden (die ik op een andere manier van de camera naar de Mac oplaad) laten zitten waar ze zitten (nl. op een externe HD).
    Als ik op de Import-knop druk, krijg ik hetvolgende te zien:

Is dat dan zo verschillend in LR5?
    BD1166BE. CANON camera's (7D, 350D, G9), objectieven van 10 t/m 400mm, en Speedlite 580EX II - Manfrotto tripod 190CXPro4 + Markins Q3 -  Intel iMac 27" 3,4GHz 16GB RAM - 2TB HD (0SX 10.15.7) - iPhone XR (iOS 14.2) + iPad5 WiFi (iPadOS 14.2)

Citaat Oorspronkelijk geplaatst door LesC Bekijk bericht

Is dat dan zo verschillend in LR5?
    Dat is LR 5 krak hetzelfde.
    Ik zou TS wel willen helpen, alleen versta ik dus ook helemaal niet waar hij naar wilt.

Volgens my begrijp je me niet..
    daar heb je volkomen gelijk in, maar ik zie dat ik daar niet alleen ben.

Hallo,

Ik denk dat er op een instructievideo van LR5 wel iets te zien is wat TSj niet ziet bij zijn eigen LR5?

Jaja
    Voorzitter Belgiumdigital VZW - Sony A7II, Nikon D500, Olympus E-M1MkII en Olympus E-M10MkII met wat glas ...
    Mijn webalbums: https://www.flickr.com/photos/jajabd/sets/ Mijn weblog: http://jajabd.wordpress.com

Belgiumdigital: uw digitale thuishaven!

Mogelijk... in dat geval zou een linkje wel helpen, denk ik.
    BD1166BE. CANON camera's (7D, 350D, G9), objectieven van 10 t/m 400mm, en Speedlite 580EX II - Manfrotto tripod 190CXPro4 + Markins Q3 -  Intel iMac 27" 3,4GHz 16GB RAM - 2TB HD (0SX 10.15.7) - iPhone XR (iOS 14.2) + iPad5 WiFi (iPadOS 14.2)

Ik moet zeggen dat ik de vraagstelling ook niet 100% duidelijk vind, maar laat ons toch een poging doen :-)
    Bedoel je met 'uploaden' importeren?
    Je vindt enkel de optie 'Destination' (Bestemming) indien je als optie Copy/Copy as DNG of Move gekozen hebt. Wanneer je 'Add' gekozen hebt (bovenaan in het venster dat LesC toont in zijn comment), dan heb je geen Destination venster.
    Het is goed dat je op internet op zoek gaat naar blogposts en video's, maar ik zou je toch willen aanraden om Lightroom iets gestructureerder te leren, bijvoorbeeld met een boek of een volledige video-training. En dat zeg ik heus niet omdat ik zelf een boek geschreven heb, wel omdat ik ervaring heb met het proberen terug recht trekken van compleet scheefgegroeide situaties van mensen die het op zichzelf wilden leren. Lightroom is een bedrieglijk eenvoudig programma, met de nadruk op bedrieglijk :-)
    Laatst gewijzigd door MoreThanWords; 12 juli 2013 om 19:48
    Lightroom 6/CC Ontmaskerd: 450 blz. Lightroom
    Bestel het eBook of gedrukte boek nu via deze link.
    GRATIS eBook 'Tien Tips voor Betere Reisfoto's'. Meer info hier.

Er staat een vakje om je "catalogus" een naam te geven... Die catalogus in lightroom is toch de database die het ding gebruikt ? Normaal kiest Lightroom die naam zelf. Hoewel je ook een catalogus kan exporteren...

Persoonlijk kopieer ik de foto's via een kaartlezer naar een map op mijn PC, en dan importeer ik ze door in de biblotheek bij mappen op het +-tekentje te klikken en "map toevoegen" te kiezen. Een naam voor de "catalogus" heb ik op die manier nog niet moeten ingeven.
    Iedereen heeft natuurlijk zijn manier om met software te werken, en mijn manier is misschien wat omslachtig, maar ze werkt voor mij...
    Groeten,

Polleke

Hoh , Bedankt Morethanwords
    Ik denk dat ik het gevonden heb !
    Ik heb nog een paar vraagjes die ik misschien wat duidelijker zal uitleggen (sorry van de vorige vraag, maar ik wist niet hoe ik het best kon formuleren)
    Iemand heeft voor mij een 'logo' ontworpen , die ik op elke foto kan zetten, hoe ik dat moet doen enz heb ik allemaal al gevonden
    Maar ik vroeg me af als je alle logo's op je foto's hebt gezet, hoe je die het best opslaat zodanig dat de logo's er nog opstaan..
    En nog een laatste vraagje: als ik mijn kaartje in mijn pc steek van mijn camera, opent lightroom zich meteen.. Normaal gezien kan ik dan altijd de foto's toevoegen op men pc en direct verwijderen.
    Liefst zou ik willen dat lightroom niet meer opent, en nog steeds zoals vroeger gewoon terug toevoegen via het kadertje dat zich opent op mijn pc.
    En ik heb er ook al aan gedacht om een goed boek erbij te kopen, iemand soms een idee voor een goed boek? (liefst heel simpel uitlegt!)
    Groetjes & bedankt!

Eind goed, al goed, maar waarom zeg je dan niet meteen wat je vraag/probleem is?
    Ik werk met Mac, maar ik neem aan dat je ook op PC/Windows kunt instellen wat er "verwacht wordt" (= wat JIJ wilt wat gebeurt) als er een geheugenkaart wordt ingestoken.
    Zoals gezegd, gebruik ik LR niet om mijn foto's op te laden (= te importeren). Daarvoor gebruik ik Bridge/Get Photos from Camera. Reden is dat er slechts een klein percentage van mijn foto's in LR gaat. Voor de andere heb ik andere bestemmingen. Ik verkies trouwens altijd een RAW-converter die eender welke RAW wil aanpakken, of ie nou "geïmporteerd" wordt of niet. Dat importeren is er voor mij eigenlijk al teveel aan.

Eind goed, al goed, maar waarom zeg je dan niet meteen wat je vraag/probleem is?
    Ik werk met Mac, maar ik neem aan dat je ook op PC/Windows kunt instellen wat er "verwacht wordt" (= wat JIJ wilt wat gebeurt) als er een geheugenkaart wordt ingestoken.
    Zoals gezegd, gebruik ik LR niet om mijn foto's op te laden (= te importeren). Daarvoor gebruik ik Bridge/Get Photos from Camera. Reden is dat er slechts een klein percentage van mijn foto's in LR gaat. Voor de andere heb ik andere bestemmingen. Ik verkies trouwens altijd een RAW-converter die eender welke RAW wil aanpakken, of ie nou "geïmporteerd" wordt of niet. Dat importeren is er voor mij eigenlijk al teveel aan.
    Sorry als ik dit zeg: maar de laatste zinnen heb ik niet goed begrepen.. Gewoon omdat ik er niets van ken :/
    Ik wist gewoon niet goed hoe ik men vraag moest formuleren, daarmee kom ik soms heel raar over..
    Zal het vanmiddag eens allemaal goed bestuderen..
    Bedankt !

OK, misschien duidelijker uitleggen.
    Ik schiet in RAW+JPG. JPGs gaan in iPhoto voor 'onmiddellijke consumptie'; RAWs worden opgeladen in Adobe Bridge CS6 (onderdeel van Photoshop CS6). Omdat die RAW-bestanden zo groot zijn, worden die meteen op een externe harde schijf gezet. In een yyyy/mm/dd structuur. Foto's die ik gisteren gemaakt heb, zijn intussen opladen in 2013/201307/20130712.
    Vroeger, vóór we Lightroom hadden, ontwikkelden wij onze RAWs gewoon vanuit Bridge (Open in Camera RAW). RAW-ontwikkeling bestaat (bij ons nog altijd) voornamelijk uit aanpassing van de belichting (histogram), witbalans, contrast, e.d. Nadat de foto qua belichting gecorrigeerd is, openen wij de foto verder in Photoshop voor afwerking. Mijn vrouw werkt nog hoofdzakelijk zo.
    Ik verkies verschillende wegen te bewandelen: enkele foto's worden geïmporteerd in Lightroom (momenteel LR4), enkele in Aperture (3.2); andere worden 'behandeld' met DxO of DPP. Alle foto's blijven staan waar ze staan (op de externe harde schijf, in hun respectieve mappen). Alleen de twee laatstgenoemde programma's vereisen geen import: je kunt rechtstreeks aan je RAW beginnen te knoeien.
    Na dat 'geknoei' openen wij nog altijd verder (of kiezen we bv in Lightroom voor Photos/Edit in...) in Photoshop CS6. De bewerkte RAW wordt opgeslagen als PSD; na eindafwerking slaan we ons beeld op als JPG voor afdruk of publicatie op het web.
    Hopelijk is dit duidelijker?

OK, misschien duidelijker uitleggen.
    Ik schiet in RAW+JPG. JPGs gaan in iPhoto voor 'onmiddellijke consumptie'; RAWs worden opgeladen in Adobe Bridge CS6 (onderdeel van Photoshop CS6). Omdat die RAW-bestanden zo groot zijn, worden die meteen op een externe harde schijf gezet. In een yyyy/mm/dd structuur. Foto's die ik gisteren gemaakt heb, zijn intussen opladen in 2013/201307/20130712.
    Vroeger, vóór we Lightroom hadden, ontwikkelden wij onze RAWs gewoon vanuit Bridge (Open in Camera RAW). RAW-ontwikkeling bestaat (bij ons nog altijd) voornamelijk uit aanpassing van de belichting (histogram), witbalans, contrast, e.d. Nadat de foto qua belichting gecorrigeerd is, openen wij de foto verder in Photoshop voor afwerking. Mijn vrouw werkt nog hoofdzakelijk zo.
    Ik verkies verschillende wegen te bewandelen: enkele foto's worden geïmporteerd in Lightroom (momenteel LR4), enkele in Aperture (3.2); andere worden 'behandeld' met DxO of DPP. Alle foto's blijven staan waar ze staan (op de externe harde schijf, in hun respectieve mappen). Alleen de twee laatstgenoemde programma's vereisen geen import: je kunt rechtstreeks aan je RAW beginnen te knoeien.
    Na dat 'geknoei' openen wij nog altijd verder (of kiezen we bv in Lightroom voor Photos/Edit in...) in Photoshop CS6. De bewerkte RAW wordt opgeslagen als PSD; na eindafwerking slaan we ons beeld op als JPG voor afdruk of publicatie op het web.
    Hopelijk is dit duidelijker?
    Heel erg bedankt om het nog eens uit te leggen
    Volgens mij komt het er gewoon op neer dat je meerdere programma's gebruikt voor te bewerken dan alleen lightroom.
    En dat RAW foto's veel zwaarder zijn dan de gewone JPG foto's.
    Momenteel blijf ik toch nog op lightroom werken, want ik had het alleen maar nodig voor men naam erop te zetten.
    Ik ben ook nog van plan (later pas) er meer en meer mee te werken. Maar eerst ga ik nog wat men naam proberen te oefenen
    Stap per stap.
    Sorry als ik het nog niet steeds allemaal begrepen heb, maar het is nog een klein beetje Chinees :S
    Ik zal nog wat kennis en oefening nodig hebben vrees ik.
    Groetjes

Je vat het inderdaad heel goed samen. RAW is veel zwaarder dan JPG, maar geeft je veel meer mogelijkheden om te kunnen corrigeren.
    Nu, als je spreekt van je naam op de foto's zetten, dat doe ik persoonlijk in PS; als ik echter denk aan 'batchbewerkingen' (= hetzelfde toepassen voor heel veel foto's, bv je naam), da's dan weer LR.
    Maar stel je vragen gerust op het forum, uiteraard liefst zo duidelijk mogelijk.
    Een goed boek naast je PC is ook aangeraden; kijk maar eens op de site van MoreThanWords, die trouwens in deze topic geantwoord heeft.

Je vat het inderdaad heel goed samen. RAW is veel zwaarder dan JPG, maar geeft je veel meer mogelijkheden om te kunnen corrigeren.
    Nu, als je spreekt van je naam op de foto's zetten, dat doe ik persoonlijk in PS; als ik echter denk aan 'batchbewerkingen' (= hetzelfde toepassen voor heel veel foto's, bv je naam), da's dan weer LR.
    Maar stel je vragen gerust op het forum, uiteraard liefst zo duidelijk mogelijk.
    Een goed boek naast je PC is ook aangeraden; kijk maar eens op de site van MoreThanWords, die trouwens in deze topic geantwoord heeft.
    Ik heb lightroom gekocht via een vriend van me, misschien had ik toch maar eens beter nog wat andere meningen gevraagd.
    Ik ben blij dat ik het (eindelijk) goed begrepen heb

Hmm ik heb nog een probleem gevonden.
    Alles is gelukt, het importeren enz..
    Maar nu wil ik de BEWERKTE foto's op mijn pc zetten onder 'documenten'
    Mijn mapje zit onder 'Verzamelingen'
    Als ik ze op mijn pc wilt zetten, komt er een fout dat hij de foto's niet kan terugvinden
    Ofwel komen ze op mijn pc, maar zonder de bewerking
    Hopelijk is een beetje goed uitgelegd
    Groetjes.

Eens je foto's in LR zitten, moet je vanuit LR verplaatsen, e.d. Toch durf ik buiten LR ook verplaatsen, hoor. Als je dan in LR de boodschap krijgt dat ie de foto niet kan vinden (vaak gewoon een vraagteken rechtsboven de thumbnail van je foto), kun je op dat moment de link herstellen.
    En dat doe je zo:

Klik op het vraagteken, en je krijgt het volgende venster:

Druk dan op Locate, en ga zoeken waar je de foto geplaatst hebt:

Druk op Select. De link wordt zo hersteld. Als het om een serie foto's gaat die naar dezelfde locatie verplaatst zijn (buiten LR om), dan denk ik dat eentje herstellen voldoende is. Ik heb die test echter nu niet geprobeerd.
    Laatst gewijzigd door LesC; 13 juli 2013 om 15:37

hmm ik wil gewoon dat die foto's in men mapje zitten in men documenten ;/
    en nee, het is geen vraagteken, maar een kader die erop komt :/

Ik ken LR5 nog niet, en bovendien zijn er misschien verschillen tussen de Mac en de Windows-versie, maar het moet mogelijk zijn om achteraf (foutief buiten LR om verplaatst) de link te herstellen. Klikken, rechtermuisklik, iets in het menu... zoek maar 'ns even.

In de Library vind je bij zo'n "misplaatste" foto rechts de oude locatie:

Klik je op dat pijltje, dan krijg je dezelfde dialoog als boven (de tweede afbeelding met "would you like to locate...". Vandaar kun je ook op zoek gaan.

Pagina 1 van 2 1 2 LaatsteLaatste

Soortgelijke discussies

1. problemen met lightroom met m'n nieuwe sony
    Door michkehan in forum Fotobewerking & software
    Reacties: 6
    Laatste bericht: 16 mei 2012, 16:12
  2. Reacties: 7
    Laatste bericht: 10 oktober 2004, 19:58

Labels voor deze discussie

Regels voor berichten