Aankondiging

Collapse
No announcement yet.

Lightroom 5 crasht voortdurend

Collapse
X
 
  • Weergaveopties
  • Begin
Clear All
new posts

  • Lightroom 5 crasht voortdurend

    Hallo,
    Door het veranderen van besturingssysteem werkte mij externe drives met al mijn fotobestanden niet meer. Ik heb alles opnieuw moeten opladen (tienduizenden foto's) nadat ik nieuwe externe HD gekocht had en die geformatteerd heb voor Mac OS.
    Gevolg was natuurlijk dat al mijn folders in LR 5 (ik heb nog de oude schijfversie) niet meer leesbaar waren (een uitroepteken bij elke foto). Dus ben ik nu al die folders opnieuw aan het opladen vanaf de nieuwe externe HD in LR5.
    Altijd miserie wanneer men een update doet van het besturingssysteem. Ik wacht altijd zo lang mogelijk daarvoor maar op een bepaald ogenblik kun je niet anders meer.
    In sommige folders zitten 2-300 foto's maar in andere soms 2000 of meer.
    Daarbij gebeuren rare dingen: Het importeren gebeurt in 2 stappen: importeren van de huidige locatie is meestal geen probleem maar de tweede stap (die veel langer duurt) het maken van previews lukt nooit. LR stopt na een 50-tal foto's en crasht. Ik krijg dan een bericht met veel computerchinees op dat ik al enkele keren naar Adobe opgestuurd heb maar nooit antwoord gekregen waarom of hoe dit op te lossen.
    Dus na het importeren zie ik slechts de eerste 40-50 foto's en alle andere komen er slechts heel traag te voorschijn. Daarbij moet ik opletten om niet te snel te scrollen als ik een foto zoek of LR crasht opnieuw.
    Heeft iemand een gelijkaardig probleem en weet iemand hoe dit op te lossen?

    Bedankt en vriendelijke groeten,
    Raf.

  • #2
    Re: Lightroom 5 crasht voortdurend

    LR houdt intern van elke HDD het identificatienummer bij. (soort serienummer zeg maar).
    Je kan alles overplaatsen zoals je nu gedaan hebt maar krijgt dan idd die ! op elke foto.
    Het volstaat normaal om bij 1 foto het nieuwe pad aan te duiden. Klik gewoon op de !. LR zal dan proberen alle andere links te herstellen in die folder.
    Mogelijks moet je dit herhalen voor elke folder maar niet voor elke foto.

    Alternatief heb je in "folders" bij de map een optie om de folder opnieuw aan te wijzen. Probeer eerst even met "show parent folder". Als die folder behoorlijk dicht bij de root ligt dan zal hij alle dieper liggende fotos ook terug vinden.

    Comment


    • #3
      Re: Lightroom 5 crasht voortdurend

      Bedankt voor de reactie.
      Er is echter nog een complicatie: sedert de recentste update van het besturingssysteem stelde ik vast dat wanneer ik foto's van mijn camera (Nikon D750) geïmporteerd had dat er slechts een paar in LR opgeladen waren en het overgrote deel niet. Pas wanneer ik eerst de naam van de foto's of het nummer wijzigde wilden die wel importeren. Ik denk dat het komt omdat de teller bij Nikon slechts tot 9999 gaat en dan herbegint op 0001. En dus zegt LR dat deze foto's al opgeladen zijn. Vroeger had ik dat probleem nooit. Dus heb ik bij het opnieuw opladen in de externe HDD meteen alle namen veranderd door DSC_ te vervangen door de plaats en het jaar waar de foto's genomen zijn. Dus die oude bibliotheek van LR werkt niet meer en ik heb een nieuwe moeten maken.
      grts,
      Raf.

      Comment


      • #4
        Re: Lightroom 5 crasht voortdurend

        Dat probleem met de teller is mij bekend.
        Heb ik ook meegemaakt lang geleden.
        Toen ben ik systematisch mijn teller gaan resetten bij elke shoot.
        Voor mij werkt dat goed omdat ik toch per shoot werk. Maar ik kan aannemen dat dit niet handig werkt voor wie graag zeer ruime reeksen maakt over verschillende dagen (bv vakantiereportage).
        Het gebeurt al eens per uitzondering dat ik er niet aan denk om de teller op nul te stellen.
        Daarom ga ik telkens voor het importeren mijn bestanden hernoemen en hernummeren in irfanview. Staan ze direct ook op de plaats waar ik wil op hdd.

        Comment

        Working...
        X