Aankondiging

Collapse
No announcement yet.

Layers & masks

Collapse
X
 
  • Weergaveopties
  • Begin
Clear All
new posts

  • Layers & masks

    Beste fotovrienden,

    Ik kan wel fotograferen, en ik ken ook de zaken wel die ik moet kennen om mijn foto's tot een goed einde te brengen, maar ergens zit er in mijn koppie toch een rare kronkel, die ervoor zorgt dat ik maar niet door krijg hoe het nu zit met layers en masks.

    Mijn dilemma: ik heb een foto, en daarmee wil ik dingen gaan doen. Bijvoorbeeld: ik wil van een portret de ogen iets oplichten of scherpter maken. Mijn idee was dan om op een aparte laag (kopie van background?) die verscherping aan te brengen, en dan in een mask te verven met zwart en een hele zachte brush om dit te bereiken. Het zelfde zou kunnen gelden voor foto's waar een deel opgelicht moet worden bijvoorbeeld: in een aparte laag de hele foto oplichten en dan met een mask bepalen wat wel en niet opgelicht moet zijn.

    Nu snap ik niet goed:

    waar moet die laag staan?
    Op welke laag moet die mask staan?
    En hoe kies ik in godsnaam de kleur van mijn brush (ik dacht met de twee vierkantjes links op de toolbar, maar het schijnt niet zo te zijn...
    je kan ook kiezen of je mask standaard zwart of wit is, maar dat vind ik ook niet.

    Ik dacht begrepen te hebben dat als je een mask op de bovenste layer zet en je maakt er een mask op, dat dan alles wat je zwart verft, van de laag eronder doorkomt. Maar hoe doe je dat dan als dat de eerste laag boven je background is? Dan zou je de verscherping daar al op moeten toepassen. Als ik namelijk een laag maak met een mask, en ik verscherp die bijvoorbeeld, dan gebeurt er niks.
    Ik zou het ook willen gebruiken om bijvoorbeeld bij een HDR waar iets niet goed doorgekomen is, er één van de originelen boven te zetten en enkel die delen die ik in de HDR wil, door te laten komen.

    Enfin, ik hoef de uitleg niet per sé hier te hebben (mag altijd), maar een verwijzing naar een goede en vooral redelijk simpele uitleg zou welkom zijn. Hier op BD zo direct niet gevonden.

    Alvast bedankt!
    ______
    www.vue.photo

  • #2
    Re: Layers & masks

    Hoe ik meestal werk (verschillende mogelijkheden)

    1 kopie van background (ctrl+j) (laag2, boven background)
    2 mask op laag2 zetten
    3 meestal keer ik dan de dekking mask om (ctrl+ i, zwart is dekkend - wit is zichtbaar, hangt af van wat je wil doen) + brush
    4 toepassen van bvb Kleurtoon/verzadiging op laag2 (adhv 'zwart/wit bolleke' onderaan lagen pallet)
    5 uitknipmasker toepassen op de kleurtoon/verzadiging (tussen de laag2 en laag kleurtoon/verzadiging gaan staan -> alt + klikken)

    Met masks geef je de dekking aan en kan je enkel met grijswaarden opvullen niet met kleur!

    ( zo kan het ook http://viero.wordpress.com/2008/03/1...-in-photoshop/ )

    Gr,
    Last edited by viero; 13 oktober 2008, 12:32.

    Comment


    • #3
      Re: Layers & masks

      Ik weet niet of je deze site al kent,maar deze persoon heeft
      een tutorial staan,over HDR gecombineerd met het werken
      met lagen.


      Misschien heb je er wat aan.
      gr.ron.
      http://exhi-fotografie.nl

      Comment


      • #4
        Re: Layers & masks

        Oorspronkelijk geplaatst door viero Bekijk bericht
        Hoe ik meestal werk (verschillende mogelijkheden)

        1 kopie van background (ctrl+j) (laag2, boven background)
        2 mask op laag2 zetten
        3 meestal keer ik dan de dekking mask om (ctrl+ i, zwart is dekkend - wit is zichtbaar, hangt af van wat je wil doen) + brush
        4 toepassen van bvb Kleurtoon/verzadiging op laag2 (adhv 'zwart/wit bolleke' onderaan lagen pallet)
        5 uitknipmasker toepassen op de kleurtoon/verzadiging (tussen de laag2 en laag kleurtoon/verzadiging gaan staan -> alt + klikken)

        Met masks geef je de dekking aan en kan je enkel met grijswaarden opvullen niet met kleur!

        ( zo kan het ook http://viero.wordpress.com/2008/03/1...-in-photoshop/ )

        Gr,

        1= duidelijk
        2= duidelijk
        3: wat is het verschil, behalve dan dat je met de andere kleur moet brushen om de laag eronder door te laten komen?
        4: dat snap ik niet goed. kan ik mijn bewerking op laag 2 niet gewoon rechtstreeks uitvoeren?
        5: Wat doe je dan? Het masker als laag tussen de twee zetten? Waarom moet dat dan zo?
        ______
        www.vue.photo

        Comment


        • #5
          Re: Layers & masks

          Oorspronkelijk geplaatst door Simplephotography Bekijk bericht
          1= duidelijk
          2= duidelijk
          3: wat is het verschil, behalve dan dat je met de andere kleur moet brushen om de laag eronder door te laten komen?
          4: dat snap ik niet goed. kan ik mijn bewerking op laag 2 niet gewoon rechtstreeks uitvoeren?
          5: Wat doe je dan? Het masker als laag tussen de twee zetten? Waarom moet dat dan zo?

          3 als je weinig moet selecteren van je foto is het beter alles dekkend te maken (zwart) anders moet je meer verven
          4 je kan rechtstreeks op laag 2 je bewerking maken maar als je dan achteraf niet tevreden bent van het resultaat kan je 'niet' meer aanpassen, met mijn werkwijze wel.
          5 dan wordt enkel punt 4 toegepast op de laag eronder, anders wordt het op alle onderstaande lagen toegepast.

          snel een vb gemaakt:



          gr
          Last edited by viero; 13 oktober 2008, 13:14.

          Comment


          • #6
            Re: Layers & masks

            Oorspronkelijk geplaatst door viero Bekijk bericht

            gr
            Dat is toch onnodig ingewikkeld? Die "laag1" (middelste laag, gedupliceerde background) is helemaal niet nodig. Je bovenste laag (z/w) alleen is voldoende, daar kleur je dan ook het masker. En dan kun je nog steeds van alles aanpassen.

            Comment


            • #7
              Re: Layers & masks

              Je hebt gelijk Leonidas, in vele gevallen is enkel het uitknipmasker nodig.
              Maar als je meerdere uitknipmaskers moet toepassen op dezelfde selectie vind ik het handiger om laag 2 er tussen te hebben (anders moet je steeds je masker kopieren)
              Daarom zet ik er hem onmiddellijk bij...

              Comment


              • #8
                Re: Layers & masks

                -het eerste wat je best doet is (ctrl of cmd+j) om je laag te copieren.. vooral om non destructive te werken. d.w.z dat je steeds de orginele afbeelding behoud en je altijd terug van 0 kan starten.

                -dan kan je bv. een selectie maken met 1 vd selectie tools rond de ogen, moet niet echt exact zijn, je mag dit ruimer doen... Eens je selectie gemaakt is doe je terug ctrl+J en dan springt deze selectie automatisch in een nieuwe layer. Nu kan je dus bv. alleen in deze selectie enkele dingen aanpassen.. laten doorschijnen met een blending option of gewoon over het origineel laten staan..

                -wat je ook kan doen is zoals hier boven gezegd min of meer... laten we een simpel voorbeeld pakken om het uit te leggen. je hebt je originele layer gecopierd, op je copy doe je een unsharp mask, neem een extreme waarde om het duidelijk te zien. Dan klik je onderaan je layers venster op de knop om een masker toe te voegen. Dan krijg je zo een wit venstertje in je layer..
                selecteer je brush en je zal zien dat je zwart en wit als foreground en background color hebt.
                ALs je nu in dat layer mask met zwart gaat kleuren ga je zien dat je gewoon de unsharpmask gaat wegnemen waar je verft.. dit is dus een layermask.. (simpel uitgelegd) Hier kan je dus bepalen wat en hoeveel je doorlaat van een bepaald effect..
                poof

                Comment


                • #9
                  Re: Layers & masks

                  Oorspronkelijk geplaatst door viero Bekijk bericht
                  3 als je weinig moet selecteren van je foto is het beter alles dekkend te maken (zwart) anders moet je meer verven
                  4 je kan rechtstreeks op laag 2 je bewerking maken maar als je dan achteraf niet tevreden bent van het resultaat kan je 'niet' meer aanpassen, met mijn werkwijze wel.
                  5 dan wordt enkel punt 4 toegepast op de laag eronder, anders wordt het op alle onderstaande lagen toegepast.

                  snel een vb gemaakt:



                  gr
                  Dus die bovenste laag daar, dat z/w rondje, is wat je gebruikt om dat masker toe te passen op de lagen daaronder, right? Dan is het net dat dat ik gemist heb volgens mij.
                  ______
                  www.vue.photo

                  Comment


                  • #10
                    Re: Layers & masks

                    Oorspronkelijk geplaatst door exhi Bekijk bericht
                    Ik weet niet of je deze site al kent,maar deze persoon heeft
                    een tutorial staan,over HDR gecombineerd met het werken
                    met lagen.


                    Misschien heb je er wat aan.
                    gr.ron.
                    Jaaaa! Deze bracht mij op ideeën, maar ik vond hem niet meer in de draadjes hier. Merci!
                    ______
                    www.vue.photo

                    Comment


                    • #11
                      Re: Layers & masks

                      Het is dan een afweging wat vaker zal voorkomen. Ik heb bijna nooit meerdere bewerkingen op dezelfde plaats dus voor mij is het sneller zonder die tussenlagen. YMMV. Maar als iemand vraagt hoe lagen en maskers werken lijkt het mij handig een voorbeeld te geven dat zo simpel mogelijk is.

                      EDIT: oh, ik zie dat anderen in staat zijn het nog ingewikkelder te maken.

                      Comment


                      • #12
                        Re: Layers & masks

                        Ik ben trouwens ook een sukkel als het op keyboard shortcuts aankomt, dus daarvoor ook bedankt viero.
                        ______
                        www.vue.photo

                        Comment


                        • #13
                          Re: Layers & masks

                          Oorspronkelijk geplaatst door Simplephotography Bekijk bericht
                          Jaaaa! Deze bracht mij op ideeën, maar ik vond hem niet meer in de draadjes hier. Merci!
                          You're welkom

                          gr.ron.
                          http://exhi-fotografie.nl

                          Comment


                          • #14
                            Re: Layers & masks

                            Oorspronkelijk geplaatst door Leonidas Bekijk bericht
                            Het is dan een afweging wat vaker zal voorkomen. Ik heb bijna nooit meerdere bewerkingen op dezelfde plaats dus voor mij is het sneller zonder die tussenlagen. YMMV. Maar als iemand vraagt hoe lagen en maskers werken lijkt het mij handig een voorbeeld te geven dat zo simpel mogelijk is.

                            EDIT: oh, ik zie dat anderen in staat zijn het nog ingewikkelder te maken.
                            Stel dat ik bijvoorbeeld ogen wil verscherpen of lichter maken, een deel van de foto meer satureren en van een ander deel het contrast verhogen. kan dat volgens jou dan met drie masks boven je background? If so, dan zou dat wel een pak makkelijker zijn.
                            ______
                            www.vue.photo

                            Comment


                            • #15
                              Re: Layers & masks

                              Oorspronkelijk geplaatst door Simplephotography Bekijk bericht
                              Stel dat ik bijvoorbeeld ogen wil verscherpen of lichter maken, een deel van de foto meer satureren en van een ander deel het contrast verhogen. kan dat volgens jou dan met drie masks boven je background? If so, dan zou dat wel een pak makkelijker zijn.

                              Ogen verscherpen kan door de laag te dupliceren, hierop verscherping toe te passen, en dan een laagmasker toe te voegen aan de verscherpte laag. Als je dan het laagmasker volledig zwart maakt, kan je met een zachte witte brush op een lage opacity langzaam je verscherping zichtbaar maken.
                              Ogen lichter maken: een neutraal grijze layer in softlight en met een zachte witte brush met lage opacity hierop schilderen (beter bekend als Painting With Light aka PWL).
                              Saturatie en contrast kan je ofwel op een gedupliceerde laag, hierop de saturatie/contrast aanpassen en een laagmasker toevoegen, ofwel via aanpassingslagen die automatisch met een masker aangemaakt worden, dat wit is. Voordeel van een aanpassingslaag is dat je nadien je instellingen nog kan wijzigen.

                              Je kan natuurlijk altijd nog via gelinkte laagmaskers werken die enkel de laag eronder beinvloeden ed maar dat maakt het volgens mij voor iemand die pas met maskers begint nodeloos ingewikkeld.

                              Grtzz

                              Ace

                              Comment

                              Working...
                              X