Aankondiging

Collapse
No announcement yet.

Laptop voor Photoshop en Lightroom

Collapse
X
 
  • Weergaveopties
  • Begin
Clear All
new posts

  • Laptop voor Photoshop en Lightroom

    Ik wil mij een laptop aanschaffen waarmee ik op verplaatsing PS en LR kan gebruiken.
    Belangrijk voor mij zijn een goed scherm (IPS) én een groot scherm.
    Harde schijf hoef niet aangezien ik mijn bestanden opsla op NAS of een draagbare harde schijf.
    Aangezien ik door de bomen het bos niet meer zie én ik géén kenner ben, had ik graag advies of suggesties gekregen.
    Budget max 1200 eur.

  • #2
    Re: Laptop voor Photoshop en Lightroom

    Gebruik al jaren, met volle tevredenheid, een Dell XPS15.
    Lichtjes boven uw budget, maar momenteel wel wat kortingen op.

    Het 4K scherm is werkelijk fantastisch.
    Sony A7R mkIII - Sony 16-35mm F4 - Sony 24-70mm F2.8 GM - Sony 70-200mm F2.8 GM - Sony 90mm F2.8 Macro G
    Website - 500px - Instagram

    Comment


    • #3
      Re: Laptop voor Photoshop en Lightroom

      Ik ben geen verkoper dus het maakt voor mij niet uit wat u uiteindelijk verkiest.
      Twee maanden geleden ben ik gegaan voor deze: https://www.nl.fnac.be/Lenovo-520-15...MTAL/a11336505
      Deze wordt gekoppeld aan een Samsung UHD-scherm van 40inch
      Bijzonder aangenaam in werken en het beeld is stabiel en vlot. Niet direct voor spelletjes maar ideaal gewoon voor fotobewerking
      Succes!

      Comment


      • #4
        Re: Laptop voor Photoshop en Lightroom

        Oorspronkelijk geplaatst door Lenty007 Bekijk bericht
        Ik ben geen verkoper dus het maakt voor mij niet uit wat u uiteindelijk verkiest.
        Twee maanden geleden ben ik gegaan voor deze: https://www.nl.fnac.be/Lenovo-520-15...MTAL/a11336505
        Deze wordt gekoppeld aan een Samsung UHD-scherm van 40inch
        Bijzonder aangenaam in werken en het beeld is stabiel en vlot. Niet direct voor spelletjes maar ideaal gewoon voor fotobewerking
        Succes!
        Wat groot voor op verplaatsing te werken !?����
        Groetjes

        Lukathi

        Comment


        • #5
          Re: Laptop voor Photoshop en Lightroom

          LOL, u bedoelt uiteraard het gekoppelde scherm?
          Het is geen MUST maar wel handig voor als de mogelijkheid geboden wordt.
          Als het er goed uitziet op zo'n scherm dan mag u ervan uitgaan dat het ... wel goed is!
          Mvg

          Comment


          • #6
            Re: Laptop voor Photoshop en Lightroom

            Oorspronkelijk geplaatst door Lenty007 Bekijk bericht
            LOL, u bedoelt uiteraard het gekoppelde scherm?
            Het is geen MUST maar wel handig voor als de mogelijkheid geboden wordt.
            Als het er goed uitziet op zo'n scherm dan mag u ervan uitgaan dat het ... wel goed is!
            Mvg
            Enkel als dat scherm gekalibreerd is, zoniet zal de opname verkeerd worden afgewerkt net zoals bij elk ander scherm
            Het is niet omdat je een UHD 40 inch TV gebruikt dat de kleuren sowieso juist zitten, een scherm is maar een scherm en dat toont gewoon de informatie die het krijgt

            grts
            Sieg
            Voor meer foto's ; www.sieg.be

            Comment


            • #7
              Re: Laptop voor Photoshop en Lightroom

              Dank allemaal voor de suggesties en de input........maar ik zit nog even te wachten op minimale vereisten voor wat betreft hardware van een laptop die geschikt is om LR en PS comfortabel te gebruiken.....

              Comment


              • #8
                Re: Laptop voor Photoshop en Lightroom

                Oorspronkelijk geplaatst door Guce Bekijk bericht
                Dank allemaal voor de suggesties en de input........maar ik zit nog even te wachten op minimale vereisten voor wat betreft hardware van een laptop die geschikt is om LR en PS comfortabel te gebruiken.....
                Ik zou niet beginnen met de minimale vereiste, je zult al snel tegen de limieten oplopen. ( volgens Adobe heb je voor lightroom min. 4gig ram nodig maar ze raden 12 gig aan)

                Je zegt ook dat een HD niet nodig is.
                Ik zou gaan voor een laptop met ssd en HD. Dan kun je de externe schijf als back-up gebruiken.


                --
                mlap.
                T.T.

                Comment


                • #9
                  Re: Laptop voor Photoshop en Lightroom

                  Heb een beetje gemeten de laatste tijd bij het upgraden.

                  Windows past zich aan het beschikbare geheugen aan.
                  Waarschijnlijk gaat het "swappen" - zoals dat lang geleden genoemd werd - in dat geval is een SSD een eerste vereiste (en één van de redenen waarom oude laptopjes hierdoor enorm verbeteren).

                  LR draait op 4GB, 12 GB is comfortabel. 16 GB niet nodig voor LR maar wel beter als je een andere editor opent (lukt bv niet met 8 GB).
                  Ook een behoorlijke cpu (passmark 7000-8000 bv Intel i5) natuurlijk.
                  Videokaart niet of nauwelijks nodig voor LR (wel voor PS en veel andere editors), maar omdat je die achteraf in een laptop niet kan bijsteken moet je die wel voorzien.
                  Minstens de catalog en de previews op SSD (ook voor de access tijden).
                  Beelden kunnen ook op snelle HD (haalt in de praktijk 200MB/s, de helft van een doorsnee SSD).

                  Ik heb een nieuwe desktop gekocht (omdat ik toch veel thuis ben en op die manier meer waar voor mijn geld heb), maar als alternatief dacht ik een compacte maar voldoende krachtige laptop te combineren met een extern scherm en externe harde schijf.

                  SSD wordt steeds goedkoper en een externe op USB3 2gen (max 1250MB/s transfer snelheid) kan nu sneller zijn dan een interne op SATA III (600MB/s).
                  In desktops zijn nog snellere aansluitingen mogelijk, weet niet of die ook al in laptops bestaan.

                  PS: voor backup kan je een externe USB3 HD gebruiken, die zijn niet duur en halen 100MB/s.
                  Last edited by palombian; 28 november 2018, 12:28. Reden: backup

                  Comment


                  • #10
                    Re: Laptop voor Photoshop en Lightroom

                    Wie vandaag de dag een laptop koopt om LR en PS te draaien heeft vlgs. mij minimaal hetvolgende nodig:
                    Processor: i5 volstaat (laatste generatie) i7 is nog sneller
                    Ram: 8 Giga volstaat (12 of 16 is niet veel duurder. Kies maar)
                    HDU: ga zeker voor een SSD drive waarop de catalog van LR draait. Hoe groter hoe beter. Kan gekoppeld zijn aan een sneldraaiende HDU van 1 of 2 terrabyte. Als je een externe drive gebruikt dan kan die de HDU vervangen, maar zoals hier eerder gezegd kan de vaste schijf dan als backup dienen.
                    Grafische kaart: zorg dat er een aparte grafische kaart is met 4 Giga Ram. Welke is wellicht niet zo belangrijk.
                    Scherm: IPS-scherm, niet glanzend waarvan de resolutie aangepast is aan de diameter in inch.

                    Kortom: dit is een laptop die bij elk merk wel te kopen valt voor ongeveer of minder dan 1200 Euro.
                    Straatfotograaf in Antwerpen

                    Comment


                    • #11
                      Re: Laptop voor Photoshop en Lightroom

                      Goede avond,
                      Ik ontving heel wat suggesties op mijn vraag.
                      Vandaar dat ik graag wil terugkoppelen wat ik met jullie info heb gedaan.
                      De laptop is uiteindelijk een Asus GL 703V geworden.
                      Enig nadeel : boven met budget en met draagtas en draadloze muis vér boven mijn budget.
                      Dank aan allen voor de input

                      Comment


                      • #12
                        Re: Laptop voor Photoshop en Lightroom

                        Fijn dat je even terugkoppelt, dat wordt hier al eens vergeten.
                        Heb even de specs van je Asus opgezocht en het ziet er naar uit dat je een prima keuze hebt gemaakt.
                        Jouw processorkracht zal er jarenlang mee op niveau blijven.
                        Straatfotograaf in Antwerpen

                        Comment


                        • #13
                          Re: Laptop voor Photoshop en Lightroom

                          Misschien beetje laat als reactie, maar ik heb sinds kort een Asus VivoBook Pro 17 om op te werken...

                          Comment


                          • #14
                            Re: Laptop voor Photoshop en Lightroom

                            Ik heb eindelijk een degelijke notebook gevonden: HP Elitebook 745 - met AMD Ryzen 7 nu 16GB (ik ben van 't type geen Apple en Wintel Outside - ik sponser geen monopolisten) - en 't scherm van dat toestel valt goed mee in de metingen. 't is geen XPS-niveau, maar degelijk genoeg 130% SRGB da's voldoende, 85% Adobe RGB - maar ik heb 'm voor net geen 1000€ kunnen aanschaffen, wat erg goedkoop is (3 jaar zakelijke garantie met Qwerty - dat vind je in Belgie helaas niet). En 't is nog met los geheugen, en de SSD zit niet vastgesoldeerd op 't mainbord. We hebben er al extra ram in gestopt - en wel moeten een firmware-downgrade doen om dat ding onder linux te laten werken. Nu nog een PCI-e SSD van 1TB erin en we zijn vertrokken - ik kan tot 8cm lang gaan - dus ook dat is dik in orde. Het grootste voordeel is - kast van metaal, en licht qua gewicht.
                            Het hoeft dus niet altijd een rib uit 't lijf te kosten - da's wat we even willen meegeven.

                            Comment


                            • #15
                              Re: Laptop voor Photoshop en Lightroom

                              Oorspronkelijk geplaatst door mutley69 Bekijk bericht
                              Ik heb eindelijk een degelijke notebook gevonden: HP Elitebook 745 - met AMD Ryzen 7 nu 16GB (ik ben van 't type geen Apple en Wintel Outside - ik sponser geen monopolisten) - en 't scherm van dat toestel valt goed mee in de metingen. 't is geen XPS-niveau, maar degelijk genoeg 130% SRGB da's voldoende, 85% Adobe RGB - maar ik heb 'm voor net geen 1000€ kunnen aanschaffen, wat erg goedkoop is (3 jaar zakelijke garantie met Qwerty - dat vind je in Belgie helaas niet). En 't is nog met los geheugen, en de SSD zit niet vastgesoldeerd op 't mainbord. We hebben er al extra ram in gestopt - en wel moeten een firmware-downgrade doen om dat ding onder linux te laten werken. Nu nog een PCI-e SSD van 1TB erin en we zijn vertrokken - ik kan tot 8cm lang gaan - dus ook dat is dik in orde. Het grootste voordeel is - kast van metaal, en licht qua gewicht.
                              Het hoeft dus niet altijd een rib uit 't lijf te kosten - da's wat we even willen meegeven.
                              Inderdaad niet duur.
                              Wat ik niet begrijp is dat de reviews (HP Elitebook 745 G5) erg negatief zijn over het scherm, niet alleen over de maximale helderheid (wat geen probleem moet zijn want nog veel te helder voor fotoverwerking) maar ook over de kleurruimte.
                              Zijn er dan verschillende versies ?

                              Comment

                              Working...
                              X