Aankondiging

Collapse
No announcement yet.

laptop of desktop

Collapse
X
 
  • Weergaveopties
  • Begin
Clear All
new posts

  • laptop of desktop

    hey,

    Ik ben voor de moment in het bezit van een laptop met volgende specs: i7-1065G7 processor , 16gb ram, 256 ssd en 1000gb hhd en een basic grafische kaart.
    Ik gebruik deze voor foto's te bewerken met lightroom en hij doet dit relatief goed maar net niet goed genoeg.

    Een upgrade dringt zich dus op maar ik weet niet goed wat ik nu best koop, het liefst zou ik het bij een laptop houden maar kan ik met een high end laptop veel betere prestaties behalen of ga ik dan echt moeten overstappen naar een desktop ?
    Ik had bv de nieuwe mavbook pro in gedachten of een tegenhanger van Dell, maar ik heb geen idee of dat deze echt veel sneller zijn dan mijn huidige laptop. mijn laptop was een 1100 euro en als ik dus een 3 a 4000 investeer zou ik wel graag een opmerkelijk verschil zien.

    mvg,

    David
    Fujifilm x-s10, fuji 35mm 2.0 , fuji 60mm 2.4 , fuji 16mm 2.8, fuji 16-80 , fuji 55-200

  • #2
    Re: laptop of desktop

    Oorspronkelijk geplaatst door davidbranson55 Bekijk bericht
    hey,

    Ik ben voor de moment in het bezit van een laptop met volgende specs: i7-1065G7 processor , 16gb ram, 256 ssd en 1000gb hhd en een basic grafische kaart.
    Ik gebruik deze voor foto's te bewerken met lightroom en hij doet dit relatief goed maar net niet goed genoeg.
    Je bedoelt dus dat die laptop niet snel genoeg is?
    De bewerkingen worden niet beter op een duurdere laptop, het gaat alleen sneller, bij computers is het doorgaans zo dat een duurdere computer sneller is, maar eens je dichter bij de top (snelste) komt worden de verschillen kleiner in verhouding tot de meerprijs die je ervoor betaalt.
    De nieuwste, snelste componenten zijn altijd een heel pak duurder dan de al wat oudere die enkele procenten trager werken.
    http://barthuysmans.smugmug.com/
    BD0338BE

    Comment


    • #3
      Re: laptop of desktop

      Ik bedoel uiteraard dat hij niet snel genoeg is.
      Mijn laptop is nog een vrij recente en zeker nog niet uitgerust met topcomponenten maar ik vraag mij gewoon af of er nog veel marge is naar snelheid toe met een laptop.
      Of stap ik dan best over naar een desktop.
      Fujifilm x-s10, fuji 35mm 2.0 , fuji 60mm 2.4 , fuji 16mm 2.8, fuji 16-80 , fuji 55-200

      Comment


      • #4
        Re: laptop of desktop

        Als het puur op snelheid aankomt, dan zal een pc doorgaans betere prestaties leveren voor dezelfde prijs (maar je moet bij die pc dan nog een scherm en een toetsenbord bijtellen, die krijg je er altijd bij als je een laptop koopt).
        Een supersnelle computer heeft veel koeling nodig, en dat gaat gemakkelijker als alles in een grotere behuizing gemonteerd is.
        http://barthuysmans.smugmug.com/
        BD0338BE

        Comment


        • #5
          Re: laptop of desktop

          Dat moet ik toch tegenspreken Bart.
          Een laptop is erg handig op verplaatsing.
          Maar de kwaliteit van het werk kan er behoorlijk onder lijden.
          Zo is algemeen geweten dat de schermkwaliteit op laptop toestellen erg bedroevend is. Zelfs de macbook pro heeft een scherm dat niet de volle AdobeRGB gamut heeft.
          Dat maakt dat je kleuren zit te bewerken in een veel engere kleurruimte.

          Het is wel zo dat, als je maar geld genoeg er tegen smijt, je laptops kan vinden met een pro IPS type scherm. Meestal zitten die in hoge prijsklasse.
          Voor de performantie moet je het dan ook niet laten. Er bestaan laptop toestellen die zowat gelijkaardige performance halen van een desktop.

          Zelf zit ik hier met zowat de meest dure spullen die je kan kopen inzake ICT.
          En mijn laptop presteert zowat even goed als mijn desktop.
          Maar het heeft me dan ook serieus wat gekost.

          Los van dit allemaal zou ik wel een desktop aanraden voor foto edit.
          Je zal er waarschijnljik een groter scherm aan koppelen en dat is echt wel een plus.
          4K schermen zijn tegenwoordig echt wel een must.

          Anderzijds kan je de huidige laptop gebruiken om bv tehetring te doen in studio of op locatie.
          Handig voor wat administratie op verplaatsing ook.

          Bijkomstig is ook dat een desktop iets goedkoper is dan een sterk uitgebouwde laptop.
          En je hebt dan ook nog het voordeel van gemakkelijk uitbreiden.

          Terzijde is het wel zo dat de macbook pro een erg handig toestel is als je veel op verplaatsing bent. Vooral de autonomie is erg hoog.

          Comment


          • #6
            Re: laptop of desktop

            De aangehaalde configuratie lijkt me nog wel performant genoeg, tenzij TS heel hoge eisen stelt.

            Ik veronderstel dat hij de tips die op ontelbare sites worden gegeven heeft toegepast ?

            Indien nodig lijkt een desktop naast de bestaande laptop lijkt me de beste oplossing, je hebt daar meer performance voor je geld, maar als je dan naar een 4K monitor gaat zal dat weer snellere hardware nodig hebben...

            Ik ben tevreden met 1920x1200 resolutie maar heb wel een eenvoudige EIZO wide gamut monitor (maar die kan je ook aan een laptop hangen als dat het probleem is).

            Comment


            • #7
              Re: laptop of desktop

              Ja zo is dat.
              Je moet kijken wat past in je budget en doelstellingen.
              Niet iedereen kan top configuraties aankopen.
              Het is ook wel zo dat voor hobby gebruik de eisen een pak lager mogen zijn.
              Zolang je niet gaat afdrukken of afleveren aan grote klanten is het niet nodig om daar bergen geld tegen te smijten.

              Comment


              • #8
                Re: laptop of desktop

                Ik gebruik meestal een desktop (die is heel wat jaartjes ouder is dan mijn laptop).
                't Is wat je het meeste ligt, op het werk waren het op de duur alleen maar laptops, binnen de kortste tijd
                hadden er héél veel daar een apart keybord aanhangen en een scherm....
                Wel makkelijk om mee te nemen ter plaatse (ik nam zelfs een platte Canon scanner mee....)

                Prestaties ? Een desktop moederbord is eenvoudiger te upgraden (geheugenkaart, videokaart, processor, enzzzz) als er in het geheel ergens een zwak punt is.
                Moet wel evenwichtig blijven natuurlijk

                Het moeilijkste soms is de eenvoudigste component : de koeling... maar de meeste kasten zijn groot genoeg om ook daar mee weg te kunnen op een of andere manier.

                Comment


                • #9
                  Re: laptop of desktop

                  Oorspronkelijk geplaatst door Black B@ndit Bekijk bericht
                  Als het puur op snelheid aankomt, dan zal een pc doorgaans betere prestaties leveren voor dezelfde prijs (maar je moet bij die pc dan nog een scherm en een toetsenbord bijtellen, die krijg je er altijd bij als je een laptop koopt).
                  Een supersnelle computer heeft veel koeling nodig, en dat gaat gemakkelijker als alles in een grotere behuizing gemonteerd is.
                  Klopt volledig Bart !
                  Een desktop zal altijd wat beter presteren, meer ruimte meer koeling, pure logica
                  Bij gewone bewerkingen valt dit amper op maar met verschillende zware bewerkingen tegelijk kan die hele kleine ventilator in een laptop dat amper gekoeld krijgen.

                  Een Macbook (Pro) vind ik persoonlijk overroepen, zo speciaal zijn die dingen niet en kosten schandalig veel geld
                  Voor dat geld steek je al een hele goede desktop samen met de betere componenten.
                  Maar dan heb je enkel nog maar de kast uiteraard, zoals aangehaald werd, moet je daar dan ook nog een scherm en toetsenbord/muis bij tellen.
                  Ook daar kan je enorm veel geld aan uitgeven, zeker aan het scherm, dat maak je zo duur als je zelf wilt
                  Doch dat scherm, indien het een goede is, heb je voor redelijke tijd.
                  Hoeveel je wilt besteden hangt van jezelf af, je hebt zogezegd professionelen met een schermpje van een paar honderd euro en je hebt hobbyisten met hele dure schermen van vele duizenden euro's
                  Net zoals met een camera en lenzen eigenlijk, ieder bepaald dit voor zichzelf
                  Hangt er ook meestal vanaf hoe serieus je de hobby wilt nemen, net zoals wielertoeristen met een peperdure carbon fiets.
                  Niks verkeerd mee en ieder doet wat hij wilt, maar bij schermen is het zeker zo dat kwaliteit komt boven drijven.

                  Maar als ik de configuratie zo zie van je laptop dan is dat toch een redelijke snelle om te bewerken.
                  Enige wat ikzelf zou veranderen is die harde schijf wisselen voor een ssd en ram geheugen
                  Ik veronderstel dat je op die hd schijf je foto's opslaat, als dat zo is dan mag je nog een snelle ssd hebben, je zult dan altijd wat vertraging hebben doordat je oorspronkelijke bestand op een gewone hd staat.

                  Dus moest ik in uw plaats zijn zou ik uw huidige laptop wat aanpassen, RAM geheugen verdubbelen en HD vervangen door SSD en je bent gesteld
                  Veel goedkoper en je zal een redelijke snelheidswinst hebben

                  grts
                  Sieg
                  Last edited by Sieg; 30 december 2021, 14:24.
                  Voor meer foto's ; www.sieg.be

                  Comment


                  • #10
                    Re: laptop of desktop

                    Sluit mij aan bij Sieg.
                    16 GB RAM is een beetje krap, zeker om vanuit LR andere verwerkingsprogramma's op te roepen (kan soms crashen), maar meer dan 32 heb je niet nodig.
                    Vooral de LR catalog en de previews moeten op een SSD, als op de huidige nog plaats genoeg is (met 20-30 GB doe je al veel als je de previews regelmatig laat opkuisen) zou ik misschien eerder een externe HD of SSD kopen (wanneer je een snelle USB poort hebt, intern is het waarschijnlijk ook maar SATA 3).
                    Tenzij je een heel goede grafische kaart hebt met veel geheugen - wat in een laptop toch moeilijk kan - schijnt LR daar nog steeds niet veel voordeel mee te doen.
                    Last edited by palombian; 30 december 2021, 16:37.

                    Comment


                    • #11
                      Re: laptop of desktop

                      het grootste probleem is dus blijkbaar mijn harde schijf. heb nu een ssd laten instaleren voor de foto's op te plaatsen en dat werkt al een stuk beter.
                      het scherm blijkt uiteindelijk wel ene probleem want dat zou maar 70 procent rgb hebben en dat is toch aan de lage kant.
                      Fujifilm x-s10, fuji 35mm 2.0 , fuji 60mm 2.4 , fuji 16mm 2.8, fuji 16-80 , fuji 55-200

                      Comment


                      • #12
                        Re: laptop of desktop

                        zou je mij is kunnen laten weten wat voor soort laptop je hebt aub ?
                        ik blijf toch met mijn gedachten naar ene laptop gaan door het gebruiksgemak :-)
                        Fujifilm x-s10, fuji 35mm 2.0 , fuji 60mm 2.4 , fuji 16mm 2.8, fuji 16-80 , fuji 55-200

                        Comment


                        • #13
                          Re: laptop of desktop

                          Oorspronkelijk geplaatst door buurmanBert Bekijk bericht
                          Dat moet ik toch tegenspreken Bart.
                          Een laptop is erg handig op verplaatsing.
                          Maar de kwaliteit van het werk kan er behoorlijk onder lijden.
                          Zo is algemeen geweten dat de schermkwaliteit op laptop toestellen erg bedroevend is. Zelfs de macbook pro heeft een scherm dat niet de volle AdobeRGB gamut heeft.
                          Dat maakt dat je kleuren zit te bewerken in een veel engere kleurruimte.

                          Het is wel zo dat, als je maar geld genoeg er tegen smijt, je laptops kan vinden met een pro IPS type scherm. Meestal zitten die in hoge prijsklasse.
                          Voor de performantie moet je het dan ook niet laten. Er bestaan laptop toestellen die zowat gelijkaardige performance halen van een desktop.

                          Zelf zit ik hier met zowat de meest dure spullen die je kan kopen inzake ICT.
                          En mijn laptop presteert zowat even goed als mijn desktop.
                          Maar het heeft me dan ook serieus wat gekost.

                          Los van dit allemaal zou ik wel een desktop aanraden voor foto edit.
                          Je zal er waarschijnljik een groter scherm aan koppelen en dat is echt wel een plus.
                          4K schermen zijn tegenwoordig echt wel een must.

                          Anderzijds kan je de huidige laptop gebruiken om bv tehetring te doen in studio of op locatie.
                          Handig voor wat administratie op verplaatsing ook.

                          Bijkomstig is ook dat een desktop iets goedkoper is dan een sterk uitgebouwde laptop.
                          En je hebt dan ook nog het voordeel van gemakkelijk uitbreiden.

                          Terzijde is het wel zo dat de macbook pro een erg handig toestel is als je veel op verplaatsing bent. Vooral de autonomie is erg hoog.
                          zou je mij eventueel kunnen laten weten welke specs je laptop hebben want ik blijf precies toch met mijn gedachten bij een laptop voor het gebruiksgemak
                          Fujifilm x-s10, fuji 35mm 2.0 , fuji 60mm 2.4 , fuji 16mm 2.8, fuji 16-80 , fuji 55-200

                          Comment


                          • #14
                            Re: laptop of desktop

                            ik ben is aan het kijken op de site van dell en de xps 15 is precies toch een deftig toestel, wat wel mag als je rond de 2500 a 3000 euro betaald natuurlijk
                            Fujifilm x-s10, fuji 35mm 2.0 , fuji 60mm 2.4 , fuji 16mm 2.8, fuji 16-80 , fuji 55-200

                            Comment


                            • #15
                              Re: laptop of desktop

                              Als een I7 van de 10de generatie niet snel genoeg is en je er 3 a 4000€ voor overhebt, dan zou ik toch maar eens kijken naar een Macbookpro M1.

                              NIET de gewone M1 (die is niet geschikt voor gevorderde fotobewerking, en zeker niet voor Lightroom) maar gaan voor de M1pro of de M1Max en dan minimum 32GB werkgeheugen.
                              Kijk maar eens naar de specs en prijzen op de site van Apple. En ze zijn er nu in 16 " scherm.
                              Op dpreview en U-tube zijn er testrapporten te vinden.
                              Het is inderdaad veel geld maar als je een vergelijkbare laptop wil van een A-merk ga je ook naar die prijsklasse.
                              Last edited by lucvr; 7 januari 2022, 18:31.

                              Comment

                              Working...
                              X