Aankondiging

Collapse
No announcement yet.

Korreligheid verwijderen na vastleggen van foto?

Collapse
X
 
  • Weergaveopties
  • Begin
Clear All
new posts

  • Korreligheid verwijderen na vastleggen van foto?

    Beste lezers,

    Ik heb met mijn Panasonic DMC-FZ300 de laatste tijd altijd zeer korrelige foto’s (voorheen was dat niet het geval). Ik maak vooral gebruik van de standaardinstellingen.


    Hieronder heb ik een uitknipsel van een foto voor de duidelijkheid. Hier was een ISO van 3200 van toepassing.
    Vault!


    Ik heb niet zoveel kennis van fotobewerkingprogramma’s, maar ik vroeg mij af of ik er nu nog iets aan kan doen om de ruis te verminderen.

  • #2
    Re: Korreligheid verwijderen na vastleggen van foto?

    Uit een test van deze camera: (https://tweakers.net/reviews/4198/5/...kwaliteit.html)

    > Op 3200 en 6400 iso worden details zeer grofkorrelig en ziet het er niet meer fijn uit. Persoonlijk zouden we deze twee standen zoveel mogelijk vermijden.

    Comment


    • #3
      Re: Korreligheid verwijderen na vastleggen van foto?

      Oorspronkelijk geplaatst door palombian Bekijk bericht
      Uit een test van deze camera: (https://tweakers.net/reviews/4198/5/...kwaliteit.html)

      > Op 3200 en 6400 iso worden details zeer grofkorrelig en ziet het er niet meer fijn uit. Persoonlijk zouden we deze twee standen zoveel mogelijk vermijden.
      Dat ga ik voortaan doen. Ik was vergeten de iso juist in te stellen. Maar nu de foto's al getrokken zijn, kan ik er nog iets aan doen om de grofkorreligheid van deze foto's te verminderen?

      Comment


      • #4
        Re: Korreligheid verwijderen na vastleggen van foto?

        Een zeer goed (misschien de beste) plugin voor Photoshop is Noiseware Professional. Nadelen: niet gratis en iets ingewikkeld te gebruiken.

        Comment


        • #5
          Re: Korreligheid verwijderen na vastleggen van foto?

          Topaz heeft ook goeie 'denoisers'. De oude Topaz Denoise is nu Topaz Denoise AI geworden.
          BD1166BE. CANON camera's (7D, G9), objectieven van 10 t/m 400mm, en Speedlite 580EX II - Manfrotto tripod 190CXPro4 + Markins Q3 -  M1 iMac 24" - 16GB RAM - 2TB SSD (MacOS Sonoma 14.4) - iPhone XR (iOS 17.4) + iPad5 WiFi (iPadOS 16.7.6)

          Comment


          • #6
            Re: Korreligheid verwijderen na vastleggen van foto?

            Wat je hier ziet is geen ruis vh origineel maar het resultaat van de in-camera ruisreductie bij hoge ISO's (en fotograferen in jpg-mode).
            Zoals je kan zien is die ruisreductie vreselijk; de "korrel" is zodanig vervaagd dat het geheel overkomt als een mislukt impressionistisch schilderij.

            Een reeds te ver of te hard "ontruisde" foto nog eens gaan verder ontruisen met een plugin gaat het resultaat nog vreemder om kijken maken. Bovendien zal die plugin dat doen met een jpg als startpunt die in se al heel wat aan speelruimte heeft ingeboet tgov een raw bestand.

            Je kan dus best starten vh origineel (raw), op voorwaarde natuurlijk dat je in raw hebt gefotografeerd.
            Via het sharpen/noise reduction panel in ACR of LR ga je de beste resultaten krijgen vermits je dan kan werken met de raw-informatie.
            Plugins ala Noiseware, NoiseNinja etc... geven niet meer (meestal zelfs minder) aanpassingsmogelijkheden dan LR of ACR.
            Bovendien zal dat niet meer op basis ve raw zijn vermits dat geen raw-editors zijn (ook PS is dat ten andere niet).

            Maar om eerlijk te zijn zou ik zelfs de moeite niet nemen om hieraan te beginnen. ISO 3200 voor deze camera is duidelijk een brug te ver of je zou voor een zeer "artistiek korrel-effect" moeten willen gaan. Maar dan nog is fotograferen in raw een must imo.

            Comment


            • #7
              Re: Korreligheid verwijderen na vastleggen van foto?

              Ik denk dat je die ruis met geen enkel programma op een goede manier weg krijgt zonder alle details (er zijn er al niet veel meer over) helemaal weg te vagen.
              Het is duidelijk dat die camera wel de mogelijkheid biedt om te werken met hoge iso, maar dat wil daarom nog niet altijd zeggen dat dat bruikbare resultaten oplevert.
              Bij de meeste camera's zijn de hoogste iso instellingen zo slecht dat je die best vermijd als de fotokwaliteit belangrijk is.
              Voor een "waarneming" kan je die stand wel gebruiken, maar als het de bedoeling is om mooie scherpe foto's te maken, dan gebruik je die camera beter niet als er heel weinig licht is.

              Zorg voor meer licht, en dan is er geen probleem, je zit hier aan de grens van de mogelijkheden van deze camera, en daar is niets aan te veranderen.
              Ik heb hier ook een paar verschillende plug-ins om ruis te onderdrukken tijdens het bewerken van de foto's, Topaz Denoise vind ik de beste, maar bij deze foto zal het resultaat ook tegenvallen.
              http://barthuysmans.smugmug.com/
              BD0338BE

              Comment


              • #8
                Re: Korreligheid verwijderen na vastleggen van foto?

                Oorspronkelijk geplaatst door Black B@ndit Bekijk bericht
                Ik denk dat je die ruis met geen enkel programma op een goede manier weg krijgt zonder alle details (er zijn er al niet veel meer over) helemaal weg te vagen.
                Het is duidelijk dat die camera wel de mogelijkheid biedt om te werken met hoge iso, maar dat wil daarom nog niet altijd zeggen dat dat bruikbare resultaten oplevert.
                Bij de meeste camera's zijn de hoogste iso instellingen zo slecht dat je die best vermijd als de fotokwaliteit belangrijk is.
                Voor een "waarneming" kan je die stand wel gebruiken, maar als het de bedoeling is om mooie scherpe foto's te maken, dan gebruik je die camera beter niet als er heel weinig licht is.

                Zorg voor meer licht, en dan is er geen probleem, je zit hier aan de grens van de mogelijkheden van deze camera, en daar is niets aan te veranderen.
                Ik heb hier ook een paar verschillende plug-ins om ruis te onderdrukken tijdens het bewerken van de foto's, Topaz Denoise vind ik de beste, maar bij deze foto zal het resultaat ook tegenvallen.
                vermijd hoge iso als de fotokwaliteit belangrijk is, al de nabewerking is een pleister op een houten been.In het beste geval kan je het wat verdoezelen maar de ruis is er en blijft er

                Comment

                Working...
                X