Aankondiging

Collapse
No announcement yet.

Kleurverschil in PS <-> jpg

Collapse
X
 
  • Weergaveopties
  • Begin
Clear All
new posts

  • Kleurverschil in PS <-> jpg

    Scenario:
    laptop : met scherm profiel gemaakt met Eye One.
    foto in NEF, camera in sRGB, importeren in PS via ARC
    Save for web of save as jpg, include profile (of niet, maakt niets uit)
    jpg bekijken in eender welke viewer : kleurverschil...
    een illustratie (die trouwens ook niet is wat ik in PS zag voor de save for web)


    Hoe krijg ik de kleuren in mijn jpg hetzelfde?

    Jo.
    Last edited by jwllms; 30 mei 2006, 21:26.
    A common mistake that people make when trying to design something completely foolproof is to underestimate the ingenuity of complete fools.
    Nikon stuff

  • #2
    Re: Kleurverschil in PS &lt;-&gt; jpg

    Opgelost.

    Jo.
    A common mistake that people make when trying to design something completely foolproof is to underestimate the ingenuity of complete fools.
    Nikon stuff

    Comment


    • #3
      Re: Kleurverschil in PS &lt;-&gt; jpg

      wil je ons vertellen hoe dit opgelost geraakt is ? heb ook al voor dit probleem gestaan !
      Canon 350D met kitlens 18-55 wordt hopelijk uitgebreid ....

      Comment


      • #4
        Re: Kleurverschil in PS &lt;-&gt; jpg

        In het menu View->Proof setup "Monitor RGB" nemen om de kleuren van de foto bij te werken.
        De foto zelf in sRGB laten staan.

        Jo.
        A common mistake that people make when trying to design something completely foolproof is to underestimate the ingenuity of complete fools.
        Nikon stuff

        Comment


        • #5
          Re: Kleurverschil in PS &lt;-&gt; jpg

          Oorspronkelijk geplaatst door jwllms
          In het menu View->Proof setup "Monitor RGB" nemen om de kleuren van de foto bij te werken.
          De foto zelf in sRGB laten staan.

          Jo.
          Ben je zeker dat dit de juiste werkwijze is ?

          Wanneer je gaat softproofen met Monitor RGB schakel je volgens mij je monitor-profiel net uit, dus waarom gebruik je dan calibratiesoftware ?

          Mvg,

          Pascal

          Comment


          • #6
            Re: Kleurverschil in PS &lt;-&gt; jpg

            Nee, maar iig als ik dan in een of andere viewer mijn jpg ekijk, ziet hij er exact hetzelfde uit als in PS.

            Wat uiteindelijk toch de bedoeling is.

            Mij monitor profiel is in XP geactiveerd. niet PS.

            Jo.
            A common mistake that people make when trying to design something completely foolproof is to underestimate the ingenuity of complete fools.
            Nikon stuff

            Comment


            • #7
              Re: Kleurverschil in PS &lt;-&gt; jpg

              Oorspronkelijk geplaatst door jwllms
              Mijn monitor profiel is in XP geactiveerd. niet PS.

              Jo.
              Ja, maar niet alle programma's die je gebruikt binnen XP zijn ICM-aware.

              Zo zullen je correcties voor gamma en contrast waarschijnlijk wel standaard geladen worden, maar met de kleurcorrecties binnen je monitorprofiel gaat slechts weinige software rekening houden. (o.a. internet explorer en de meeste viewers al niet).

              PS echter wel, en vandaar je waarschijnlijk kleurverschillen ziet optreden.

              Groeten,

              Comment


              • #8
                Re: Kleurverschil in PS &lt;-&gt; jpg

                Maar de working color space in PS staat op sRGB, niet op mijn monitor profiel...

                Dat zou moeten maken dat toch alles correct is.

                Jo.

                Oorspronkelijk geplaatst door pascal ph.
                Ja, maar niet alle programma's die je gebruikt binnen XP zijn ICM-aware.

                Zo zullen je correcties voor gamma en contrast waarschijnlijk wel standaard geladen worden, maar met de kleurcorrecties binnen je monitorprofiel gaat slechts weinige software rekening houden. (o.a. internet explorer en de meeste viewers al niet).

                PS echter wel, en vandaar je waarschijnlijk kleurverschillen ziet optreden.

                Groeten,
                A common mistake that people make when trying to design something completely foolproof is to underestimate the ingenuity of complete fools.
                Nikon stuff

                Comment


                • #9
                  Re: Kleurverschil in PS &lt;-&gt; jpg

                  wel een klein vraagje , waarom zet je in je fototoestel de settings op sRGB en werp je een ganse pak kleuren weg vooralleer te bewerken? Ook indien later op sommige printers krijg je toch dan het max aan kleur indien op RGB

                  Comment


                  • #10
                    Re: Kleurverschil in PS &lt;-&gt; jpg

                    Het hangt er van af wat je er mee kan winnen.
                    Hoe belangrijk is het om een extra beetje informatie bij te houden dat op de meeste media toch niet getoond kan worden en daar een complexiteit voor toe te voegen aan je workflow?

                    Het is een keuze....

                    Ik heb de test nog niet gedaan : dezelfde foto nemen is sRGB en dan in AdobeRGB en zien wat het verschil is.
                    Anybody???

                    Jo.

                    Oorspronkelijk geplaatst door v.d.bulcke
                    wel een klein vraagje , waarom zet je in je fototoestel de settings op sRGB en werp je een ganse pak kleuren weg vooralleer te bewerken? Ook indien later op sommige printers krijg je toch dan het max aan kleur indien op RGB
                    A common mistake that people make when trying to design something completely foolproof is to underestimate the ingenuity of complete fools.
                    Nikon stuff

                    Comment


                    • #11
                      Re: Kleurverschil in PS &lt;-&gt; jpg

                      Werkruimte in sRGB is okay, nooit monitor profiel instellen als werkruimte.

                      Het feit dat je kleurverschillen krijgt is waarschijnlijk alleen te verklaren doordat je binnen PS kleuren ziet die gecorrigeerd zijn voor de zwakheden van je monitor (ivm je aangemaakt monitor profiel), en buiten PS wordt met deze kleurcorrecties geen rekening gehouden. (tenzij in ICM-aware software.)

                      Als je gaat softproofen met 'monitor profile' , dan schakel je deze kleurcorrecties (lees : je monitor-profiel) uit, en verkrijg je dezelfde kleuren als buiten PS.

                      Geen probleem wanneer je je afbeeldingen alleen gaat bekijken op jouw monitor.

                      Ik werk zelf in Adobe-RGB, omdat je dan iets meer ruimte krijgt binnen PS voor bewerkingen (zeker in 16bit) alvorens er hiaten gaan vallen binnen het histogram. (Posterisatie).

                      Zeker eens proberen dus !

                      Als laatste stap binnen mijn workflow worden wel alle foto's geconverteerd naar 8bit sRGB, omdat ik meestal gebruik maak van fotolabs.

                      Deze negeren gewoonlijk het ingesloten profiel en gaan er van uit dat de foto's in sRGB worden aangeboden.
                      Wanneer je foto's doorstuurt in A-rgb krijgen die een uitgewassen, ongesatureerd effect, vooral in de huidtinten niet om aan te zien.



                      Groetjes,

                      Comment

                      Working...
                      X