Aankondiging

Collapse
No announcement yet.

Kleurprobleem

Collapse
X
 
  • Weergaveopties
  • Begin
Clear All
new posts

  • Kleurprobleem

    Ik heb na het opnieuw installeren van Photoshop 5 volgend probleem bij het bewerken van foto's:
    - Ik open Raw-bestanden met Camera RAW (staan in Adobe RGB)
    - Na de nodige optimalisaties klik ik door om de foto te openen in Photoshop (staat in Adobe RGB)
    - Wanneer ik wil opslaan als jpeg, kies ik 'save for web', waarbij ik 'convert to sRGB' aanvink. (de jpeg 's dienen om online te plaatsen)

    De jpeg die ik hiervan krijg heeft dan veel fellere kleuren/is veel meer gesatureerd dan zoals ik mijn foto optimaliseerde in photoshop.

    Weet iemand hier raad mee?
    Filip De Vos - Foto albums

  • #2
    Re: Kleurprobleem

    Lijkt een beetje op het probleem van Dama, een interessante topic verderop in dit subforum:
    Forum voor discussies rond het bewerken, afdrukken, presenteren... van digitale foto's , en over andere software die met digitale fotografie te maken heeft.


    Een goeie raad: schiet in sRGB, bewerk in sRGB, sla op in sRGB, tenzij je perfect weet wat en waarom je een andere kleurruimte wil gebruiken.
    BD1166BE. CANON camera's (7D, G9), objectieven van 10 t/m 400mm, en Speedlite 580EX II - Manfrotto tripod 190CXPro4 + Markins Q3 -  M1 iMac 24" - 16GB RAM - 2TB SSD (MacOS Sonoma 14.4) - iPhone XR (iOS 17.4) + iPad5 WiFi (iPadOS 16.7.6)

    Comment


    • #3
      Re: Kleurprobleem

      Heb je ook "Embed Color Profile" aangevinkt? Als je dat niet doet dan wordt er geen color profile ingesloten in de jpg en dan gaat sommige software bij de weergave van die jpg ervan uit dat het sRGB is (dan zal de weergave OK zijn) maar sommige software gaat ervan uit dat het profile dat van uw scherm is en dan zal je verkeerde kleuren krijgen.

      Uw werkwijze is voor de rest prima.

      Comment


      • #4
        Re: Kleurprobleem

        Je moet de rgb 'omzetten naar profiel, en kies daar sRGB dan veranderd er niks. NIET profiel toewijzen want dan veranderd ie wel! Dat staat uit mijn hoofd in de 2e of 3e menubalk onderaan. Zit niet aan de computer nu en ik gebruik veel toestcombinaties. Maar even zoeken kan geen kwaad

        Comment


        • #5
          Re: Kleurprobleem

          Bedankt voor je interventie, Brigitte.
          Zo dus:

          en dan waarschijnlijk (want ik werk altijd in sRGB, dus hier heeft het niet veel zin):
          BD1166BE. CANON camera's (7D, G9), objectieven van 10 t/m 400mm, en Speedlite 580EX II - Manfrotto tripod 190CXPro4 + Markins Q3 -  M1 iMac 24" - 16GB RAM - 2TB SSD (MacOS Sonoma 14.4) - iPhone XR (iOS 17.4) + iPad5 WiFi (iPadOS 16.7.6)

          Comment


          • #6
            Re: Kleurprobleem

            Oorspronkelijk geplaatst door LesC Bekijk bericht
            Een goeie raad: schiet in sRGB, bewerk in sRGB, sla op in sRGB, tenzij je perfect weet wat en waarom je een andere kleurruimte wil gebruiken.
            Euhh..ik gebruik altijd Adobe RGB op mijn camera, geeft vind ik zichtbaar mooiere kleuren.Nog geen problemen ondervonden bij verdere bewerking ( van Capture NX nef naar Tiff in PS en dan naar PSD en verder naar jpeg.
            Of mis ik hier iets?


            Walter
            D850

            Comment


            • #7
              Re: Kleurprobleem

              Oorspronkelijk geplaatst door Phororhacos Bekijk bericht
              ...
              Of mis ik hier iets?


              Walter
              Ja, nl. het stukje tekst "tenzij je perfect weet..."
              BD1166BE. CANON camera's (7D, G9), objectieven van 10 t/m 400mm, en Speedlite 580EX II - Manfrotto tripod 190CXPro4 + Markins Q3 -  M1 iMac 24" - 16GB RAM - 2TB SSD (MacOS Sonoma 14.4) - iPhone XR (iOS 17.4) + iPad5 WiFi (iPadOS 16.7.6)

              Comment


              • #8
                Re: Kleurprobleem

                Oorspronkelijk geplaatst door LesC Bekijk bericht
                Ja, nl. het stukje tekst "tenzij je perfect weet..."
                Hoi Les je hebt de juiste plaatjes toegvoegd. Bedankt... kijk soms op die ipad hé

                Comment


                • #9
                  Re: Kleurprobleem

                  Oorspronkelijk geplaatst door Phororhacos Bekijk bericht
                  Euhh..ik gebruik altijd Adobe RGB op mijn camera, geeft vind ik zichtbaar mooiere kleuren.Nog geen problemen ondervonden bij verdere bewerking ( van Capture NX nef naar Tiff in PS en dan naar PSD en verder naar jpeg.
                  Of mis ik hier iets?


                  Walter
                  Je mist het stukje waar hij zegt: kies ik 'save for web', waarbij ik 'convert to sRGB' aanvink.
                  Dat moet je dus eerst zelf doen voor dat je 'save voor web' doet. Op de manier die LesC zo mooi heeft laten zien in plaatjes

                  Comment


                  • #10
                    Re: Kleurprobleem

                    Ben ook maar amateur, maar is het antwoord op de vraag niet simpel? Namelijk dat de kleurruimte in adobeRGB veel ruimer is en dat omzetten naar webkleuren alles wat buiten de kleuruimte van sRGB terugbrengt binnen sRGB, met als gevolg oversaturatie ...

                    Comment


                    • #11
                      Re: Kleurprobleem

                      Oorspronkelijk geplaatst door Phororhacos Bekijk bericht
                      Euhh..ik gebruik altijd Adobe RGB op mijn camera, geeft vind ik zichtbaar mooiere kleuren.Nog geen problemen ondervonden bij verdere bewerking ( van Capture NX nef naar Tiff in PS en dan naar PSD en verder naar jpeg.
                      Of mis ik hier iets?
                      Walter
                      en anderen.

                      Als je in RAW schiet heeft je kleurruimte-instelling op je camera geen enkele invloed want het zit niet in het RAW-bestand.
                      De kleurruimte wordt bepaald door (de werkruimte van) het software programma waarmee je het RAW bestand op je computer opent.
                      Vind het dus zeer raar dat je een verschil ziet in de kleuren (tenminste als je in RAW werkt).

                      VEEL beter en met de juiste terminologie vind je dit hier uitgelegd: klik.
                      Moet ik zelf bakker zijn om een mening te hebben over het brood van mijn bakker?
                      Oók wandelen met GPS?

                      Comment


                      • #12
                        Re: Kleurprobleem

                        Alvast iedereen bedankt voor de reacties!

                        Ik heb inmiddels de verschillende mogelijkheden wat uitgetest, en het lijkt erop dat het kleurverschil in mijn geval zit in het al dan niet aanvinken van "convert to sRGB" bij de save for web functie.

                        Mijn camera staat ingesteld om foto's in RAW te nemen + basis jpeg
                        HIeronder eens enkele testen met een foto;


                        De basis jpeg recht uit de camera (enkel verkleint)



                        Hieronder even de test met het RAW bestand (zonder enige bewerking uit te voeren)
                        - Camera RAW in Adobe RGB modus
                        - Photoshop color setting in Adobe RGB
                        - Save for web: convert to sRGB niet aanvinken




                        Zelfde settings, maar convert te sRGB wel aanvinken, en terug zonder een bewerking



                        Nadien ook photoshop eens in sRGB geplaatst, camera RAW nog steeds in Adobe, en dit geeft exact het zelfde resultaat als hierboven bij convert to wel of niet aanvinken.

                        Indien ik zowel Camera RAW als photoshop in sRGB plaats krijg ik hetzelfde resultaat als laatste foto, zowel met convert to wel en niet aan te vinken.


                        Indien ik 'convert to web' niet dien aan te vinken lijkt het probleem opgelost, omdat de foto hiervan er uitziet zoals mijn beeld in camera raw en photoshop.
                        Heeft het niet aanvinken daarvan consequenties als je de foto op andere schermen bekijkt...?
                        Last edited by fdv; 18 maart 2012, 21:07.
                        Filip De Vos - Foto albums

                        Comment


                        • #13
                          Re: Kleurprobleem

                          Als ik moet kiezen tussen #2 en #3 wordt het de laatste.
                          Echter, met #1 erbij (jpg ex camera) ziet het ernaar uit dat je je RAW "onvoldoende" ontwikkelt, tenminste als je via de RAW hetzelfde effect (met meer controle en post-processing mogelijkheden) wilt beogen als rechtstreeks als jpg uit de camera verkregen wordt.
                          Om dat (min of meer - want ik wil toch iets anders) voor mekaar te krijgen volg ik "het 7-stappen systeem" van Scott Kelby.
                          BD1166BE. CANON camera's (7D, G9), objectieven van 10 t/m 400mm, en Speedlite 580EX II - Manfrotto tripod 190CXPro4 + Markins Q3 -  M1 iMac 24" - 16GB RAM - 2TB SSD (MacOS Sonoma 14.4) - iPhone XR (iOS 17.4) + iPad5 WiFi (iPadOS 16.7.6)

                          Comment


                          • #14
                            Re: Kleurprobleem

                            Oorspronkelijk geplaatst door LesC Bekijk bericht
                            Als ik moet kiezen tussen #2 en #3 wordt het de laatste.
                            Echter, met #1 erbij (jpg ex camera) ziet het ernaar uit dat je je RAW "onvoldoende" ontwikkelt, tenminste als je via de RAW hetzelfde effect (met meer controle en post-processing mogelijkheden) wilt beogen als rechtstreeks als jpg uit de camera verkregen wordt.
                            Om dat (min of meer - want ik wil toch iets anders) voor mekaar te krijgen volg ik "het 7-stappen systeem" van Scott Kelby.
                            De foto's werden helemaal niet bewerkt Lesc, ik wou enkel aantonen welke kleurverschillen ik krijg door het gebruik van een bepaalde kleurruimte/manier van opslaan...
                            Filip De Vos - Foto albums

                            Comment


                            • #15
                              Re: Kleurprobleem

                              Nu, OK, uiteraard is er een verschil tussen jpg en RAW. Die jpg wordt reeds in de camera ontwikkeld, terwijl die RAW hoedanook moet "omgezet" worden om zichtbaar gemaakt te worden. Dat daarbij een verschil is van de gebruikte kleurruimte is in andere topics ook al aan bod geweest. Maar is daarmee je probleem van de baan?
                              BD1166BE. CANON camera's (7D, G9), objectieven van 10 t/m 400mm, en Speedlite 580EX II - Manfrotto tripod 190CXPro4 + Markins Q3 -  M1 iMac 24" - 16GB RAM - 2TB SSD (MacOS Sonoma 14.4) - iPhone XR (iOS 17.4) + iPad5 WiFi (iPadOS 16.7.6)

                              Comment

                              Working...
                              X