Aankondiging

Collapse
No announcement yet.

Kleuren/techniek ?

Collapse
X
 
  • Weergaveopties
  • Begin
Clear All
new posts

  • Kleuren/techniek ?



    Beste mensen,

    Ik zou graag weten hoe zo'n foto's zijn gemaakt, is dat gemaakt met een speciale camera of speciale filmrolletje of speciaal manier van ontwikkelen. Heeft die stijl een naam, kan je het ook digitaal verkrijgen zo'n foto's ? Ik bedoel ermee via Lightroom ?

    Alvast bedankt

  • #2
    Re: Kleuren/techniek ?

    In een beeldbewerkingsprogramma als Gimp en Photoshop kan dit zeker gemaakt worden. Je zal hiervoor met verschillende lagen moeten werken die op een andere manier op elkaar inwerken.

    Bijvoorbeeld een laag donkergroen maken en "normaal" vervangen door "lichter". Ook hebben veel van deze foto's vignettering aangebracht gekregen. Ook dat kun je met filters doen.

    In Lightroom kun je een gedeelte van deze bewerkingen zeker doen. Vignettering is zeker mogelijk. Je kan die wegwerken, maar ook aanbrengen.

    Bij veel van die foto's is de kleurverzadiging ook anders dan normaal. Verder kan ik je niet echt verder helpen....
    Photoshop en The Gimp voor beginners

    Comment


    • #3
      Re: Kleuren/techniek ?

      Oorspronkelijk geplaatst door Peije Bekijk bericht
      In een beeldbewerkingsprogramma als Gimp en Photoshop kan dit zeker gemaakt worden. Je zal hiervoor met verschillende lagen moeten werken die op een andere manier op elkaar inwerken.

      Bijvoorbeeld een laag donkergroen maken en "normaal" vervangen door "lichter". Ook hebben veel van deze foto's vignettering aangebracht gekregen. Ook dat kun je met filters doen.

      In Lightroom kun je een gedeelte van deze bewerkingen zeker doen. Vignettering is zeker mogelijk. Je kan die wegwerken, maar ook aanbrengen.

      Bij veel van die foto's is de kleurverzadiging ook anders dan normaal. Verder kan ik je niet echt verder helpen....
      Bedankt dit is nuttig,
      Ik had de persoon in kwestie ook gemaild, had niet verwacht dat hij zo snel zou antwoorden maar ik denk dat hij mij voor gek zet:

      Dit antwoorde hij:

      the film was expired....

      M

      Comment


      • #4
        Re: Kleuren/techniek ?

        Of ik zet me voor gek....

        Maar dat is natuurlijk ook nog een optie....
        Photoshop en The Gimp voor beginners

        Comment


        • #5
          Re: Kleuren/techniek ?

          Het kan natuurlijk dat hij je voor de gek houdt, maar het is wel een gekende truc.

          Filmrolletjes die voorbij hun datum zijn, werken natuurlijk nog wel maar de kleurweergave zal door chemische vervaging en het gebrek aan interactie tussen de chemicalien aangetast zijn. Ze zullen niet meer volledig levenstrouw zijn, dus wat hij zegt kan volkomen waar zijn! Test het eens uit

          Cheers
          MM|Photo-BlogLines//New Blog, New Site & New Twitter

          Comment


          • #6
            Re: Kleuren/techniek ?

            Ik zou eens proberen met een Cross-Processing preset in Lightroom (een draadje daarover vind je wat verder), de Exposure of Brightness een pak optrekken, de verzadiging verminderen en indien nodig nog via het Split Toning Panel wat extra geel of groen toevoegen...
            Lightroom 6/CC Ontmaskerd: 450 blz. Lightroom
            Bestel het eBook of gedrukte boek nu via deze link.
            GRATIS eBook 'Tien Tips voor Betere Reisfoto's'. Meer info hier.

            Comment

            Working...
            X