Aankondiging

Collapse
No announcement yet.

Kleuren Probleem

Collapse
X
 
  • Weergaveopties
  • Begin
Clear All
new posts

  • Kleuren Probleem

    Ik zit al een tijdje met een heel erg ambetant probleem waarvan ik niet direkt kan vinden wat de oorzaak is.
    Ik werk met een hele goeie computer, werk met photoshop CS5/6
    Mijn kleurenprofiel in photoshop is : sRGB.........2.1
    Als ik de foto's opsla, sla ik ze ook op in sRGB.
    In photoshop zijn de kleuren altijd prachtig (ik moet er wel bijzeggen dat ik een Dell Ultrasharp 27inch heb (1070m kleuren)
    Als ik de foto's bekijk in windows viewer trekken ze echt op niets.. Als er bv een vignette en zo is, dan krijg ik zo van die kleurverschillen die erg te groot zijn.
    Maar als ik ze op internet zet, dan zijn die al iets beter. Het contrast is echt wel een probleem en de saturatie!
    Zelfs al zet ik de foto's met -25 saturatie in photoshop, dan nog krijg ik veel te felle kleuren en veel teveel contrast in me foto's op internet.

    Heeft iemand dat probleem als eens gehad?

    Ik denk genoeg info te hebben gegeven, indien nodig kan u nog altijd alles vragen. Ik zou het super vinden als dat probleem opgelost is.
    Als ik me niet vergis had ik dat vroeger niet :s

    Grtjs
    Yannick Desmet 2021
    yannickdesmet.com

  • #2
    Re: Kleuren Probleem

    Tjele,

    Heb jij je scherm gekalibreerd ?

    Ik werk met Spyder 4 pro en de kleuren zijn perfect

    Tevens heb ik de printersdriver perfect ingesteld.

    Ambieke
    Nieuwsgierig, klikken maar.

    Comment


    • #3
      Re: Kleuren Probleem

      en als je jouw foto's bekijkt in windows viewer op een andere pc? heb je dan hetzelfde probleem?
      groeten, Kristof
      Canon EOS 5D mkII

      Comment


      • #4
        Re: Kleuren Probleem

        Ambieke : Het heeft niets te maken met het calibreren van het scherm.. Want ik zie beide verschillen op hetzelfde scherm.
        Stoffograaf : Ik zie ook dat er een verschil is als ik kijk op een ander scherm, maar het enig scherm dat ik kan bekijken is van bv : mijn vriendin (en die is niet gekalibreerd)
        Ook heb ik een tweede scherm en daar zie ik ook kleurverschillen.

        Je moet er wel rekening mee houden dat : de meeste schermen 16miljoen kleuren hebben en mijn scherm heeft er 1070miljoen.
        Dus dat is wel een beetje normaal.
        Wat ik gewoon niet begrijp is dat het kleur verschillend is en verschillende programmas, op hetzelfde scherm.

        Grtjs
        Yannick Desmet 2021
        yannickdesmet.com

        Comment


        • #5
          Re: Kleuren Probleem

          -je scherm toont ook maar 16 milj kleuren 100%sRGB en 96%adobe RGB ! Intern werkt de monitor met 12 bit wat nuttig kan zijn voor detail in grijstinten.
          -wat is het kleurprofiel van je opnames, of beter wat is de instelling op je toestel (JPEG) of in output paneel van je RAW-converter ?
          -windows photo viewer kan ook het probleem zijn, welk resultaat krijg je als je windows media center gebruikt ?

          Comment


          • #6
            Re: Kleuren Probleem

            Op mijn toestel staat die ook op sRGB
            Als ik die open doe in photoshop staat die ook op sRGB (16bit)
            Ik gebruik helaas geen media center.. Wat ik onlangs ook heb gemerkt is dat, als ik een foto wil online zetten, ik soms de juiste kleuren zie (zoals in photoshop) maar nekeer online, dan tonen ze erg gesatureerd :s
            Ik kom er echt onnozel van.
            Yannick Desmet 2021
            yannickdesmet.com

            Comment


            • #7
              Re: Kleuren Probleem

              Oorspronkelijk geplaatst door Tjele Bekijk bericht
              Op mijn toestel staat die ook op sRGB
              Als ik die open doe in photoshop staat die ook op sRGB (16bit)
              Ik gebruik helaas geen media center.. Wat ik onlangs ook heb gemerkt is dat, als ik een foto wil online zetten, ik soms de juiste kleuren zie (zoals in photoshop) maar nekeer online, dan tonen ze erg gesatureerd :s
              Ik kom er echt onnozel van.
              zet eens een foto on-line, zullen we eens kijken wat er mis is.

              Comment


              • #8
                Re: Kleuren Probleem

                zet je je foto's om naar 8bit alvorens ze te posten op het internet?
                groeten, Kristof
                Canon EOS 5D mkII

                Comment


                • #9
                  Re: Kleuren Probleem

                  heb hier geen problemen met je kleuren .
                  grt,bouk.
                  wie niet spreekt wordt niet gehoord, wie niet schrijft wordt niet gelezen.
                  http://s281.photobucket.com/user/tut...0polder?sort=3
                  https://www.facebook.com/profile.php?id=100008593234290

                  Comment


                  • #10
                    Re: Kleuren Probleem

                    Oorspronkelijk geplaatst door Tjele Bekijk bericht
                    Ambieke : Het heeft niets te maken met het calibreren van het scherm.. Want ik zie beide verschillen op hetzelfde scherm.
                    Stoffograaf : Ik zie ook dat er een verschil is als ik kijk op een ander scherm, maar het enig scherm dat ik kan bekijken is van bv : mijn vriendin (en die is niet gekalibreerd)
                    Ook heb ik een tweede scherm en daar zie ik ook kleurverschillen.
                    ...
                    Grtjs
                    bekijk je de foto's op een volledig andere pc? niet alleen ander scherm he.
                    groeten, Kristof
                    Canon EOS 5D mkII

                    Comment


                    • #11
                      Re: Kleuren Probleem

                      Je probleem zit niet in je scherm.
                      Het probleem is de software.
                      In photoshop stel je een profiel in. niet allen software ondersteund werken met profielen.
                      (o.a. windowsviewer en de meeste brouwsers.)
                      je kan enkel dezelfde kleuren krijgen als je ofwel software hebt die kleurbeheer ondersteund of verschrikkelijk veel geluk hebt.

                      Comment


                      • #12
                        Re: Kleuren Probleem

                        Oorspronkelijk geplaatst door Stoffograaf Bekijk bericht
                        zet je je foto's om naar 8bit alvorens ze te posten op het internet?

                        Als je je foto saved, dan gaat die toch automatisch naar 8 bit? Naar jpg bedoel ik dan..

                        Ik merk geen veschil bij het probleem, daarom de vraag.
                        Yannick Desmet 2021
                        yannickdesmet.com

                        Comment


                        • #13
                          Re: Kleuren Probleem

                          Hier een voorbeeld van een foto die er perfect uitzie als ik die in photoshop bekijk..
                          Maar eens op internet (heb die juist geupload) zit je met heel veel contrast, saturatie (veel te rood en veel te blauw)
                          Als ik ze met windows viewer kijk heb ik dat ook, maar als ik dat in photoshop bekijk zijn die kleuren gewoon veel zachter..
                          Om erbij toe te voegen dat ik zelfs van raw de foto geopend heb en -25 saturatie gedaan.. Das toch niet normaal..

                          Foto :


                          Julie Welvaert 247 III 900 by Tjele, on Flickr
                          Yannick Desmet 2021
                          yannickdesmet.com

                          Comment


                          • #14
                            Re: Kleuren Probleem

                            idd als je opslaat als jpg wordt het omgezet naar 8bit, dat klopt.
                            maar wat als jij nu deze foto hier op het forum download en die dan opent in photoshop, zie je dan een verschil ts windows viewer, internet en PS?
                            de foto is voor mij hier op het forum, in windows viewer en PS krakhetzelfde.
                            ik heb nu natuurlijk niet de originele foto om te vergelijken met deze op het forum.
                            in je foto zie ik bij de eigenschappen geen kleurprofiel, wel in PS. heb je alvorens op te slaan als jpg omgezet naar sRGB (en het profiel bij de jpg gevoegd)?
                            en wat zie als je een tiff formaat van deze foto opent in windows viewer?
                            welke windowsversie gebruik je?
                            kan een probleem met je colormanagement zijn ook.
                            Last edited by Stoffograaf; 17 juli 2012, 18:39.
                            groeten, Kristof
                            Canon EOS 5D mkII

                            Comment


                            • #15
                              Re: Kleuren Probleem

                              Je ziet nog steeds verschil ja..
                              Ik heb nu eens iets geprobeerd! Ik heb mijn foto geopend in photoshop en windows viewer..
                              Ik heb die twee naast elkaar gezet, printscreen genomen en wat blijkt.. Als ik een printscreen neem van beiden dan krijg ik van beiden het verschil op beeld.
                              Heb die op flickr gezet en je ziet heel duidelijk het verschil..
                              Nu is het mss een tussen oplossing blijkbaar (weet ik sinds nu) dat als ik een foto heb bewerkt, ik neem er een printscreen van, crop die in paint en dan kan ik die saven krijg ik de kleuren die ik wil..
                              Heel ingewikkeld en raar!!



                              Pfffff by Tjele, on Flickr
                              Yannick Desmet 2021
                              yannickdesmet.com

                              Comment

                              Working...
                              X