Aankondiging

Collapse
No announcement yet.

Kleur vervangen door een andere

Collapse
X
 
  • Weergaveopties
  • Begin
Clear All
new posts

  • Kleur vervangen door een andere

    Heb van de zoekfunctie gebruik gemaakt, maar niet onmiddellijk een antwoord gevonden.

    Mijn probleem:
    Ik fotografeer een wit huis (dat ik misschien wel wil kopen). In dat huis zitten bruine houten ramen.
    Hoe kan ik de kleur van die kozijnen vrij snel aanpassen naar pakweg grijze kozijnen ipv houtkleur ?
    Of hoe zou de witte gevel eruit zien indien die pakweg groen geschilderd wordt ?

    Dus hoe kan ik een bestaande kleur vervangen door een andere in Photoshop zonder dat ik manueel alles moet beginnen inkleuren ?

    Alvast erg hartelijk dank voor alle info over verwijzingen.

    Kodaksken.
    Canon EOs 60D, Canon Eos 30D & Canon Ixus 870

  • #2
    Re: Kleur vervangen door een andere

    De kozijnen selecteren en dan op ctrl u drukken om de kleurtoon te veranderen. Indien de kleur wit is, kan je eerst ctrl b doen om het wit een kleur te geven.
    Last edited by mediafotograaf; 18 maart 2005, 12:24.

    Comment


    • #3
      Re: Kleur vervangen door een andere

      Beste Wouter,

      Met de CTRL+U en colorise kom ik al heel wat verder.
      Bestaat er ook een manier om met het pincet een kleur aan te zuigen en die kleur te vervangen door een andere ?

      Vb. Een voetbalploeg het T-shirt waarop bruine van de sponsor gefotografeerd. Die letters zouden vb. blauw moeten worden.

      Maar naast de voetbalploeg zit bijvoorbeeld een bruine hond die niet de blauwe kleur mag krijgen.

      Alvast dank !
      Canon EOs 60D, Canon Eos 30D & Canon Ixus 870

      Comment


      • #4
        Re: Kleur vervangen door een andere

        Dus als ik het goed begrijp wil je de bruine letters van de sponsor blauw laten zien. Selecteer de letters en dan ofwel een nieuwe laag maken, ofwel terwijl alles geselecteerd is ctrl u doen.

        Een andere manier: selecteer de letters; maak een nieuwe laag aan en vul (de selectie) met een kleur. Nu moet je deze laag op kleurtoon zetten (daar waar er nu normaal staat)

        Comment


        • #5
          Re: Kleur vervangen door een andere

          Hoe kan ik al die verschillende letters apart selecteren ?
          Telkes ik een andere letter wil beginnen, verdwijnt de vorige selectie ?

          Ook lijkt me dit erg arbeidsintensief. Als er dus 12 man op zo'n foto staat met elk een t-shirt van 5 letters, moet ik 60 verschillende selecties maken ?

          Bestaat er geen meer eenvoudige- vervang deze kleurtint door deze - oplossing ?

          Alvast dank !
          Canon EOs 60D, Canon Eos 30D & Canon Ixus 870

          Comment


          • #6
            Re: Kleur vervangen door een andere

            Je kan dit doen met de functie "kleur vervangen" of met een aanpassingslaag "kleurtoon/verzadiging" aan te maken.
            Last edited by cypho; 18 maart 2005, 15:37.
            Cypho
            Panasonic DMC-FZ1000, Sony RX100 M3

            Comment


            • #7
              Re: Kleur vervangen door een andere

              Als je een selectie bij een bestaande selectie wil toevoegen, moet op shift drukken terwijl je aan de volgende selectie begint.

              Comment


              • #8
                Re: Kleur vervangen door een andere

                in de werkbalk bovenaan, ga je naar selectie en vervolgens naar "kleurbereik", dan kan je met de pipet de kleur aanduiden die je wil veranderen, en delen toevoegen met de pipet met plusje ernaast, of delen wegdoen met de min-pipet .... je kan ook met het "tolerantie schuivertje" aanpassen hoe tolerant Photoshop mag zijn in de kleurkeuze
                als je tevreden bent van de selectie kan je deze van kleur veranderen, via kleurtoon-verzadiging of op een andere manier zoals in de vorige reply's reeds aangegeven
                succes en groetjes, Nina
                trotse eigenaar van een fuji S602Z :)
                Member of the Han Fan Clan
                http://ninasgallery.fotopic.net
                http://ninas--tutorials.fotopic.net

                Comment


                • #9
                  Re: Kleur vervangen door een andere

                  Oorspronkelijk geplaatst door Kodaksken
                  Beste Wouter,

                  Met de CTRL+U en colorise kom ik al heel wat verder.
                  Bestaat er ook een manier om met het pincet een kleur aan te zuigen en die kleur te vervangen door een andere ?

                  Vb. Een voetbalploeg het T-shirt waarop bruine van de sponsor gefotografeerd. Die letters zouden vb. blauw moeten worden.

                  Maar naast de voetbalploeg zit bijvoorbeeld een bruine hond die niet de blauwe kleur mag krijgen.

                  Alvast dank !
                  Ik lees dit hier net en ik denk je dat je best met een aanpassingslaag werkt.

                  1. Selecteer eerst alles wat van kleur moet veranderen.
                  2. Kies nu voor laag - nieuwe aanpassingslaag - kleurtoon/verzadiging
                  3. Je kan nu de laag eventueel een naam geven of klik gewoon op ok
                  4. Nu kan je door te "spelen" met de 3 schuifregelaars de kleur veranderen naar het gewenste kleur.

                  Veel succes.
                  Cypho
                  Panasonic DMC-FZ1000, Sony RX100 M3

                  Comment


                  • #10
                    Re: Kleur vervangen door een andere

                    @iedereen

                    Dankjewel allemaal !
                    Het is me nu volkomen duidelijk.

                    Kodaksken.
                    Canon EOs 60D, Canon Eos 30D & Canon Ixus 870

                    Comment

                    Working...
                    X