Aankondiging

Collapse
No announcement yet.

keywords op foto zetten

Collapse
X
 
  • Weergaveopties
  • Begin
Clear All
new posts

  • keywords op foto zetten

    Ik heb mijn (dieren/planten)foto's netjes voorzien van de juiste soortnaam (als keyword) en, teneinde de namen goed te memoriseren zou ik die foto's m.b.v. een fotokader de revue willen laten passeren. Indien de naam van de plant of het dier ook op de foto zou staan, dan hoef ik het maar af te lezen in het geval ik niet zeker meer weet welke plant of dier het is. Tenminste, als de naam van plant/dier ook op de foto zou staan.

    Ik neem aan dat er wel een software zal bestaan die toelaat om de keywords (automatisch) OP de foto te zetten (bij voorkeur een beetje discreet in een hoek), alleen vind ik die niet... Manueel kan natuurlijk ook altijd, maar is erg tijdrovend (en ja, we hebben nu "tijd").
    Kent er iemand zo een programmaatje ? Of iemand een idee voor aan work-around ?

    Dank bij voorbaat!
    Luc
    "I never worry about the future. It comes soon enough." (Albert Einstein)

  • #2
    Re: keywords op foto zetten

    Beste Luc, misschien eens vermelden welke software je al hebt?

    https://answers.microsoft.com/en-us/...8-44f36e96227c maar misschien werk je niet met Windows? Ook daar moeten we naar raden.

    https://www.photographers-toolbox.com/ Mogrify voor Lightroom
    Last edited by Lieven Lema; 1 april 2020, 14:25.
    ...leeg...

    Comment


    • #3
      Re: keywords op foto zetten

      ...tja, dat ware inderdaad verstandig(er) geweest.
      Ik werk nog met Micro$oft (sorry) en heb nog de oude Lightroom (standalone) 6.14

      Intussen ook e.e.a. nagekeken. Die toolbox heb ik niet geïnstalleerd maar voor zover ik zie kun je wel een tekst toevoegen maar die moet je per foto ingegeven en de bedoeling is nu net dat die software automatisch de keywords gebruikt (i.p.v. een vaste tekst).
      Het andere programma (FastStoneImage Viewer) is wel leuk en zou dat in principe kunnen, alleen, je kunt nu net niet de keywords als variabele kiezen...
      We zullen dus nog wat verder moeten gaan zoeken...

      Toch al bedankt om mee te denken!

      gr
      Luc
      Last edited by ifiamminghi; 1 april 2020, 16:20.
      "I never worry about the future. It comes soon enough." (Albert Einstein)

      Comment


      • #4
        Re: keywords op foto zetten

        LR/Mogrify 2 is a post-process plugin for Lightroom that can embellish your images as they are exported from Lightroom.


        Dus bij het exporteren wordt een tekst naar keuze op de foto gezet. Misschien heb je erover gelezen.
        ...leeg...

        Comment


        • #5
          Re: keywords op foto zetten

          mss lukt het inderdaad wel met "Add Metadata Token", had daar "in de rapte" over gelezen...
          maar dit is dus eigenlijk een plugin, hopelijk werkt dat ook nog met mijn "oude" LR (6.14)
          zal het straks toch maar eens proberen in de hoop "baat het niet dan schaadt het niet"...

          Intussen al kunnen uitproberen! En geloof het of niet maar het werkt! Dankzij Lieven!
          Was een beetje knoeien (had nooit eerder plug-ins geïnstalleerd, laat staan ze gebruikt)... maar dus uiteindelijk gelukt (met nog een relatief makkelijke interface).
          Eén nadeeltje : export is beperkt tot 10 foto's.
          Om het te deblokkeren wordt een donatie gevraagd, ik ben bereid tot zo een donatie, maar heb ook hier geen benul van wat er gebruikelijk gedoneerd wordt...
          Ik zal dat slechts af en toe eens gebruiken dus erg veel wil ik er niet aan spenderen, maar toch, gebruiksgemak heeft ook een prijs(je?).

          In elk geval nog eens bedankt Lieven !
          Last edited by ifiamminghi; 2 april 2020, 09:27.
          "I never worry about the future. It comes soon enough." (Albert Einstein)

          Comment


          • #6
            Re: keywords op foto zetten

            Donatie is vrij. = appreciatie.
            5 euro bvb is al meer dan voldoende.
            Wil je ook dit soort foto's maken samen met Belgiumdigital?

            Hou dan zeker het Shooting Days en het BD-mededelingen forum in de gaten!

            Comment


            • #7
              Re: keywords op foto zetten

              Dank! Heb nu toch een idee...
              "I never worry about the future. It comes soon enough." (Albert Einstein)

              Comment


              • #8
                Re: keywords op foto zetten

                Graag gedaan.

                De hele pagina staat vol mooie tools, tot webpagina's maken toe. 5€ is wat weinig IMO, hoeveel is het jou waard, hoe 'nodig' heb je het?
                En het is een vrije gift, dus jij bepaalt wat je betaalt.
                ...leeg...

                Comment

                Working...
                X