Aankondiging

Collapse
No announcement yet.

kalibreren scherm

Collapse
X
 
  • Weergaveopties
  • Begin
Clear All
new posts

  • kalibreren scherm

    Tijdens mijn professionele tijd als fotograaf heb ik steeds met Eizo CG schermen gewerkt.
    Dit zijn voor mij nog steeds de beste schermen maar ook vrijwel de duurste.
    Nu wil ik na een paar jaar stil te liggen terug wat aan fotografie doen.
    Mijn Eizo scherm van destijds is intussen op pensioen.
    Momenteel heb ik een 34 inch curved Samsung LC34H890WGRXEN scherm die goed is maar niet te vergelijken met Eizo. ( maar ook de prijs niet)
    Zijn hier soms mensen die weten of je zo'n scherm ook zou kunnen kalibreren en zoja hoe?
    Andere tips ook welkom maar ga nu geen Eizo kopen
    Body : Fuji X-T4, lenzen : XF8-16mm F2.8 LM WR, XF16-55mm F2.8 LM WR, XF50-140mm F2.8 R LM OIS WR, XF56mm F1.2 R, manfrotto statief. Op verlanglijstje: XF150-600mm

  • #2
    Re: kalibreren scherm

    Hoi Peter,
    ik kalibreer mijn schermen altijd met een datacolor spyder.
    Succes

    Comment


    • #3
      Re: kalibreren scherm

      In feite kalibreer je het kleurprofiel dat je videokaart gebruikt.
      Ik heb een goedkope EIZO maar wel met 99% Adobe RGB.
      Of die wide gamut nu echt zo'n voordeel is weet ik niet, ik heb vroeger altijd met gewone RGB schermen gewerkt (gekalibreerd met Colormunki Photo, daar kan ik ook printerprofielen mee maken) en niemand heeft dat aan mijn foto's gezien.
      Mijn gedacht heb je meer plezier van zo'n supergroot scherm zoals het jouwe.

      Comment


      • #4
        Re: kalibreren scherm

        Als je uw fotografie een beetje serieus neemt dan zorg je in ieder geval dat uw monitorscherm gekalibreerd is uiteraard.
        Of je nu een duur of goedkoop scherm hebt, het moet al juist zitten vanaf de start vind ik persoonlijk.
        Of dat het prijsverschil je waard is moet je zelf uitmaken uiteraard, je kan ook koersen met een goedkope fiets, dus ja ieder z'n hobby zeg maar.

        Aan TS, voor je huidige scherm kan je altijd bvb een Datacolor Spyder aanschaffen, die maakt een kleurprofiel aan voor je monitor door gebruik te maken van de zogenoemde spider.
        Je videokaart laad dit profiel dan automatisch bij het opstarten en werk je op die manier op een zogezegde "gekalibreerde monitor"
        Alleen wordt deze kalibratie dan softwarematig uitgevoerd door je videokaart

        uiteraard werkt dat totaal anders dan toen je een Eizo CG monitor gebruikt hebt, want dat is hardwarematige kalibratie die deze monitors toepassen.
        Er is uiteraard een kwaliteitsverschil duidelijk zichtbaar als je ze naast elkaar ziet

        grts
        Sieg
        Voor meer foto's ; www.sieg.be

        Comment


        • #5
          Re: kalibreren scherm

          Monitorkalibratie is meestal onderverdeeld in twee categorieën: softwarekalibratie en hardwarekalibratie.
          Het maakt niet uit welke kalibratiemethoden worden gebruikt, software- of hardwarekalibratie, het heeft allemaal een colorimeter of spectrofotometer nodig om monitorkalibratie uit te voeren.
          De belangrijkste verschillen tussen de twee kalibratiemethoden is dat softwarekalibratie gebruik maakt van kleurkalibratiesoftware (zoals: i1Profiler) en een kalibrator om de uitvoerparameters van grafische kaarten rechtstreeks aan te passen,
          wat gemakkelijk discontinuïteit van de kleurovergang kan veroorzaken. Terwijl hardwarekleurkalibratie gebruik maakt van een kalibrator en de kalibratiesoftware die door de displayfabrikant is ontwikkeld om monitorkalibratie uit te voeren.
          De kleurkalibratiegegevens worden opgeslagen in de 3D-LUT in de monitorhardware.
          Het grootste voordeel is dat het nauwkeurigere kleuren kan weergeven en de maximale kleurdiepte kan behouden die de monitor kan weergeven om continue kleurgradatie te bereiken en kleurdiscontinuïteit te voorkomen.
          Canon 90D | Tamron 10 - 24mm | Canon 24 - 70mm L
          Fujifilm X-T4 + SmallRig handgreep | Samyang 12mm f/2 | Fujinon XF 27mm f/2.8 | Fujinon 35mm f/1.4 | Fujinon XF 16-55mm f/2.8 R LM WR | Fringer EF-XF ProII | X-E2s.

          Comment


          • #6
            Re: kalibreren scherm

            De eerste vraag die je moet stellen is het paneel type.
            Na wat zoeken blijkt het te gaan om een 8 bit VA paneel.

            We gaan niet zeveren. Callibreer zoveel je wil. Je kan een 2CV niet laten racen op Neurenburg aan 300/u.
            Al bij al valt het nog mee. Het kon nog slechter. Maar weet wel dat dit een monitor is voor kantoor toepassingen en TOTAAL NIET GESCHIKT is voor de betere fotografie.

            Je moet na calibratie een verbetering merken en het loont altijd de moeite al is het maar om betere kleuren te zien in kantoor toepassingen. Maar verwacht zeker niet in de buurt te komen van topschermen.
            Als het er niet in zit, dan zit het er niet in. Je zit er echt mijlen ver van af.
            Voor hobbygebruik is dit best wel ok want daar ligt de lat niet hoog.

            Probeer ook niet wakker te liggen van hardware calibratie vs software calibratie.
            Het is vooral marketing gezever dat het verschil maakt.
            Bij hardware calibratie bewaren ze de LUT (kleuraanpassingstabel) in de monitor, en bij software calibratie in je pc/GPU kaart.
            Er is verder GEEN verschil tussen beiden!
            Er bestaat ook nog een verschil in bit diepte. Het duurder spul is in staat om fijner af te stellen ipv het goedkope spul.
            Maar ik had het er al eerder over. Die monitor is dat niet waard. Doe geen zware kosten er aan.

            Gekende luxe is ook dat hardwarecalibratie wel eens ingebouwd kan zijn in de monitor. Ik bedoel dan het meettoestel.
            Allemaal luxe en show en eigenlijk nergens voor nodig.
            Je kijkt dan al direct aan tegen super dure investering.
            Als hobby niet meer te verantwoorden. Voor de beroeps professional is dat minder een probleem. Hij kan het afschrijven als kosten.

            Probeer eventueel via een club of vrienden aan een calibratietoestel te geraken.
            Je installeert de software, het meettoestel op je scherm en je doorloopt even de procedure.
            Of je koopt er eentje, Prijzen starten ergens rond de 100 a 150 euro dacht ik.
            Die doen het ook prima. Tweedehands ook wel de moeite om eens op te zoeken. Enkel opletten voor beschikbare software!
            Typerend is dat ze spullen te koop zetten waar geen software meer voor bestaat voor moderne besturingssystemen.
            Dat is een ziekte in die sector. ALLE merken vegen er hun gat aan en maken geen softwareupdates als er een nieuw OS uitkomt.
            Reken ook dat mee in je investering.
            Laat je kop vooral niet gek maken met extra luxe. Die monitor is het echt niet waard.

            Na de calibratie zit je goed voor lange tijd. De moderne schermen hebben zowat geen last van van kleurafwijking op midden lange termijn.
            Je kan het prima maanden tot zelfs jaren volhouden zonder de procedure opnieuw te moeten doen.
            Vroeger was dat anders, wel meer het geval voor CRT type monitoren. OLED ook erg mee opletten. Die monitoren moest je regelmatig opnieuw doen.

            Comment


            • #7
              Re: kalibreren scherm

              Zeer goede post.

              Kan je nog aangeven waar je dan wel geld mag aan geven ?
              Wat is het belang van de bitdiepte en in hoever is een wide gamut monitor nodig wanneer je doelpubliek toch maar de sRGB kleurruimte ziet ?

              Comment


              • #8
                Re: kalibreren scherm

                Oorspronkelijk geplaatst door palombian Bekijk bericht
                Zeer goede post.

                Kan je nog aangeven waar je dan wel geld mag aan geven ?
                Wat is het belang van de bitdiepte en in hoever is een wide gamut monitor nodig wanneer je doelpubliek toch maar de sRGB kleurruimte ziet ?
                Zeer goede vraag van je.
                Ik antwoord graag uitvoerig over hoe ik dat zie.
                Maar dat is vooral een erg persoonlijk gegeven en niet noodzakelijk een leidraad voor ieder.

                Kort door de bocht, hoe ik het zie.... Wat je bereid bent om te willen uitgeven. Denk ik toch.
                Is dat nuttig? Niet zo zeker van.

                Het is een complex gegeven over wat je moet kopen.
                Fotografie is een erg rekbaar begrip en er zijn super veel disciplines die elk zo hun uitdagingen, verwachtingen, kostprijs hebben.

                Ik kom net terug van een paar dagen Parijs. Zoals je weet was er het Paris Photo event deze week.

                Dit onderwerp (bij benadering) ook gevoerd met een internationaal topfotografe.
                Zij slaagt er in om met pakweg 500 euro totaal budget internationaal door te breken.
                Haar werk is kunst en niet de maatstaf voor commercieel werk bv. Je moet dingen in juiste context zien.

                Lachwekkend zou ik misschien mogen zeggen dat haar technologie weinig belangrijk is in het proces. Goedkope lenzen, goedkoop toestel zonder AF,...
                En toch bangelijk sterke beeldvorming op wereldniveau.

                Nu de vraag... Kan je met die uitrusting gaan staan op de olympische spelen om daar verslag te draaien?
                Ik denk dat het moeilijk zal worden.
                Het is een sector waar andere eisen gesteld worden aan materiaal en afgeleverd werk.
                En eigenlijk is bij uitbreiding dit de vraag bij alle vormen van fotografie.
                Je zoekt spul dat aansluit bij je beeldvorming en wensen (eisen) van je publiek.

                Doe je dit beroepsmatig, dan ga je wat moeten denken als ondernemer. Je wil uit de kosten komen en winst maken.
                Er moet brood op de plank. Je wil efficiënt kunnen werken. Time = money.

                Wie het doet voor de hobby heeft die vraag niet.
                Die mensen moeten zich misschien meer de vraag stellen of ze hun aankopen kunnen uitleggen aan hun partner
                Hoe diep gaat de geldbeugel, hoe groot is de passie?

                En wat moet je dan kopen?
                Het maakt niet zo zeer uit. Koop wat je kan verantwoorden voor jezelf, je partner, je klant, je publiek, je doelstellingen,...
                Wat goed zit, wat goed werkt,...

                Los van dit....
                Er is de laatste jaren bijzonder veel technologisch vernuft bijgekomen.
                In veel gevallen heb je die niet eens nodig. In andere gevallen dan weer wel. Of op zijn minst erg wenselijk.
                Opnieuw de bedenking van daarnet.
                Wat heb ik nodig? Wat kan ik verantwoorden? Kom ik hiermee vooruit? Is het wel echt nodig of werkt minder ook prima?

                Wil je weten of die hoge bit diepte nu echt zoveel meerwaarde is...
                Ja kan online zonder twijfel veel betoog vinden van marketingjongens die het je gaan aansmeren.
                Een ding is dat ik in mijn beginperiode ook tevreden was met veel minder.
                Het ging ook.
                Maar wil je mee met de grote jongens en prijzen winnen, dan ga je uit de kast moeten komen.
                Ik kreeg ook gezeur van mijn eerste klantjes die toch opmerkingen hadden dat een ander meer kon bieden inzake geleverde kwaliteit.
                Zo werkt de markt.

                En ja, dan ga je die grote bit diepte en grote kleurruimte mogelijks nodig hebben om het verschil te kunnen maken met de competitie.

                Is dat voor alle gevallen zo? Nope. Zoals waar we begonnen. Soms heb je met een paar euro inzet al genoeg om aan de top mee te draaien.

                Gouden tip: Probeer niet teveel uit te geven. Kijk goed na of die nieuwe aankoop wel echt, echt, echt nodig is en het verschil gaat maken.
                Ja? -> Kopen, Nee? -> Wachten.

                Comment


                • #9
                  Re: kalibreren scherm

                  Goeie, en -om het met een Engels woord te zeggen- ‘comprehensive’ post!

                  Ik heb me nooit echt met dit onderwerp bezig gehouden. Waarom? Ik ga ervan uit dat je het best mogelijke beeld op je scherm wilt hebben om dan tot de best mogelijke afdruk te komen. En ik heb me nooit met afdrukken bezig gehouden, want dan ga je net terug naar ‘analoog’, en dat was m’n bedoeling sowieso niet.
                  Ik hoop -want ik heb niet elke post ten gronde gelezen- dat het afdrukken hier ter sprake komt, want puur digitaal heb je het raden naar (dus totaal geen controle over) op welk scherm (en met welke instellingen van dat scherm) jouw ‘perfect’ beeld bekeken wordt. Op een Eizo-scherm of op een smartfoonschermpje?

                  En voor afdrukken spelen er weer andere parameters mee: kleurruimte, profielen als RGB, aRGB… Om nog niet te spreken over wat de afdrukcentrale liefst heeft of vooropstelt.
                  Last edited by LesC; 13 november 2022, 18:56.
                  BD1166BE. CANON camera's (7D, G9), objectieven van 10 t/m 400mm, en Speedlite 580EX II - Manfrotto tripod 190CXPro4 + Markins Q3 -  M1 iMac 24" - 16GB RAM - 2TB SSD (MacOS Sonoma 14.4) - iPhone XR (iOS 17.4) + iPad5 WiFi (iPadOS 16.7.6)

                  Comment


                  • #10
                    Re: kalibreren scherm

                    Tjah het is zoals met alles, wat heb je ervoor over

                    Bij mij is het simpel, ik heb altijd voor het betere gekozen, niet het duurste, en daar heb ik nog geen spijt van gehad
                    Ik zie op mijn scherm veel meer gradaties dan sommige anderen, en als ik dan iets zeg over banding ziet men het meestal niet eens op hun eigen scherm.
                    Dat kan absoluut geen kwaad uiteraard, ieder doet wat hij wil en koopt wat hij wil.
                    En als je doel ligt bij sociale media dan speelt het al helemaal geen rol, daar heeft men totaal geen interesse in kwaliteit.

                    Doch ik ben van het principe dat je op een goede basis kan bouwen, zo moet de fundering het beste zijn
                    Ik zou niet graag in een huis wonen met een fundering waar geld op bespaard is ...

                    Wat betreft prijzen winnen met goedkoop materiaal, tjah als je tegenwoordig maar genoeg vrienden en volgers hebt dan win je heel veel.
                    Tevens is in deze tijden het meer van belang dat "wie je kent" tegenover vroeger "wat je kan"
                    Uiteraard hoef je niet het beste materiaal te hebben om mooie foto's te maken, doch eens je een andere tak van fotografie erbij haalt dan is het opeens wel van belang om naar het duurder segment te stappen.

                    Wat betreft schermen, elk scherm zal verbeteren na kalibratie, logisch uiteraard
                    Maar kan je van een goedkoop schermpje de beeldkwaliteit zo verbeteren dan het kan competeren met een duur scherm, neen absoluut niet

                    En degenen die geen verschil zien in bitdiepte bij hun scherm, tjah dan klopt er iets niet in je systeem
                    Uiteraard kan je geen hoge bitdiepte scherm optimaal gebruiken op de meeste videokaarten, want om dat te kunnen bereiken heb je een videokaart nodig die deze bitdiepte weldegelijk ook kan weergeven.
                    Dus daar moet je specifiek naar op zoek.

                    Maar dat was totaal de vraag niet van TS, deze was gewend om met de beste monitoren te werken tijdens zijn professionele periode, dus hij zal het verschil wel kennen
                    Zijn vraag was om zijn huidige monitor te kunnen kalibreren, en ja dat kan maar zoals genoemd met beperkingen

                    grts
                    Sieg
                    Voor meer foto's ; www.sieg.be

                    Comment


                    • #11
                      Re: kalibreren scherm

                      Oorspronkelijk geplaatst door LesC Bekijk bericht
                      ...
                      Ik heb me nooit echt met dit onderwerp bezig gehouden. Waarom? Ik ga ervan uit dat je het best mogelijke beeld op je scherm wilt hebben om dan tot de best mogelijke afdruk te komen. En ik heb me nooit met afdrukken bezig gehouden, want dan ga je net terug naar ‘analoog’, en dat was m’n bedoeling sowieso niet.
                      Ik hoop -want ik heb niet elke post ten gronde gelezen- dat het afdrukken hier ter sprake komt, want puur digitaal heb je het raden naar (dus totaal geen controle over) op welk scherm (en met welke instellingen van dat scherm) jouw ‘perfect’ beeld bekeken wordt. Op een Eizo-scherm of op een smartfoonschermpje?
                      ...
                      Ja zo is dat natuurlijk.
                      Je moet ook denken aan je totale workflow en target.
                      Voor menig toepassing is het "afdrukken" naar digitale media erg gangbaar geworden. Gebruikelijk ga je sRGB exporteren en dan nog in 8 bit JPG.
                      Voor kanalen als insta en facebook is dat "ok". (toegeven dat die kanalen rommel zijn )
                      Zeer groot verschil met afdrukken naar fine art papers of andere media. Denk bv ook aan digitaal "afdrukken" naar kleur dia of andere vreemde omzettingen.

                      Je moet ook nadenken over mogelijkheden en flexibiliteit.
                      Nadenken over je productie en je procedé.
                      Beiden zijn niet los te koppelen van elkaar. Erger nog, bepaalde procedés zijn niet mogelijk te combineren met bepaalde productietechnologie.
                      Bv: een z/w analoog kleinbeeld negatief zal geen kleurbeeld in een dia projector opleveren ook al past het er in.

                      Voor professionele toepassing wil je vooral ook erg flexibel zijn. Je wil alle kanten kunnen uitgaan.
                      Neem ook in gedachte dat je eindresultaat zo sterk is als de zwakste schakel in je procedé.
                      Dit is ook een van de redenen waarom zowel hobby als professioneel fotografen graag werken met goed top materiaal en niet kijken op een centje.

                      Het idee is om tijdens je workflow de kwaliteit maximaal hoog te houden gedurende het totale proces.

                      Over het afdrukken naar print kunnen we ellen lange berichten schrijven.
                      Je moet niet alleen beschikken over goed materiaal wil je hoog scoren, je hebt ook veel expertise en ervaring nodig.

                      De moraal van het verhaal is dat je finaal ook met een kleinere kleurruimte over blijft en ook beperkt dynamisch bereik, je toch tijdens de workflow deze factoren erg ruim moet kunnen houden.
                      Onderdeel van de omzetting naar print is je proces van proofing. Dit is waar je het verschil kan maken om al die grote investeringen te doen.

                      Heb je dat nu echt allemaal nodig?
                      Ja, nee.... Zoals Sieg zegt. Zolang je tevreden bent met het resultaat in functie van je doelstelling zit het goed.
                      Het klopt dat je pas voor verrassingen komt te staan als je buiten je comfort zone moet gaan werken.
                      Denk maar aan de veeleisende disciplines. We kennen ze allemaal.

                      Een ding is ook dat je bij een hobby geen verplichtingen hebt in te vullen. Je doet het voor je ontspanning en moet niemand verantwoording afleggen.
                      Groot verschil met professionele producties waar je wel verplichtingen hebt naar klanten toe.
                      Klanten kunnen best wel erg veeleisend zijn.

                      Comment


                      • #12
                        Re: kalibreren scherm

                        Daar zijn we wat mee, hier op BD wordt nogal eens de mening verspreid dat alleen het beste goed genoeg is .

                        Zoals reeds opgemerkt is het voor iedereen, of hij nu op sociale media post, afdrukken laat maken bij een centrale of dat zelf doet, belangrijk dat (gelijk welk) scherm gecalibreerd is en je de basisprincipes van kleurbeheer begrijpt.
                        Zonder die houvast zwalp je heen en weer, lees de fora er maar op na.
                        Dat hoeft niet veel te kosten.

                        Comment

                        Working...
                        X