Aankondiging

Collapse
No announcement yet.

jpg vanuit indesign

Collapse
X
 
  • Weergaveopties
  • Begin
Clear All
new posts

  • jpg vanuit indesign

    Ik zit met een ei

    Ik wil een fotoboek laten maken, maar ik wil de layout helemaal zelf in handen houden.
    Daarom zou ik volledige pagina's opmaken zodat ik per blz 1 foto overhou. Ik zou dit willen doen in indesign en niet in photoshop (veel gebruiksvriendelijker voor datgene wat ik wil doen dan photoshop).
    Het komt er dus op neer dat ik de foto's wil inladen in indesign en dan opnieuw wil exporteren als jpg zodat de "fotoboekproducenten" dit kunnen gebruiken. Ik ben voldoende op de hoogte van de CS-programma's om dit op de juiste manier te doen.
    In theorie zou dit toch geen kwaliteitsverlies mogen opleveren, zeker niet als ik in hetzelfde kleurenprofiel blijf en de export ongewijzigd doorvoer. Adobe beweert toch dat er ongestraft kan geswitched worden tussen de CS-applicaties
    Mijn concrete vraag is nu het volgende:
    • Heeft iemand ervaring met mijn hersenspinsel? Heeft iemand al eens uitgeprobeerd om via geëxporteerde indesignfiles een fotoboek te maken?
    • Of kent iemand een kwaliteitsvolle fotoboekproducent die pdf's aanvaard?

    Dank je voor je reacties

    katleenvdp

  • #2
    Re: jpg vanuit indesign

    Blurb.com aanvaardt pdf voor het maken van fotoboeken. In hoeverre Blurb aan je kwaliteitseisen voldoet weet ik niet natuurlijk. Alvast veel suc6.
    Analoog in gedachten, digitaal in uitvoering!
    Lieven

    Comment


    • #3
      Re: jpg vanuit indesign

      Wat jij wil doen heb ik nog nooit gedaan.
      Ik heb wel al een magazine gemaakt in indesign waar ook paginagrote foto's in stonden. Dat heb ik vervolgens in pdf gezet, en bij een gewone drukker gaan afgeven.
      Je zoekt best een drukker die er ervaring mee heeft, en je papierkeuze doet ook veel.
      Ik was alvast tevreden van het resultaat, volgens mij is het beter dan dat je een fotoboek laat drukken via zo'n site. Je bent tenminste vrij zeker dat je kleuren correct worden weergegeven enzo ...

      Comment


      • #4
        Re: jpg vanuit indesign

        Ik ben professioneel met Indesign én Photoshop bezig,
        en ALS je alle regeltjes (DPI, kleurprofielen, ...) in acht zou nemen,
        zou het IN PRINCIPE moeten lukken.

        Exporteer dan wel naar PDF, en doe deze dan open in Photoshop, want de exportsettings in Indesign naar JPG sucken echt (wel CS3, CS4 zijn we op het werk nog niet aan toe).

        Ik ben er wel geen voorstander van aangezien ID echt geënt is op drukwerk (cmyk)...
        Maar je kan wel instellen dat ID geen profiel toevoegt aan de geëxporteerde files.

        Maar ik zou het toch in PS proberen, veel meer werk, I know, maar toch veiliger.
        Fotogallery
        My Pictureblog

        Comment


        • #5
          Re: jpg vanuit indesign

          Hallo,

          ik maak verscheidene fotoboeken in Indesign (digitale fotoalbums). Deze exporteer ik in Indesign als PDF High quality press. Daar het labo waar ik ga hun systeem enkel TIFF of jpeg aanvaardt en geen PDF, doe ik de omzetting van de PDF's in Photoshop.
          Dit werkt tot nu toe beter dan rechtstreeks exporteren vanuit Indesign naar JPG.

          Groeten Kristof
          Website http://www.kristofpattyn.be

          a lotta canonstuff

          Comment


          • #6
            Re: jpg vanuit indesign

            ik zou m'n jpg's toch maken vanuit photoshop
            van indesign naar photoshop via een pdfje

            Je kan natuurlijk ook iemand zoeken die de pdf's kan uitprinten op een deftige fotoprinter en dan kan binden in een mooi boekje. zal veel beter resultaat geven me dunkt maar zal wel met een iets hoger prijskaartje komen.

            michiel
            Canon R | Leica Q
            EF 35mm F1.4 L | RF 50mm F1.2 L | EF 85mm F1.2 L | EF 135mm F2.0 L
            Manfrotto statiefjes | Elinchrom, Canon en Yongnuo lichtjes
            [/COLOR]

            Comment


            • #7
              Re: jpg vanuit indesign

              Oorspronkelijk geplaatst door kristofpattyn Bekijk bericht
              Hallo,

              ik maak verscheidene fotoboeken in Indesign (digitale fotoalbums). Deze exporteer ik in Indesign als PDF High quality press. Daar het labo waar ik ga hun systeem enkel TIFF of jpeg aanvaardt en geen PDF, doe ik de omzetting van de PDF's in Photoshop.
              Dit werkt tot nu toe beter dan rechtstreeks exporteren vanuit Indesign naar JPG.

              Groeten Kristof
              zeker, maar vergeet niet dat er bij die preset waarschijnlijk een cmyk conversie van je beelden komt, en dan heb je niet meer de 100% controle over je kleuren...
              Fotogallery
              My Pictureblog

              Comment


              • #8
                Re: jpg vanuit indesign

                JGP is voor de fotoboekboeren de veiligste manier om getrouwe afdrukken te maken. Met PDF's ga je naar een drukker.
                Daarentegen is PDF eigenlijk béter, want het slaat o.a. ook vectoriële data op.

                Enkel al om het feit dat je op 1001 manieren een PDF kan aanmaken, zorgt voor evenveel mogelijke fouten tussen ontwerp en druk. Transparantieproblemen zijn hierbij het meest voorkomende (zeker vanuit Indesign). Wat ook wel eens gebeurt is dat iemand een custom swatch aanmaakt, deze de naam van een Pantone-kleur geeft en dan verschiet dat bv. zijn lichtbeige als dieprood geprint wordt op een iGen3 met strenge RIP! (afgelopen jaar nog gezien)

                JPG op formaat voor druk in de gevraagde resolutie (soms 300, soms 245dpi, nog minder, meer... afhankelijk van de drukker/labo) en 100% kwaliteit is en blijft het gemakkelijkste formaat.

                G
                fijnefotografie.be, blog, workshops en fotostudio te huur in Aalst
                Een beeldscherm is geen aanvaardbare manier om je foto's te presenteren. Kwaliteit komt pas bovendrijven in een print...

                Comment


                • #9
                  Re: jpg vanuit indesign

                  @ Fopsop

                  op deze manier denk ik dat ie die jpegs gewoon met rust laat hoor

                  Website http://www.kristofpattyn.be

                  a lotta canonstuff

                  Comment


                  • #10
                    Re: jpg vanuit indesign

                    ja, zo te zien zeker.
                    En ik zou het zo zeker ook doen.

                    Maar als je 100% zkeer wil zijn moet je -volgens mij- oppassen om via ID te gaan,
                    omdat hij de foto's waarschijnlijk gaat downsizen naar 300 dpi, (kan je ook weeral hoger zetten hoor, maar bon) en dan ook de intensiteit (en raster?) van de kleuren gaat hij aanpassen aan een desktopprinter.



                    En ik denk dat die online foto-print-labs net iets anders printen. Ik dacht zelfs dat die belichten. En dan heb je geen raster nodig.

                    Maar ik heb niet voldoende info om 100% zeker te zijn...
                    Fotogallery
                    My Pictureblog

                    Comment


                    • #11
                      Re: jpg vanuit indesign

                      Ik denk dat ik het toch eens ga proberen
                      Ik werk reeds met CS4 (ik ben daar ook professioneel mee bezig) en weet zo toch een beetje wat kan en niet kan (kleuren - rasters). Ik heb ook veel ervaring met de instellingen in acrobat en weet wat ik doe als ik iets verander.
                      Ik zal misschien best eens een test doen
                      - opmaak in photoshop
                      - opmaak in indesign en exporteren naar pdf
                      - opmaak in indesign en exporteren naar jpg (ben ik toch heel benieuwd naar)

                      Als ik daar dan een foto van laat maken zou ik toch de verschillen moeten zien .
                      De procedure om foto's te laten printen en om een fotoboek te maken (ik bestel meestal bij photobox) zal waarschijnlijk niet hetzelfde zijn (inkjet - laser vermoed ik) maar ik vind het toch eens de moeite om ht te proberen.
                      Ik zal de resultaten hier dan opnieuw posten (en er mijn bescheiden mening bij geven)

                      Alleszins bedankt voor de reacties

                      Comment


                      • #12
                        Re: jpg vanuit indesign

                        Indien je de bovenstaande instellingen gebruikt blijft een Jpg RGB hoor.
                        CMYK is niet aan de orde.

                        InDesign can export PDFs for just about any purpose, onscreen or on-press. It all depends on how you set up the export options. Olav Martin Kvern and David Blatner show you how to do it.


                        Color Conversion
                        Choose No Color Conversion from the Color Conversion pop-up menu if you don’t want InDesign to mess with your colors and just write them into the PDF as specified. That is, RGB colors will remain RGB, and CMYK colors will stay CMYK. This is what you get with PDF/X3 or PDF/X4, because in that standard, colors are managed at print time from Acrobat.

                        Als je dan je beelden laat afwerken bij een nat labo (geen digitaal drukken) zijn de resultaten dezelfde of als je de originele jpgs doorstuurde.

                        Indien je Indesign laat exporteren als jpg zal het resultaat beduidend minder zijn.
                        Last edited by kristofpattyn; 29 oktober 2009, 14:14.
                        Website http://www.kristofpattyn.be

                        a lotta canonstuff

                        Comment

                        Working...
                        X