Aankondiging

Collapse
No announcement yet.

JPG to TIFF?

Collapse
Deze discussie is gesloten.
X
X
 
  • Weergaveopties
  • Begin
Clear All
new posts

  • JPG to TIFF?

    Onlangs spendeerden we een grote week in Italie.
    Aangezien we met het vliegtuig gingen en een huurwagen hadden gereserveerd nam ik alleen mijn toestel met een "allround" objectief mee.
    De eerste twee dagen had ik een reeks fotos (RAW) zonder problemen.
    Dan viel mijn fototoestel en Murphy besliste dat het op het objectief moest terechtkomen waardoor de bajonet vatting stuk is.
    Wel van het objectief alleen en niet van de camera want bij thuiskomst heb ik getest met andere lenzen zonder problemen.

    Deze voorgeschiedenis om te zeggen dat de rest van de dagen met GSM (met tegenzin maar ja..) werd gefotografeerd in JPG.

    Nu de vraag: hoe kan ik die JPGS zonder kwaliteitsverlies verwerken. Ik dacht aan converteren naar TIFF????
    Ik gebruik Lightroom. Is het algoritme hetzelfde als voor andere formaten? Het origineel niet raken alleen de wijzigingen opslaan?
    Dat zou willen zeggen dat alleen bij export kwaliteitsverlies zou optreden bij het "her-compresseren"?

    Zijn er andere/betere opties mogelijk?
    De kwaliteit is al veel beperkter uiteraard.....

    Alvast bedankt voor de feedback,
    Last edited by claessek; 27 december 2021, 08:21.

  • #2
    Re: JPG to TIFF?

    Een JPEG bestand converteren naar TIFF bestand?
    TIFF is een veel groter bestand en je zou van een JPEG (een veel kleiner bestand) een veel groter willen maken, ik vrees dat dit niks zal verbeteren.
    Maak het beste uit je JPEG bestanden met Photoshop of LR of ON1 of Photolab of nog andere software.
    Canon 90D | Tamron 10 - 24mm | Canon 24 - 70mm L
    Fujifilm X-T4 + SmallRig handgreep | Samyang 12mm f/2 | Fujinon XF 27mm f/2.8 | Fujinon 35mm f/1.4 | Fujinon XF 16-55mm f/2.8 R LM WR | Fringer EF-XF ProII | X-E2s.

    Comment


    • #3
      Re: JPG to TIFF?

      Ik heb verschillende Topaz produkten, maar niet Gigapixel AI, wat -geloof ik- speciaal met dit doel ontwikkeld is.
      Nu... als je je jpg bestand bv bewerkt in Photoshop (of Affinity Photo wat ik gebruik), kun je het sowieso opslaan onder verschillende formaten, waaronder tiff. Met Lightroom ben ik minder vertrouwd, maar ook daar kun je als een tiff-bestand exporteren. Je heb er ook geen lagen zoals in PS of AP, wat voor mij toch een reden is om het tiff-formaat te gebruiken.
      BD1166BE. CANON camera's (7D, G9), objectieven van 10 t/m 400mm, en Speedlite 580EX II - Manfrotto tripod 190CXPro4 + Markins Q3 -  M1 iMac 24" - 16GB RAM - 2TB SSD (MacOS Sonoma 14.4) - iPhone XR (iOS 17.4) + iPad5 WiFi (iPadOS 16.7.6)

      Comment


      • #4
        Re: JPG to TIFF?

        Waarom wil je naar Tiff, dit is de omgekeerde richting. Een foto van een gsm, naargelang het toestel kan goed zijn, is normaal goed voor een afdruk van 10x15.
        https://ggpics.be/

        Comment


        • #5
          Re: JPG to TIFF?

          Tiff is wel erg zwaar voor dit doel. Zeker als je 16 bit gaat inschakelen. Totaal overkill en het brengt niets bij.
          JPG is sowieso belabberde kwaliteit. Het zal niet beter worden na conversie. Wat er niet in zit kan er ook niet uit gehaald worden.
          Omdat je toch met LR werkt zou ik het houden op JPG. LR doet daar niet moeilijk over.

          Comment


          • #6
            Re: JPG to TIFF?

            Als je een JPEG naar TIFF wil converteren, wordt de foto niet verbeterd, maar als je dikke bewerkingen wil doen, doe je liever op TIFF-formaat (waarom niet op 16 bits). Zo wordt de kwaliteit behouden tijdens de bewerkingen. Gigapixel-AI is een goede software vooral om de foto’s te vergroten, maar soms kan eveneens de kwaliteit van de foto verbeteren. Het probleem is dat is traag en eist vele bronnen.

            Comment


            • #7
              Re: JPG to TIFF?

              Super resolutie van Photoshop of Lightroom gebruiken en daarna converteren naar TIFF.
              Met Verbeteren kunt u de afbeeldingskwaliteit verbeteren als u grote afdrukken wilt maken of als u de resolutie van een uitgesneden afbeelding wilt verhogen.

              Comment


              • #8
                Re: JPG to TIFF?

                Zoals aangehaald, omzetten van jpeg naar Tiff heeft totaal geen nut
                Het bestand is gecomprimeerd geweest in je camera/phone
                Je kan de resolutie wel verhogen bvb in Photoshop maar je zal altijd met een gecomprimeerd bestand blijven zitten
                Je hebt nu eenmaal geen raw file om mee te starten en van een jpeg kan je nooit een raw maken met dezelfde informatie in het bestand
                Dus m.a.w. gewoon proberen het beste maken van je jpeg bestanden is het beste wat je kunt doen

                grts
                Sieg
                Voor meer foto's ; www.sieg.be

                Comment


                • #9
                  Re: JPG to TIFF?

                  Sla de originele jpeg bestanden op, en bewerk alleen een kopie van die bestanden.
                  Op die manier kan je altijd terug vanaf het originele bestand beginnen als de bewerking niet naar je zin is (of als je later een andere mogelijkheid hebt gevonden om ze nog beter te bewerken).
                  In Elements heb je de mogelijkheid om jpeg bestanden te openen in "Camera RAW" waardoor je wat extra mogelijkheden krijgt (misschien kan dat ook in Photoshop of Lightroom?, ik gebruik zelf alleen Elements voor het bewerken van de foto's).
                  http://barthuysmans.smugmug.com/
                  BD0338BE

                  Comment


                  • #10
                    Re: JPG to TIFF?

                    Oorspronkelijk geplaatst door Black B@ndit Bekijk bericht
                    Sla de originele jpeg bestanden op, en bewerk alleen een kopie van die bestanden.
                    Op die manier kan je altijd terug vanaf het originele bestand beginnen als de bewerking niet naar je zin is (of als je later een andere mogelijkheid hebt gevonden om ze nog beter te bewerken).
                    .
                    Dat doe je toch altijd, maakt niet uit welk type bestand het is
                    Het eerste wat je leert is niet destructief te werken op een bestand toch, of dit nu een raw, tiff, nef, jpeg, of wat dan ook is

                    grts
                    Sieg
                    Voor meer foto's ; www.sieg.be

                    Comment


                    • #11
                      Re: JPG to TIFF?

                      Oorspronkelijk geplaatst door Sieg Bekijk bericht
                      niet destructief te werken op een bestand toch, of dit nu een raw, tiff, nef, jpeg, of wat dan ook is
                      Kun je dan op een RAW of NEF destructief werken? Het is toch alleen een instructiesetje van hoe de file 'ontwikkeld' moet worden.
                      Nikons, Nikkors, Sigma's en Tamrons..15 tot 400mm en nu ook een Pen + Zuiko's en Lumix...

                      Comment


                      • #12
                        Re: JPG to TIFF?

                        Oorspronkelijk geplaatst door hjanssen Bekijk bericht
                        Kun je dan op een RAW of NEF destructief werken? Het is toch alleen een instructiesetje van hoe de file 'ontwikkeld' moet worden.
                        Ja dat kun je, als je bewerkt en je RAW/NEF weggooit
                        In mijn perceptie is dat destructief want je kunt dan niet meer aan het originele bestand !

                        grts
                        Sieg
                        Voor meer foto's ; www.sieg.be

                        Comment


                        • #13
                          Re: JPG to TIFF?

                          Het destructieve is niet het bewerken, maar het deleten van de RAW, maar gewoon toegeven dat je iets niet correct hebt is nog destructiever.
                          Nikons, Nikkors, Sigma's en Tamrons..15 tot 400mm en nu ook een Pen + Zuiko's en Lumix...

                          Comment


                          • #14
                            Re: JPG to TIFF?

                            Oorspronkelijk geplaatst door hjanssen Bekijk bericht
                            Het destructieve is niet het bewerken, maar het deleten van de RAW, maar gewoon toegeven dat je iets niet correct hebt is nog destructiever.
                            Tuurlijk, goed dat je het toegeeft

                            grts
                            Sieg
                            Voor meer foto's ; www.sieg.be

                            Comment


                            • #15
                              Re: JPG to TIFF?

                              Moderator Note: Slotje erop, want door 'op de man' reacties is deze discussie behoorlijk uit de hand gelopen. Hopelijk is dit niet de norm voor het nieuwe jaar. Er zijn een aantal reacties verwijderd. De discussie wordt enkel terug opgegezet als 'claessek' van oordeel is dat zijn/haar vraag nog niet afdoende beantwoord is. Mocht dat het geval zijn, dan hoor ik het graag via een berichtje.
                              Last edited by Laurens; 2 januari 2022, 18:08.
                              Prepressure.com - mijn Engelstalig webstekje over 'printing museums', 'libraries' & nog zo veel meer

                              Comment

                              Working...
                              X