Aankondiging

Collapse
No announcement yet.

Jimmy's opimising jpeg images

Collapse
Deze discussie is gesloten.
X
X
 
  • Weergaveopties
  • Begin
Clear All
new posts

  • Jimmy's opimising jpeg images

    Jimmy, graag had ik je methode eens uitgeprobeerd.Ik heb je BMP file en een JEPEG foto open in Photoshop maar geraak niet verder.Kan je me eens stap voor stap de werkmethode opschrijven.Je spreekt van Dust and Scratches 1 pixel,maar welke threshold level?
    Is er geen scherpteverlies met deze methode?Is het enkel voor weinig gecomprimeerde bestanden of ook voor te zwaar gecomprimeerde foto's?


    Jean-Luc

    http://pbase.com/jle56/

  • #2
    radius 1, treshold 0.
    Of je kan ermee spelen natuurlijk.

    De BMP moet wel omgezet worden naar greyscale of zo, selectie maken in een bmp schijnt niet te gaan. Maak de selectie van de witte delen en sla deze op, laad ze in de jpeg, zoals beschreven in het artikel.

    Het is voor alle bestanden en het scherpteverlies is afhankelijk van de grootte. Het verlies aan "scherpte" is minder erg dan de jpeg randen denk ik, mits je nu normaal kan verscherpen, waarbij normaal de jpeg-randen zouden bovenkomen. Die randen zijn m.i. toch het ergste aan de compressie daar de contrasten daar het hoogst zijn. met dust en scratches worden deze afgevlakt en krijgen de ranbdpixels gemiddelde warden. Misschien kent iemand een betere convolutie (custom filter), maar ik ben daar niet in thuis.

    Bij weinig gecomprimeerde bestanden krijg je iets dicht bij een standaard uit camera tiff. Bij zware compressie helpt het ook uitstekend, zie eend in artikel.

    Bij zware compressie zou ik wel met de methode beginnen en dan pas alle verdere bewerkingen doorvoeren. Dit is nu niet zo in het artikel omdat deel 2 af was voor deel 1 ;-)

    Uiteindelijke beoordeling is voor jezelf, het is selfmade en je moet er zelf maar mee spelen. Een amerikaan gaat het gebruiken voor het herstellen van een zwaar gecomprimeerd bedrijfsarchief en anderen gebruiken het voor hun lage-compressie foto's om te zetten...




    Comment


    • #3
      Bedankt Jimmy,ik zal het morgen zeker eens uitproberen.
      Nog één vraagje:Wat gebeurt er met foto's die gecropt of geresized zijn en waarvan de breedte en/of hoogte geen veelvoud meer zijn van 8 ?

      Jean-Luc

      http://pbase.com/jle56/

      Comment


      • #4
        Ja, dat is mij nog al gevraagd. Ik weet het niet. Een pure gok: jpeg begint linksbovenaan en de blokken onder en rechts worden gewoon afgekapt.

        Ik heb er geen idee van. beelden van een digitale camera zijn echter steeds veelvouden van 8 (alhoewel, 3:2 ook?).

        Als je zulk document aanmaakt: resize => 333x333 en je zoomt in zal het misschien duidelijk worden hoe de blokken zich gedragen.



        Comment

        Working...
        X