Aankondiging

Collapse
No announcement yet.

Is HDR in Aperture 2 mogelijk ?

Collapse
X
 
  • Weergaveopties
  • Begin
Clear All
new posts

  • Is HDR in Aperture 2 mogelijk ?

    Kan je een Aperture 2 een HDR opname laten maken?

    Graag jullie advies

    grt

  • #2
    Re: Is HDR in Aperture 2 mogelijk ?

    Niet dat ik weet... HDR is eigenlijk het samenvoegen van verschillende foto's (natuurlijk van hetzelfde onderwerp), gemaakt met verschillende belichtingen. Je zou natuurlijk Aperture kunnen gebruiken om b.v. verschillende belichtingen (b.v. +2 en -2 exposure) van dezelfde foto te maken (wat ik nu in ACR soms doe), die exporteren als TIFF en dan Photomatix die verschillende TIFFs laten samenvoegen, of in Photoshop als verschillende lagen samenvoegen.
    Maar rechtstreeks in Aperture? Denk het niet.

    (ik vrees echter dat er hier niet veel Aperture gebruikers zijn. Ook ik gebruik het programma maar heel matig, zeker in vergelijking tot ACR. Eigenlijk alleen maar om zeer moeilijke belichtingen goed te krijgen.)
    BD1166BE. CANON camera's (7D, G9), objectieven van 10 t/m 400mm, en Speedlite 580EX II - Manfrotto tripod 190CXPro4 + Markins Q3 -  M1 iMac 24" - 16GB RAM - 2TB SSD (MacOS Sonoma 14.4) - iPhone XR (iOS 17.4) + iPad5 WiFi (iPadOS 16.7.6)

    Comment


    • #3
      Re: Is HDR in Aperture 2 mogelijk ?

      Ik maak soms een bracketing opname en open dan de drie beelden vanuit Aperture in PS. Daar sleep ik de verschillende belichte beelden in één ervan en ga dan manueel blenden.
      Je kan ook een HDR maken van de beelden die openstaan, dan maakt PS een nieuwe file aan. Als je die dan uiteindelijk in één van de originele door Aperture geopende beelden zou slepen en flattenen, dan hoef je de HDR niet meer te herimporteren. 't is wel betje gefoefel. Maar het managen van beelden wil ik sinds ik Aperture heb toch niet meer doen zoals vroeger hoor :-)
      Website http://www.kristofpattyn.be

      a lotta canonstuff

      Comment


      • #4
        Re: Is HDR in Aperture 2 mogelijk ?

        [QUOTE=kristofpattyn;Maar het managen van beelden wil ik sinds ik Aperture heb toch niet meer doen zoals vroeger hoor :-)[/QUOTE]

        Wat mogen we ons daar bij voorstellen?

        mvg,


        Roland

        Comment


        • #5
          Re: Is HDR in Aperture 2 mogelijk ?

          Met 'managen' bedoel ik alles dat buiten de beeldbewerking valt...

          alles in projecten plaatsen, beelden quoteren, keyworden, backuppen, exporteren, verschillende versies maken, printen. Dit gaat voor mij veel vlotter dan voorheen.

          Vroeger moest ik bvb. mij zorgen maken of ik al dan niet van alles een backup had. Nu weet ik dat als ik een vault (over verschillende HD's, eentje thuis en eentje elders tegen inbraak of brand) update dat 'al' mijn werk op backup staat.
          Website http://www.kristofpattyn.be

          a lotta canonstuff

          Comment


          • #6
            Re: Is HDR in Aperture 2 mogelijk ?

            Oorspronkelijk geplaatst door tg031054 Bekijk bericht
            Kan je een Aperture 2 een HDR opname laten maken?

            Graag jullie advies

            grt

            Oa via deze plug-in : http://www.hdrsoft.com/download/applugin.html


            Mvg

            NH
            Groeten,
            Nic H.
            Pentax K7

            Comment


            • #7
              Re: Is HDR in Aperture 2 mogelijk ?

              Iemand met meer technische bagage dan ik zal het verschil eens moeten uitleggen tussen HDR en "tone mapping". Inderdaad, via die plugin kun je in Aperture bepaalde "HDR-achtige" kleuren bekomen, maar voor mij is HDR het samensmelten van verschillende opnames tot één.
              BD1166BE. CANON camera's (7D, G9), objectieven van 10 t/m 400mm, en Speedlite 580EX II - Manfrotto tripod 190CXPro4 + Markins Q3 -  M1 iMac 24" - 16GB RAM - 2TB SSD (MacOS Sonoma 14.4) - iPhone XR (iOS 17.4) + iPad5 WiFi (iPadOS 16.7.6)

              Comment


              • #8
                Re: Is HDR in Aperture 2 mogelijk ?

                Oorspronkelijk geplaatst door LesC Bekijk bericht
                Iemand met meer technische bagage dan ik zal het verschil eens moeten uitleggen tussen HDR en "tone mapping". Inderdaad, via die plugin kun je in Aperture bepaalde "HDR-achtige" kleuren bekomen, maar voor mij is HDR het samensmelten van verschillende opnames tot één.
                Wel, als je gaat kijken naar de FAQ van de plugin kan je dit lezen:

                › How does the Aperture plugin differ from Photomatix Pro?
                The Photomatix plug-in for Apple Aperture offers the following features:
                · Merge of bracketed photos into a 32-bit HDR image
                · Option for automatic alignment of the merged photos
                · Options for automatic reduction of chromatic aberrations and noise in the HDR image
                · Tone Mapping with the Details Enhancer and Tone Compressor methods
                The standalone Photomatix Pro offers all above features. It also offers exposure blending/fusion, ghosting reduction, read/write support of 32-bit HDR image format, and a powerful batch processing. These features are missing in the Photomatix Plug-in for Aperture.
                Het is dus geen zuivere tone-Mapping alhoewel die er misschien wel bij zit, maar wel degelijk het samenvoegen van verschillende foto's tot 1. Heb het zelf al, experimenteel, gebruikt maar wegens tijdsgebrek is er nog niets uitgekomen dat voor publicatie geschikt is :-)

                Cheers,

                Alex_W

                PS.: Ik vermoed dat er toch wel enkele Aperture 2 gebruikers zijn op BD, waaronder ondergetekende. Vragen staat vrij
                [FONT=Century Gothic]Canon EOS 7D Mark II * Canon EOS 40D * EF 24-70mm f/2.8 L USM * EF-S 55-250mm f/4-5.6 IS * Sigma 70-200mm F2.8 DG OS HSM SPORTS * Sigma TELE CONVERTER TC-2001 * Godox V860II & TT600 * Speedlite 430EX

                Comment


                • #9
                  Re: Is HDR in Aperture 2 mogelijk ?

                  Hier nog een Aperture 2 gebruiker.
                  HDR ook nog niet geprobeerd, maar de plug-ins van Nik-software zijn wel de moeite waard : http://www.niksoftware.com/index/en/entry.php
                  in color effex pro zit een filter die een HDR-achtig effect geeft.

                  Comment

                  Working...
                  X