Aankondiging

Collapse
No announcement yet.

Ingekleurde foto's maken

Collapse
X
 
  • Weergaveopties
  • Begin
Clear All
new posts

  • Ingekleurde foto's maken

    Hallo forumlezers,

    Ik zou graag een aantal foto's van mijn kinderen maken uit de tijd toen de foto's nog ingekleurd werden. Maar: ik heb geen enkel idee hoe ik hieraan zou moeten beginnen.

    Ik beschik over een digitaal spiegelreflex (nikon D40) en eveneens Adobe lightroom.

    Alle tips zijn welkom die mij kunnen helpen, zowel m.b.t. het maken van de foto als m.b.t. de latere bewerking.

    Alvast bedankt voor jullie deskundige steun.

    PS: ik ben maar een beginnend amateurfotograaf, dus mocht het mogelijk zijn in de uitleg niet te technisch te gaan...:-)

  • #2
    Re: Ingekleurde foto's maken

    Ik denk dat je andersom moet werken...

    Ik pik even dit voorbeeld van de site van erfgoeddag


    Lightroom ken ik onvoldoende om je goed te kunnen helpen, maar met Gimp of Photoshop is dit zeker mogelijk. Je zet de foto om naar zwart wit. Eventueel voeg je er een sepia tint aan toe. Per kleur die je wilt gebruiken maak je nu een laag. Zet deze op de modus Overlay en met een masker bepaal je welke onderdelen die kleur krijgen.

    Bijvoorbeeld het blauw in de rok is 1 laag met een masker.
    Het geel in de potten is 1 laag met masker, etc...
    Photoshop en The Gimp voor beginners

    Comment


    • #3
      Re: Ingekleurde foto's maken

      Bedankt voor je reactie. Het kan een domme vraag zijn, maar heeft het belang in welke volgorde je de (kleur)lagen toevoegt?

      Comment


      • #4
        Re: Ingekleurde foto's maken

        Nee, want je bepaald met het masker wat je wel en niet te zien krijgt. Zolang daar geen overlap in zit, is het niet van belang :-)
        Photoshop en The Gimp voor beginners

        Comment

        Working...
        X