Aankondiging

Collapse
No announcement yet.

hulp bij 'herstellen' beschadigde foto

Collapse
X
 
  • Weergaveopties
  • Begin
Clear All
new posts

  • hulp bij 'herstellen' beschadigde foto

    Aan volgende foto hangt een heel verhaal aan vast maar ik zal me beperken tot het einddoel. Kan van deze foto weer een toonbaar of printbaar exemplaar gemaakt worden?
    Herscannen zonder glas is niet mogelijk want de foto kleeft aan het glas. Het lukt me een beetje de foto goed te krijgen op het gezicht van de dame na. Wat kan daar een goede werkwijze zijn zonder dat het gezicht er onnatuurlijk en gekunsteld begint uit te zien?

    Hier staat de beschadigde foto
    en
    hier de poging tot herstel

    Alvast bedankt voor de tips.
    mvg, Kinglouie
    Last edited by Artur Bex; 19 mei 2006, 23:05.
    de gustibus et coloribus non est disputandum
    Greetz, Artur Bex

  • #2
    Re: hulp bij 'herstellen' beschadigde foto

    Ik zal je zeggen wat ik toch zou proberen:

    1. Maak een heel goede reproductie (dig foto dus) van de foto mét glas.
    Zoals je nu gedaan hebt (alleen een hogere resolutie, want wat je nu hebt gepost via link is lage resolutie).

    2. Daarna leg je de foto mét glas in het water (desnoods 3 dagen). Het glas zal loskomen van de foto. Ik veronderstel nu even dat het een traditionele foto is. Ook al is de foto achteraan op karton gekleefd: ...het water in, en regelmatig controleren.

    3. Eens het glas losgekomen is, zal je hoogstwaarschijnlijk glimmende gedeelten hebben waar de foto aan het glas kleefde. (zo maakte men vroeger foto's hoogglanzend,... alleen werd er dan talkpoeder op het glas gestrooid, zodat de foto, ééns droog, loskwam van het glas).

    4. Als het glas los is gekomen van de foto, laat je de foto aan de lucht drogen. Dan kan je een nieuwe reproductie van de foto maken, en heb je al heel wat minder retoucheerwerk.

    Mocht de foto nu absoluut niet loskomen van het glas, kun je de hele zaak opnieuw laten drogen, en sta je weer op 'nul'. Zelfs als, in het slechtste geval, alles in het honderd loopt, heb je nog altijd je duplicaat, die je kan retoucheren.

    5. Retouche van de foto, zonder glas.


    Hoedanook, op hetgeen je nu gepost hebt, heeft het geen zin retouches uit te voeren aangezien de resolutie veel te laag is.
    Voor web-doeleinden ...ok, maar als je hier iemand het werk wil laten doen dan moét je een hoge resolutie foto linken. Alleen al uit respect voor diegene die er zijn tijd én werk instopt. En aangezien de foto voor jou een sentimentele waarde heeft, wordt dit beter meteen goed gerdaan.

    Comment


    • #3
      Re: hulp bij 'herstellen' beschadigde foto

      Oorspronkelijk geplaatst door maniac

      Hoedanook, op hetgeen je nu gepost hebt, heeft het geen zin retouches uit te voeren aangezien de resolutie veel te laag is.
      Voor web-doeleinden ...ok, maar als je hier iemand het werk wil laten doen dan moét je een hoge resolutie foto linken. Alleen al uit respect voor diegene die er zijn tijd én werk instopt. En aangezien de foto voor jou een sentimentele waarde heeft, wordt dit beter meteen goed gerdaan.
      Maniac, nogmaals een dikke merci voor de uitleg die je me geeft en die tips zal ik ook laten doorgeven aan de eigenaar van de foto.

      Voor anderen (??): het is niet de bedoeling dat iemand van jullie deze bewerkingen zou uitvoeren daarvoor verwijzen de links naar te kleine bestanden. Deze zitten achter een link omdat het niet mijn foto's zijn.
      Ik heb zelf geen enkele band met de dame op de foto en heb haar ook nooit gekend. Ik heb aan een kennis enkel gezegd dat ik wel eens wou kijken (zonder belofte weliswaar) en kreeg de foto via mail (B 2080 op H 2848 pixels en 600dpi) Nu zit ik vast met correcties op het gezicht. Ik vroeg mij dus af of er iemand bewerkingstips heeft waardoor de correctie minder onnatuurlijk en plastic zou lijken??
      mvg,
      Kinglouie
      de gustibus et coloribus non est disputandum
      Greetz, Artur Bex

      Comment


      • #4
        Re: hulp bij 'herstellen' beschadigde foto

        1.Eerst en vooral: zoveel mogelijk de originele delen van de foto behouden.

        2. Belangrijkste is dat alles wat je er bij 'schildert' op een aparte laag staat, want nadien moet je deze geschilderde delen 'textureren', zodat de textuur, en kleur, de textuur en kleur van de originele huid zoveel mogelijk benadert.

        3. Bekijk een andere soortgelijke foto om de schaduwen en belichting van de ontbrekende delen te vergelijken.

        Zoals ik het nu zie op je foto, mis je de schaduw onder de onderlip. M.a.w. de modellering van dit gedeelte is niet goed. En dan zoals gezegd: de textuur van de geschilderde delen aanpassen aan de originele.
        Ook de stand van het rechter oog lijkt niet heel juist.


        Iets anders nu:

        Een tip: Bij Ikea verkopen ze kaders met een diepte van plus minus 1 a 2 cm: In zulk een kader kan je alles (vastgekleefd) opniew inkaderen achter glas.
        Zo behoud je alles 'origineel'.

        Comment

        Working...
        X