Aankondiging

Collapse
No announcement yet.

Hoe kan een vetvlek van een foto met Luminar AI verwijderd worden?

Collapse
X
 
  • Weergaveopties
  • Begin
Clear All
new posts

  • Hoe kan een vetvlek van een foto met Luminar AI verwijderd worden?

    Hallo allemaal,

    Op een foto die we willen gaan gebruiken in een album zit een soort van vetvlek op de foto.
    Er zal met het nemen van de foto wel iets op de lens hebben gezeten dat we toen niet hebben gezien.
    Sinds kort heb ik het programma Luminar AI maar ken het programma nog niet door en door.
    Nu hoop ik dat er iemand op dit forum bekendheid heeft met Luminar AI en mij kan helpen om de foto (het liefst stap voor stap) te verbeteren is.

    Alvast bedankt.
    Canon M6 Mark II + kitlens

  • #2
    Re: Hoe kan een vetvlek van een foto met Luminar AI verwijderd worden?

    Waarschijnlijk gaat het om stof op de sensor. Ik moest even zoeken om een geschikte foto te vinden. Bovendien had ik dat zelf nog nooit gedaan met Luminar AI.
    Je kiest bovenaan het scherm Edit, en rechts klik je op PRO voor Professional. De onderste tool is de 'Clone and Stamp'.

    Je bepaalt de Radius (grootte van je 'borstel'), de Softness, meestal vrij hoog; ik kon het op 100 laten staan, en tenslotte de Opacity. Heb ik ook op 100 laten staan, wat betekent dat je meteen de vlek 'dekt', en niet door verschillende keren te klikken. In sommige gevallen is de laatste optie beter (dus minder opacity en verschillende keren klikken).
    Je bepaalt de source (waar de clone tool betere pixels moet gaan halen) als het programma je erom vraagt (click to set the source); meestal is dat zo dicht mogelijk bij de te verwijderen vlek. En dan klik je maar op de vlek.
    Bij mij, maar dat ging om een luchtfoto met heel wat sensorvlekken, ging het verbazend goed.
    BD1166BE. CANON camera's (7D, G9), objectieven van 10 t/m 400mm, en Speedlite 580EX II - Manfrotto tripod 190CXPro4 + Markins Q3 -  M1 iMac 24" - 16GB RAM - 2TB SSD (MacOS Sonoma 14.4) - iPhone XR (iOS 17.4) + iPad5 WiFi (iPadOS 16.7.6)

    Comment


    • #3
      Re: Hoe kan een vetvlek van een foto met Luminar AI verwijderd worden?

      Thx Lesc.
      Ik gebruik in Luminar AI daarvoor "wissen" en dat vind je onder het eerste symbool rechtsboven (zonnetje) zoals
      Lesc laat zien in de priview.
      Ik gebruik de Nederlandse versie van Luminar IA

      Groetjes,

      DIrk

      Comment


      • #4
        Re: Hoe kan een vetvlek van een foto met Luminar AI verwijderd worden?

        Lesc en Dirk bedankt voor jullie reactie.
        Beide oplossingen werken idd als er bv ergens een stofje op de foto zit maar in dit geval lijkt het een soort van vetvlek die over het gezicht zit.
        Het is namelijk een foto van ons gezin tijdens een vakantie en 1 van de gezichten is een beetje lichter wat lijkt op een vetvlek oid.
        Canon M6 Mark II + kitlens

        Comment


        • #5
          Re: Hoe kan een vetvlek van een foto met Luminar AI verwijderd worden?

          Oorspronkelijk geplaatst door japijo Bekijk bericht
          Lesc en Dirk bedankt voor jullie reactie.
          Beide oplossingen werken idd als er bv ergens een stofje op de foto zit maar in dit geval lijkt het een soort van vetvlek die over het gezicht zit.
          Het is namelijk een foto van ons gezin tijdens een vakantie en 1 van de gezichten is een beetje lichter wat lijkt op een vetvlek oid.
          Een voorbeeld posten kan meer raad geven ;-)

          grts
          Sieg
          Voor meer foto's ; www.sieg.be

          Comment


          • #6
            Re: Hoe kan een vetvlek van een foto met Luminar AI verwijderd worden?

            Oorspronkelijk geplaatst door Sieg Bekijk bericht
            Een voorbeeld posten kan meer raad geven ;-)

            grts
            Sieg
            Inderdaad. Nu... als de vlek in het gelaat zit, kan het oplossen van het probleem wat ingewikkelder zijn.
            Maar we zullen het moeten zien eer we een oplossing kunnen voorstellen. Ik zou persoonlijk Luminar niet gebruiken voor een dergelijke bijna chirurgische ingreep. Ik heb onlangs één enkele haarpijl die dwars over het gezicht van mijn jongste kleindochter liep, kunnen verwijderen met de 'inpainting brush' van Affinity Photo. Dan werk je op een sterk vergroot beeld (als 100% niet genoeg is, ga je naar 200%...) en je verwijdert bijna pixel per pixel.
            Maar elk probleem dient individueel benaderd te worden en een sensorvlek in de lucht is een stuk gemakkelijker dan het corrigeren van een probleem in het gelaat van iemand. In plaats van verwijderen (met eraser tool, zoals Dirk voorstelt), of clonen (zoals ik voorstel), zou het kunnen zijn dat je met het borsteltje moet werken zoals je 'make-up' zou aanbrengen. Telkens een staal nemen van de kleur van de huid, even aanbrengen, heel voorzichtig, met kleine beetjes en met lage opaciteit, en zo je 'fond' opbouwen tot je het gewenste resultaat verkregen hebt.
            Last edited by LesC; 20 januari 2021, 23:28.
            BD1166BE. CANON camera's (7D, G9), objectieven van 10 t/m 400mm, en Speedlite 580EX II - Manfrotto tripod 190CXPro4 + Markins Q3 -  M1 iMac 24" - 16GB RAM - 2TB SSD (MacOS Sonoma 14.4) - iPhone XR (iOS 17.4) + iPad5 WiFi (iPadOS 16.7.6)

            Comment


            • #7
              Re: Hoe kan een vetvlek van een foto met Luminar AI verwijderd worden?

              Oorspronkelijk geplaatst door Sieg Bekijk bericht
              Een voorbeeld posten kan meer raad geven ;-)
              En niet alleen. Hier zijn veel vrijwilligers die zullen je foto bewerken.

              Comment


              • #8
                Re: Hoe kan een vetvlek van een foto met Luminar AI verwijderd worden?

                Hoi allemaal en bedankt voor jullie reacties.
                Hierbij de bewuste foto. Het gaat om de 2e persoon van links. In haar gezicht zie je dat het wat waziger/vettiger is.
                Natuurlijk was het makkelijker geweest om direct te vragen of iemand dat voor mij kan verhelpen maar ik wil het ook graag zelf onder de knie krijgen vandaar eerst de vraag en niet gelijk de foto.
                Heel fijn dat jullie mij hierbij willen helpen.


                Last edited by japijo; 21 januari 2021, 21:26.
                Canon M6 Mark II + kitlens

                Comment


                • #9
                  Re: Hoe kan een vetvlek van een foto met Luminar AI verwijderd worden?

                  Oorspronkelijk geplaatst door japijo Bekijk bericht
                  Hoi allemaal en bedankt voor jullie reacties.
                  Hierbij de bewuste foto. Het gaat om de 2e persoon van links. In haar gezicht zie je dat het wat waziger/vettiger is.
                  Natuurlijk was het makkelijker geweest om direct te vragen of iemand dat voor mij kan verhelpen maar ik wil het ook graag zelf onder de knie krijgen vandaar eerst de vraag en niet gelijk de foto.
                  Heel fijn dat jullie mij hierbij willen helpen.



                  Duidelijk iets misgegaan daar, wa het juist is kan ik niet echt verklaren
                  Heb de opname eens heel snel wat bewerkt, door de persoon haar gezicht te selecteren en dus plaatselijk wat meer contrast en structuur ingestoken.
                  Beter krijg ik het niet op dit kleine formaat, als je wilt dat ik de grote versie even voor je aanpas dan stuur je m maar door



                  grts
                  Sieg
                  Voor meer foto's ; www.sieg.be

                  Comment


                  • #10
                    Re: Hoe kan een vetvlek van een foto met Luminar AI verwijderd worden?

                    Geen idee wat er aan de hand was met de camera of lens, het lijkt wel waas (en dan denk ik aan dehaze). Sieg heeft dat goed aangepakt, maar op het origineel (en als dat een RAW bestand is, nog beter!) krijg je een veel beter resultaat. Maar met Luminar AI?
                    BD1166BE. CANON camera's (7D, G9), objectieven van 10 t/m 400mm, en Speedlite 580EX II - Manfrotto tripod 190CXPro4 + Markins Q3 -  M1 iMac 24" - 16GB RAM - 2TB SSD (MacOS Sonoma 14.4) - iPhone XR (iOS 17.4) + iPad5 WiFi (iPadOS 16.7.6)

                    Comment


                    • #11
                      Re: Hoe kan een vetvlek van een foto met Luminar AI verwijderd worden?


                      Ik heb het geprobeerd met Luminar Ai en het beste resultaat kreeg ik bij de PRO en dan bij supercontrast.

                      - Foto ingeladen in lightroom 6.14 en dan doorgestuurd naar luminar AI
                      - De te behandelen zone vergroot naar 300% wegens lage resolutie foto
                      - Met het radiaalmasker enkel de te behandelen zone geselecteerd
                      - Spelen met de 3 schuivertjes.

                      Sieg zijn resultaat ziet er ook goed uit, maar zoals hij zegt, op lage resolutie is het moeilijk te doen.

                      Zou het kunnen dat er een vlekje op de lens zat?
                      Ziet er niet direct iets uit van op de sensor.

                      Groetjes,

                      Dirk

                      Comment


                      • #12
                        Re: Hoe kan een vetvlek van een foto met Luminar AI verwijderd worden?

                        Ik zou dat ook oplossen door lokaal op het gelaat wat contrast toe te voegen.

                        Comment

                        Working...
                        X