Aankondiging

Collapse
No announcement yet.

Hoe doen jullie het ???

Collapse
X
 
  • Weergaveopties
  • Begin
Clear All
new posts

  • Hoe doen jullie het ???

    De titel is misschien wat dubbel zinnig maar het gaat hier wel degelijk over fotobewerking.

    Heb een tijdje geleden Lightroom 3 geinstalleerd op mijn pc en heb de volgende vraag.

    -Ik kan me het moeilijk voorstellen wanneer er iemand een fotoshoot of op vakantie is geweest en daar een paar honderd tot soms wel meer dan duizend foto's heeft gemaakt hij die foto's een per een gaat bewerken in Lightroom.

    Dus hier de vraag:

    - nemen jullie een automatische instelling, zo ja de welke en hoe kan men dat het gemakkelijkste doen

    mvg

  • #2
    Re: Hoe doen jullie het ???

    In de veronderstellingdat je in raw werkt
    Maak je eigen preset die je toepast bij het importeren, daar zitten dan wat standaard dingen in zoals:
    - verscherpen ( niet te veel, wat basis die elke raw nodig heeft)
    - clarity en vibrance wat bijschroeven
    - lens correctie
    - camera calibration ( hoewel die achteraf nog wel eens wijzigt)

    Dan importeren, en dan overloop je alle foto's en klikt x als het op niets trekt. '

    En dan begint het bewerken.

    Comment


    • #3
      Re: Hoe doen jullie het ???

      Gisterenavond vroeg je onze mening qua verschil tussen de voor jou bekende RAW converters. Je "liet ons enkel toe" om advies te geven in een keuze tussen LR en DxO.
      In veel minder dan 24 uur kocht je al LR en nu kom je met deze vraag die hier al tientallen (honderden?) keren een antwoord kreeg in de zin van: "Waarom zou je dan in godsnaam nog in RAW werken, als het toch maar is om alles ineens in JPG om te zetten."
      (Dus da's dan ineens mijn antwoord op je vraag.)

      Met alle respect:
      Ik kan me echt niet van de indruk ontdoen dat je overhaast bent tewerk gegaan:
      Er zijn nog enkele andere knappe RAW-converters op de markt. Van alle kan je een trial versie downloaden. Die een tijdje naast elkaar uitproberen zou je wellicht de VOOR JOU juiste keuze hebben helpen maken.
      En je al een gans stuk op weg geholpen hebben met het hoe, wat en waarom van RAW conversie.

      Je doet met je geld natuurlijk wat je wil .
      Moet ik zelf bakker zijn om een mening te hebben over het brood van mijn bakker?
      Oók wandelen met GPS?

      Comment


      • #4
        Re: Hoe doen jullie het ???

        Uit dat andere topic:
        Hebben jullie enig idee in welke winkel ik het boek "lightroom 3 ontmaskerd" kan kopen.
        Vertrek morgenavond op reis, dus wanneer ik het boek online bestel zal het hier nooit op tijd zijn.
        Mvg mm
        Vandaar de haast .
        Ben je echt zinnens om met je foto's van je reis al in Lightroom aan de slag te gaan TIJDENS je reis? Want in je openingstopic laat je eerder de indruk dat je (logischerwijze) dat na je reis zou doen.
        Het boek lezen zonder intussen de zaken uit te proberen zou ik niet kunnen: 't is een gebruiksaanwijzing en je steekt er 't meest van op als je 't onmiddellijk in de praktijk om kan zetten. Geen echte vakantielectuur dus.

        Je doet met je geld natuurlijk nog altijd wat je wil

        Als je plannen hebt om je foto's na je reis inderdaad te gaan bewerken in plaats van ze subiet te laten ontwikkelen als vakantiekiekjes, neem ze dan in RAW... en neem je tijd NA je vakantie om ze om te zetten naar JPG. En om dat dan eerst te leren.

        IMVHO
        Moet ik zelf bakker zijn om een mening te hebben over het brood van mijn bakker?
        Oók wandelen met GPS?

        Comment


        • #5
          Re: Hoe doen jullie het ???

          Volgensmij moet je het überhaupt niet willen om honderden/duizenden foto's te bewerken. Voor mij zijn er 2 opties:
          -een heel nauwe selectie maken uit de geschoten RAW's en die tot in de puntjes bewerken met photoshop
          -de hele berg foto's in JPEG schieten en zorgen dat deze bij het maken van de foto gelijk optimaal in de camera wordt opgeslagen. Evt. kun je ook in RAW schieten (voor het geval uit die hele berg foto's je ook een paar wilt gaan bewerken, en de rest gewoon zonder er al te veel aandacht aan te schenken op internet wil kwakken), en thuis door een standaard RAW converter (bijv. die van je camera) met een paar standaard instellingen in één keer naar JPEG laten converteren.
          WEBSITE | WORKSHOPS | FACEBOOK

          Comment


          • #6
            Re: Hoe doen jullie het ???

            Oorspronkelijk geplaatst door VIM Bekijk bericht
            Gisterenavond vroeg je onze mening qua verschil tussen de voor jou bekende RAW converters. Je "liet ons enkel toe" om advies te geven in een keuze tussen LR en DxO.
            In veel minder dan 24 uur kocht je al LR en nu kom je met deze vraag die hier al tientallen (honderden?) keren een antwoord kreeg in de zin van: "Waarom zou je dan in godsnaam nog in RAW werken, als het toch maar is om alles ineens in JPG om te zetten."
            (Dus da's dan ineens mijn antwoord op je vraag.)

            Met alle respect:
            Ik kan me echt niet van de indruk ontdoen dat je overhaast bent tewerk gegaan:
            Er zijn nog enkele andere knappe RAW-converters op de markt. Van alle kan je een trial versie downloaden. Die een tijdje naast elkaar uitproberen zou je wellicht de VOOR JOU juiste keuze hebben helpen maken.
            En je al een gans stuk op weg geholpen hebben met het hoe, wat en waarom van RAW conversie.

            Je doet met je geld natuurlijk wat je wil .

            Sorry,
            lijkt misschien zo dat ik overhaast tewerk ga maar het was gewoon een vraag die me te binnen schoot wanneer ik een beetje aan het experimenten was met het nieuwe programma.
            Dacht dat het misschien beter was om aan alle foto's reeds bepaalde dingen te gaan zoals lenscorrecties en dergeljke en dan de foto's een per een te overlopen en verder te bewerken.

            mvg mm

            Comment


            • #7
              Re: Hoe doen jullie het ???

              u
              Oorspronkelijk geplaatst door VIM Bekijk bericht
              Uit dat andere topic:

              Vandaar de haast .


              IMVHO
              Je wilt het niet weten vanwaar die haast, doe niets anders dan werken de laatste tijd (gemiddeld zo'n 90 uur per week) en voor de rest is er jammer genoeg niet veel tijd meer.

              -vlug slapen
              -vlug eten
              -vlug eens op reis gaan
              enz..

              Weet het zou moeten een andere hobby kiezen maar vind het norm boeiend en het is nog een van de weinige dingen waar ik me een klein beetje kan in ontspannen.

              Comment


              • #8
                Re: Hoe doen jullie het ???

                Oorspronkelijk geplaatst door m-m Bekijk bericht
                Sorry,
                lijkt misschien zo dat ik overhaast tewerk ga maar het was gewoon een vraag die me te binnen schoot wanneer ik een beetje aan het experimenten was met het nieuwe programma.
                Dacht dat het misschien beter was om aan alle foto's reeds bepaalde dingen te gaan zoals lenscorrecties en dergeljke en dan de foto's een per een te overlopen en verder te bewerken.

                mvg mm
                Je hoeft je natuurlijk niet te excuseren!!!!!
                Er is inderdaad zoiets als standaard instellingen die LR op al je foto's toepast bij het importeren in de catalogus.
                Maar de ideale vind je toch sowieso niet van de eerste keer.
                Als je de standaard LR instellingen gebruikt (als onervaren gebruiker), zal je er in veel gevallen al niet te ver af zitten om een aanvaardbaar resultaat te bekomen.
                Dat inderdaad dicht aanleunt bij de JPG uit het toestel.

                Ik denk dat "Rapid" het hierboven al correct heeft samengevat.
                Moet ik zelf bakker zijn om een mening te hebben over het brood van mijn bakker?
                Oók wandelen met GPS?

                Comment


                • #9
                  Re: Hoe doen jullie het ???

                  Haast of geen haast, ik vind het alvast leuk dat je het boek 'Lightroom 3 Ontmaskerd' wil aanschaffen want dat heb ik zelf geschreven :-)
                  Mocht je toevallig uit het Gentse zijn - en ik ben thuis - dan kan je het ook via mij verkrijgen :-)
                  Anders is het normaal in sommige Fnacs of Standaard Boekhandels ook wel te vinden (als het niet uitverkocht is)
                  En als antwoord op je vraag: inderdaad vooral veel met presets werken en je foto's opdelen in groepjes vergelijkbare foto's waar je dan één van bewerkt en die instellingen synchroniseert met de andere.
                  Auto gebruik ik zelf niet zo vaak, omdat dat niet altijd consistentie oplevert.
                  En bovenal: rigoureus snoeien in je beelden :-)
                  Lightroom 6/CC Ontmaskerd: 450 blz. Lightroom
                  Bestel het eBook of gedrukte boek nu via deze link.
                  GRATIS eBook 'Tien Tips voor Betere Reisfoto's'. Meer info hier.

                  Comment

                  Working...
                  X