Aankondiging

Collapse
No announcement yet.

Het stacken van foto's?

Collapse
X
 
  • Weergaveopties
  • Begin
Clear All
new posts

  • Het stacken van foto's?

    Hoi,

    Gisteren even bezig geweets met foto's te maken van de sterrenhemel.
    Ik wou dus een foto maken waar de sterrensporen op te zien waren en de horizon.

    Dit is een originele foto:



    ISO200
    F3.5
    13sec
    18mm

    Zo heb ik er een heel deel achter elkaar getrokken (zonder tss pauzes)
    Ik stack er een stuk of 10 met photoshop. Dit doe ik door een nieuwe layer aan te maken, de volgende foto telkens als nieuwe layer en dan screen genomen als functie, die andere gaven nog een erger resultaat?

    Dit is het resultaat van photoshop:



    Als ik nog 20 foto's eropleg dan krijg ik veel te veel licht en ook verticale strepen (van mijn sensor?)

    En dan heb ik maar eens Registax gedownload en daar krijg ik het omgekeerde effect, mooie donkere kleuren maar na de foto te bewerken (+29 helderheid) komen de sterren pas te voorschijn.



    Dit moet toch beter kunnen nee? of zijn de originele foto's al verkeerd?
    Denk eerder dat het mijn manier van bewerken is....

    Thanks voor de hulp.
    Grtzz Dirk
    ________________________________________________

  • #2
    Re: Het stacken van foto's?

    Waarom neem je niet gewoon een lange belichtingstijd, da's toch veel makkelijker?

    Comment


    • #3
      Re: Het stacken van foto's?

      Hoi,

      Omdat je dan nog sneller al het licht ziet van de vervuiling en straatlampen,
      Normaal moet je dit kunnen werwerken (of niet laten doorkomen) door een serie foto's te nemen en deze op elkaar te plakken. Maar blijkbaar heb ik iets verkeerd gedaan ergens.

      Gr
      Dirk
      ________________________________________________

      Comment


      • #4
        Re: Het stacken van foto's?

        De strepen van de foto's is volgens mij het draaien van de aarde. Foto 2 lijkt mij hetzelfde resultaat als een super lange openingstijd.
        natwork.be

        Comment


        • #5
          Re: Het stacken van foto's?

          jaja dat is de bedoeling dat de sterre een 'spoor' krijgen maar die lichtvervuiling mag niet zo sterk doorkomen tijdens het stacken.... daar zit net het probleem.

          Grtzz
          Dirk
          ________________________________________________

          Comment


          • #6
            Re: Het stacken van foto's?

            Prachtige opname van Orion en Sirius in de eerste foto.

            Je probleem is welhaast onoplosbaar: om de sterren enigszins zichtbaar te krijgen moet je voldoende licht (en een groothoek) hebben. Voldoende licht betekent automatisch artefakten als lichtvervuiling en ruis, want lange sluitertijden of hoge ISO.

            Ik heb de pech naast een autostrade te wonen, en de lichtvervuiling is enorm.
            (ook de luchtvervuiling, maar dat is een ander verhaal ).

            Een maanloze nacht, ergens in het midden van de natuur, dus een ruraal gebied, geeft de meeste kansen.

            Misschien kunnen we eens iets organiseren, bijvoorbeeld het fotograferen van een meteorenzwerm, in de nacht van Sint Laurentius (12 augustus), omdat de aarde dan door de Perseďden trekt. Bij mij is dat al een tijdje geleden.
            Fullator
            Fotostudio Candela Zone
            website: http://www.chronax.be
            website: http://www.marquisemodels.eu

            Comment


            • #7
              Re: Het stacken van foto's?

              Je hebt toch wel een mogelijkheid:

              - van de combinatiefoto maak je een snelmasker waarmee je de helderheid aan de horizon gaat compenseren. Daarvoor gebruik je de gradienttool en schilder je van boven naar beneden (let wel dat je van rood naar transparant overgaat) waarbij het snelmasker dan ook van boven naar beneden minder rood wordt. De bomen/struikgewas haal je ook uit het masker door met wit eroverheen te schilderen.
              - Ga uit het snelmasker en promoveer deze selectie tot een nieuwe laag.
              - Zet de blend mode op difference en regel de opacity tot je een aanvaarbare helderheid van de voorgrond en horizon krijgt.

              Bij mij gaf dat dit resultaat voor het masker (net voor ik uit snelmasker ging):



              en als eindresultaat dit (opacity was op 75 % geregeld):



              Ik neem aan dat je op deze manier van werken (eventueel te herhalen) terug meer foto's kan stacken om tot je gewenste eindresultaat te komen.

              Probeer eventueel het volgende: misschien kan je van iedere foto die je gaat stacken de "achtergrondbelichting" (alles wat niet van sterren komt) aftrekken voor je ze gaat stacken. Maak daaarvoor een masker zoals beschreven van de eerste foto en sla de nieuwe laag die je zo krijgt op in een bestand met TIFF- of PSD-formaat. Zo kan je ze telkens terug gebruiken om ze met aangepaste opacity af te trekken van de volgende foto.
              Last edited by tmh; 3 april 2006, 18:07.
              Beauty need only be a whisper
              Camera's: Canon 5D Lenzen: EF 17-40mm F 4.0 L USM, EF 24-105mm F 4.0 L IS USM, EF 50mm F1.8 II, EF 90-300mm F 4,5-5,6 DC - Flitsers: Sigma EF-530 DG ST

              Comment


              • #8
                Re: Het stacken van foto's?

                Oorspronkelijk geplaatst door Fullator

                Misschien kunnen we eens iets organiseren, bijvoorbeeld het fotograferen van een meteorenzwerm, in de nacht van Sint Laurentius (12 augustus), omdat de aarde dan door de Perseďden trekt. Bij mij is dat al een tijdje geleden.
                Niet zonder mij he !!!

                Het water staat al in mijn mond ( foei ... zo de mens goesting doen krijgen )
                Mijn fotosite ??? www.lievenlens.be of www.lieven-lens.be

                Comment


                • #9
                  Re: Het stacken van foto's?

                  De weinige foto's die ik gemaakt heb ( met sterren ) heb ik gemaakt in Ps.
                  Leg ze gewoon op elkaar en ga naar de lagenpalet en selecteer "lighten" voor al uw lagen ( behalve uw eerste/onderste dacht ik, ben niet zeker maar kan je gemakkelijk testen he !! )
                  Mijn fotosite ??? www.lievenlens.be of www.lieven-lens.be

                  Comment


                  • #10
                    Re: Het stacken van foto's?

                    Oorspronkelijk geplaatst door Leonidas
                    Waarom neem je niet gewoon een lange belichtingstijd, da's toch veel makkelijker?
                    Met een lange tijd heb je meer ruis.
                    Mijn fotosite ??? www.lievenlens.be of www.lieven-lens.be

                    Comment


                    • #11
                      Re: Het stacken van foto's?

                      Oorspronkelijk geplaatst door lieven lens
                      Met een lange tijd heb je meer ruis.
                      Er is een programma wat die sterren lijnen voor jouw maakt!
                      Je moet gewoon 3 foto's nemen met wat tijd tussen en hij maakt die strepen.
                      Resultaat kan je niet van echt onderscheiden. Ben alleen de naam kwijt!

                      Ik dacht dat het op de PT panorama site stond.
                      Canon 5d mkII // 50mmL f1.2 // 16-35mmL mkII // 70-200mmL f4.0 // 100mmL f2.8 macro // 135mmL f2.0 // mpe-65mm Macro !

                      Comment


                      • #12
                        Re: Het stacken van foto's?

                        bij deepskyfotografie gebruiken ze filters die de verschilende soorten kleuren van bvb natrium straatlampen op de opnames kan uitfilteren. bestaat in veel soorten, misschien eens informeren op www.vvs.be.

                        Comment


                        • #13
                          Re: Het stacken van foto's?

                          Hiermee doe je precies wat jij wil, veel sneller en gemakkelijker dan met PS, en vooral mét resultaat :
                          Image Stacker,

                          Bekijk zijn resultaten maar eens.
                          Ik gebruik dat programma zelf ook, maar dan om de ruis van een reeks snel achter elkaar gemaakte nachtfoto's drastisch te verminderen (door het gemiddelde ervan te bepalen).
                          Er is echter ook een programmaoptie bij die speciaal voor sterrensporen-kiekjes is voorzien.

                          Comment


                          • #14
                            Re: Het stacken van foto's?

                            @air defense: welke cam heb je? waarom niet gewoon een lange exposure maken in Bulb (als je een dslr hebt) met noise reduction op.
                            Canon 5d mkII // 50mmL f1.2 // 16-35mmL mkII // 70-200mmL f4.0 // 100mmL f2.8 macro // 135mmL f2.0 // mpe-65mm Macro !

                            Comment


                            • #15
                              Re: Het stacken van foto's?

                              Oorspronkelijk geplaatst door lieven lens
                              Met een lange tijd heb je meer ruis.
                              Ja, maar bij een 20D toch minder en die is heel eenvoudig te verwijderen.

                              Comment

                              Working...
                              X