Belgiumdigital.com in samenwerking met
Weergegeven resultaten: 1 t/m 9 van 9

Discussie: Help...reflectie!

1. Standaard Help...reflectie!

Ik heb verschillende foto's van Chuluugi, de zeeotter uit De Zoo van Antwerpen, proberen te maken, maar telkens zit ik verveeld met reflectie op 't glas van zijn ...euhm... aquarium.
    Iemand tips om deze nog weg te werken met PhotoShop (7.0 is de versie die ik heb) en/of te voorkomen in 't vervolg?
    Hier plaats ik 1 van de foto's die ik gemaakt heb, ik hoop met jullie uitleg de rest zelf wel te kunnen bewerken.

Voor de originele grootte klik hier.

De foto komt zo uit 't fototoestel, nog niet bijgeknipt of iets anders.
    Enja, ik weet dat ie 'n "beetje" uitgebrande plekjes heeft...
    Maar ik denk dat ze daar op de zoo-website niet echt over vallen.
    Het gaat me nu enkel over de reflectie dus.
    ~Lieve groetjes, Saskia~
    Ik gebruik Sony DSC-H2 en héél soms Nikon Coolpix 4600
    Neem ook es 'n kijkje op S&S Photo (last update/new collection: 24-03-10)

2. Standaard Re: Help...reflectie!

Bij een volgende fotoshoot een polarisatiefilter gebruiken.
    Of het via Photoshop weg te werken is weet ik niet, maar dat zal je hier gauw genoeg merken als de Photoshoppers online komen.

mvg

Standaard Re: Help...reflectie!

Het kan in principe wel in Photoshop hoor, maar dan moet je de textuur en kleur van het water weer volledig gaan restoren. Geestig en zinvol is anders.

Dus in dit geval : zeker uw polarisatiefilter gebruiken.
    Laatst gewijzigd door PSG; 30 mei 2007 om 13:49

Citaat Oorspronkelijk geplaatst door PSG Bekijk bericht
    Het is principe wel in Photoshop hoor, maar dan moet je de textuur en kleur van het water weer volledig gaan restoren. Geestig en zinvol is anders.

Dus in dit geval : zeker uw polarisatiefilter gebruiken.
    Ik lees in de EXIF dat de foto met 'n compactcamera is genomen, 'k betwijfel dus of je er wel 'n polarisatiefilter op kan plaatsen... (zo ja, hoe/welke?)

Ik zou ook wel eens willen weten of er een niet al te ingewikkelde manier bestaat om de reflectie in PS te verminderen...
    Grtz, Tigra-Boy
    ~Nikon D90+D50~SB-600~Tokina 12-24~Tamron 17-35~Tamron 28-75~Tamron 90 macro~Nikkor 70-300VR~Sigma 50-500~Manfrotto 055XPROB+322RC2~Slingshot300AW~Nova200AW~

5. Standaard Re: Help...reflectie!

Echt niemand die 'n (iets of wat makkelijke) manier weet om reflectie (grotendeels) weg te werken met PS ?!?
    ~Lieve groetjes, Saskia~

Om het simpel te houden, kan je eerst en vooral je foto reeds bijsnijden, zodat er reeds een deel van de reflecties wegvalt.
    Daarna kan je bv er een andere foro van 'water' boven plaatsen en deze wat inwerken in het geheel.

De reflecties wegklonen gaat ook, maar daar zit je al vlug wat langer aan als je het goed wil doen.

Ik heb ook het contrast wat verhoogd en verscherpt, maar ook dat is persoonlijke smaak.

de reflectie die je ziet komt van de voorkant, je ziet trouwens duidelijk je broek,
    hou op die plaats een zwarte doek ( of grote donkere jas ) en klaar is kees.
    nadeel =nogal omslachtig, voordeel= geen lichtverlies

Als je dicht genoeg bij het glas kunt komen: druk de lens ertegen en als dat niet vlak kan (camera omlaag gericht i.v.m. compositie bij voorbeeld), scherm de open randjes af met je hand, rubberen uitklap zonnekap, zwart papieren kokertje o.i.d.
    Dan komt er geen licht in het gebied dat gereflecteerd kan worden.
    Johan

D700 | SB-600 | Glas van verschillend niveau | Manfrotto 055DB/141RC

9. Standaard Re: Help...reflectie!

Bedankt allemaal voor de tips, dit zijn zeker dingen die ik de volgende keer zal uitproberen.

@ maniac: Bedankt voor je bewerking en summiere uitleg, daar kan ik ook mee aan de slag.
    ~Lieve groetjes, Saskia~

Regels voor berichten