Aankondiging

Collapse
No announcement yet.

HDR-foto's met Nikon D60

Collapse
X
 
  • Weergaveopties
  • Begin
Clear All
new posts

  • HDR-foto's met Nikon D60

    ik heb gemerkt dat Nikon 60 geen breaketing-functie heeft om HDR-foto's te kunnen maken en dat je dat dus handmatig moet doen. Maar hoe stel je zoiets in?

    Moet ik dit doen door een verschillende sluitertijd of door een verschillende belichtingscorrectie? Die laatste gaat per 0.3 of 0.4 omhoog en omlaag. Als mijn standaardbelichting 0.0 is, hoeveel moet ik dan omhoog en omlaag gaan om een goede foto te maken?

    Iemand een idee?
    Last edited by kleintje; 23 oktober 2009, 15:29.

  • #2
    Re: HDR-foto's met Nikon D60

    is zeer simpel!

    men zet zijn camera op statief
    men neemt 1 foto.
    men kiest dan de belichtingscorrectie! (zie uw handleiding p 67)
    men belicht 1 foto 1 of 2 stops onder (-1 of -2) {wel exact dezelfde foto - camera niet verzetten}
    men maakt nu nog eens die foto maar 1 of 2 stops overbelichten (-1 of -2)


    dan zou je 3 foto's moeten hebben, waarvan er 1 goed belicht is, 1 die onderbelicht is (te donker) en 1 die overbelicht is (te helder)

    je kan ook werken mat 5 foto's die je dan met een tussen stap onder en overbelicht.
    vb: -2 ...-1...0...+1...+2

    en dan kan je ook nog softwarematig van een goed belichte foto een HDR maken.
    hoe? gewoon in de software met de exposure schuiver spelen om zo ook 1 of meerdere donkere foto's te hebben alsook de lichtere.

    en nu is't gewoon questie van ze samen te voegen in photoshop of photomatix of ...
    software genoeg.

    en goeie tutorial (is hier ook member trouwens): klik


    en gebruik ook es de zoekfunctie hier dan kom je veel te weten



    mvg david
    nikon stuff

    Comment


    • #3
      Re: HDR-foto's met Nikon D60

      Maar wel alleen de sluitertijd veranderen en niet het diafragma om die stops te verwezelijken, ivm de dof.
      Nikons, Nikkors, Sigma's en Tamrons..15 tot 400mm en nu ook een Pen + Zuiko's en Lumix...

      Comment


      • #4
        Re: HDR-foto's met Nikon D60

        Meer info:
        Nikon D800 ,D750, D90, Lenzen: 24-70mm f:2.8; 70-200mm f2.8 VRII; 50mm f1.8; 105mm Macro f:2.8; 70-300mm; 18-105VR

        Comment


        • #5
          Re: HDR-foto's met Nikon D60

          Andere optie is om 1 RAW foto te nemen.
          En dan via RAW convertor die verschillende malen te ontwikkelen. Eerst normaal, dan extra oplichten en eentje minder belicht.

          Voordeel: De foto's zijn identiek, geen beweging of verandering voor de rest
          nadeel: Is niet 100% gelijk aan verschillende foto's met verschillende sluiters. Maar volgens sommigen kan je het verschil niet echt zien.
          Tot sluitertijd, Dirk

          Comment


          • #6
            Re: HDR-foto's met Nikon D60

            Oorspronkelijk geplaatst door FotoDirk Bekijk bericht
            Andere optie is om 1 RAW foto te nemen.
            En dan via RAW convertor die verschillende malen te ontwikkelen. Eerst normaal, dan extra oplichten en eentje minder belicht.

            Voordeel: De foto's zijn identiek, geen beweging of verandering voor de rest
            nadeel: Is niet 100% gelijk aan verschillende foto's met verschillende sluiters. Maar volgens sommigen kan je het verschil niet echt zien.
            Goeie tip,ik ga dat eens proberen.
            Mvg

            Comment


            • #7
              Re: HDR-foto's met Nikon D60

              Oorspronkelijk geplaatst door FotoDirk Bekijk bericht
              Andere optie is om 1 RAW foto te nemen.
              En dan via RAW convertor die verschillende malen te ontwikkelen. Eerst normaal, dan extra oplichten en eentje minder belicht.

              Voordeel: De foto's zijn identiek, geen beweging of verandering voor de rest
              nadeel: Is niet 100% gelijk aan verschillende foto's met verschillende sluiters. Maar volgens sommigen kan je het verschil niet echt zien.
              Dat is geen HDR, Dirk. Wat jij voorstelt geeft geen groter dynamisch bereik dan een normale foto ontwikkeld uit een RAW file.
              www.flickr.com/nertog/sets

              Comment


              • #8
                Re: HDR-foto's met Nikon D60

                Wel een nadeel met hdr foto's foto's maken met een D60 is dat je snel moet zijn als er wind is.
                Anders staan de wolken er meerdere keren op.
                Vooral bij langere sluiterstijden zeer vervelend vind ik.
                Bij photomatrix kan je wel wat gelijkzetten maar de verschillen mogen toch niet te groot zijn hoor.

                Groetjes
                Ik ben gek op werken. Kan er urenlang gefascineerd naar kijken.

                Comment


                • #9
                  Re: HDR-foto's met Nikon D60

                  Oorspronkelijk geplaatst door nertog Bekijk bericht
                  Dat is geen HDR, Dirk. Wat jij voorstelt geeft geen groter dynamisch bereik dan een normale foto ontwikkeld uit een RAW file.
                  Dat je moet jij mij dan eens uitleggen waarom niet eigenlijk?
                  Een RAW foto is wat de sensor meet, als je achteraf via de RAW convertor de EV instelling (bracketing) aanpast of je doet dat op de camera. Wat is dan het grootte verschil zodat de ene methode wel als HDR doorkan en de andere niet?
                  Tot sluitertijd, Dirk

                  Comment


                  • #10
                    Re: HDR-foto's met Nikon D60

                    Oorspronkelijk geplaatst door FotoDirk Bekijk bericht
                    Dat je moet jij mij dan eens uitleggen waarom niet eigenlijk?
                    Een RAW foto is wat de sensor meet, als je achteraf via de RAW convertor de EV instelling (bracketing) aanpast of je doet dat op de camera. Wat is dan het grootte verschil zodat de ene methode wel als HDR doorkan en de andere niet?
                    men noemt dit pseudo-HDR, is niet echt HDR, alhoewel je er zeer goede resultaten kunt mee bereiken. Op die manier haal je het maximum uit je ene RAW-beeld (sensor), je kunt dit ook met TIFF.

                    Met HDR is het echter de bedoeling van verder te gaan, een RAW beeld dat je 2 stops optrekt is niet gelijk aan een opname die je 2 stops overbelicht.


                    Daarbij bereik je met HDR de beste resultaten als je het RAW beeld zelf gebruikt als input voor je HDR tool. Op die manier gaat de tool zelf het maximum uit de verschillende RAW beelden halen en veel veel meer informatie opslaan dan mogelijk met pseudo-HDR.

                    Comment

                    Working...
                    X