Aankondiging

Collapse
No announcement yet.

Grote bestanden ps5

Collapse
X
 
  • Weergaveopties
  • Begin
Clear All
new posts

  • Grote bestanden ps5

    Hallo, hier een vraagje over ps5
    De bestanden (raw) van mijn toestel (eos 5d), zijn 5616x3744 px 16bit. de grootte is +/- 20 Mb

    Als ik zo een bestand in PS laad en ik bekijk de "image size" dan bekom ik ( zonder er iets aan gedaan te hebben) een groote van 120.Mb

    Na wat bewerkingen (layers) kom ik gemakkelijk aan 250 Mb

    Weet iemand hoe dit komt en hoe ik dat kan verminderen ?

    tnx
    Christian

  • #2
    Re: Grote bestanden ps5

    Dit is zeer normaal en in plaats van het te verminderen, zou je beter zorgen voor de nodige ademruimte voor je programma, en zorgen voor een geheugen van om en bij de 2 giga als het programma gestart is. 250 Mega is nog relatief weinig, ik kom regelmatig aan een omvang ver boven de gigabyte.

    MVG, jeff C.
    Never argue with stupid people, they will drag you down to their level and then beat you with experience. "When one person suffers from a delusion it is called insanity. When many people suffer from a delusion it is called religion ."

    Comment


    • #3
      Re: Grote bestanden ps5

      Ik vermoed dat jouw werkbestanden TIFF 16bit zijn ? Dit zijn inderdaad zware bestanden, en per laag die je toevoegt gaat zich dat nog meer vermenigvuldigen.

      Weinig aan te doen, tenzij computer / werkgeheugen upgraden, en/of zo weinig mogelijk lagen gebruiken, of ze zo snel mogelijk "samenvoegen".

      Waarom denk je dat de megapixelrace voor mij mag beginnen stoppen ?
      Last edited by Dama; 20 januari 2012, 18:30. Reden: Tikfout
      www.damafoto.be
      Facebook Damafoto

      Comment


      • #4
        Re: Grote bestanden ps5

        zoals Dama zegt zijn 16 bit beelden vrij zware bestanden. Dit is niet het dubbele "gewicht" 8bit, maar een veelvoud hiervan.

        Indien je de bestanden ontwikkelt op 8bit, of deze converteert naar 8bit (image>mode>8bit) zal dit je computer al een pak helpen. Extra ramgeheugen bijsteken zal je ook een heel eind op weg helpen.
        Indien je lagen flattened (samenvoegen) bespaar je ook veel werkgeheugen/bestandsgrootte, maar dan moet je zeker zijn dat de samen te voegen lagen ok zijn voor jou, want dan zit alle informatie samen op 1 laag. (logisch, maar toch iets om steeds even bij stil te staan voordat je elementen samenvoegt)

        Photoshop bestanden kunnen makkelijk 1, 2 of meer gb worden, dus 250mb is niet abnormaal.

        Comment


        • #5
          Re: Grote bestanden ps5

          Waar ik het moeilijk mee hebt is hetvolgende:
          Men verterkt van een bestand (raw) van 20 Mb == 20 mb aan "data"
          Je neemt het binnen in fotoschop, je doet er niets mee en je bekomt ineens 120 Mb
          De kwaliteit van de foto zal niet beter zijn, de oorspronkelijke 20 mb aan data blijft dezelfde. Doet eigenlijk niets meer dan opblazen en nog eens opblazen.
          Met 4 Gig Intern geheugen (+ 64 bit) heb ik geen problemen voor het werken ip PS, Alleen het opslaan en openen van de bestanden is tegend traag

          mvg
          Christian

          Comment


          • #6
            Re: Grote bestanden ps5

            Heeft met allerlei zaken te maken,
            Photoshop neemt een kopie van die afbeelding als thumbnail, embed kleurprofielen, layer-info etc. Vandaar die verdubbeling (of soms nog meer) als je met verschillende layers werkt.

            Verder heeft ook te maken met hoeveel dpi je orginele afbeelding was. Stel je hebt een foto gemaakt van 5616x3744 resolutie @ 72 dpi. Dat geeft een afbeelding van ongeveer 200cm op 130cm. Moesten die fotos genomen zijn met zelfde resolutie @ 300dpi zou de reële oppervlakte maar 47cm op 40cm zijn. Het is die reële oppervlakte dat ook de grootte van je PSD file bepaalt.

            Concreet voorbeeld: in photoshop posters maken kan snel oplopen tot files over de 4gig.

            De snelheid van het openen heeft niet echt iets te maken met het aantal gig RAM dat je hebt, eerder met de snelheid van je HD. Een SSD gebruiken zou al enorm veel verschil geven.

            Grts
            Seppe

            Comment


            • #7
              Re: Grote bestanden ps5

              Een afbeelding heeft geen dpi Seppe, een afbeelding bezit enkel pixels. Een foto bezit ook geen afmeting want een pixel heeft geen meetkundige grootte. Het gaat dus niet over een reële oppervlakte want een foto op je pc heeft die niet, tenzij je die pixels gaat afdrukken en dan speelt de afdrukresolutie, 72 vs. 300 dpi wel een rol. Indien jou redenering zou kloppen zou elke foto van 5616x3744 pixels hetzelfde aantal Mb moeten vertegenwoordigen, dit is echter niet zo, hoe meer kleur en/of hoe meer detail in een afbeelding, hoe groter het bestand is. Het zijn de hoeveelheid data die de grootte van een file uitmaken.
              Last edited by RonD90; 21 januari 2012, 08:11.

              Comment


              • #8
                Re: Grote bestanden ps5

                Willen of niet, die grote files zijn nu eenmaal een feit. Ik vertrek ook vanuit Bridge via ACR naar PS CS5 als een 16-bits psd, en merk ook een vertienvoudiging (van ±20MB naar ruim 200MB).
                Ik heb daarnet wel geprobeerd zo'n groot psd-bestand te zippen: lukt vlot en ik halveer ongeveer zijn 'gewicht'. Als ik hetzelfde probeer met een CR2 (Canon Raw) of een jpg levert mij dat ei zo na geen winst op. Dus de informatie in een psd of tiff zit wellicht toch wat "losser" in elkaar...
                BD1166BE. CANON camera's (7D, G9), objectieven van 10 t/m 400mm, en Speedlite 580EX II - Manfrotto tripod 190CXPro4 + Markins Q3 -  M1 iMac 24" - 16GB RAM - 2TB SSD (MacOS Sonoma 14.4) - iPhone XR (iOS 17.4) + iPad5 WiFi (iPadOS 16.7.6)

                Comment


                • #9
                  Re: Grote bestanden ps5

                  Klopt volledig...

                  JPG is een gecomprimeerd formaat, dus nog moeilijk verder te comprimeren via ZIP.
                  RAW en TIFF zijn niet gecomprimeerd.

                  Hetzelfde heb je bvb met MP3 en WAV.
                  Oorspronkelijk geplaatst door LesC Bekijk bericht
                  Ik heb daarnet wel geprobeerd zo'n groot psd-bestand te zippen: lukt vlot en ik halveer ongeveer zijn 'gewicht'. Als ik hetzelfde probeer met een CR2 (Canon Raw) of een jpg levert mij dat ei zo na geen winst op. Dus de informatie in een psd of tiff zit wellicht toch wat "losser" in elkaar...
                  www.damafoto.be
                  Facebook Damafoto

                  Comment


                  • #10
                    Re: Grote bestanden ps5

                    Oorspronkelijk geplaatst door RonD90 Bekijk bericht
                    Een afbeelding heeft geen dpi Seppe, een afbeelding bezit enkel pixels. Een foto bezit ook geen afmeting want een pixel heeft geen meetkundige grootte. Het gaat dus niet over een reële oppervlakte want een foto op je pc heeft die niet, tenzij je die pixels gaat afdrukken en dan speelt de afdrukresolutie, 72 vs. 300 dpi wel een rol. Indien jou redenering zou kloppen zou elke foto van 5616x3744 pixels hetzelfde aantal Mb moeten vertegenwoordigen, dit is echter niet zo, hoe meer kleur en/of hoe meer detail in een afbeelding, hoe groter het bestand is. Het zijn de hoeveelheid data die de grootte van een file uitmaken.
                    Ron,

                    Volgens mij heb je men reply verkeerd gelezen het gaat hier niet om de grootte van het originele bestand, maar om de grootte van het bestand als je het hebt ingeladen in PS. Elke digitale camera neemt trouwens fotos met een bepaalde pixel density, die info wordt ook meegegeven.

                    "Meer kleur/detail" in een afbeelding heeft niets te maken met de resolutie, maar wel met aantal bits per pixels. (12 vs 14 vs 16)

                    Comment


                    • #11
                      Re: Grote bestanden ps5

                      RAW beeld bevat geen kleurinformatie, per pixel heb je in kleur 3 waardes nodig namelijk voor Groen,Rood en Blauw.
                      RAW bevat maar 1 waarde per pixel, de 2 andere worden berekend tijdens RAW-convertie, wat natuurlijk een expansie van data tot gevolg heeft.

                      een RAW beeld heeft een kleur diepte van 12 of 14 bit, tijdens RAW-convertie kun je kiezen voor een finale kleurdiepte van 8 of 16bits, 12 of 14bit gaat niet (moet kiezen voor een veelvoud van minstens een byte (4bits)) Dus als je in RAW 14 bit hebt en je gaat naar 16 bit Tiff worden er 2 bits extra bijgeplakt, de 2 extra bits bevatten geen informatie maar maken je bestand wel groter. Dit is zo gestandaardiseerd, dat gaat niet anders.

                      Comment


                      • #12
                        Re: Grote bestanden ps5

                        Oorspronkelijk geplaatst door RonD90 Bekijk bericht
                        Een afbeelding heeft geen dpi Seppe, een afbeelding bezit enkel pixels. Een foto bezit ook geen afmeting want een pixel heeft geen meetkundige grootte. Het gaat dus niet over een reële oppervlakte want een foto op je pc heeft die niet, tenzij je die pixels gaat afdrukken en dan speelt de afdrukresolutie, 72 vs. 300 dpi wel een rol. Indien jou redenering zou kloppen zou elke foto van 5616x3744 pixels hetzelfde aantal Mb moeten vertegenwoordigen, dit is echter niet zo, hoe meer kleur en/of hoe meer detail in een afbeelding, hoe groter het bestand is. Het zijn de hoeveelheid data die de grootte van een file uitmaken.
                        Wat je hier eigenlijk allemaal leest...
                        Je redenering klopt voor jpg-files : die worden gecomprimeerd, en afhankelijk van de inhoud krijg je inderdaad een andere grootte. Stel dat je een "foto" hebt van 5616x3744 pixels die maar 1 kleur bevat, dan zal dat een heel kleine jpg opleveren (maar voor dergelijke bestanden bestaat betere compressie dan jpeg, zoals gif)... Een foto met heel veel variatie in pixels zal een pak groter zijn.

                        De grootte van de niet gecomprimeerde foto (en dat is waarmee photoshop werkt) dat ligt 100% vast door het aantal pixels, en de kleurdiepte.
                        Met 5616x3744 pixels in RGB en 16 bit is dat dus 5616x3744x3x(16/8=2) = 126157824 bytes of 120.30 MB(yte). De DPI waarde heeft daar uiteindelijk niets mee te maken (is enkel nodig om de afdrukgrootte aan te kunnen geven)...

                        RAW zal zoals Puerte terecht heeft uitgelegd dus kleiner zijn...
                        Last edited by polleke_cgc; 21 januari 2012, 22:36.
                        Groeten,

                        Polleke

                        Comment


                        • #13
                          Re: Grote bestanden ps5

                          Oorspronkelijk geplaatst door polleke_cgc Bekijk bericht
                          De grootte van de niet gecomprimeerde foto (en dat is waarmee photoshop werkt) dat ligt 100% vast door het aantal pixels, en de kleurdiepte.
                          Met 5616x3744 pixels in RGB en 16 bit is dat dus 5616x3744x3x(16/8=2) = 126157824 bytes of 120.30 MB(yte). De DPI waarde heeft daar uiteindelijk niets mee te maken (is enkel nodig om de afdrukgrootte aan te kunnen geven)...

                          RAW zal zoals Puerte terecht heeft uitgelegd dus kleiner zijn...
                          Bedankt, (daarom in een 8 bit kleurendiepte 60 Mb groot)

                          Volgende vraag: Welke toestellen, printers kunnen 16 -bit kleurendiepte verwerken en tonen. In hoeverre is het nodig 16-bit mode te gebruiken ....??
                          Last edited by LesC; 22 januari 2012, 09:36. Reden: Quote verbeterd

                          Comment


                          • #14
                            Re: Grote bestanden ps5

                            Vroeger maakte ik de fout door vanuit LR naar JPG (8bit) te exporteren, en de bewerkingen te doen.
                            Dit resulteerde vaak in banding bij subtiele kleurovergangen.

                            Ik exporteer nu steeds naar TIFF 16 bit, en krijg geen banding meer.
                            Als de foto af is, zet ik om naar JPG (ook voor printen), en blijft de banding achterwege.

                            Ik denk niet dat het bij het afdrukken veel verschil zal uitmaken, maar voor de bewerkingen heb je een veel bredere marge als je met 16bit werkt.
                            Oorspronkelijk geplaatst door cdg116 Bekijk bericht
                            Volgende vraag: Welke toestellen, printers kunnen 16 -bit kleurendiepte verwerken en tonen. In hoeverre is het nodig 16-bit mode te gebruiken ....??
                            www.damafoto.be
                            Facebook Damafoto

                            Comment


                            • #15
                              Re: Grote bestanden ps5

                              Ik blijf ook zolang mogelijk in 16-bits psd werken, tot de eindafwerking (verkleinen, verscherpen, kader...). Op dat moment, net vóór Save as jpg, zet ik de modus op 8bits. Trouwens: als je dat dan niet doet, krijg je vanzelf een waarschuwing.
                              Last edited by LesC; 22 januari 2012, 09:56.
                              BD1166BE. CANON camera's (7D, G9), objectieven van 10 t/m 400mm, en Speedlite 580EX II - Manfrotto tripod 190CXPro4 + Markins Q3 -  M1 iMac 24" - 16GB RAM - 2TB SSD (MacOS Sonoma 14.4) - iPhone XR (iOS 17.4) + iPad5 WiFi (iPadOS 16.7.6)

                              Comment

                              Working...
                              X