Aankondiging

Collapse
No announcement yet.

Groot formaat plot: camera 80dpi => print 150 dpi

Collapse
X
 
  • Weergaveopties
  • Begin
Clear All
new posts

  • Groot formaat plot: camera 80dpi => print 150 dpi

    Hoi,

    Iemand vraagt me of ik een foto kan maken voor een reclamepaneel.

    Paneel zal ca 80x120 zijn.

    Met een Nikon D200 geeft dat een beeld van ca 80 dpi. Het fotolab kan een dergelijk formaat enkel aan 150 dpi printen ipv 300.

    Zal de kwalitiet van de afdruk nog voldoende zijn als ik via PS de 80 dpi opschroef naar 150?

    Wie heeft ervaring?


    Dank je voor de info en tips!

    Kurt
    I'm crazy, but it's ok, 'cause I don't mind !!!

  • #2
    Re: Groot formaat plot: camera 80dpi => print 150 dpi

    Dat zal hij zeker !!

    Lever het bestand op de afmeting die je moet hebben en op 15O dpi zoals ze vragen.

    Het is niet de bedoeling dat mensen uw foto gaan bekijken van op 25 cm he !!

    Je moet er geen schrik voor hebben.



    Waar je wel schrik moet voor hebben is het kleur.
    Vraag welk pleurprofiel ze gebuiken ( icc profiel ) en converteer uw rgb naar dat profiel of laat hen het zelf doen en kijk eventueel op hun scherm mee voor eventuele kleuraanpassing.
    Laat u niet afschepen met " ja , maar het zal wel goed zijn ", want dan krijg je 100% zeker andere kleuren.
    Last edited by lieven lens; 29 november 2006, 12:01.
    Mijn fotosite ??? www.lievenlens.be of www.lieven-lens.be

    Comment


    • #3
      Re: Groot formaat plot: camera 80dpi => print 150 dpi

      Oorspronkelijk geplaatst door lieven lens Bekijk bericht
      Dat zal hij zeker !!

      Lever het bestand op de afmeting die je moet hebben en op 15O dpi zoals ze vragen.

      Het is niet de bedoeling dat mensen uw foto gaan bekijken van op 25 cm he !!

      Je moet er geen schrik voor hebben.

      Kon het niet beter zeggen
      www.fotofolio.be

      Comment


      • #4
        Re: Groot formaat plot: camera 80dpi => print 150 dpi

        Hey Lieven, Kayrun,

        Bedankt voor de info. Nu voel ik me een stuk beter!

        Kurt
        I'm crazy, but it's ok, 'cause I don't mind !!!

        Comment


        • #5
          Re: Groot formaat plot: camera 80dpi => print 150 dpi

          DPI, is dit hetzelfde als pixels?.
          En waar kan je zo een groot formaat laten afdrukken? het is meer voor het afdrukken van soort schilderijen, denk dat de kwaliteit dan niet zo goed moet zijn als voor een foto,of niet.
          Imac en Canon... de max

          Comment


          • #6
            Re: Groot formaat plot: camera 80dpi => print 150 dpi

            Oorspronkelijk geplaatst door timon Bekijk bericht
            DPI, is dit hetzelfde als pixels?.
            En waar kan je zo een groot formaat laten afdrukken? het is meer voor het afdrukken van soort schilderijen, denk dat de kwaliteit dan niet zo goed moet zijn als voor een foto,of niet.
            DPI = dots per inch, dat hangt af van de afdrukgrootte dus
            Canon 350D
            Meer op: http://griffintje.deviantart.com of blog: http://griffintje.blogspot.com/

            Comment


            • #7
              Re: Groot formaat plot: camera 80dpi => print 150 dpi

              Hoe kan ik deze DPI vermeerderen, vóór ik het doorstuur naar een afwerkcentrale, want meer dpi zijn dus zuiverder prints?(voor groot formaat bv. 70x 90)
              Imac en Canon... de max

              Comment


              • #8
                Re: Groot formaat plot: camera 80dpi => print 150 dpi

                Hallo,

                Je pixels is de afmeting van de foto, dpi is de scherpte van de foto.

                De DPI waarde van je foto kan je vrij gemakkelijk en goed opwaarderen in Photoshop. Bovenaan in de menubalk ga je naar image, dan image size.
                Eerst zet je de foto op 200 dpi. Dit doe je best door onderaan scale styles en constrain proportions aan te vinken, resample image vink je uit. Je zal zien dat de waarden van document size allemaal aan elkaar gelinkt zijn. Op deze manier kan je uw foto vergroten of verkleinen zonder ook het minste kwaliteitsverlies.

                Daarna doe je het volgende
                In het venster vink je dan aan scale styles, constrain proportions en resample image. Bij resample image kies je bicubic smoother. Nu zal je zien dat enkel de bovenste 2 waarden bij uw document size gelinkt zijn. Dus zal je de foto vergroten zonder aan dpi waarde in te boeten. Dit wil echter niet zeggen dat je de foto onbeperkt kan vergroten hoor. Als de originele foto scherp is en dus goed gesaved (jpg van max. kwaliteit - zonder compressie) kan je soms de foto tot 6x vergroten zonder dat je op de afdruk een merkbaar kwaliteitsverlies zal merken.

                200 dpi is voldoende om te printen op wit fotopapier. Indien het schilderijen zijn kan je die ook printen op canvas (soort printbaar schildersdoek) en dan kan je zelfs zakken tot 150 dpi.

                Als je op deze manier werkt kan je vlot foto's van 100x70 maken zonder al te gek veel pixels te zien. Hou er ook rekening mee dat als je foto's op grootformaat afdrukt je de foto van een grotere afstand moet bekijken. Er is hier een klein regeltje voor. De diameter van de foto doe je x1,5. Dit is de afstand waarop je een foto/print moet beoordelen. Indien je een zuiver beeld ziet is de dpi waarde OK.

                Misschien efkes vermelden in de marge. Voor het omzetten van uw foto naar cmyk gebruik je best het icc profiel van de Ghent PDF work group. Dit kan je trouwens downloaden op mijn website (www.despierredesign.be - onder aanleveren - waarop letten - bestandtypes). Dit is een van de beste cmyk kleurprofielen die op de markt zijn (is trouwens een internationaal erkende standaard). Veel rgb foto's zal je via dit profiel kunne omzetten naar cmyk zonder kleurverlies te hebben. Enkel het zwart zal iets minder donder staan, maar al de foto gebruikt zal worden voor in een tijdschrift of ander drukwerk, zal die verlies gecompenseerd worden op de drukpers. Indien de foto gebruikt wordt voor printen, pas je best de zwart waarde aan in de curves (photoshop). Daar kan je eventueel een subtiele aanpassing doen.

                Voila een kleine cursus photoshop si.

                Als je dit alles doet zal je wel een goede afdruk verkrijgen.
                Indien je problemen moest hebben met het vinden van een drukkerij die de schilderijen of foto's kan afdrukken, neem gerust contact op, want ikzelf doe large format printing (tot 5m breed en 50m lang zelfs - maar kleine afdrukken 50x70 doen we ook hoor)

                hopelijk heb je er wat aan,

                groetjes

                Comment


                • #9
                  Re: Groot formaat plot: camera 80dpi => print 150 dpi

                  Jocca.
                  Zelden zo een duidelijke en complete uitleg gezien.
                  Bedankt,en indien nodig neem ik zeker contact op.
                  Imac en Canon... de max

                  Comment

                  Working...
                  X