Aankondiging

Collapse
No announcement yet.

Geotaggen van foto's

Collapse
X
 
  • Weergaveopties
  • Begin
Clear All
new posts

  • Geotaggen van foto's

    Ik gebruik al jaren Lightroom, maar wil niet mee overstappen naar het abonnementsysteem. Tot hiertoe heb ik hiervan weinig hinder ondervonden. Maar ik stel vast dat Lightroom een nieuwe tactiek gebruikt om het abonnementsysteem onmisbaar te maken. Geotaggen van foto's is in Lightroom sinds kort enkel nog mogelijk in de nieuwe versie 8.

    Heeft er iemand ervaring met andere software, waarmee ik mijn foto's kan geotaggen met Google Maps, zonder mijn foto's online te moeten zetten?

  • #2
    Re: Geotaggen van foto's

    Ik denk dat je op het www gewoon moet zoeken naar geo tag en bekijken welke op dit moment tegen 100% score aanloopt en uiteraard welke user interface dan ook nog eens aanspreekt.

    geotag
    gpisync
    geosetter

    Comment


    • #3
      Re: Geotaggen van foto's

      Sinds dag 1 gebruik ik hiervoor al GeoSetter.

      Dit programma heeft mij nog nooit in de steek gelaten al zit ik wel al een heel tijdje te wachten op versie 4. Met de huidige versie is de map die je ziet nu nog enkel zichtbaar met een status: For development purposes only. Google heeft namelijk zijn policy voor het gebruik van Google Maps veranderd, een heel tijdje geleden, en daarom zijn er nu beperkingen hiermee. Ik heb geen idee hoe de auteur van GeoSetter die gaat oplossen, maar hopelijk zullen we dat wel zien als versie 4 uiteindelijk uitkomt.
      Mvg,
      Rudy Mas
      Nikon D5100/D7200 - Website: http://www.rmfoto.be/

      Comment


      • #4
        Re: Geotaggen van foto's

        Beste,

        Ook ik, zoals de reactie van Rudy ben ik al jarenlang gebruiker van het programma Geosetter in combinatie met geotracker.
        Werkwijze:
        1 De app Geotracker openen op de smartphone tijdens je foto/trektocht.
        2 Thuisgekomen het gemaakte .gpx bestand van de smartphone opladen naar Dropbox.
        3 Op de pc/laptop het aldus bekomen .gpx bestand samenvoegen met de foto's met Geosetter.
        Werkt perfect.

        Als je met Nikon werkt:
        De app Nikon snapbridge plaatst rechtstreeks de gps gegevens in de opnamen.
        Werkt perfect op de Nikon D500 met app versie 2.5.2

        Mvg
        -Spider-
        Bezoek ook eens Spider's Web

        http://www.spidersweb.be

        Comment


        • #5
          Re: Geotaggen van foto's

          Oorspronkelijk geplaatst door Rudy Mas Bekijk bericht
          Sinds dag 1 gebruik ik hiervoor al GeoSetter.

          Dit programma heeft mij nog nooit in de steek gelaten al zit ik wel al een heel tijdje te wachten op versie 4. Met de huidige versie is de map die je ziet nu nog enkel zichtbaar met een status: For development purposes only. Google heeft namelijk zijn policy voor het gebruik van Google Maps veranderd, een heel tijdje geleden, en daarom zijn er nu beperkingen hiermee. Ik heb geen idee hoe de auteur van GeoSetter die gaat oplossen, maar hopelijk zullen we dat wel zien als versie 4 uiteindelijk uitkomt.
          Ook ik maak al van bij versie 0... gebruik van geosetter. Alles liep gesmeert en de ontwerper was bezig met versie 4.0 toen plots maps.google.com gratis niet meer zag zitten (lees, zag dat het overal ingeburgerde programma gebruikt worden en rook centen) om het gratis te verdelen.
          De ontwerper heeft een oubollige rekening gekregen en dus is het gratis gebruik van maps.google voorbij. De ontwikkelaar heeft nog geprobeerd een aanvaardbare prijs te krijgen maar Google evenals zoveel andere gratis services roken geld, veel gled.

          Nu, er is een oplossing op voorwaarde dat je een eigen web hebt. De oplossing bestaat ering om de nodige key voor het gebruik van maps.google te halen uit je eigen webomgeving. ALs gewone gebruiker kan je een key aanvragen en je mag al aardig wat bewegingen eer je dient te betalen.
          De truc is dus eerst omleiden naar een eigen site waar je een html-pagina hebt waar je eigen key in staat en dan terug naar geosetter.
          Geosetter gebruikt een embeded browser en zo kan je dat ook omzeilen.
          Maar ondeertussen zijn er ook al andere providers van satelietbeelden en nu is het kijken hoe die in te bouwen in de applicatie
          Last edited by Wim.Vanmaele; 29 januari 2019, 12:39.
          https://www.fotospotter.be
          Je suis content d’être heureux

          Comment


          • #6
            Re: Geotaggen van foto's

            Oorspronkelijk geplaatst door Rudy Mas Bekijk bericht
            Met de huidige versie is de map die je ziet nu nog enkel zichtbaar met een status: For development purposes only. Google heeft namelijk zijn policy voor het gebruik van Google Maps veranderd, een heel tijdje geleden, en daarom zijn er nu beperkingen hiermee. Ik heb geen idee hoe de auteur van GeoSetter die gaat oplossen, maar hopelijk zullen we dat wel zien als versie 4 uiteindelijk uitkomt.
            Ik ken het programma niet maar misschien is het op te lossen door een API key aan te maken bij Google indien je de kaart op je eigen PC opvraagt (momenteel 200 hits per dag, verplicht betaalmethode te koppelen ook al ga je daar niet over). Wordt de kaart via de software opgevraagd dan zal de de maker een API key moeten aanvragen en daar ook voor betalen.
            De maker kan ook omschakelen naar Leaflet maps (OSM) die nog gratis zijn.
            bye, Maurice
            https://on4bam.com/
            Nikon D7500

            Comment


            • #7
              Re: Geotaggen van foto's

              Iedereen bedankt voor de informatie en tips.
              Verdere tips zijn nog altijd welkom omdat ik vermoed dat er nog anderen zijn die eveneens de "Map" in Lightroom missen.

              Comment


              • #8
                Re: Geotaggen van foto's

                Heb je deze topic gelezen: https://forum.belgiumdigital.com/f7/...er-566342.html
                BD1166BE. CANON camera's (7D, G9), objectieven van 10 t/m 400mm, en Speedlite 580EX II - Manfrotto tripod 190CXPro4 + Markins Q3 -  M1 iMac 24" - 16GB RAM - 2TB SSD (MacOS Sonoma 14.4) - iPhone XR (iOS 17.4) + iPad5 WiFi (iPadOS 16.7.6)

                Comment


                • #9
                  Re: Geotaggen van foto's

                  Oorspronkelijk geplaatst door Wim.Vanmaele Bekijk bericht
                  Ook ik maak al van bij versie 0... gebruik van geosetter. Alles liep gesmeert en de ontwerper was bezig met versie 4.0 toen plots maps.google.com gratis niet meer zag zitten (lees, zag dat het overal ingeburgerde programma gebruikt worden en rook centen) om het gratis te verdelen.
                  De ontwerper heeft een oubollige rekening gekregen en dus is het gratis gebruik van maps.google voorbij. De ontwikkelaar heeft nog geprobeerd een aanvaardbare prijs te krijgen maar Google evenals zoveel andere gratis services roken geld, veel gled.

                  Nu, er is een oplossing op voorwaarde dat je een eigen web hebt. De oplossing bestaat ering om de nodige key voor het gebruik van maps.google te halen uit je eigen webomgeving. ALs gewone gebruiker kan je een key aanvragen en je mag al aardig wat bewegingen eer je dient te betalen.
                  De truc is dus eerst omleiden naar een eigen site waar je een html-pagina hebt waar je eigen key in staat en dan terug naar geosetter.
                  Geosetter gebruikt een embeded browser en zo kan je dat ook omzeilen.
                  Maar ondeertussen zijn er ook al andere providers van satelietbeelden en nu is het kijken hoe die in te bouwen in de applicatie
                  Bedankt voor de informatie. Zal dat één van deze dagen eens bekijken.
                  Mvg,
                  Rudy Mas
                  Nikon D5100/D7200 - Website: http://www.rmfoto.be/

                  Comment


                  • #10
                    Re: Geotaggen van foto's

                    Het probleem met de map-functie van Lightroom 6 is dat Adobe dat niet meer ondersteunt (omdat ze iedereen naar de abonnementsversie willen krijgen). Er is echter nogal wat protest gerezen tegen deze 'manipulatie'. De klant kocht immers een volledig werkende versie met ALLE onderdelen, dus ook de map. Die later weghalen zou zijn alsof je vandaag een auto koopt en die volgend jaar allerlei dingen niet meer kan... De facto is dat een eenzijdig niet nakomen van de verkoopsovereenkomst door de leverancier.
                    Inmiddels krijg ik de indruk dat Adobe beseft een stap te ver te zijn gegaan. Blijkbaar zou men bezig zijn met een update voor de mapmodule... Zo mag toch blijken uit de chat die ik vandaag (6/2/19) had tenzij men gewoon iedereen aan het lijntje blijft houden...
                    Ik citeer hen: "You will get the update soon regarding the map module. You will get the email from our side. But the date is not fixed yet. Our senior team are working on the same." Mijn vraag ging specifiek over Lightroom 6, vorige week nog geupdated en operating system Windows 10.
                    Benieuwd dus...
                    Sony A6300 - NEX-7 - SEL 30mm f/2.8 macro - SEL 50mm f/1.8 - SEL 10-18mm f/4 - Tamron 18-300mm f/3.5-6.3 - Sigma 70mm f/2.8 Art Macro - Sigma 30mm f/1.4 - Metz 44 AF 1

                    Comment


                    • #11
                      Re: Geotaggen van foto's

                      Bedankt Goofy59 voor deze informatie. Hou je ons ook op de hoogte?

                      Comment


                      • #12
                        Re: Geotaggen van foto's

                        Wil ik gerust doen, indien ik natuurlijk nieuws zou krijgen.......... Wat ik inmiddels al weer sterk betwijfel gezien reacties die ik langs andere kanalen van Adobe ontvangen heb... Ik begin sterk te betwijfelen of ik nog ooit een betalend iets van Adobe ga aanschaffen... Want wat ze met Lightroom 6 hebben gedaan is echt gewoon de klant oplichten. Uiteindelijk leveren ze wat je gekocht hebt om nadien een stuk terug af te nemen... In hoeverre dit juridisch kan aangevochten worden? Allicht zullen de kleine lettertjes van die ettertjes (kon het niet laten) hun wel indekken... en blijft de klant bedrogen achter...

                        aanvulling: ik lees ondertussen ook her en der over problemen met Lightroom CC, dus....
                        Sony A6300 - NEX-7 - SEL 30mm f/2.8 macro - SEL 50mm f/1.8 - SEL 10-18mm f/4 - Tamron 18-300mm f/3.5-6.3 - Sigma 70mm f/2.8 Art Macro - Sigma 30mm f/1.4 - Metz 44 AF 1

                        Comment


                        • #13
                          Re: Geotaggen van foto's

                          Heb je Canon? Dan kan je Map Utility gebruiken, krijg je gratis van Canon en werkt ook heel goed.

                          Betreffende Lightroom 6.. en de niet werkende Map functie is reeds in
                          behandeling in Europa. Europa geeft Adobe op de vingers getikt en een ultimatum
                          gesteld wanneer de Map-functie in orde moet zijn in deze versie, zoniet komt er een
                          rechtzaak vanuit Europa. Waarom? Als leverancier is het verboden om artikelen op de
                          markt te brengen die niet werken, en tot op heden verkoopt Adobe nog altijd Lightroom
                          waarbij een bepaald onderdeel niet werkt. Dus is dit een overtreding.

                          Of Adobe echt iets gaat doen weet ik niet, maar zoals je weet, doet Adobe niets en komt
                          er een rechtszaak vanuit Europa, dan weet je dat tegen de uitspraak ooit zou komen er
                          bitter weinig mensen nog met deze versie zullen werken.

                          Groetjes,
                          Dirk

                          Comment

                          Working...
                          X