Aankondiging

Collapse
No announcement yet.

gele zweem

Collapse
X
 
  • Weergaveopties
  • Begin
Clear All
new posts

  • gele zweem

    Hallo iedereen,

    Een jaar of vier geleden ben ik bij wijze van ongeluk in de Fotografie beland (canon digital rebel en een nikon D200).
    Ik heb een opleiding als graficus en werk ook al vrijwel 9 jaar in die branche.

    Nu is er toch een ding waar ik het lastig mee heb en dat is met het wegwerken van een gele-oragne zweem op foto's. Natuurlijk is dit gedeeltelijk te voorkomen door in raw te schieten en ook tijdens de opname met de wit balance te werken.

    Mijn probleem is echter gericht op het aanpassen van bestaande foto's in photoshop.
    Met cmyk profiel is het handig gewoon het geel naar beneden te trekken in mijn curves.
    Maar de meeste shots zijn natuurlijk RGB - en daar zit mijn probleem (geen geel dus - enkel rood groen en blauw).

    Ik knoei meestal wat met selective color en color balance - soms ook met variations, maar meestal duurt het redelijk wat, voor ik een bevredigend resultaat haal.
    Soms haal ik zelfs mijn jpg door camera raw om de zaak op te lossen.

    Is er écht geen makkelijker systeem om van dat geel verlost te raken?

    thanx to let me know - Klaas

    www.project-underground.be

  • #2
    Re: gele zweem

    Je geeft zelf de oplossing aan: RAW is makkelijker om zweem te verbeteren. Maar wat is de oorzaak van die geel-oranje zweem, want die moet je in de eerste plaats bestrijden?
    Wat RGB betreft: wij hebben vorige week nog in de cursus (CVO - Photoshop Mod. 1) geleerd dat blauw tegenover geel staat. Wij moesten dit maken. Op zulk een kleurschijf zie je onmiddellijk welke kleur tegenover welke andere staat, en hoe je dus door de complementaire kleur te verhogen de originele kunt verminderen.
    (maar omdat ik zelf dit probleem nog niet heb voorgehad, heb ik het nog niet kunnen testen).
    BD1166BE. CANON camera's (7D, G9), objectieven van 10 t/m 400mm, en Speedlite 580EX II - Manfrotto tripod 190CXPro4 + Markins Q3 -  M1 iMac 24" - 16GB RAM - 2TB SSD (MacOS Sonoma 14.4) - iPhone XR (iOS 17.4) + iPad5 WiFi (iPadOS 16.7.6)

    Comment


    • #3
      Re: gele zweem

      Ik heb mezelf voor dat doel onlangs een grijskaart aangeschaft, zie mijn blog. Goedkoop & efficiënt .
      about.me/stijnv

      Comment


      • #4
        Re: gele zweem

        Een grijskaart is natuurlijk altijd een handig hulpmiddel, vooral bij kunstlicht. Wil je een beetje stapgewijs uitleggen hoe je daarbij te werk gaat?
        (Het is natuurlijk altijd het beste om zweem te voorkomen, maar ik dacht dat de TS een middel zocht om zijn foto's met zweem snel te verbeteren).
        BD1166BE. CANON camera's (7D, G9), objectieven van 10 t/m 400mm, en Speedlite 580EX II - Manfrotto tripod 190CXPro4 + Markins Q3 -  M1 iMac 24" - 16GB RAM - 2TB SSD (MacOS Sonoma 14.4) - iPhone XR (iOS 17.4) + iPad5 WiFi (iPadOS 16.7.6)

        Comment


        • #5
          Re: gele zweem

          Wel, aangezien ik zelf geen held ben in het achteraf wegwerken gaf ik maar een tip om het te voorkomen.

          Je maakt een foto met de grijskaart voor of vlakbij je onderwerp. Je kan daarna je camera kalibreren aan de hand van die foto, hoe dit precies in zijn werk gaat verschilt per toestel dus dat zoek je best even op in de handleiding (meestal iets in de zin van "custom white balance").
          Kan je toestel dit niet, dan kan je in de meeste programma's (onder andere Lightroom, waar ik zelf mee werk) aanduiden welke kleur "neutraal grijs" is (in dit geval de grijskaart natuurlijk). Dit laatste werkt wel beter met RAW dan in JPG.

          Je zou de foto's achteraf natuurlijk ook "op het zicht" kunnen corrigeren, maar met een grijskaart is dit veel eenvoudiger en sneller.
          about.me/stijnv

          Comment


          • #6
            Re: gele zweem

            Ikzelf gebruik die grijskaart ook wel eens af en toe, zeker bij kunstlicht. Ik heb echter nog nooit een "custom white balance" ingesteld, hoewel het duidelijk in de handleiding staat uitgelegd. Maar ik schiet in RAW en, als ik de grijskaart heb meegeschoten, zal ik (zoals jij ook zegt) aanduiden wat neutraal grijs is. Meestal is dit voldoende...

            Ik heb die kennis van dat filmpje van MadMax; zou de link nog eens moeten zoeken.
            Voilà:
            BD1166BE. CANON camera's (7D, G9), objectieven van 10 t/m 400mm, en Speedlite 580EX II - Manfrotto tripod 190CXPro4 + Markins Q3 -  M1 iMac 24" - 16GB RAM - 2TB SSD (MacOS Sonoma 14.4) - iPhone XR (iOS 17.4) + iPad5 WiFi (iPadOS 16.7.6)

            Comment


            • #7
              Re: gele zweem

              Er zijn veel manieren om met PS achteraf de echte kleuren te krijgen. Kijk eens of je hier iets aan hebt.

              http://www.johanfoto.com/Site/Pages/Colorcast2NL.html.

              Als dat niet werkt kijk eens naar deze link en met name in het hoofdstuk 2 en 3.

              Browse the full list of online business, creative, and technology courses on LinkedIn Learning (formerly Lynda.com) to achieve your personal and professional goals. Join today to get access to thousands of courses.
              groet, Rik

              Comment


              • #8
                Re: gele zweem

                Kleurzweem is niet hetzelfde als de witbalans dacht ik.
                In het laatste nummer van Photoshop Creative (18) staat er een artikel om heel eenvoudig en snel kleurzweem te verwijderen.
                In de werktuigbalk selecteer je 'Spons' en bovenaan in 'Modus' kies je 'Minder verzadiging'.
                Je kunt ook de % instellen en natuurlijk de grote van de spons.
                Onlangs een drietal foto's onder handen genomen en het werkt.
                Een foto die helemaal onder het geel zat in een mum van tijd verwijderd.
                Een foto waar de sneeuw grijs was en de schaduwen blauw waren, met de spons erover en de sneeuw was wit.
                Een huwelijksfoto waar de bruid roze zweem had op haar nagelwit kleed, met de spons erover en sofort een wit kleed.
                Het leuke eraan is dat je absoluut geen details verwijderd.
                Met de spons kunt ge dan ook nog verzadiging toevoegen aan de foto.
                Je veranderd in de modus van 'Minder verzadiging' naar 'Verzadigen'.
                Werkt heel goed om plaatselijk kleur toe te voegen.

                Grtz, RF
                Canon 90D | Tamron 10 - 24mm | Canon 24 - 70mm L
                Fujifilm X-T4 + SmallRig handgreep | Samyang 12mm f/2 | Fujinon XF 27mm f/2.8 | Fujinon 35mm f/1.4 | Fujinon XF 16-55mm f/2.8 R LM WR | Fringer EF-XF ProII | X-E2s.

                Comment


                • #9
                  Re: gele zweem

                  Goeie tip, RF. Pas vorige week in de CVO-cursus de spons leren gebruiken!
                  BD1166BE. CANON camera's (7D, G9), objectieven van 10 t/m 400mm, en Speedlite 580EX II - Manfrotto tripod 190CXPro4 + Markins Q3 -  M1 iMac 24" - 16GB RAM - 2TB SSD (MacOS Sonoma 14.4) - iPhone XR (iOS 17.4) + iPad5 WiFi (iPadOS 16.7.6)

                  Comment


                  • #10
                    Re: gele zweem

                    20 seconden aan tijd en dit stukje gear,(waar ik er 4 van heb) kost rond de 15€!
                    Zowel, zwemen (witte kant) als belichtingsfouten (18% grijze kant) zijn dan totaal verleden tijd! (daar kun je dan 100% zeker van zijn)
                    Simpelderdakannie

                    ... of het licht wel goed zit en het contrast in orde is, dat is nog een andere paar mouwen!!
                    Dat vraagt wat ervaring qua tijdstip van de opnames en kennis van je camera.
                    SF
                    Last edited by StoneFree; 18 december 2009, 17:57.
                    00.00 Gone

                    Comment


                    • #11
                      Re: gele zweem

                      Thanx iedereen.

                      Vele van de gezegde dingen wist ik wel al zo 'n beetje - maar de truc om je laag te kopieren, te blurren en daarna met de aanpassinslaag die gelblurde laag naar grijs omzetten, heeft wel goed gewerkt!

                      Het zou natuurlijk ideaal zijn als je in een rgb beeld met cmyk curves zou kunnen spelen - ik zal maar wat blijven dromen zeker?


                      Een grijs-kaart zie ik me echter niet gebruiken op een huwelijksfeest - want daar treden meestal mijn problemen op - natuurlijk is voorkomen beter dan genezen - ik leer dan ook elke shoot weer wat bij...maar toch zitten er regelmatig zo van die zweem foto's tussen...

                      greetz,
                      Klaas

                      Comment


                      • #12
                        Re: gele zweem

                        In lightrroom kan je dit ook snel oplossen met enkele basistools die erin staan.
                        Als je enkel en alleen foto's wil fotografish verbeteren, is lightroom ideaal en sneller dan fotoshop. Begrijp dit niet verkeerd want ik ben fotoshopper in hart en nieren, maar lightroom is voor zo iets toch eenvoudiger en sneller.

                        Comment


                        • #13
                          Re: gele zweem

                          Ik denk mij ook zulke kaarten aan te schaffen waar SF het over heeft.

                          Vorige week op skireis geweest en heel wat foto's getrokken. (Ik moet ze wel nog bekijken)

                          Maar als ik het goed begrijp kan ik met de grijse kant, de nabewerking voor wit sneeuw iets makkelijker maken. Zonder dat ik aan de belichting van mn camera moet prutsen?

                          En de witte kant voor de witbalans.. Al trek ik altijd in RAW, dus zo nodig is dat niet
                          "Street photography is like a box of chocolates. You never know what you're gonna get." - Thomas Leuthard
                          500px

                          Comment


                          • #14
                            Re: gele zweem

                            Oorspronkelijk geplaatst door Sancho- Bekijk bericht
                            Ik denk mij ook zulke kaarten aan te schaffen waar SF het over heeft.

                            Vorige week op skireis geweest en heel wat foto's getrokken. (Ik moet ze wel nog bekijken)

                            Maar als ik het goed begrijp kan ik met de grijse kant, de nabewerking voor wit sneeuw iets makkelijker maken. Zonder dat ik aan de belichting van mn camera moet prutsen?

                            En de witte kant voor de witbalans.. Al trek ik altijd in RAW, dus zo nodig is dat niet
                            Ik fotografeer ook altijd in RAW!
                            Toch maak ik er altijd een gewoonte van, om mijn WB per lichtsituatie “manueel “ in te geven (witte kant)
                            Dit vraagt bij de K-7 juist 15 seconden tijd en zolang deze lichtsituatie niet veranderd zit je 100% goed!
                            Zo weet je camera dat op deze locatie de kaart wit moet zijn en stelt de correcte kelvin waarden in, meer is dat niet.
                            Ik heb geen zin , om elke lichtsituatie te noteren en of deze te memoriseren, daar dit onbegonnen werk is en nadien moeilijk (juist) op te roepen is!
                            Deze Zebrakaart geeft nog iets van warmte weer en behoeft geen correctie meer, tenzij een creatieve.




                            Wat de grijze kant betreft, daar moet je “beeldvullend” op meten, of via een spotmeting kan dat ook!
                            Nu ben je zeker dat je midpoint van 18% grijs, 100% correct zit!

                            Of het licht en Contrast okay is, dat is een ander paar mouwen.
                            Omdat je daar bijna niets aan kunt veranderen en enkel door het tijdstip, of hoek, plaats,, van de opname, kan verbeteren.
                            Dit kan nu ook met HDR opgelost worden, maar ik prefereer meestal in normaal doenbaar contrast te werken.

                            In de studio kan dat natuurlijk wel en is zo een “zebra controlekaart” gebruiken, echt wel een zeer goede en betrouwbare referentie.
                            SF

                            aan TS:
                            Je kan ook eens colormatch uitproberen!

                            °°
                            00.00 Gone

                            Comment


                            • #15
                              Re: gele zweem

                              Dat van die spons gebruiken om de saturatie te verlagen vind ik een slechte manier. Je verlaagt de saturatie wel van al uw kleuren hé. En dan ga je er met de spons over de foto. Dan krijg je plekken op de foto waar je meer dan een keer over bent geweest die dan minder saturatie hebben dan andere plekken. Veel te complex en niet goed genoeg.

                              Eenvoudig methode 1:
                              Image->Adjustments->Variations
                              Dan krijg je onderaan verschillende variaties. Ergens staat er "more yellow". Maar omdat de foto te geel is, moet dat dus minder zijn. Wel schuin ertegenover staat net "more blue". Als daar op klikt wordt het blauw gehalte van de foto hoger en dus het geel gehalte lager.
                              Speel ermee tot je tevreden bent.
                              Die variations filter blijft staan zolang je PS open hebt. Dus bij een 2de foto moet je gewoon de filter oproepen en op "OK" drukken, dan wordt dezelfde setting gebruik als de vorige foto.

                              Iets beter methode2:
                              Layer->New Adjustment Layer->Color Balance
                              Je krijgt nu 3 balkjes met de tegenovergestelde kleuren. De onderste is er eentje van geel naar blauw. Schuif deze dus meer naar het blauwe toe om een gele zweem te verminderen. Je kan dit voor "shadows", "midtones" en "highlights" onafhankelijk doen. Maar meestal is het voldoende om alleen de midtones te verbeteren.

                              Derde mogelijkheid:
                              Open het levels dialoog (ctrl+L op PC).
                              Op dat panel staan 3 pipetjes (een zwart, een grijs en een wit). Klik op zo'n pipetje en dan op een plek in de foto die dan net zwart, grijs of wit zou moeten zijn. Dan wordt de kleurbalans aangepast om die plek waar je klikt die kleur te geven.
                              Dit werkt uiteraard alleen goed als er ergens duidelijk echt zwart, grijs of wit aanwezig is. Meestal is werken met het grijze pipetje de beste oplossing.
                              Tot sluitertijd, Dirk

                              Comment

                              Working...
                              X