Aankondiging

Collapse
No announcement yet.

Foto's op koper uit 1930?

Collapse
X
 
  • Weergaveopties
  • Begin
Clear All
new posts

  • Foto's op koper uit 1930?

    Hi!

    Niks photoshop maar oude foto's op koperen plaatjes...gevonden op zolder van m'n oma:






    Weet iemand hoe oud die foto's zouden kunnen zijn? En waar ik meer info kan verkrijgen daaromtrent?

    Alvast bedankt!

  • #2
    Re: Foto's op koper uit 1930?

    Noemt men dat niet "daguerreotypie "
    Van Louis Daguerre?

    Een techniek uit 1e helft 19e eeuw?
    (hebben we vorige week nog uitleg over gekregen in fotografie-les).

    dus kan volgens mij vanaf 1840 zijn...
    It's a basic truth of the human condition that everybody lies. The only variable is about what.

    Comment


    • #3
      Re: Foto's op koper uit 1930?

      Het motomodel eens opzoeken? Zal wel ongeveer juist zijn dan.
      Hoe een snapshot verbeteren? Klik hier!
      flickr

      Comment


      • #4
        Re: Foto's op koper uit 1930?

        Koper met een laagje bladzilver?

        1839: ontstaan van het begrip fotografie als een bruikbare techniek zowel in Frankrijk als in Engeland. In Frankrijk ontwikkelde Louis-Jacques-Mandé Daguerre (1789-1851) een techniek waarbij een gladgepolijste met zilver bedekte koperplaat, of in zeldzame gevallen een zilverplaat, lichtgevoelig werd gemaakt door jodiumdamp. Na belichting werden de zilverplaten ontwikkeld onder dampen van verhit kwikzilver. Een vrij gevaarlijke techniek met een prachtig resultaat die “daguerreotypie” (1839-ca.1855) werd genoemd.
        (http://www.vitalspirit.be/vsfototechniekmenu1.html)

        Mooi hoor. Mijn nonkel had nog massief zilverplaten liggen en glasplaten had hij zelf nog gedaan.
        Die dingen zijn heel mooi en waardevol

        Heb jij die plaatjes gefotografeerd? Ik zie reflecties. Leg ze anders eens onder een scanner...
        Last edited by Motofoto; 25 april 2012, 11:45.
        Nikon D60 - Nikon Coolpix S8000 - Gimp - Ubuntu Linux

        Comment


        • #5
          Re: Foto's op koper uit 1930?

          Ik ben geen motoloog, maar ik denk dat dit model van 1925-1930 moet zijn.
          D40+D7000 /veel glas en metaal /2 ogen

          Comment


          • #6
            Re: Foto's op koper uit 1930?

            Oorspronkelijk geplaatst door mnoach Bekijk bericht
            Ik ben geen motoloog, maar ik denk dat dit model van 1925-1930 moet zijn.
            ik zeg 1930....
            dat staat namelijk op de motor zelf... (gespiegeld weliswaar)
            op de 3e foto aan het stuur.
            It's a basic truth of the human condition that everybody lies. The only variable is about what.

            Comment


            • #7
              Re: Foto's op koper uit 1930?

              Oorspronkelijk geplaatst door Koeno Bekijk bericht
              ik zeg 1930....
              dat staat namelijk op de motor zelf... (gespiegeld weliswaar)
              op de 3e foto aan het stuur.
              Well done, Hawkeye!!
              D40+D7000 /veel glas en metaal /2 ogen

              Comment


              • #8
                Re: Foto's op koper uit 1930?

                Oorspronkelijk geplaatst door mnoach Bekijk bericht
                Well done, Hawkeye!!
                Thx,

                Nu ik denk dat dit zo'n registratie plaatje is (zoals de fietsen ook nog gehad hebben)
                dus 1930 lijkt mij het jaar waarin deze foto zou gemaakt zijn...

                De techniek hebben we ook al kunnen thuisbrengen,
                nu nog de fotograaf zelf?
                (want geef toe zijn composities zijn niet alles he )
                It's a basic truth of the human condition that everybody lies. The only variable is about what.

                Comment


                • #9
                  Re: Foto's op koper uit 1930?

                  Hé, Sherlock,

                  graag ook merk, model en serienummer van de camera.

                  En de kleur van de sokken van de fotograaf
                  D40+D7000 /veel glas en metaal /2 ogen

                  Comment


                  • #10
                    Re: Foto's op koper uit 1930?

                    Voor alle vragen over dit thema, neem contact op met onze vriend Alex Timmermans (alex-from-holland hier op het forum) ga ook eens kijken op zijn website.

                    Last edited by Guest42; 25 april 2012, 17:47.

                    Comment


                    • #11
                      Re: Foto's op koper uit 1930?

                      Oorspronkelijk geplaatst door Koeno Bekijk bericht
                      Noemt men dat niet "daguerreotypie "
                      Van Louis Daguerre?

                      Een techniek uit 1e helft 19e eeuw?
                      (hebben we vorige week nog uitleg over gekregen in fotografie-les).

                      dus kan volgens mij vanaf 1840 zijn...
                      Nope 100% zeker. Daguerrotypen zijn niet met koper. Lijk me eerder een ferrotype of zoiets te zijn of een albumen print op een koperen plaat (alhoewel koper zou een groene patina vertonen)
                      Last edited by Nerdifant; 25 april 2012, 20:34.
                      Dixitque Deus fiat lux et facta est lux.

                      Comment


                      • #12
                        Re: Foto's op koper uit 1930?

                        Oorspronkelijk geplaatst door Nerdifant Bekijk bericht
                        Nope 100% zeker. Daguerrotypen zijn niet met koper. Lijk me eerder een ferrotype of zoiets te zijn of een albumen print op een koperen plaat (alhoewel koper zou een groene patina vertonen)
                        juist ja:

                        De Franse uitvinder Louis Daguerre werd geboren op 15 november 1787.
                        Louis Jacques Mandé Daguerre werd geboren in Cormeilles (Frankrijk) en wordt samen met Joseph Nicéphore Nièpce beschouwd als één van de uitvinders van de fotografie; in ieder geval is Daguerre het meest bekend. Eerst na de dood van Nièpce (1833) vond hij de daguerreotypie uit (1837), waardoor de fotografie op grotere schaal praktisch mogelijk werd. Hij maakte gebruik van gepolijste en aan één kant verzilverde koperen platen. Het zilver werd lichtgevoelig gemaakt door het bloot te stellen aan jodiumdampen. Daarna werd zo'n plaat in een camera gezet en belicht.
                        Na de belichting werd de plaat ontwikkeld met kwikdampen. Dit is een gevaarlijk werkje want kwikdamp is erg giftig. In ieder geval vormde de kwikdamp met de zilverjodium verbinding amalgaam. Waar de plaat niet werd belicht bleef de zilverjodium verbinding bestaan. Deze werd opgelost in natriumthiosulfaat. Deze laatste stof was de lang gezochte fixeervloeistof.
                        Wat overbleef was amalgaam tegen een achtergrond van koper. Dit was eigenlijk een negatief beeld maar door het glimmende effect van het koper kwam het over als een positief. Daguerre overleed in Bry-sur-Marne op 17 juli 1851.
                        It's a basic truth of the human condition that everybody lies. The only variable is about what.

                        Comment


                        • #13
                          Re: Foto's op koper uit 1930?

                          extra bron:


                          volgens mij dus een daguerreotype
                          It's a basic truth of the human condition that everybody lies. The only variable is about what.

                          Comment


                          • #14
                            Re: Foto's op koper uit 1930?

                            bel eens naar het FOMU in Antwerpen, mogelijk mag je er eens mee binnen lopen. Zij zouden je perfect kunnen zeggen welke techniek deze platen zijn gemaakt en je tevens ook raad kunnen geven ivm bewaring en eventueel restauratie.
                            Albums
                            Geluk moet je niet zoeken, geluk vindt jou.

                            Comment

                            Working...
                            X