Aankondiging

Collapse
No announcement yet.

Foto's corrigeren met GIMP (les)

Collapse
X
 
  • Weergaveopties
  • Begin
Clear All
new posts

  • Foto's corrigeren met GIMP (les)

    Ik heb een artikeltje geschreven over het corrigeren van foto's met GIMP.
    Misschien wel handig voor mensen hier.

    Linkje: http://dutchgimpers.nl/readarticle.php?article_id=74

    Omdat ik niet echt een fotografie expert ben, zou ik graag willen horen of ik alles goed heb uitgelegd en of het een beetje klopt. Commentaar, verbeteringen, toevoegingen, tips etc. zijn welkom!
    Last edited by leendert; 20 december 2007, 19:58.

  • #2
    Re: Foto's corrigeren met GIMP

    Ik heb het nog niet doorgelezen Leendert maar The Gimp is absoluut een goed programma voor mensen die foto´s willen bewerken. Er is ook veel te vinden op het internet over het werken met The Gimp.
    Ik heb jaren met the gimp gewerkt maar heb nu toch de stap naar Photoshop gemaakt omdat daarmee toch net iets meer mogelijk is. (onderandere HDR en RAW).
    The gimp is zeker een aanrader aangezien het gewoon GRATIS is! Voor dagelijks gebruik doet het zeker niet onder voor Photoshop, ik heb de overstap naar photoshop gemaakt omdat ik wat specifiekere bewerkingen wil doen die (nog) niet mogelijk zijn in The Gimp.
    http://www.digi-shape.nl/

    Comment


    • #3
      Re: Foto's corrigeren met GIMP

      Ja GIMP ondersteunt nog geen 16 en 32 bit en ook geen cmyk.
      De volgende versie (2.6) gaat dit wel ondersteunen, maar het zal nog wel minstens een half jaar duren voordat deze versie uit gaat komen.

      Er zijn trouwens wel RAW plugins voor GIMP, Een hele goede is Ufraw.
      Nadeel is natuurlijk dat alleen 8bit ondersteunt word.

      Maar als je niets met RAW of HDR doet kun je prima alles met GIMP doen.

      Comment


      • #4
        Re: Foto's corrigeren met GIMP (les)

        hmm mijn 2.4.2 ondersteund anders wel RAW hoor (linux versie)

        Comment


        • #5
          Re: Foto's corrigeren met GIMP

          Oorspronkelijk geplaatst door leendert Bekijk bericht
          Maar als je niets met RAW of HDR doet kun je prima alles met GIMP doen.
          Dat is inderdaad de grote reden waarom velen het niet zullen gebruiken.
          www.fotofolio.be

          Comment


          • #6
            Re: Foto's corrigeren met GIMP

            Oorspronkelijk geplaatst door Fotofolio Bekijk bericht
            Dat is inderdaad de grote reden waarom velen het niet zullen gebruiken.
            UFRaw schijnt wel een goede RAW plugin te zijn voor gimp.

            The Unidentified Flying Raw conversion utility




            Van HDR heb ik geen verstand, maar dit kan toch sowieso niet met 8bit?

            Comment


            • #7
              Re: Foto's corrigeren met GIMP (les)

              Oorspronkelijk geplaatst door MantaRay Bekijk bericht
              hmm mijn 2.4.2 ondersteund anders wel RAW hoor (linux versie)

              Ja / Nee Met een extra plugin is RAW geen probleem (UFRaw) Maar standaard The Gimp ondersteund geen RAW bestanden...
              Photoshop en The Gimp voor beginners

              Comment


              • #8
                Re: Foto's corrigeren met GIMP (les)

                Graag wil ik een vraag stellen,en hoop daarbij op antwoord,zelf werk ik veel in PS cs2,ik las over GIMP en vraag me af als ik daar in zou willen werken is het dan in het nederlands,omdat ik op een mac werk en mijn cs2 ook in het ned is zou ik het graag in het ned willen omdat mijn engels erg slecht is.Vooral op termen gebied,dan kom ik teveel problemen tegen als dislekt.
                Het lijkt mij een geweldige aanvulling op PS.misschien had ik dit bericht als PM moeten versturen,maar ja aan wie??

                Comment


                • #9
                  Re: Foto's corrigeren met GIMP (les)

                  Normaal gezien detecteerd The Gimp (Versie 2.4) de systeemtaal. Voor een mac ga je naar Systeem Voorkeuren, klik op het Internationaal icoon en kies op het Talen tabblad de gewenste taal als eerste in de lijst.
                  Photoshop en The Gimp voor beginners

                  Comment


                  • #10
                    Re: Foto's corrigeren met GIMP (les)

                    Oorspronkelijk geplaatst door leendert Bekijk bericht
                    Ik heb een artikeltje geschreven over het corrigeren van foto's met GIMP.
                    Misschien wel handig voor mensen hier.

                    Linkje: http://dutchgimpers.nl/readarticle.php?article_id=74

                    Omdat ik niet echt een fotografie expert ben, zou ik graag willen horen of ik alles goed heb uitgelegd en of het een beetje klopt. Commentaar, verbeteringen, toevoegingen, tips etc. zijn welkom!
                    Leendert, ik heb je artikel snel doorgenomen, en ik heb een paar opmerkingen:
                    Waarom gebruik je contrast/heldergeid IPV Curves. Ik weet dat Curves wat lastiger is, maar het eindresultaat is wel mooier.
                    Het nadeel van contrast/helderheid vind ik dat het histogrm wordt verplaatst/uitgerekt, zonder rekening te houden met de uiterste donkere
                    en lichte waarden


                    Het aanpassen van kleur en contrast/Helderheid zou ik omdraaien. Onze indruk van kleuren is afhankelijk van helderheid en contrast.

                    Bij het aanpassen van kleuren met niweus, is het vaak eenvoudiger om alleen het middelste schuifje te veranderen.

                    Waarom verwijder je de uitschieters door de invoerniveaus aan te passen ? Ik denk dat je beter de uitvoerniveaus aan te passen. Nu breng je meer pixels bij de uitschietschieters. Als je de uitvoerniveaus aanpast breng je meer pixels in veilige waarden voor printers en monitoren.
                    Photoshop en The Gimp voor beginners

                    Comment


                    • #11
                      Re: Foto's corrigeren met GIMP (les)

                      Oorspronkelijk geplaatst door Peije Bekijk bericht
                      Leendert, ik heb je artikel snel doorgenomen, en ik heb een paar opmerkingen:
                      Waarom gebruik je contrast/heldergeid IPV Curves. Ik weet dat Curves wat lastiger is, maar het eindresultaat is wel mooier.
                      Het nadeel van contrast/helderheid vind ik dat het histogrm wordt verplaatst/uitgerekt, zonder rekening te houden met de uiterste donkere
                      en lichte waarden
                      De stap Curves heb ik dit artikel boven helderheid/contrast gezet.
                      Helderheid/contrast is dus optioneel, als je nog niet tevreden ben.

                      Zoals ik al eerder zei ben ik geen expert in fotobewerken, ik zal dus nog even over je andere punten nadenken

                      Comment


                      • #12
                        Re: Foto's corrigeren met GIMP (les)

                        GIMP doet inderdaad wat je ervan verwacht

                        Bedankt voor de tut - zal hem zeker eens doornemen, maar de 4 basisstappen komen alvast overeen met mijn "workflow" (groot woord voor wat het is )
                        Niet geschoten is altijd mis ...

                        Betreden op eigen risico - de directie is niet aansprakelijk voor gebeurlijke ongevallen.

                        Comment

                        Working...
                        X