Aankondiging

Collapse
No announcement yet.

fotocollage maken met PS

Collapse
X
 
  • Weergaveopties
  • Begin
Clear All
new posts

  • fotocollage maken met PS

    is er iemand die me wat tips kan geven bij het maken van een fotocollage met photoshop? Wat ik zou willen bekomen is één 'foto' (met als afmetingen 50x75 cm) bestaande uit meerdere foto's die gewoon tegen elkaar aangezet zijn. Dus geen scheve beelden, of speciale kadereffecten, ...
    Ik open daarvoor eerst een nieuw bestand en pas daarvan de afbeeldingsgrootte aan (50x75 cm dus). Daarna open ik dan alle foto's die ik in de collage zou willen opnemen. Na de foto's nog een beetje te optimaliseren sleep ik ze naar het nieuwe bestand. Zo krijg ik dus telkens een nieuwe laag bij. So far so good denk ik, maar nu verder : ... Hoe krijg ik het nu gemakkelijk (en snel) voor elkaar om de foto's de gewenste afmetingen te geven en ze op de juiste plaats te schikken? Nu probeer ik op voorhand voor elke foto de juiste afmeting in te schatten, maar dat is niet steeds zo evident als het 'totaalbeeld' niet te zien is .

  • #2
    Re: fotocollage maken met PS

    Ik begrijp niet zo goed de vraag maar dat zal wel aan mij liggen Je kan toch, vanaf het moment dat je de foto's naar je collage hebt gesleept "vrije transformatie" of "transformatie" in het menu "bewerken" gebruiken.
    Als je "vrije transformatie" gebruikt, best bovenaan wel op de schakeltjes klikken zodat de verhouding behouden blijft.
    Links en recht van dat schakeltje kan je dan de gewenste afmetingen of %'s ingeven of je kan ook rechtstreeks de hoeken van de afbeelding naar binnen of buiten slepen ...
    of was dat niet echt je vraag

    Comment


    • #3
      Re: fotocollage maken met PS

      Juich, juich Dat was inderdaad wat ik zocht !!! Recht erop, ondanks de ietwat complexe vraagstelling

      Comment


      • #4
        Re: fotocollage maken met PS

        Oorspronkelijk geplaatst door kdm Bekijk bericht
        Als je "vrije transformatie" gebruikt, best bovenaan wel op de schakeltjes klikken zodat de verhouding behouden blijft.
        je kan ook gewoon shift ingedrukt houden tijdens het slepen
        www.designed4u.be

        Comment


        • #5
          Re: fotocollage maken met PS

          Indien je alle fotootjes even groot (hoogte en breedte idem dus) wenst in je uiteindelijke montage.

          Crop alle individuele afbeeldingen voor het verplaatsen naar je uiteindelijke afbeelding. Kies dus de croptool in photoshop, zet in de optiebalk de gewenste grootte van je crop (in cm of pixels,....) en vul, zo nodig, de gewenste ppi in (= ppi van je uiteindelijke afdruk). Is de PPI van de gebruikte foto's gelijk aan de PPI van de uiteindelijke montage dan kan je deze waarde leeg (blanco) laten. Het maakt nu niet uit hoe je sleept bij het croppen: de ingestelde verhouding blijft behouden en de juiste PPI wordt ingesteld. Na het croppen zal elke afbeelding even groot zijn en een gelijke PPI bezitten. Nu nog slepen naar je montage, op plaats zetten en klaar is kees.

          Let op! je originele foto's moeten wel voldoende pixels bevatten om de crop te kunnen maken, zo niet zal photoshop zelf pixels moeten verzinnen met kwaliteitsverlies tot gevolg.

          Veel montagegenot en we zijn benieuwd naar je resultaat.
          Analoog in gedachten, digitaal in uitvoering!
          Lieven

          Comment

          Working...
          X