Aankondiging

Collapse
No announcement yet.

Foto scherper maken

Collapse
X
 
  • Weergaveopties
  • Begin
Clear All
new posts

  • Foto scherper maken

    Hallo,
    ik heb een toffe foto van ons 3 maanden oud dochtertje gemaakt, maar helaas is ze nogal wazig.
    Omdat ik de foto zelf wel heel leuk vind, zou ik willen vragen of iemand weet hoe ik deze scherper kan maken?
    Ik heb wel enkele foto-bewerkings programma's (waaronder photoshop), maar ken niet alle mogelijkheden. Kan iemand me hiermee helpen?
    'Sharpen' lijkt niet te werken...



    Alvast bedankt!

    Grtzzz,
    X-off
    Ik heb een fotografisch geheugen... alleen het afdrukken geeft soms problemen.

  • #2
    Re: Foto scherper maken

    Verscherpen, zou ik niet onmiddelijk doen. Ik zie natuurlijk het origineel niet.
    Ik zou eerder naar een mooie kleurtoning zoeken.
    Het verscherpingsfilter (usm) is hier gebruikt, niet zozeer om te verscherpen maar om de contrasten wat aan te passen.

    Last edited by maniac; 8 maart 2008, 21:59.

    Comment


    • #3
      Re: Foto scherper maken

      Ziet er ook zeer netjes uit!
      usm=unsharp mask (klinkt tegenstrijdig, maar ok :-)).
      En hoe heb je in dit geval de kleur bewerkt?
      Ik heb een fotografisch geheugen... alleen het afdrukken geeft soms problemen.

      Comment


      • #4
        Re: Foto scherper maken

        Het is je eigen dochtertje, en fotografie is je hobby. Hoe wil je dan in 's hemelsnaam proberen te knoeien aan zo'n onscherpe foto die je zelfs met de beste wil nooit scherp kan krijgen...?
        Maak gewoon een nieuwe hé, of denk je echt dat je er nooit in zal slagen een even toffe foto te maken...?
        Een onscherpe foto zal altijd onscherp blijven. Verscherpen doe je op een scherpe foto, zodoende de indruk te geven dat die nog scherper is.

        Veel succes!

        Mvg,
        Frederic

        Comment


        • #5
          Re: Foto scherper maken

          Opnieuw proberen is een optie, daarentegen vind ik dat je dit soort van foto's ook niet altijd retescherp moet hebben, soft kan voor zo een kleintjes ook ok zijn.
          Nikon D700 - Fuji S3 Pro / Nikkor 24-70 2.8 / Tokina 100 2.8 / Nikkor 50 1.8 / Sigma 70-200 2.8 / SB-600 - SB-26 /
          Mijn foto's
          Mijn blogje

          Comment


          • #6
            Re: Foto scherper maken

            Oorspronkelijk geplaatst door Feb Bekijk bericht
            Opnieuw proberen is een optie, daarentegen vind ik dat je dit soort van foto's ook niet altijd retescherp moet hebben, soft kan voor zo een kleintjes ook ok zijn.
            Er is wel een verschil tussen soft en storend onscherp

            Mvg,
            Frederic

            Comment


            • #7
              Re: Foto scherper maken

              Als iemand een foto van zijn 3 maanden oud dochtertje leuk en tof vind, om daar een levensgrote poster van te maken, ook al is hij onscherp, dan vind ik dat helemaal niet erg.
              Liever een onscherpe gevoelsgebonden foto dan een scherpe miskleun aan de muur.

              Ok, de TS zal nog genoeg de kans hebben om betere en scherpere fotos te maken van zijn/haar dochter, maar dan haalt hij hem toch gewoon uit de kader en vervangt hem door een ander exemplaar?

              Comment


              • #8
                Re: Foto scherper maken

                Bedankt voor jullie commentaar.
                Ik heb inderdaad al enkele honderden foto's van haar genomen,
                maar het lukt me gewoon niet vaak om dit lachje erop te krijgen.
                Ik zal m'n toestel wat dichter bij de hand moeten houden.
                Maniac, nog tips om die tint erin te krijgen? Ik zou het ook bij enkele andere willen proberen...
                Ik heb een fotografisch geheugen... alleen het afdrukken geeft soms problemen.

                Comment


                • #9
                  Re: Foto scherper maken


                  Focus Magic is software that uses advanced forensic strength deconvolution technology to literally “undo” blur, recovering lost detail from images/photos.


                  Deze spulletjes kunnen echt wel dienst doen in gevallen als deze. Als je ze binnen behandelbare gevallen smaakvol gebruikt krijg je een gepaste refocusing zonder onmiddellijk overstorende verscherpingshalo's.

                  Comment


                  • #10
                    Re: Foto scherper maken

                    Oorspronkelijk geplaatst door maGuy Bekijk bericht
                    https://www.fixerlabs.com/EN/photosh...focusfixer.htm
                    Focus Magic is software that uses advanced forensic strength deconvolution technology to literally “undo” blur, recovering lost detail from images/photos.


                    Deze spulletjes kunnen echt wel dienst doen in gevallen als deze. Als je ze binnen behandelbare gevallen smaakvol gebruikt krijg je een gepaste refocusing zonder onmiddellijk overstorende verscherpingshalo's.
                    Ga dit ZEKER eens bekijken. Merci!
                    Ik heb een fotografisch geheugen... alleen het afdrukken geeft soms problemen.

                    Comment


                    • #11
                      Re: Foto scherper maken

                      Oorspronkelijk geplaatst door X-off Bekijk bericht
                      En hoe heb je in dit geval de kleur bewerkt?
                      Ik wil het wel voor u doen, maar dit is moeilijk uit te leggen.
                      Ik heb zowel levels, curves, hue saturation, selective color, color fill gebruikt.

                      Comment


                      • #12
                        Re: Foto scherper maken

                        Met photoshop gebruik ik altijd de high-pass filter om foto's scherper te maken. Hiervoor maak je een kopie van de originele laag. Daarna pas je de high-pass filter toe (hooglichten in nederlandse versie denk ik) met een lage waarde van 2 of 3. Je verkrijgt dan een grijze foto met enkel wat omlijningen. Zet vervolgens de blending van de laag op Overlay en je foto is scherper. Het geweldige van deze techniek is dat je ze kan aanpassen door de laag meer of minder doorlatend te maken.

                        Comment


                        • #13
                          Re: Foto scherper maken

                          Oorspronkelijk geplaatst door tuttefrut Bekijk bericht
                          Het geweldige van deze techniek is dat je ze kan aanpassen door de laag meer of minder doorlatend te maken.
                          Met CS3 is er ook de mogelijkheid van smart filters.
                          Sindsdien gebruik ik de standaar USM op een smart object. Je kan dan net zoals bij highpass sharpening ook de filter aanpassen (masking, doorlatend maken, etc...).

                          gr,
                          Kristof

                          Comment


                          • #14
                            Re: Foto scherper maken

                            Oorspronkelijk geplaatst door tuttefrut Bekijk bericht
                            ...Zet vervolgens de blending van de laag op Overlay en je foto is scherper. Het geweldige van deze techniek is dat je ze kan aanpassen door de laag meer of minder doorlatend te maken.
                            Waar en wat moet hiervoor precies ingesteld worden?
                            Wanneer ik rechter muisknop + Blending Options klik op die laag, krijg ik zowel "Color Overlay", "Gradient Overlay" als "Pattern Overlay" om in te stellen. (klik)
                            (Photoshop 7)
                            Een fotograaf hoeft geen trofeeën te winnen, hij maakt z'n juweeltjes zelf.

                            Comment


                            • #15
                              Re: Foto scherper maken

                              ik denk dat tuttefrut het in het palet lagen bedoeld , juist onder het woord lagen - eerst staat er normaal en daaronder kan je nog meer instellen

                              Comment

                              Working...
                              X