Aankondiging

Collapse
No announcement yet.

Extreme grote fotoafdrukken of canvas/posters

Collapse
X
 
  • Weergaveopties
  • Begin
Clear All
new posts

  • Extreme grote fotoafdrukken of canvas/posters

    Hoe bereid je nu een foto voor voor extreem grote afdrukken.
    Welke bewerking dient er te gebeuren ? In Welk programma/werkwijze ?

    Ik weet dat sommige centrales dit automatisch doen maar ik wil stap voor stap weten hoe ik het moet doen.

    Ik fotografeer met Nikon D90 dus 12 Mpixel.....


    Alle suggesties welkom.


    thx
    https://www.facebook.com/Fotograaf.Jurgen.Limbourg/
    www.jurgenlimbourg.be

  • #2
    Re: Extreme grote fotoafdrukken of canvas/posters

    Wat is voor U extreem groot ?
    En bij een concrete vraag, informeer je bij de maker van de afdrukken , dus het labo of de drukker, het grootste dat ik ooit liet maken was een een Banner en die was 85 x 205 cm, ik heb daar en bestandje voor gemaakt op formaat en @ 200 dpi, en dat is perfect uitgevoerd geworden .

    MVG, Jeff C.
    Never argue with stupid people, they will drag you down to their level and then beat you with experience. "When one person suffers from a delusion it is called insanity. When many people suffer from a delusion it is called religion ."

    Comment


    • #3
      Re: Extreme grote fotoafdrukken of canvas/posters

      1 vraag de drukker welke PPI/resolutie je nodig hebt (vaak verward met DPI). Meestal is dit 200-150 PPI.

      2 open afbeelding in photoshop en ga naar afbeelding --> afbeeldingsgrootte en vink nieuwe beeldpixel bereken uit. Bij resolutie typ je de door de drukker opgegeven PPI en dan zie je onmiddellijk de maximale grootte van je afbeelding.

      Wil je echter nog groter gaan zul je wat meer werk hebben. Ga dan als volgt te werk.

      Verdeel je onderwerp dat je gaat fotograferen in 3-6-9-12 denkbeeldige vlakken op en fotografeer nu elk vlak dus 3-6-9 of 12 foto's. Hou hierbij rekening dat de vlakken ongeveer 10-25% moeten overlappen afhankelijk van de details tussen 2 zones.

      Laad de foto's nu naar je pc en gebruik een stitcher programma om de foto's aan elkaar te ritsen. (hugin gratis of photoshop). Na het stitchen zul je één gigapixel foto krijgen van je onderwerp.
      Volg nu bovenstaande stappen om een zeer grote poster/canvas te verkrijgen.

      Ps: vraag de drukker ook even of je een specifiek ICC profiel moet gebruiken.

      Veel geluk.
      Jonathan De Keer
      Canon: 7D ; 400D 28-70/F2.8 L ~ 70-200/F2.8 L ~ 85/F 1.8
      sigma: 50/F 2.8 DG EX macro ~ 10-20/F 4-5.6 EX DC

      Comment


      • #4
        Re: Extreme grote fotoafdrukken of canvas/posters

        Oorspronkelijk geplaatst door jurglimb Bekijk bericht
        Hoe bereid je nu een foto voor voor extreem grote afdrukken.
        Welke bewerking dient er te gebeuren ? In Welk programma/werkwijze ?

        Ik weet dat sommige centrales dit automatisch doen maar ik wil stap voor stap weten hoe ik het moet doen.

        Ik fotografeer met Nikon D90 dus 12 Mpixel.....


        Alle suggesties welkom.


        thx
        Een suggestie.

        Als je het NEF (RAW) bestand hebt, is het best de eerste oprekening te maken van uit dat NEF bestand, Nikon capture NX2 doet dat voortreffelijk, in ieder geval stukken beter dan dat je met een JPG kan behalen, ( capture laat max 2 X de lengte/ breedte toe, dat maakt van 12 Mpix naar 48 Mpix).

        Pas daarna naar JPG of tiff omzetten.

        Comment


        • #5
          Re: Extreme grote fotoafdrukken of canvas/posters

          Misschien nog een mogelijkheid: (meen het hier op het forum ergens gezien te hebben): ga naar Bestand > Afbeeldingsgrootte. Daar: veranderen van pixels in procenten, dan inzetten op 110 %, onderaan bicubisch vloeiender. Deze aktie enkele malen herhalen, tot je het zelf groot genoeg vindt. Als je er een handeling van maakt met funktietoets is het heel eenvoudig.

          Comment


          • #6
            Re: Extreme grote fotoafdrukken of canvas/posters

            Oorspronkelijk geplaatst door fddent Bekijk bericht
            Misschien nog een mogelijkheid: (meen het hier op het forum ergens gezien te hebben): ga naar Bestand > Afbeeldingsgrootte. Daar: veranderen van pixels in procenten, dan inzetten op 110 %, onderaan bicubisch vloeiender. Deze aktie enkele malen herhalen, tot je het zelf groot genoeg vindt. Als je er een handeling van maakt met funktietoets is het heel eenvoudig.
            mijn vermoeden is dat je dan echter elke keer een handeling uitvoert waarbij het beeld "herberekend" wordt en daardoor lichtjes verlies in kwaliteit hebt. Een licht verlies is nog niet zo erg, en vaak niet merkbaar, maar als je deze handeling vele malen herhaalt, dan herhaal je ook het kwaliteitsverlies zoveel keer.

            Mijn persoonlijke gok zou zijn om in 1 keer te vergoten. Of probeer eens de trial van "perfect resize" (voorheen genuine fractals)

            Comment


            • #7
              Re: Extreme grote fotoafdrukken of canvas/posters

              Er bestaat ook een plugin van onone software, denk dat ie Perfectresize ofzo wordt genoemd.
              Heb deze al een paar maal aan het werk gezien en daar kun je heel goed het formaat vergroten zonder dat dit erg toont...

              Greets,

              Ben
              Wat nikon materiaal

              Comment


              • #8
                Re: Extreme grote fotoafdrukken of canvas/posters

                256% vergroot in 10x 110%, in één keer en met GF 5, Ik weet niet meer welke wat is.





                Nikons, Nikkors, Sigma's en Tamrons..15 tot 400mm en nu ook een Pen + Zuiko's en Lumix...

                Comment


                • #9
                  Re: Extreme grote fotoafdrukken of canvas/posters

                  De onderste is duidelijk de minst goede kwaliteit.
                  Ik zou ook zeggen: verschillende methoden proberen, en het resultaat opblazen tot pixel niveau om te vergelijken.

                  Comment

                  Working...
                  X