Aankondiging

Collapse
No announcement yet.

Externe ssd schijf

Collapse
X
 
  • Weergaveopties
  • Begin
Clear All
new posts

  • Externe ssd schijf

    Kan ik een externe SSD-schijf gebruiken om foto's op te slaan en te bewerken in Lightroom.(net zoals ik nu op een gewone externe schijf werk)?
    Ik heb een externe ssd schijf van Emtec maar die ziet lightroom als een usb-stick !? En dat werkt dus niet.

  • #2
    Re: Externe ssd schijf

    Bedoel je eigenlijk dat LR de foto's op de SSD niet ziet of kan lezen?
    Zie je de SSD in je Windows verkenner?
    In feite heef je ons erg karig gegevens, veel hulp kunnen (ik toch niet) we je voorlopig niet geven.
    Canon 90D | Tamron 10 - 24mm | Canon 24 - 70mm L
    Fujifilm X-T4 + SmallRig handgreep | Samyang 12mm f/2 | Fujinon XF 27mm f/2.8 | Fujinon 35mm f/1.4 | Fujinon XF 16-55mm f/2.8 R LM WR | Fringer EF-XF ProII | X-E2s.

    Comment


    • #3
      Re: Externe ssd schijf

      Dat klopt.
      Als de SSD schijf zich presenteert aan het besturingssysteem als een flashdrive dan kan je er met LR niets op doen.
      Is een soort beschermingsmaatregel dat in LR zit.
      Andere programma's zoals Corel Aftershot Pro zouden geen probleem mogen zijn.

      Comment


      • #4
        Re: Externe ssd schijf

        Klopt.PC ziet dit niet als een "externe harde schijf". Is dit te omzeilen...?

        Comment


        • #5
          Re: Externe ssd schijf

          Ik zie geen mogelijkheid om dit te omzeilen met dit type device.
          Je zou al moeten gaan knoeien met het register.

          LR kan enkel lezen van dit soort medium. Het is gemaakt als bescherming zodat je geen data zou wissen.
          Dat is trouwens bij alle flash media zo.

          Terzijde ook even meegeven dat het besturingssysteem dit type devices anders behandeld dan een normale harde schijf.
          Het is wat complex om uit te leggen maar het komt er op neer dat een SSD niet werkt zoals een normale harde schijf. Hij moet dan ook anders aangestuurd worden want anders zou hij snel stuk zijn.

          Even terzijde. Alles is anders met SSD schijven die je inbouwt in je pc.

          Comment


          • #6
            Re: Externe ssd schijf

            Ik probeer te begrijpen wat je wil doen.
            Heb hier even een stokoude memory stick ingestoken en heb de foto's in een collectie in mijn enige catalog (LR Classic 10) geimporteerd, net zoals die op een interne harde schijf.
            De files zouden op die manier fysiek op dezelfde plaats moeten blijven, zoals ik gewoon ben, maar dat is niet het geval, blijkbaar verplaatst LR ze stiekem naar de default folder Afbeeldingen op een interne schijf.
            Dit is waarschijnlijk wat hierboven bedoeld wordt.
            Last edited by palombian; 6 april 2021, 11:40.

            Comment


            • #7
              Re: Externe ssd schijf

              Ik denk dat ik die ssd schijf zal moeten formateren zodat die wordt herkend als externe schijf en niet meer als usb-stick.
              Ik heb al een poging gedaan om er ipv een FAT bestand een NTFS bestand van te maken maar zonder resultaat...Alvast bedankt voor de interesse.

              Comment


              • #8
                Re: Externe ssd schijf

                ik heb bij wijze van proef een bestaande LR catalogus gecopierd naar een externe SSD schijf, LR laat zich normaal opstarten vanuit de externe SSd schijf, de schijf is wel geformateerd als NTFS,
                in "verkenner" word de SSD schijf weergegeven als lokale schijf.
                D 7500 > 16/85 > 70/300>105
                https://www.behance.net/joscaeymae0afa
                Grt. Jos

                Comment


                • #9
                  Re: Externe ssd schijf

                  Formatteren in het NTFS bestandsruimte, Fat32 is enkel voor USB sticks

                  grts
                  Sieg
                  Voor meer foto's ; www.sieg.be

                  Comment


                  • #10
                    Re: Externe ssd schijf

                    Ik heb hier een spot goedkope chinese 8TB SSD en die presenteert zich als 4x HDD van 2TB, wat weer jammer is wat ik hem gekocht voor de 8TB.
                    Nikons, Nikkors, Sigma's en Tamrons..15 tot 400mm en nu ook een Pen + Zuiko's en Lumix...

                    Comment


                    • #11
                      Re: Externe ssd schijf

                      Oorspronkelijk geplaatst door hjanssen Bekijk bericht
                      Ik heb hier een spot goedkope chinese 8TB SSD en die presenteert zich als 4x HDD van 2TB, wat weer jammer is wat ik hem gekocht voor de 8TB.
                      Je kunt er toch één van 8TB van maken, da's niet zo moeilijk

                      grts
                      Sieg
                      Voor meer foto's ; www.sieg.be

                      Comment


                      • #12
                        Re: Externe ssd schijf

                        Iedereen alvast bedankt voor de tips.Ik ga de tips van "Josca" eens proberen.

                        Comment


                        • #13
                          Re: Externe ssd schijf

                          Oorspronkelijk geplaatst door hjanssen Bekijk bericht
                          Ik heb hier een spot goedkope chinese 8TB SSD en die presenteert zich als 4x HDD van 2TB, wat weer jammer is wat ik hem gekocht voor de 8TB.
                          Je hebt een SSD van 8TB en die zie je als 4 x 2TB HDD.
                          Hoe kan dat nu van SSD naar HDD ???
                          Als er belangrijke dingen opstaan zou ik die naar een andere plaats verzetten en dan die schijf formateren en samenvoegen als je dat wenst.
                          Canon 90D | Tamron 10 - 24mm | Canon 24 - 70mm L
                          Fujifilm X-T4 + SmallRig handgreep | Samyang 12mm f/2 | Fujinon XF 27mm f/2.8 | Fujinon 35mm f/1.4 | Fujinon XF 16-55mm f/2.8 R LM WR | Fringer EF-XF ProII | X-E2s.

                          Comment


                          • #14
                            Re: Externe ssd schijf

                            Oorspronkelijk geplaatst door hjanssen Bekijk bericht
                            Ik heb hier een spot goedkope chinese 8TB SSD en die presenteert zich als 4x HDD van 2TB, wat weer jammer is wat ik hem gekocht voor de 8TB.
                            8 Terabyte SSD en spotgoedkoop, daar zou ik toch maar voorzichtig mee zijn. Jaren terug had je zo ook 64 GByte of 128 GByte USB sticks die in werkelijkheid maar een kwart of een achtste van de werkelijke capaciteit bezaten door te foefelen met de controller.

                            Zelfs een 1 TByte microSD kaartje kost meer dan 100 euro (van een gekend merk).

                            Er bestaan trouwens tools voor het detecteren van dit soort van manipulaties.

                            Mocht het toch juist zijn, onder Windows kan je een virtueel volume maken dat de vier “HDD” terug tot een volume combineert. Dat kan met de standaard Windows tools, daar heb je geen extra software voor nodig.


                            Verzonden vanaf mijn iPad met Tapatalk
                            EOS 10D - 40D - 7D II Glas 10-22S 17-40L 15-85S 70-300L 100-400L
                            EOS 10 Glas 28-105 70-210

                            Comment


                            • #15
                              Re: Externe ssd schijf

                              Het probleem is dat de schijven(schijf) via windows gevuld wordt en gebruikt wordt met een onbekend besturingssysteem, schijnt geen Linux of Androïd te zijn en of dat virtuele windows schijven herkent?
                              Volgens mij zitten er 4 stukje silicium oid van 2TB in, want ze verkopen als 2, 4, 6 en 8TB
                              Nikons, Nikkors, Sigma's en Tamrons..15 tot 400mm en nu ook een Pen + Zuiko's en Lumix...

                              Comment

                              Working...
                              X