Belgiumdigital.com in samenwerking met
Weergegeven resultaten: 1 t/m 24 van 24

Discussie: Externe ssd schijf

Standaard Externe ssd schijf

Kan ik een externe SSD-schijf gebruiken om foto's op te slaan en te bewerken in Lightroom.(net zoals ik nu op een gewone externe schijf werk)?
    Ik heb een externe ssd schijf van Emtec maar die ziet lightroom als een usb-stick !? En dat werkt dus niet.

Standaard Re: Externe ssd schijf

Bedoel je eigenlijk dat LR de foto's op de SSD niet ziet of kan lezen?
    Zie je de SSD in je Windows verkenner?
    In feite heef je ons erg karig gegevens, veel hulp kunnen (ik toch niet) we je voorlopig niet geven.
    ‘De beste foto's zijn foto's die tastbaar, uitnodigend en echt aanvoelen’

Dat klopt.
    Als de SSD schijf zich presenteert aan het besturingssysteem als een flashdrive dan kan je er met LR niets op doen.
    Is een soort beschermingsmaatregel dat in LR zit.
    Andere programma's zoals Corel Aftershot Pro zouden geen probleem mogen zijn.

Klopt.PC ziet dit niet als een "externe harde schijf". Is dit te omzeilen...?

Ik zie geen mogelijkheid om dit te omzeilen met dit type device.
    Je zou al moeten gaan knoeien met het register.

LR kan enkel lezen van dit soort medium. Het is gemaakt als bescherming zodat je geen data zou wissen.
    Dat is trouwens bij alle flash media zo.

Terzijde ook even meegeven dat het besturingssysteem dit type devices anders behandeld dan een normale harde schijf.
    Het is wat complex om uit te leggen maar het komt er op neer dat een SSD niet werkt zoals een normale harde schijf. Hij moet dan ook anders aangestuurd worden want anders zou hij snel stuk zijn.

Even terzijde. Alles is anders met SSD schijven die je inbouwt in je pc.

Ik probeer te begrijpen wat je wil doen.
    Heb hier even een stokoude memory stick ingestoken en heb de foto's in een collectie in mijn enige catalog (LR Classic 10) geimporteerd, net zoals die op een interne harde schijf.
    De files zouden op die manier fysiek op dezelfde plaats moeten blijven, zoals ik gewoon ben, maar dat is niet het geval, blijkbaar verplaatst LR ze stiekem naar de default folder Afbeeldingen op een interne schijf.
    Dit is waarschijnlijk wat hierboven bedoeld wordt.
    Laatst gewijzigd door palombian; 6 april 2021 om 10:40

Ik denk dat ik die ssd schijf zal moeten formateren zodat die wordt herkend als externe schijf en niet meer als usb-stick.
    Ik heb al een poging gedaan om er ipv een FAT bestand een NTFS bestand van te maken maar zonder resultaat...Alvast bedankt voor de interesse.

ik heb bij wijze van proef een bestaande LR catalogus gecopierd naar een externe SSD schijf, LR laat zich normaal opstarten vanuit de externe SSd schijf, de schijf is wel geformateerd als NTFS,
    in "verkenner" word de SSD schijf weergegeven als lokale schijf.
    D 7500 > 16/85 > 70/300>105
    https://www.behance.net/joscaeymae0afa
    Grt. Jos

Formatteren in het NTFS bestandsruimte, Fat32 is enkel voor USB sticks

grts
    Sieg
    Voor meer foto's ; www.sieg.be

Ik heb hier een spot goedkope chinese 8TB SSD en die presenteert zich als 4x HDD van 2TB, wat weer jammer is wat ik hem gekocht voor de 8TB.
    Nikons, Nikkors, Sigma's en Tamrons..15 tot 400mm en nu ook een Pen + Zuiko's en Lumix...

Citaat Oorspronkelijk geplaatst door hjanssen Bekijk bericht
    Ik heb hier een spot goedkope chinese 8TB SSD en die presenteert zich als 4x HDD van 2TB, wat weer jammer is wat ik hem gekocht voor de 8TB.
    Je kunt er toch één van 8TB van maken, da's niet zo moeilijk

grts
    Sieg

Iedereen alvast bedankt voor de tips.Ik ga de tips van "Josca" eens proberen.

Je hebt een SSD van 8TB en die zie je als 4 x 2TB HDD.
    Hoe kan dat nu van SSD naar HDD ???
    Als er belangrijke dingen opstaan zou ik die naar een andere plaats verzetten en dan die schijf formateren en samenvoegen als je dat wenst.

8 Terabyte SSD en spotgoedkoop, daar zou ik toch maar voorzichtig mee zijn. Jaren terug had je zo ook 64 GByte of 128 GByte USB sticks die in werkelijkheid maar een kwart of een achtste van de werkelijke capaciteit bezaten door te foefelen met de controller.

Zelfs een 1 TByte microSD kaartje kost meer dan 100 euro (van een gekend merk).

Er bestaan trouwens tools voor het detecteren van dit soort van manipulaties.

Mocht het toch juist zijn, onder Windows kan je een virtueel volume maken dat de vier “HDD” terug tot een volume combineert. Dat kan met de standaard Windows tools, daar heb je geen extra software voor nodig.

Verzonden vanaf mijn iPad met Tapatalk
    EOS 10D - 40D - 7D II Glas 10-22S 17-40L 15-85S 70-300L 100-400L
    EOS 10 Glas 28-105 70-210

Het probleem is dat de schijven(schijf) via windows gevuld wordt en gebruikt wordt met een onbekend besturingssysteem, schijnt geen Linux of Androïd te zijn en of dat virtuele windows schijven herkent?
    Volgens mij zitten er 4 stukje silicium oid van 2TB in, want ze verkopen als 2, 4, 6 en 8TB
    Nikons, Nikkors, Sigma's en Tamrons..15 tot 400mm en nu ook een Pen + Zuiko's en Lumix...

Het probleem is dat de schijven(schijf) via windows gevuld wordt en gebruikt wordt met een onbekend besturingssysteem, schijnt geen Linux of Androïd te zijn en of dat virtuele windows schijven herkent?
    Volgens mij zitten er 4 stukje silicium oid van 2TB in, want ze verkopen als 2, 4, 6 en 8TB
    Kan je in schijfbeheer de volumes niet bekijken en aanpassen of eventueel verwijderen ?

grts
    Sieg

heu ... er moet wel "iets" tussen zitten dat aan windows laat weten dat het om een bekend lees/schrijf en schijfprotocol gaat, anders denk ik niet dat windows die schijf gaat herkennen als "valid device".

Ik ben eens tot op de site van alternate gesurfd. Je kan inderdaad een Samsung evo 870 8tbyte kopen voor minder dan 700 euro. Oeps. Die prijsdaling had ik niet verwacht.

Heb je een naam of modelnummer van je schijf?

EOS 10D - 40D - 7D II Glas 10-22S 17-40L 15-85S 70-300L 100-400L
    EOS 10 Glas 28-105 70-210

Citaat Oorspronkelijk geplaatst door twdigit Bekijk bericht
    Ik ben eens tot op de site van alternate gesurfd. Je kan inderdaad een Samsung evo 870 8tbyte kopen voor minder dan 700 euro. Oeps. Die prijsdaling had ik niet verwacht.

Dat zijn wel SATAIII schijven, geen PCIe, de snelheidswinst tov een 7200tpm HDD is minder groot.
    Zal toch maar mijn 8TB Barracuda PRO eens opkuisen.
    Geen enkel snelheidsprobleem met LR hiermee, catalog staat wel op een oude 850 EVO, die ondertussen 32TB heeft geschreven en dus nog niet aan de helft van zijn kilometers zit.

Maar voor een laptop is zo'n grote SSD een droom.

Citaat Oorspronkelijk geplaatst door twdigit Bekijk bericht
    Het enige wat ik kan vinden: USB 3.0

Dat is niet te vertrouwen... Er zijn meerdere artikels geweest van 'fake' chinese SSD's die zich qua capaciteit groter tonen dan in werkelijkheid.
    Er zijn er zelfs die gewoon een paar USB sticks in een SSD omhuizing stoppen en deze dan een SSD noemen:
    https://www.youtube.com/watch?v=4iMm6wIktNk&t=1019s

Heb je daar specs of foto's van?

Performance kan je beste is altijd eens testen met bv. CrystalDiskmark
    https://osdn.net/projects/crystaldis...Mark8_0_1.exe/

En de capaciteit kan je altijd testen met H2testw (Pas op, deze tool verwijdert alle data om te testen!!!)
    https://h2testw.en.lo4d.com/windows
    Nikon D300 & een beetje glas...
    Iets kleiners als carry everywhere

Ik vraag me af of het mogelijk zoiets is?

Daarvan vraag ik me al lang af of men 8TB kan leveren tegen die prijs!
    BD1166BE. CANON camera's (7D, 350D, G9), objectieven van 10 t/m 400mm, en Speedlite 580EX II - Manfrotto tripod 190CXPro4 + Markins Q3 -  Intel iMac 27" 3,4GHz 16GB RAM - 2TB HD (0SX 10.15.7) - iPhone XR (iOS 14.7.1) + iPad5 WiFi (iPadOS 14.7.1)

Begin deze week mijn externe HDD naar de haaien. Was al heel oud hoor, nog USB 2.
    Bij Alternate een Samsung Portable SSD T5 (1TB) besteld en er € 114,99 voor betaald. Opsturen was gratis.
    Dus 8TB voor een HDD of SSD voor enkele tientjes vind ik toverkunst. Ik geloof allang niet meer in Sint-Niklaas of de kerstman.

Ik heb hier een programma en dat heet KillDisc en dat maakt uw schijf helemaal leeg (ttz zet allemaal 0 in) je kunt die schijf 1 x, 2x, tot 5 x overschrijven en dan is er niks meer te zien.
    Windows ziet ze zelfs niet meer, achteraf moet je een MBR zelf erop zetten en dan zie je ze terug staan in Computerbeheer ==> Schijfbeheer.
    Als de inhoud dan terug 8TB is dan zal het zo wel zijn zeker.
    Maar voor die schijf, in de veronderstelling 8TB groot is, helemaal blank is volgens de USA Army methode zou het weleens 48 uur of zelfs veel langer kunnen duren voor die blank is.

Ik heb eens een Micro SD kaartje via Ebay gekocht dat in werkelijk 8Mb was maar als 32gb werd verkocht. In de camera en op de pc toonde het als de juiste capaciteit, maar er werd niets op bewaard. Die softwaretruc kun je ook met hele kleine ssd's uithalen om er vanaf te komen.
    Sony en Olympus
    Fotoseries

Soortgelijke discussies

1. LR met externe harde schijf
    Door Paul_DEer in forum Fotobewerking & software
    Reacties: 7
    Laatste bericht: 16 december 2016, 10:52
  2. *.img uitpakken op externe schijf
    Door mir in forum Chit Chat
    Reacties: 4
    Laatste bericht: 29 februari 2008, 07:40
  3. Externe harde schijf