Aankondiging

Collapse
No announcement yet.

ervaringen Concert fotografie

Collapse
X
 
  • Weergaveopties
  • Begin
Clear All
new posts

  • ervaringen Concert fotografie

    ik wil graag mijn ervaringen met mijn eerste opdracht voor het fotograferen van een concert met jullie delen. Ik ben benieuwd naar jullie reacties.

    Allereerst, de resultaten:
    Voorprogramma: Seventh Void @ Effenaar Eindhoven http://www.flickr.com/photos/5608541...7625287615267/

    Hoofdact: Monster Magnet @ Effenaar Eindhoven http://www.flickr.com/photos/5608541...7625411023464/

    De gebruikte hardware:
    - Nikon D80
    - Nikkor 50mm 1.8
    - Nikkor 35mm 1.8
    - Nikkor 18-70 3.5-5.6

    Mijn positieve ervaringen :
    + schieten in RAW geeft veel optimalisatiemogelijkheden achteraf
    + vroeg komen is een goede plek vooraan tegen het podium
    + bij een paar opnames heb ik bewust gebruik gemaakt van scherptediepte van mijn 1.8 primes. Dat vind ik aardig gelukt
    + nabewerking om ruis te verminderen is met Lightroom 3 best aardig gelukt
    + zwartwit nabewerking met een grovere korrel misstaat bij dit soort concerten niet
    + ik kan niet zeggen dat ik een tele-objectief echt heb gemist
    + voor een eerste keer ben ik in zijn algemeenheid niet ontevreden

    Mijn aandachtspunten voor de volgende keer (tips welkom!)
    - best lastig om in de volle beweging van de artiesten op het juiste moment scherp te focussen op de ogen
    - Ik moest eigenlijk constant op 1600 ISO fotograferen. Ik had verwacht dat op F/1.8 ik vaker met een lagere ISO uit de voeten zou kunnen. Tegenvaller
    - hoeveelheid ruis is me echt tegengevallen, wel veel weg kunnen halen met Lightroom3. Zou dit echt aan de D80 liggen / wordt dit met een andere body aanzienlijk beter?
    - ik vond de hoeveelheid frontlicht erg tegenvallen. Alleen de drummer kreeg licht op het gezicht. Rest alleen van achter. Dit maakte het fotograferen van de gezichten met een juiste belichting en scherpte erg moeilijk. Ik heb het idee dat er bij andere concerten toch vaak meer frontlicht is.
    - ik mis een lichtsterke groothoek in mijn tas

    Benieuwd naar jullie reacties!
    Last edited by edwinus; 18 november 2010, 08:54.

  • #2
    Re: ervaringen Concert fotografie

    Als ik door je foto's blader valt het me op dat je tracht orgineel uit de hoek te komen door met je scherptediepte (door het gedwongen diafragma van f1.8) te spelen. Dit is makkelijk te doen, maar leg hier toch telkens de nadruk op de mens zelf en niet het instrument. Immers, een gitaar kan je ook fotograferen in de muziekhandel om de hoek

    Probeer je foto's ook iets meer ruimte te geven. Nu maak je portretten, maar suggestie dat de foto's tijdens optredens zijn gemaakt zijn er niet. Met je 35mm prime zou dit goed te doen zijn.

    Hoge iso's zal je vaak wel moeten gebruiken bij slechte lichtomstandigheden. Maar hoge iso's zouden in functie moeten zijn van een snelle sluitertijd om zo scherpte te bekomen. Het lijkt inderdaad dat de frontlights net achter de band viel.. Dit is een tegenvaller, maar dan zou je best wachten tot de gitaristen een paar stappen naar achter nemen. Geen nood.. zo'n dingen leer je wel naar verloop van tijd.

    Tot slot nog een punt wat ik zelf nogal over struikel: het omzetten van concertfoto's naar BG is nogal een makkelijke redding voor vele foto's. Maar ik zou het als ik jou was zo vaak mogelijk vermijden. Als je gaat kijken naar die enkele die je hebt moeten omzetten en de hoeveelheid ruis: dan zou ik deze foto's zowiso in de prullenbak gooien. Want als je te hard moet gaan sleuren aan de schakelaars van LR dan komt het toch nooit ten goede aan een foto.

    Ik hoop dat je hier wat aan hebt.. Het zijn uiteindelijk toch maar "my two cents"
    Follow me on neonpxl.com

    Comment


    • #3
      Re: ervaringen Concert fotografie

      Matsuda, waardevolle feedback. Thanks

      - meer ruimte geven is een goede inderdaad. Volgende keer wat meer op 35mm fotograferen. Er missen wat beelden die het samenwerken van de band goed laten zien

      - scherptediepte. Eens. Scherpte niet op instrument, maar op persoon. In deze gevallen wel geprobeerd, maar net verkeerd uitgepakt. Heeft vooral te maken met de snelheid van het scherpstellen. Wie prefereert manual focus bij dit soort registraties?

      Comment


      • #4
        Re: ervaringen Concert fotografie

        Oorspronkelijk geplaatst door edwinus Bekijk bericht
        Scherpte niet op instrument, maar op persoon. In deze gevallen wel geprobeerd, maar net verkeerd uitgepakt.
        Als de focus niet ligt waar je wilde, dan is eigenlijk de foto mislukt, maar kan af en toe wel iets aardigs opleveren.
        Oorspronkelijk geplaatst door edwinus Bekijk bericht
        Heeft vooral te maken met de snelheid van het scherpstellen. Wie prefereert manual focus bij dit soort registraties?
        Met een goede lens ga je dat nooit redden op MF, als ik kijk hoe snel een 70-200 focust en je kunt ook niet meer met de zoom spelen.

        maar leg hier toch telkens de nadruk op de mens zelf en niet het instrument. Immers, een gitaar kan je ook fotograferen in de muziekhandel om de hoek
        Absoluut mee oneens, die gitaar kun je wel in die muziekwinkel schieten, maar niet een bespeelde gitaar op podium


        Oorspronkelijk geplaatst door edwinus Bekijk bericht
        hoeveelheid ruis is me echt tegengevallen, wel veel weg kunnen halen met Lightroom3. Zou dit echt aan de D80 liggen / wordt dit met een andere body aanzienlijk beter?
        Vrijwel alle huidige NBikons zullen een beter resultaat geven op gebied van hoge iso, maar ook bij goed belichten kan je met een D80 tot 2500 iso gaan, zie voorbeeld(D200 maar vrijwel zelfde electronica)
        Last edited by LesC; 18 november 2010, 12:10. Reden: Quote verbeterd
        Nikons, Nikkors, Sigma's en Tamrons..15 tot 400mm en nu ook een Pen + Zuiko's en Lumix...

        Comment

        Working...
        X