Aankondiging

Collapse
No announcement yet.

Enorme kleursaturatie binnenin fotoboek

Collapse
X
 
  • Weergaveopties
  • Begin
Clear All
new posts

  • Enorme kleursaturatie binnenin fotoboek

    Probleem met een fotoboek bij Smartphoto (waar ik voor de rest wel tevreden van ben).
    Het is een Inspire met optie van glanzende bladen.

    De pagina's heb ik samengesteld in Photoshop, namelijk een witte achtegrond aangemaakt in 300 dpi en exact hun pagina-afmeting. Daarop de foto's geplaatst en gesaved als jpg in sRGB.
    In mijn profiel op hun site heb ik de automatische kleurcorrectie afgevinkt.
    Een drietal foto's staan zowel op de cover als binnen en waren ook al er voor eens op een gewone afdruk (13x18) afgedrukt.

    Resultaat: de foto's op de cover en die van er voor zijn prima, al de foto's binnenin zijn enorm gesatureerd in kleur, echt lelijk.

    Smartphoto wijst er op dat ik heb gewerkt in Photoshop en dat ze dan geen garantie over de kwaliteit kunnen geven.

    Nogmaals, het zijn telkens dezelfde foto's, zonder enige verschillende bewerking, behalve het al dan niet verkleinen op de pagina en usm.

    Het fotoboek is een cadeau voor mijn neefje die gehandicapt is en nu weet ik niet wat doen.

    Ik heb wel een bon gekregen voor een gratis fotoboek, maar als zij niets aanpassen en ik stuur dezelfde foto's door zal het resultaat vermoedelijk hetzelfde zijn ..

    Ik weet dat sommige afdrukcentrales de exif info lezen en daarmee soms aanpassingen maken, daarom heb ik ook de automatische kleurcorrectie afgezet.
    Door het aanmaken van een nieuwe pagina in Photoshop is alle exif weg, behalve nog het aantal pixels en dat het sRGB is.

    En ik weet ook dat een adobeRGB bekijken of drukken als sRGB fletse kleuren geeft en een sRGB als adobeRGB gesatureerde kleuren (dit laatste zou de reden kunnen zijn) maar ik kan hun niet overtuigen.

    Hierbij het ontwerp van de cover, die prima is afgedrukt en dan een fotoke genomen van een foto op deze cover en een van dezelfde foto binnenin afgedrukt.




    Kan iemand ons helpen ?
    Last edited by marc.vv; 30 maart 2012, 09:00.

  • #2
    Re: Help - enorme kleursaturatie binnenin fotoboek

    You need permission to access this item.
    Je foto's zijn dus niet zichtbaar voor de andere BD-leden. Kwestie van privileges?
    BD1166BE. CANON camera's (7D, G9), objectieven van 10 t/m 400mm, en Speedlite 580EX II - Manfrotto tripod 190CXPro4 + Markins Q3 -  M1 iMac 24" - 16GB RAM - 2TB SSD (MacOS Sonoma 14.4) - iPhone XR (iOS 17.4) + iPad5 WiFi (iPadOS 16.7.6)

    Comment


    • #3
      Re: Enorme kleursaturatie binnenin fotoboek

      Ik heb ze verzet naar Picasa .. je kan daar op "Volledig scherm" klikken om ze beter te zien ...
      Last edited by marc.vv; 30 maart 2012, 09:44.

      Comment


      • #4
        Re: Enorme kleursaturatie binnenin fotoboek

        Als jij die foto's omzet naar sRGB zie je ze dan veranderen op je scherm?

        Comment


        • #5
          Re: Enorme kleursaturatie binnenin fotoboek

          De foto's zijn sRGB (en steeds geweest) .. maar wanneer ik als test in photoshop eens naar andere kleurprofielen ga veranderen ze uiteraard op mijn scherm, dat als sRGB staat.
          Bij adobeRGB verschijnen ze dan heel gesatureerd en rood bv.

          Comment


          • #6
            Re: Enorme kleursaturatie binnenin fotoboek

            Oorspronkelijk geplaatst door marc.vv Bekijk bericht
            De foto's zijn sRGB (en steeds geweest) .. maar wanneer ik als test in photoshop eens naar andere kleurprofielen ga veranderen ze uiteraard op mijn scherm, dat als sRGB staat.
            Bij adobeRGB verschijnen ze dan heel gesatureerd en rood bv.
            Dan doe je iets niet goed, lees dit eens:

            Forum voor discussies rond het bewerken, afdrukken, presenteren... van digitale foto's , en over andere software die met digitale fotografie te maken heeft.

            Comment


            • #7
              Re: Enorme kleursaturatie binnenin fotoboek

              Brigitte bedankt, maar ter info: mijn camera staat in sRGB, computerbeeldscherm is sRGB, photoshop werkt in sRGB .. nergens doe ik enige verandering van kleurprofiel.

              Smartphoto vraagt ook sRBG ..

              Enig verschil tussen de testfoto's op voorhand en de aangemaakte bladzijden is dat bij die laatste der omzeggens geen exif-info meer overblijft doordat ik vertrek van een nieuwe witte pagina waar ik de foto's op plaats.

              Maar de cover is ook zo gemaakt en is perfect van kleur.

              Dit is het antwoord van Smartphoto:
              Na grondige controle van uw bestelling, informeren wij u, dat dit allemaal vooropgestelde pagina's zijn, dat u zelf heeft aangemaakt in Photoshop of in een ander fotoprogramma.
              Hierbij kunnen wij nooit garantie bieden op de gevraagde kwaliteit.
              Het kan gebeuren dat u een bewerking heeft uitgevoerd dat wij niet ondersteunen.
              smartphoto is nl een volledig automatisch labo.

              Afdrukken op covers kan u niet vergelijken met afdrukken binnenin het boek.
              Deze worden op andere machines gedrukt met een ander afdruk procedure.
              Tevens is dit ander materiaal, wat zowiezo een ander resultaat met zich meebrengt.
              Aangezien deze zijn bewerkt, kan het ook zijn, dat er verschillende bewerkingen zijn uitgevoerd voor deze 2 foto's...

              Wij raden u aan om uw boek opnieuw aan te maken met uw originele bestanden ipv vooropgestelde pagina's dat zijn bewerkt.
              Dan kan u het boek opnieuw doorsturen met de kleurencorrectie uit.

              Zorg ervoor dat alle bestanden JPEG zijn met sRGB profiel.

              Comment


              • #8
                Re: Enorme kleursaturatie binnenin fotoboek

                Ze hebben wel een beetje gelijk dat elke printer anders is maar ik vind het verschil wel enorm. Het lijkt wel alsof ze er een andere witbalans op gezet hebben. Ik heb bij de hema gehad dat ik dacht dat alle pagina's afgevinkt waren voor kleur correctie maar dit achteraf niet bleek te zijn. Ik controleer elke pagina daarom afzonderlijk.
                Groeten Remco.

                Comment


                • #9
                  Re: Enorme kleursaturatie binnenin fotoboek

                  Bij Smartphoto kan je dat enkel in je profiel selecteren, dus niet per foto of zelfs niet per fotoboek.

                  De eerste keren dat ik bij hun foto's liet printen wist ik dat daardoor niet eens.
                  En die foto's toen gemaakt waren niet abnormaal van kleur.

                  Maar hoe dan het verschil verklaren tussen de cover en de binnenbladen ?

                  't Is wel zo dat ik het fotoboek ben beginnen maken op hun site met eerst de cover en pas de volgende dag de binnenbladen.
                  De reden hiervan is dat ze aangeven dat je 3 mm verliest bij het snijden, terwijl op de ontwerppagina veel meer is aangegeven door een rode stippellijn, geschat zo'n 7 mm.
                  Ik heb dat uitgeprobeerd met een witte pagina met een gekleurde rand van 3 mm.

                  Zelf heb ik geen ervaring met "automatische kleurcorrectie" bij een fotolabo omdat ik altijd aandring voor 'geen correcties' zodat wat ik maak ook geprint wordt.
                  Kan dat zo een verschil geven ??
                  Last edited by marc.vv; 30 maart 2012, 11:54.

                  Comment


                  • #10
                    Help voor een goed doel - verschil in saturatie ??

                    Een fotoboek gemaakt voor mijn gehandicapt neefje geeft een goede cover maar binnenbladen met veel te grote kleursaturatie.
                    Smartphoto zegt dat het aan mij ligt omdat ik de pagina's zelf aanmaak in PS

                    Wanneer ik zo'n pagina aanmaak vertrek ik van een nieuwe pagina met witte achtergrond waardoor de exif info omzeggens leeg is en niet, zoals bij een gewone foto de camara-info er bij.
                    Op mijn profiel bij Smartphoto heb ik 'automatische kleurenaanpassing' uitgezet.
                    Zowel camera als PS staan in sRGB

                    Hieronder staan de exacte foto's die ik heb laten afprinten. De eerste was voor test als een aparte foto. De tweede is dezelfde foto maar dan op de cover geplaatst. De derde is dezelfde foto op een binnenblad.
                    De eerste twee geven een perfect resultaat, de derde dus veel te gesatureerd !

                    Kan er ergens een instelling in de exif info een verschil geven bij het afdrukken ?
                    Bij 'Acties' kan je de foto downloaden ..

                    https://picasaweb.google.com/Marc047...01251701268370
                    https://picasaweb.google.com/Marc047...01304346797394
                    https://picasaweb.google.com/Marc047...01274303660530

                    PS eigenlijk is dit een bijkomende vraag bij onderstaand topic, maar omdat het een beetje dringend wordt heb ik het apart gezet:
                    http://forum.belgiumdigital.com/f7/e...ek-410568.html
                    Last edited by marc.vv; 4 april 2012, 10:14.

                    Comment


                    • #11
                      Re: Help voor een goed doel - verschil in saturatie ??

                      [Mod-LesC]Hoe sympathiek het doel ook mag zijn, crossposting is niet toegestaan. Ik heb jouw twee topics samengevoegd.
                      I.p.v. een nieuwe topic aan te maken volstond gewoon een extra post onderaan met iets als "Kan niemand helpen?"[/Mod]
                      BD1166BE. CANON camera's (7D, G9), objectieven van 10 t/m 400mm, en Speedlite 580EX II - Manfrotto tripod 190CXPro4 + Markins Q3 -  M1 iMac 24" - 16GB RAM - 2TB SSD (MacOS Sonoma 14.4) - iPhone XR (iOS 17.4) + iPad5 WiFi (iPadOS 16.7.6)

                      Comment

                      Working...
                      X