Aankondiging

Collapse
No announcement yet.

Eén kleur selecteren in PS

Collapse
Deze discussie is gesloten.
X
X
 
  • Weergaveopties
  • Begin
Clear All
new posts

  • Eén kleur selecteren in PS

    Waarschijnlijk héél voor de hand liggend, maar ik kijk er over :
    Hoe kan ik in PS ( liefst in zo weinig mogelijk handelingen ) onmiddellijk alle pixels selecteren die een bepaalde kleur hebben ?
    ( zoals je in Photopaint een "color mask" kunt leggen ).
    embee ::: nikon stuff

  • #2
    met de toverstaf lijkt mij dat het simpelste....

    let er wel op dat je de optie 'contiguous' UITgevinkt hebt en dat de tolerance op 0 staat.
    Een kleine opmerking : als je fotos hebt met 16 miljoen mogelijke kleuren, lijkt het soms of het om één bepaalde kleur gaat, maar gaat het in werkelijkheid om een paar honderd verschillende kleuren die zo erg op mekaar lijken dat je het verschil niet ziet...
    misschien zal het dus nodig zijn de tolerance wat aan te passen...

    Stef

    Comment


    • #3
      euh ... ik denk dat dit niet de juiste oplossing biedt ( of ik kijk er over ).
      Wanneer ik met het toverstokje een pixel aanklik, worden alle "gelijkkleurige" pixels geselecteerd die zich aansluiten bij deze éne pixel. En niet diegene die bvb volledig omcirkeld zitten door een andere kleur.
      Graag had ik deze ( gemakzuchtig als ik ben ) onmiddellijk meegeselecteerd gezien.

      Zo van : "klik!". En alle pixels in het bestand met dié éne kleur zijn in één keer meegeselecteerd...
      embee ::: nikon stuff

      Comment


      • #4
        Met de opdracht Kleurbereik kunt u een bepaalde kleur of een kleurensubset binnen een bestaande selectie of een volledige afbeelding selecteren. Als u een selectie wilt vervangen, moet u eerst de selectie ongedaan maken voordat u deze opdracht toepast.

        U kunt een bestaande selectie verfijnen door de opdracht Kleurbereik een aantal keren achter elkaar toe te passen om een subset met kleuren te selecteren. Als u bijvoorbeeld de groene gebieden in een cyaankleurige selectie wilt selecteren, kiest u Cyaan tinten in het dialoogvenster Kleurbereik en klikt u op OK. Vervolgens opent u het dialoogvenster Kleurbereik opnieuw en selecteert u Groene tinten. (De resultaten zijn subtiel omdat bij deze methode delen van kleuren binnen een kleurcombinatie worden geselecteerd.)

        Zo selecteert u een kleurbereik op basis van kleurmonsters:

        Kies Selecteren > Kleurbereik.
        Kies in het vak Selecteren het gereedschap Kleurmonsters .
        Selecteer een van de volgende weergaveopties:
        Selectie om alleen een voorvertoning van de selectie weer te geven terwijl u deze opbouwt.
        Afbeelding om een voorvertoning van de volledige afbeelding weer te geven. Dit kan bijvoorbeeld handig zijn als u een monster wilt nemen van een deel van de afbeelding dat niet op het scherm staat.
        Als u wilt schakelen tussen de voorvertoningen Afbeelding en Selectie in het dialoogvenster Kleurbereik, drukt u op Ctrl (Windows) of Command (Mac OS).

        Plaats de aanwijzer in de afbeelding of in de voorvertoning en klik om de kleuren te selecteren die u in de selectie wilt opnemen.

        Kleurmonsters nemen
        Wijzig het kleurbereik met de schuifregelaar voor Tolerantie of door een waarde in te voeren. Als u het aantal geselecteerde kleuren binnen het bereik wilt verkleinen, verlaagt u de tolerantie. Met de optie Tolerantie bepaalt u dat pixels gedeeltelijk worden geselecteerd door aan te geven in welke mate overeenkomende kleuren moeten worden opgenomen in de selectie (voor de toverstaf en het emmertje daarentegen breidt u met de optie Tolerantie het kleurbereik dat volledig wordt geselecteerd uit).

        Met een hogere tolerantie wordt de selectie uitgebreid
        Pas de selectie aan:
        Als u kleuren wilt toevoegen, selecteert u het plus-pipet en klikt u in de voorvertoning of de afbeelding.
        Als u kleuren wilt verwijderen, selecteert u het min-pipet en klikt u in de voorvertoning of de afbeelding.
        U kunt het plus-pipet tijdelijk activeren door Shift ingedrukt te houden. Houd Alt (Windows) of Option (Mac OS) ingedrukt als u het min-pipet wilt activeren.

        Als u een voorvertoning van de selectie in het afbeeldingsvenster wilt zien, kiest u een van de opties in het vak Selectieweergave:
        Geen om geen voorvertoning in het afbeeldingsvenster weer te geven.
        Grijswaarden om de selectie zoals deze eruitziet in een grijswaardenkanaal weer te geven.
        Zwarte rand om de selectie in kleur tegen een zwarte achtergrond weer te geven.
        Witte rand om de selectie in kleur tegen een witte achtergrond weer te geven.
        Snelmasker om de selectie op basis van de huidige snelmaskerinstellingen weer te geven. (Zie Tijdelijke maskers maken in de snelmaskermodus (Photoshop).)
        Als u de oorspronkelijke selectie wilt herstellen, houdt u Alt (Windows) of Option (Mac OS) ingedrukt en klikt u op Herstellen.
        Zo selecteert u een kleurbereik op basis van de vooringestelde kleuren:

        Kies Selecteren > Kleurbereik.
        Kies in het vak Selecteren een kleur of toonbereik. De optie Buiten kleuromvang werkt alleen bij RGB- en Lab-afbeeldingen. Een kleur die buiten de kleuromvang valt, is een RGB- of Lab-kleur die niet kan worden afgedrukt met proceskleuren. Zie Kleuromvang (Photoshop).)
        Klik op Selectie om de geselecteerde gebieden weer te geven in de voorvertoning.
        Als u een voorvertoning van de selectie in het afbeeldingsvenster wilt zien, kiest u een van de opties in het vak Selectieweergave:
        Geen om geen voorvertoning in het afbeeldingsvenster weer te geven.
        Grijswaarden om de selectie zoals deze eruitziet in een grijswaardenkanaal weer te geven.
        Zwarte rand om de selectie in kleur tegen een zwarte achtergrond weer te geven.
        Witte rand om de selectie in kleur tegen een witte achtergrond weer te geven.
        Snelmasker om de selectie op basis van de huidige snelmaskerinstellingen weer te geven. (Zie Tijdelijke maskers maken in de snelmaskermodus (Photoshop).)
        Als u de oorspronkelijke selectie wilt herstellen, houdt u Alt (Windows) of Option (Mac OS) ingedrukt en klikt u op Herstellen.
        Opmerking: als de melding "Er zijn geen pixels voor meer dan 50% geselecteerd" verschijnt, is het selectiekader niet zichtbaar. U hebt dan misschien een kleur geselecteerd, bijvoorbeeld rood, toen de afbeelding niet de volledig verzadigde kleur bevatte.

        Zo bewaart en laadt u instellingen voor het kleurbereik:

        Gebruik de knoppen Opslaan en Laden in het dialoogvenster Kleurbereik om de huidige instellingen op te slaan, zodat u deze later opnieuw kunt gebruiken.
        Vriendelijke groeten Ritchie: animafactory.nl

        Comment


        • #5
          WOW !
          Als dat geen uitleg is. Thx Ritchie !
          Da's inderdaad wat ik zoek !!!
          embee ::: nikon stuff

          Comment


          • #6
            Originally posted by embee
            WOW !
            Als dat geen uitleg is. Thx Ritchie !
            Da's inderdaad wat ik zoek !!!
            embee,

            inderdaad een goeie voorgaande uitleg ..maar ik had je de oplossing ook al meegegeven hoor ! om die gelijkgekleurde pixels die door een andere kleur omgeven zijn ook te selecteren dien je de optie "contiguous" UIT TE VINKEN...dan gaat dat perfect...

            Stef

            Comment


            • #7
              In feite kan het niet werken met de magic wand, want zelf de tolerance moet een integer tussen 1 en 255 zijn, en zelfs op de laagste setting (1) wordt toch nog meer dan één kleur geselecteerd.

              De oplossing van RitchieQ is dus nauwkeuriger, imho.
              Simkin.

              portfolio: http://www.megapixel.tk

              Comment


              • #8
                tja...dan kan Photoshop bij mij meer dan bij jullie...

                trouwens simkin, wanneer je in RGB driemaal 0 invoert (éénkeer in elk kanaal) dan krijg je 100% zwart. er zijn met ander woorden geen 255 mogelijkheden, maar 256 ! En als je wil weten waarom : een beeld met een bitdiepte van 8 heeft 2 tot de 8-ste macht mogelijkheden, oftewel 256.

                de uitleg van Ritchie is trouwens niks meer of niks minder dan de hele help-file van Adobe zelf, betreffende het selecteren van een kleurbereik.
                De gevraagde info staat dus op jullie harde schijf !

                Stef

                Comment


                • #9
                  Zoals ik het doe is het met de magic wand tool de kleur selecteren --> rechtermuisknop op selectie --> similar

                  Comment


                  • #10
                    Stef, da was nie slecht bedoeld ze

                    En gelijk heb je over de 256, je kan nl tolerance 0-255 invullen, met de nul erbij 256 dus.
                    Simkin.

                    portfolio: http://www.megapixel.tk

                    Comment


                    • #11
                      no problem...just is just.......

                      Stef

                      Comment

                      Working...
                      X