Aankondiging

Collapse
No announcement yet.

Een cirkelvormige selectie maken in Photoshop Cs5. Iemand?

Collapse
X
 
  • Weergaveopties
  • Begin
Clear All
new posts

  • Een cirkelvormige selectie maken in Photoshop Cs5. Iemand?

    Hier ga ik weer, vroeger, in mijn Paint Shop Pro, stond cirkelvormige icoontje gewoon bij de selectietools, broederlijk naast het ovaaltje. Nu, in PS is er blijkbaar alleen een ovaal voorhanden?? Ja ok je kunt zo'n ovaal wel manipuleren tot het zo goed als mogelijk een cirkelvorm heeft, maar is er nu echt geen kant -en klaar voorhanden zijnde tooltje waarmee je onmiddellijk een meetkundig juiste cirkel kan selecteren?


    Walter
    D850

  • #2
    Re: Een cirkelvormige selectie maken in Photoshop Cs5. Iemand?

    Oorspronkelijk geplaatst door Phororhacos Bekijk bericht
    Hier ga ik weer, vroeger, in mijn Paint Shop Pro, stond cirkelvormige icoontje gewoon bij de selectietools, broederlijk naast het ovaaltje. Nu, in PS is er blijkbaar alleen een ovaal voorhanden?? Ja ok je kunt zo'n ovaal wel manipuleren tot het zo goed als mogelijk een cirkelvorm heeft, maar is er nu echt geen kant -en klaar voorhanden zijnde tooltje waarmee je onmiddellijk een meetkundig juiste cirkel kan selecteren?


    Walter
    Walter, gewoon de elliptical marquee tool gebruiken, en alt-shift ingedrukt houden terwijl je selecteert. Een perfecte cirkel.

    Comment


    • #3
      Re: Een cirkelvormige selectie maken in Photoshop Cs5. Iemand?

      Shift-toets gebruiken ...

      Comment


      • #4
        Re: Een cirkelvormige selectie maken in Photoshop Cs5. Iemand?

        Oorspronkelijk geplaatst door GameBE Bekijk bericht
        Walter, gewoon de elliptical marquee tool gebruiken, en alt-shift ingedrukt houden terwijl je selecteert. Een perfecte cirkel.
        Oorspronkelijk geplaatst door LucDh Bekijk bericht
        Shift-toets gebruiken ...

        Werkt bij mij niet, blijft ellipsvormig?


        Walter
        D850

        Comment


        • #5
          Re: Een cirkelvormige selectie maken in Photoshop Cs5. Iemand?

          Oorspronkelijk geplaatst door Phororhacos Bekijk bericht
          Werkt bij mij niet, blijft ellipsvormig?


          Walter
          Als je met een mac werkt is het gewoon de shift toets indrukken terwijl je met de marquee tool een selectie maakt.
          ik spreek over CS6. CS5 zal hetzelfde zijn veronderstel ik.
          Nikon D800, Nikkor AF-S 24mm f 1.4, Nikkor AF-S 50mm f 1.4, Nikkor AF-S 85mm f 1.4, Nikkor Micro AF-S 105mm f 2.8, Nikkor AF-S VR 70-200 f 2.8, Gitzo 3530LSV, Arca-Swiss Z1sp

          Comment


          • #6
            Re: Een cirkelvormige selectie maken in Photoshop Cs5. Iemand?

            Voor zover ik weet werkt Walter niet met Mac. Gek genoeg was mijn eerste idee: die shift-toets indrukken, natuurlijk, maar dat werkt bij mij (op Mac) evenmin, noch in CS5 of CS6.
            Wat wel werkt is eerst een elips tekenen (eventueel zo goed mogelijk, in CS6 heb ik aanduiding van breedte en hoogte) en dan op de shift drukken: de cirkel verandert in een elips. Maar dat is zeker niet zoals ik het in school (CVO- CS4 op Windows) heb geleerd.
            Vreemd.

            Intussen opgelost (ik heb het wel opgelost in CS6, maar zal checken of het ook in CS5 al zo is):
            gewoon boven zorgen dat "fixed ratio" geselecteerd is, en voor een cirkel: 1 op 1


            Ja, hoor, ook in CS5 is de oplossing bovenaan het scherm te zoeken:
            Last edited by LesC; 25 oktober 2013, 16:58. Reden: typo verbeterd
            BD1166BE. CANON camera's (7D, G9), objectieven van 10 t/m 400mm, en Speedlite 580EX II - Manfrotto tripod 190CXPro4 + Markins Q3 -  M1 iMac 24" - 16GB RAM - 2TB SSD (MacOS Sonoma 14.4) - iPhone XR (iOS 17.4) + iPad5 WiFi (iPadOS 16.7.6)

            Comment


            • #7
              Re: Een cirkelvormige selectie maken in Photoshop Cs5. Iemand?

              Bij mij op de mac werkt shift wel hoor, maar je moet wel eerst de shift toets indrukken en dan klikken en slepen in uw document/foto, en in win is het toch ook net zo..denk ik zo.
              O, Sorry, zie dat er al een oplossing was van LesC.
              Last edited by timon; 20 oktober 2013, 19:35.
              Imac en Canon... de max

              Comment


              • #8
                Re: Een cirkelvormige selectie maken in Photoshop Cs5. Iemand?

                Oorspronkelijk geplaatst door timon Bekijk bericht
                Bij mij op de mac werkt shift wel hoor, maar je moet wel eerst de shift toets indrukken en dan klikken en slepen in uw document/foto, en in win is het toch ook net zo..denk ik zo.
                Welke PS-versie, en welke OS-versie (niet dat TS daar wat aan heeft, enfin denk ik niet), maar ik als Mac-ker ben er wel benieuwd naar. Ik schrok eerlijk gezegd ook toen het niet werkte, en ga morgen verifiëren op de MBP van mijn vrouw die nog OSX 10.6.8 draait.
                BD1166BE. CANON camera's (7D, G9), objectieven van 10 t/m 400mm, en Speedlite 580EX II - Manfrotto tripod 190CXPro4 + Markins Q3 -  M1 iMac 24" - 16GB RAM - 2TB SSD (MacOS Sonoma 14.4) - iPhone XR (iOS 17.4) + iPad5 WiFi (iPadOS 16.7.6)

                Comment


                • #9
                  Re: Een cirkelvormige selectie maken in Photoshop Cs5. Iemand?

                  Op intel Imac en win 7
                  Instellingen tekenen selectie, mag dan staat op elk van de drie keuzes.. Allé, hier werkt het toch zo.
                  Last edited by timon; 20 oktober 2013, 20:10. Reden: Aanvulling
                  Imac en Canon... de max

                  Comment


                  • #10
                    Re: Een cirkelvormige selectie maken in Photoshop Cs5. Iemand?

                    Oorspronkelijk geplaatst door LesC Bekijk bericht
                    Voor zover ik weet werkt Walter niet met Mac. Gek genoeg was mijn eerste idee: die shift-toets indrukken, natuurlijk, maar dat werkt bij mij (op Mac) evenmin, noch in CS5 of CS6.
                    Wat wel werkt is eerst een elips tekenen (eventueel zo goed mogelijk, in CS6 heb ik aanduidelijk van breedte en hoogte) en dan op de shift drukken: de cirkel verandert in een elips. Maar dat is zeker niet zoals ik het in school (CVO- CS4 op Windows) heb geleerd.
                    Vreemd.

                    Intussen opgelost (ik heb het wel opgelost in CS6, maar zal checken of het ook in CS5 al zo is):
                    gewoon boven zorgen dat "fixed ratio" geselecteerd is, en voor een cirkel: 1 op 1


                    Ja, hoor, ook in CS5 is de oplossing bovenaan het scherm te zoeken:

                    Iedereen bedankt, maar LesC toch in het bijzonder!

                    (Hier Windows 7, was ik inderdaad vergeten te vermelden )

                    Walter
                    D850

                    Comment


                    • #11
                      Re: Een cirkelvormige selectie maken in Photoshop Cs5. Iemand?

                      Windows 7 en Photoshop CS5 extended:

                      Shift en elliptical marquee en ik heb een perfecte cirkel....
                      It's a basic truth of the human condition that everybody lies. The only variable is about what.

                      Comment


                      • #12
                        Re: Een cirkelvormige selectie maken in Photoshop Cs5. Iemand?

                        Heel vreemd waarom het bij de ene wel lukt, en bij de andere niet. Zelf kwam ik ook uit de lucht gevallen dat het niet kon, tenminste niet zoals wij het op school geleerd hadden.
                        Zelfde geldt trouwens om met de rectangular marquee tool een vierkant te tekenen.
                        BD1166BE. CANON camera's (7D, G9), objectieven van 10 t/m 400mm, en Speedlite 580EX II - Manfrotto tripod 190CXPro4 + Markins Q3 -  M1 iMac 24" - 16GB RAM - 2TB SSD (MacOS Sonoma 14.4) - iPhone XR (iOS 17.4) + iPad5 WiFi (iPadOS 16.7.6)

                        Comment


                        • #13
                          Re: Een cirkelvormige selectie maken in Photoshop Cs5. Iemand?

                          Windows XP- PS CS5 - shift toets + ovaal selectiekader = perfecte cirkel.
                          (werk even perfect voor vierkant).

                          Kan een domme oplossing lijken, maar misschien eens rechts klikken op de tool die links in je werkbalk staat en dan 'alle gereedschappen herstellen'...en zien of het dan wel werkt ?

                          Groetjes

                          Comment


                          • #14
                            Re: Een cirkelvormige selectie maken in Photoshop Cs5. Iemand?

                            Als je een selectie hebt gemaakt, zoals LesC heeft uitgelegd, en deze is niet goed gepositioneerd, kan je deze verplaatsen door de spatiebalk in te drukken en te houden. Wel mag je je muisknop nog niet losgelaten hebben. Dus: cirkel tekenen, muisknop ingedrukt houden, spatiebalk indrukken en houden en positioneren.
                            Het is effectiever tijd te investeren in het maken van een goede foto dan in het digitaal nabewerken van een slechte.

                            Comment


                            • #15
                              Re: Een cirkelvormige selectie maken in Photoshop Cs5. Iemand?

                              Nog een tip :

                              Als je een eliptische selectie wil maken met een bepaald punt als centrum, hou je ALT ingedrukt

                              Voor een cirkel SHIFT + ALT
                              Computer nerds don't byte, they just nibble a bit ;)

                              Be careful who you shoot; they may shoot back

                              Comment

                              Working...
                              X