Aankondiging

Collapse
No announcement yet.

EC10: lichte en donkere delen combineren

Collapse
X
 
  • Weergaveopties
  • Begin
Clear All
new posts

  • EC10: lichte en donkere delen combineren

    Oeps, time flies when you're having fun...

    De nieuwe maand alweer begonnen, de oude EC nog niet vervangen (en dus ook nog niemand aangewezen voor een nieuwe challenge). Gelukkig heb ik nog opdrachten genoeg, dus ik heb vlug een nieuwe gemaakt. Uit de deelnemers zal ik weer gaandeweg een gelukkige aanwijzen die de volgende challenge mag kiezen

    Voor deze challenge heb ik gekozen voor het praktijkprobleem van de donkere en lichte delen in een foto. Ik doel hierbij op de situatie waarbij bv iemand vlak vóór een licht raam (met veel buitenlicht) in een donkere kamer staat. Mbv de instellingen voor lichtmeting kun je er dan voor kiezen hoe de camera dit probleem aanpakt. In de meeste gevallen betekent dit dat je kunt kiezen voor een silhouet tegen een mooie buitenscène of een goed belichte persoon (of object), maar dat alles buiten toch wel erg wit wordt.

    De oplossing is dan twéé foto's te nemen en deze te combineren. In de ene foto meet je zodanig dat het object of de persoon er mooi op komt te staan (met dus behoorlijk overbelichtte delen erbuiten) en in de tweede meet je op de rest (de persoon wordt te donker).

    Het volgende voorbeeld maakte ik in een donkere koepel in Toscane. De koepel zelf was erg donker, terwijl bovenin door de zijraampjes juist veel licht binnenviel. De beide voorbeeldfoto's zijn overigens zonder statief gemaakt en dus niet identiek. Maar door goed combineren en selecteren kun je daar toch een aardige combinatie van maken.


    ISO800, 1/8sec, F4


    ISO800, 1/40sec, F4

    Resultaat van de combinatie (en ik zet er nu natuurlijk nog niet bij hoe):




    De opdracht is dus als volgt:

    Maak (of kies uit je archief) twee van dergelijke foto's (en of dat nu een koepel is of een beeld of bloemenvaas voor een raam of open deur), toon beide (max 600 pixels) en combineer ze. Geef tevens globaal aan wat je hebt gedaan. Toon tenslotte ook het resultaat (max 800x600 pixels).

    Succes en veel plezier,
    Erik

  • #2
    even vlug een reactie posten, heb dit in een vijftal minuutjes gedaan, de lucht die ik ingevoegd heb is totaal fout (ander tijdstip, andere hoek, andere locatie,...) maar ik vond niet echt een lucht van die dag. Globaal deed ik het volgende:
    -open te bewerken foto
    -open "wolkenfoto"
    -kopieer de wolken
    -plak de wolken en kies in palet lagen "multiply"
    -werk de randen bij, gebruik maskertools, gommetje,... hoe meer tijd je in deze fase steekt hoe beter het eindresultaat

    (met dank aan digital photo, deze maand staat deze tutorial er mooi in, Mic heeft gelijk, prachttijdschrift)

    Tom

    --Canon PS A40--
    --BD0180BE--

    Comment


    • #3
      hi dentomme,

      Hoewel het niet exact de gevraagde combinatie van twee dezelfde foto's is, lijkt het plakgedeelte wel gelijkwaardig.

      Het verschil zit in het feit dat je direct na je foto nog een foto zou nemen waarbij de lucht (dus dan heb je wel de echte lucht van die dag) correct is belicht. In dat geval zou het beeld natuurlijk te donker worden.

      Combinatiewerk is overigens goed gelukt, dus hoe je het moet combineren weet je blijkbaar. Mocht je dus volgende keer eenzelfde luchtprobleem tegenkomen, neem dan een tweede foto waarbij je belicht op de lucht en combineer beide. In dat geval heb je de echte lucht erachter zitten

      Comment


      • #4
        Originally posted by Erik Mansvelders
        hi dentomme,

        Hoewel het niet exact de gevraagde combinatie van twee dezelfde foto's is, lijkt het plakgedeelte wel gelijkwaardig.

        Het verschil zit in het feit dat je direct na je foto nog een foto zou nemen waarbij de lucht (dus dan heb je wel de echte lucht van die dag) correct is belicht. In dat geval zou het beeld natuurlijk te donker worden.

        Combinatiewerk is overigens goed gelukt, dus hoe je het moet combineren weet je blijkbaar. Mocht je dus volgende keer eenzelfde luchtprobleem tegenkomen, neem dan een tweede foto waarbij je belicht op de lucht en combineer beide. In dat geval heb je de echte lucht erachter zitten
        Sorry, vond in mijn archief niet echt de benodigde foto's, heb gisteren 2 foto's getrokken en resultaat is hiier --> http://dc.netadmin.be/topic.asp?TOPIC_ID=28866 te bezichtigen

        Tom
        --Canon PS A40--
        --BD0180BE--

        Comment


        • #5
          Hoi Erik,

          bedoel je iets zoals dit?


          Deze werd samengesteld uit volgende foto's:


          Dus een keer belicht zodat het kasteel min of meer correct is, maar de achtergrond volledig donker, en de andere keer het kasteel zwaar overbelicht en de voorgrond mooi duidelijk. Uiteraard zijn er nog wel enkele andere correcties gebeurt.
          BD0055BE of te wel Krisv5
          http://users.pandora.be/kris.verhaegen/ E-mail: kris.verhaegen@pandora.be

          Comment


          • #6
            Amai Krisv5,

            jouw voorbeeld is inderdaad ook prachtig uitgewerkt vind ik! goed idee om het met een nachtopname te proberen!
            Het is zo een schitterende foto geworden!

            Comment


            • #7
              Euh, dank je wel XeroX.
              Wil je geloven dat het een toevalstreffer was. Ik was wat aan het experimenteren met een testtoestel van Nikon (C5000), en toevallig zag ik de beide opnames thuis op het scherm. Gelijk kwam het in me op om ze overeen te schuiven en wat te 'photoshoppen'tot het plaatje goed zat. Ik heb deze inmiddels 30X45 laten afdrukken en al heel wat goeie commentaren op gekregen.
              BD0055BE of te wel Krisv5
              http://users.pandora.be/kris.verhaegen/ E-mail: kris.verhaegen@pandora.be

              Comment


              • #8
                Idd krisv5, een dergelijk voorbeeld geeft de methode prima weer. Soms zal de lichtmeter van je camera moeten, maar niet kunnen kiezen. En dan kun je dat dus zoals je ziet achteraf mooi corrigeren door de camera te helpen, maw: door twee foto's te combineren waarbij voor elk apart werd gemeten

                Goed voorbeeld dus, en zoals men ziet, zelfs 's nachts te gebruiken

                Comment


                • #9
                  idd, een prachtfoto, op een hele goede manier gecombineerd. Kan zo tussen de andere posters in de winkel hangen om verkocht te worden!

                  Tom
                  --Canon PS A40--
                  --BD0180BE--

                  Comment


                  • #10
                    Dat kasteel is knap, waar is dat ergens?
                    Nikon D300 ♣ Nikkor 18-70mm f3.5-4.5 ED DX ♣ Nikkor 50mm f1.8 D ♣ Nikkor 70-200mm f2.8 VR ♣ Sigma 150mm f2.8 EX DG HSM APO Macro ♣ SB-600 ♣ Kenko AF ext. tubes 12,20,36mm
                    www.bartvo.be

                    Comment


                    • #11
                      En de EC10 wordt weer afgesloten. Hopenlijk wordt deze als tip onthouden; je zult zoiets zeker nog eens kunnen gebruiken bij dergelijke belichtingsomstandigheden.

                      Inmiddels heb ik contact gehad met dentomme die de volgende EC11 aan jullie wil voorleggen. Hij zal deze bnnenkort hier posten. Veel plezier daarmee allen,

                      Erik

                      Comment


                      • #12
                        Kasteel Bouvigne in Breda
                        grt. Chiel
                        lidnummer: BD0033NL

                        Comment


                        • #13
                          KrisV5 da's wel echt heel knap gedaan.
                          Ik ben nog niet zolang bezig in PS 7, misschien een korte uitleg hoe je beide foto's combineert ?
                          Cypho
                          Panasonic DMC-FZ1000, Sony RX100 M3

                          Comment

                          Working...
                          X