Aankondiging

Collapse
No announcement yet.

E-10 / E-20 kleuren.

Collapse
Deze discussie is gesloten.
X
X
 
  • Weergaveopties
  • Begin
Clear All
new posts

  • E-10 / E-20 kleuren.

    Het is algemeen bekend dat de E-10/20 nogal "neutrale" kleuren geeft.
    Meestal zijn die voor mij vrij goed, maar binnenopnames zonder flits vind ik dan toch een beetje te flets van kleur...
    Zonder pejoratief te willen zijn over een bepaald merk ( allemaal kwestie van smaak ) zou ik mijn kleuren een beetje willen op-peppen, maar niet zoals een Sony, laat ons zeggen meer naar de tinten van een Canon toe.
    Welke handelingen raden (eventueel andere E-10/20 gebruikers ) mij aan in Photoshop ? Ik heb al een beetje gespeeld met saturatie, contrast, individuele kleuren, maar ik kom er niet echt helemaal tot mijn volle tevredeheid uit.
    ”Dans la vie Il faut être bon - Mais pas deux fois
    Si non, on devient bonbon
    Et les gens nous mangent !"

  • #2
    Is moeilijk te zeggen Marc, het ligt er natuurlijk aan wat je precies mist aan de kleuren. En welke witbalans je bv hebt gebruikt.

    Misschien een klein voorbeeld posten en aangeven wat je er wel en niet aan bevalt en wat je anders zou willen zien ?


    Comment


    • #3
      Het is misschien niet direct zo het beste voorbeeld, maar deze foto heb ik vanavond op-een-drafje gemaakt ( P-mode, wellicht kan je de exif nog zien ? ), maar...
      1) De foto was niet zo heel scherp ( camera gaf wel correcte focus aan en ik denk dat de lichtmeting op ESP stond... )
      Dus ik heb hem ietje verscherpt in PS.
      2) De kleuren zijn flets. Het poppetje was vandaag met viltstift ingekleurd, en het waren dus mooie felle kleuren. En die komen niet zo goed overeen met de foto...

      Nu omdat ik niet veel tijd had heb ik het poppetje in de zetel gelegd en er een richtbaar halogeen leeslampje op gezet.

      Witbalans heb ik ook op AUTO laten staan...

      Had ik misschien beter op 2000 K gezet ?


      OOPS ! Ik zie net dat ie op de koop toe nog aan ISO 320 is genomen... zal er ook geen goed aan doen...



      ”Dans la vie Il faut être bon - Mais pas deux fois
      Si non, on devient bonbon
      Et les gens nous mangent !"

      Comment


      • #4
        Ik heb aan de hand van deze foto natuurlijk geen referentie, maar heb die toch eens bekeken in PS. Het ligt er ook een beetje aan wat je met felheid bedoelt. Vaak komt dat neer op iets teveel blauw in de foto. Dit moet je dan niet corrigeren met Kleurtonen of verzadiging overigens. Maar is dus moeilijk om iets over te zeggen, maar je kunt wel zelf iets proberen en aangeven of dat beter is.

        Je kunt twee dingen proberen:

        1. Open Levels en selecteer Blue. Je ziet dan het histogram met daaronder 3 driehoekjes. In de drie invoervakken staan de waarden van die 3 driehoekjes (0 - 1,0 - 255).
        schuif nu het linker driehoekje iets naar rechts (bv tot 15) en het middelste ook iets naar rechts (tot bv 0,8). ALs het goed is, wordt nu het rood wat roder en geel wat geler (zeg maar). Kijk of dit beter is (of het is wat je bedoelt)

        2. Is vergelijkbaar, maar werkt ietsje anders: Open Curves en selecteer ook hier de curve voor blauw. Je krijgt de diagonale lijn voor blauw te zien. Klik nu midden op de diagonaal en sleep deze een stukje omlaag. Vergelijk opnieuw (schakel bv een aantal keren preview in en uit).

        Na deze bewerkingen is het mogelijk om verdere bewerkingen uit te voeren. Zo kun je nu hierna wel met de verzadiging spelen (omdat het blauw nu is gereduceerd - als je eerst de verzadiging verhoogt, pep je ook het blauw op).

        Laat maar weten of dit in de richting komt die je bedoelt (de gegeven instellingen kun je natuurlijk ook minder toepassen als deze overdreven zijn, of meer als je dat nog sterker wilt). Succes

        Erik

        Comment


        • #5
          Originally posted by Erik Mansvelders
          Ik heb aan de hand van deze foto natuurlijk geen referentie, maar heb die toch eens bekeken in PS. Het ligt er ook een beetje aan wat je met felheid bedoelt. Vaak komt dat neer op iets teveel blauw in de foto. Erik
          Inderdaad Erik, mijn verwoording was idd misscien ietwat onduidelijk, maar de Oly is nogal koel in zijn kleuren, maar terzelfdertijd wat "bleekjes".
          Jouw tweede methode, met de curves is de meest aangename omdat je daar snel resultaat ziet vind ik.
          En inderdaad, ik moet eerst alleen het blauw aanpakken vooraleer ik met de verzadiging begin te stoeien ( of knoeien )

          Ik heb het net uitgetest en ik bekom inderdaad warmere kleuren,

          Ik heb onmiddellijk jou tip uitgeprint en in mijn mapje gestoken !
          Let wel: dit is een mapje om te gebruiken, niet om "vertikaal te klasseren"

          Indien ik nog wat betere foto's heb zal ik dit zeker nog eens grondiger uitproberen en wie weet, post ik wel het resultaat !

          In ieder geval bedankt voor de genomen moeite en tijd !
          ”Dans la vie Il faut être bon - Mais pas deux fois
          Si non, on devient bonbon
          Et les gens nous mangent !"

          Comment

          Working...
          X