Aankondiging

Collapse
No announcement yet.

DPI bepalen als je MB kent ?

Collapse
X
 
  • Weergaveopties
  • Begin
Clear All
new posts

  • DPI bepalen als je MB kent ?

    Hallo,

    Voor een bepaalde publicatie vraagt men foto's in 300 dpi. Hoe weet je hoeveel dpi een foto is (waar kan je dit vinden). Kun je het aantal dpi bepalen als je het aantal MB of KB kent van een foto.
    Als je een foto in een bewerkingsprogramma bijsnijdt dan verandert (bij mij toch - beginner) het aantal MB of KB. Verandert het aantal dpi dan ook ?

    bedankt
    Alain

  • #2
    Re: DPI bepalen als je MB kent ?

    Fotos hebben GEEN dpi (moet trouwens PPI zijn) .. Fotos worden enkel afgedrukt bij een bepaalde PPI wat dan meteen de grootte bepaalt van de afgedrukte foto. (Aantaal pixels/PPI = maat in duim)
    Uitgeverijen die een foto vragen "in dpi" kennen gewoon hun vak niet .. tenzij ze er ook de afrukgrootte bij vermelden ..

    Comment


    • #3
      Re: DPI bepalen als je MB kent ?

      als je met de muisaanwijzer even wacht op je bestand voor je het openklikt zie je het aantal pixels staan bij afmetingen

      bv met mijn pocketje van HP met 5.2 Mpixels kan ik op beste kwaliteit 2576 x 1952 mee halen , wat voldoende is voor 16 cm op 21 cm aan 300dpi, heb je minder pixels dan is je foto minder groot

      kijk ook maar eens bij kruidvat voor wat meer uitleg http://www.kruidvat.nl/domains/defau...kwaliteit.aspx ,mvg david

      Comment


      • #4
        Re: DPI bepalen als je MB kent ?

        Regulus heeft gelijk.
        Uitgebreide info hierover op mijn site:
        Misverstanden over Dpi

        Comment


        • #5
          Re: DPI bepalen als je MB kent ?

          Oorspronkelijk geplaatst door wia Bekijk bericht
          Regulus heeft gelijk.
          Uitgebreide info hierover op mijn site:
          http://www.dpiphoto.eu/dpi2.htm
          Je site vat het behoorlijk goed samen .. als je wil weten hoe de 72dpi mythe inmekaar steek kijk dan op
          http://www.scantips.com/no72dpi.html

          ... de oorsprong ligt in een ver verleden bij de toenmalige (moderne!) 14 inch Apple monitor .. een flauwe plezante vond dat bij een resolutie van 800x600 het "beeld" op 72dpi uitkwam .. a myth was born

          Comment


          • #6
            Re: DPI bepalen als je MB kent ?

            Oorspronkelijk geplaatst door wia Bekijk bericht
            Regulus heeft gelijk.
            Uitgebreide info hierover op mijn site:
            http://www.dpiphoto.eu/dpi2.htm
            Spijtig dat hij hier en daar kort door de bocht gaat.
            Hij laat ook na om wat konsekwent dpi en ppi te gebruiken.
            Volgens zijn uitleg komt dpi van de inktjets, maar dit bestond al voor de inktjets.
            Ook het verhaal van waarom er voor druk 300 ppi gebruikt wordt ontbreekt.
            Eigenlijk veel opmerkingen over wat anderen allemaal fout doen en zien, maar simple duidelijke verklaringen vind ik er niet.

            even een poging tot verduidelijking:
            PPI = pixels per inch (indeling om te kunnen rekenen voor gebruik in drukwerk) Heeft niet echt zin voor schermgebruik omdat de schermen, zeker de huidige generatie teveel verschillende resoluties hebben.

            DPI = Dots Per Inch. Dot als de eenheid van grote bij output, ttz dit kan inkjetbubbels, laserpuntgrote bij laserprinter (bvb 600 of 1200 dpi) of belichters (2400 dpi) zijn.
            LPI = is de rasterlineatuur, of het aantal puntjes die er zouden kunnen gedrukt worden bij drukken op de pers, over een inch.

            300 PPI herkomst; voor degelijk drukwerk word er gerekend op een rasterlineatuur van 150 LPI.
            Om elektronisch een goed rasterpunt te genereren wordt er grofweg van uitgegaan dat men 4 pixels nodig heeft om 1 rasterpunt te maken. dus 150 x 2 = 300. (x2 en niet x4 want we werken zowel in hoogte als in breedte)
            Dit is geen wet, simpelweg een afspraak.
            Bij het gebruik van ander rastertypes dan de basis ronde punten kan men hiervan afwijken, en meer en meer wordt er aanvaard dat er gewerkt wordt met een factor van 1,5 ipv 2 dus 150x1,5= 225

            tenslotte, er wordt nogal gemakkelijk omgesprongen met resampelen ofte herberekenen in photoshop(= toveren en digitale zoom). Wees daar heel voorzichtig mee, je verknoeid heel snel een foto hiermee. Liever wat te lage PPI aanleveren dan een foto te verknoeien.

            Comment


            • #7
              Re: DPI bepalen als je MB kent ?

              Oorspronkelijk geplaatst door krisdg Bekijk bericht
              Spijtig dat hij hier en daar kort door de bocht gaat.
              snip
              even een poging tot verduidelijking:
              PPI = pixels per inch (indeling om te kunnen rekenen voor gebruik in drukwerk) Heeft niet echt zin voor schermgebruik omdat de schermen, zeker de huidige generatie teveel verschillende resoluties hebben.

              .
              Schermen hebben sowieso geen PPI .. schermen hebben enkel een raster met een dot pitch .. daarop wordt door de video driver de, door de gebruiker ingestelde, schermresolutie gemapt .. als iemand zo idioot wil zijn om daaruit een PPI te berekenen, be my guest ... dat het nogal onnozel is spreekt voor zichzelf als je die "PPI" gaat berekenen voor de verschillende "schermresoluties" op hetzelfde scherm ..

              Comment


              • #8
                Re: DPI bepalen als je MB kent ?

                Oorspronkelijk geplaatst door regulus Bekijk bericht
                Schermen hebben sowieso geen PPI .. schermen hebben enkel een raster met een dot pitch .. daarop wordt door de video driver de, door de gebruiker ingestelde, schermresolutie gemapt .. als iemand zo idioot wil zijn om daaruit een PPI te berekenen, be my guest ... dat het nogal onnozel is spreekt voor zichzelf als je die "PPI" gaat berekenen voor de verschillende "schermresoluties" op hetzelfde scherm ..
                tja even de draad kwijt.
                Ik dacht dat ik duidelijk melde dat ppi gebruikt wordt in de berekening voor DRUKWERK. ik druk niet op schermen of monitoren.
                Trouwens wie vertrekt er hier van een scherm?????
                Snap je punt echt niet in verband met het citaat dat je maakt.

                Comment


                • #9
                  Re: DPI bepalen als je MB kent ?

                  Om je toch eventjes te helpen :

                  een A4 is 210 x 297 mm. Dit is omgerekend 8.3 × 11.7 inch. ( 1 inch = 25,4 mm). Als je 300 dpi (dots per inch) wilt bekomen op een A4 zal je een minimale resolutie van 2490 x 3510 pixels moeten hebben (8.3x300=2490). In photoshop (of eenvoudigere programma's als irfanview) kan je dit eenvoudig instellen met "image size", zonder zelf te moeten rekenen.

                  PS : de voorgestelde resolutie is enkel goed voor formaat A4. Voor jouw drukwerk zal dit waarschijnlijk anders zijn.
                  Canon EOS 400D, Sigma 17-70 2.8/4.5, Canon 50 1.8, Canon 55-250 IS
                  scriptie in ontwikkeling : www.kunstigdigitaal.be

                  Comment


                  • #10
                    Re: DPI bepalen als je MB kent ?

                    Oorspronkelijk geplaatst door Alain_M Bekijk bericht
                    Hallo,

                    Voor een bepaalde publicatie vraagt men foto's in 300 dpi. Hoe weet je hoeveel dpi een foto is (waar kan je dit vinden). Kun je het aantal dpi bepalen als je het aantal MB of KB kent van een foto.
                    Als je een foto in een bewerkingsprogramma bijsnijdt dan verandert (bij mij toch - beginner) het aantal MB of KB. Verandert het aantal dpi dan ook ?

                    bedankt
                    Alain
                    om terug te komen op de originele vraag.
                    1) Om te weten op welke ppi een foto ingesteld staat voor afdruk, kan je dat bij photoshop vinden onder image size (afbeeldingsgroote?), in het onderste gedeelte document formaat. Zoals je zal zien is dit gekoppeld aan documentafmetingen. (document is de afdruk niet het digitale beeld.)
                    2) Neen men kan niet bepalen hoeveel dpi een foto heeft aan de hand van zijn bestandsgroote.
                    Men kan zelf niet het aantal pixels weten.
                    De bestandsgroote wordt bepaald door meerdere factoren.
                    Pixeldiepte( 8, 16 bits), aantal kleuren (rgb of cmyk) bestandsformaat,...

                    Indien je een foto simpelweg bijsnijdt (cropt) verwijder je pixels. het aantal pixels wordt gewijzigd. Hoe daarna de pixels verdeeld worden bij een afdruk, het aantal pixels per lopende eenheid dat gebruikt wordt, heeft daarmee nikske te maken.
                    PPI heeft enkel zin in een combinatie aantal pixels om een documentoppervlakte te vullen. Zonder de oppervlakte geen PPI.

                    Comment


                    • #11
                      Re: DPI bepalen als je MB kent ?

                      Oorspronkelijk geplaatst door regulus Bekijk bericht
                      Je site vat het behoorlijk goed samen .. als je wil weten hoe de 72dpi mythe inmekaar steek kijk dan op
                      http://www.scantips.com/no72dpi.html

                      ... de oorsprong ligt in een ver verleden bij de toenmalige (moderne!) 14 inch Apple monitor .. een flauwe plezante vond dat bij een resolutie van 800x600 het "beeld" op 72dpi uitkwam .. a myth was born
                      Die link staat op mijn site. Een hele goede site met veel nuttige info. Alleen nogal breedvoerig geformuleerd. Daar verontschuldigt hij zich ook voor in een inleiding. Maar, zegt hij, dat is nu eenmaal mijn stijl.
                      Sommige zaken op zijn site zijn trouwens achterhaald, dat zou hij wat moeten aanpassen, bijvoorbeeld over printerresolutie.
                      Misverstanden over Dpi

                      Comment


                      • #12
                        Re: DPI bepalen als je MB kent ?

                        Oorspronkelijk geplaatst door krisdg Bekijk bericht
                        Spijtig dat hij hier en daar kort door de bocht gaat.
                        Hij laat ook na om wat konsekwent dpi en ppi te gebruiken.
                        Volgens zijn uitleg komt dpi van de inktjets, maar dit bestond al voor de inktjets.
                        Ook het verhaal van waarom er voor druk 300 ppi gebruikt wordt ontbreekt.
                        Eigenlijk veel opmerkingen over wat anderen allemaal fout doen en zien, maar simple duidelijke verklaringen vind ik er niet.

                        even een poging tot verduidelijking:
                        PPI = pixels per inch (indeling om te kunnen rekenen voor gebruik in drukwerk) Heeft niet echt zin voor schermgebruik omdat de schermen, zeker de huidige generatie teveel verschillende resoluties hebben.

                        DPI = Dots Per Inch. Dot als de eenheid van grote bij output, ttz dit kan inkjetbubbels, laserpuntgrote bij laserprinter (bvb 600 of 1200 dpi) of belichters (2400 dpi) zijn.
                        LPI = is de rasterlineatuur, of het aantal puntjes die er zouden kunnen gedrukt worden bij drukken op de pers, over een inch.

                        300 PPI herkomst; voor degelijk drukwerk word er gerekend op een rasterlineatuur van 150 LPI.
                        Om elektronisch een goed rasterpunt te genereren wordt er grofweg van uitgegaan dat men 4 pixels nodig heeft om 1 rasterpunt te maken. dus 150 x 2 = 300. (x2 en niet x4 want we werken zowel in hoogte als in breedte)
                        Dit is geen wet, simpelweg een afspraak.
                        Bij het gebruik van ander rastertypes dan de basis ronde punten kan men hiervan afwijken, en meer en meer wordt er aanvaard dat er gewerkt wordt met een factor van 1,5 ipv 2 dus 150x1,5= 225

                        tenslotte, er wordt nogal gemakkelijk omgesprongen met resampelen ofte herberekenen in photoshop(= toveren en digitale zoom). Wees daar heel voorzichtig mee, je verknoeid heel snel een foto hiermee. Liever wat te lage PPI aanleveren dan een foto te verknoeien.
                        Je voelt je geloof ik een beetje aangesproken. Ja, kritiek krijgen is nooit leuk. Bedenk even: het is niet persoonlijk bedoeld. De bedoeling is het onderwerp te verduidelijken.
                        Je hebt het stuk trouwens wat te haastig gelezen. Waardoor je onjuiste opmerkingen maakt. Ook over resamplen. Ik waarschuw juist heel erg voor onnodig resamplen. Lees alle hoofdstukjes nog maar eens goed door. Het staat op verschillende plekken. En lees zeker het hoofdstukje: aanleverspecificatie 300 dpi, wat kan er misgaan.
                        Misverstanden over Dpi

                        Comment


                        • #13
                          Re: DPI bepalen als je MB kent ?

                          Oorspronkelijk geplaatst door wia Bekijk bericht
                          Je voelt je geloof ik een beetje aangesproken. Ja, kritiek krijgen is nooit leuk. Bedenk even: het is niet persoonlijk bedoeld. De bedoeling is het onderwerp te verduidelijken.
                          Je hebt het stuk trouwens wat te haastig gelezen. Waardoor je onjuiste opmerkingen maakt. Ook over resamplen. Ik waarschuw juist heel erg voor onnodig resamplen. Lees alle hoofdstukjes nog maar eens goed door. Het staat op verschillende plekken. En lees zeker het hoofdstukje: aanleverspecificatie 300 dpi, wat kan er misgaan.
                          Het enige waarop ik me aangesproken voel is dat er weeral een zoveelste rond de pot draaien gehouden word, dat er veralgemeend word, niet alle drukkers zijn oenen.(ben geen drukker maar heb wel grafische achtergrond)
                          Wat ik hierboven zeg , vertel ik al jaren. (waar zit de fout in mijn uitleg?)
                          Ik kom ook al jaren mensen tegen die elementjes uit de context trekken en dan daarmee hun grote gelijk willen halen, mijn interesseert vooral het eindresultaat.
                          Trouwens vertel me eens waar er in je uitleg iets te vinden is over resoluties voor beelden in een pdf., nogthans heel belangrijk als webformaat en dus voor schermgebruik.
                          Daar heeft het voor webgebruik het wel zin om naar de ongeveer "72ppi" te gaan.
                          Waarom, dat zou je intussen wel weten zeker.

                          Comment


                          • #14
                            Re: DPI bepalen als je MB kent ?

                            mijn opmerking is al achterhaald door de andere reacties
                            Nikon D7100 + battery grip + Speedlight SB600 + Nikkor 50 mm 1.8 G + Tamron 17-50 2.8 + Nikkor 55-200 VR + Tamron 70-200 2.8 + Tamron 18-270 VC

                            Comment


                            • #15
                              Re: DPI bepalen als je MB kent ?

                              Citaat KrisdG: Het enige waarop ik me aangesproken voel is dat er weeral een zoveelste rond de pot draaien gehouden word, dat er veralgemeend word, niet alle drukkers zijn oenen.(ben geen drukker maar heb wel grafische achtergrond)
                              Wat ik hierboven zeg , vertel ik al jaren. (waar zit de fout in mijn uitleg?)
                              Ik kom ook al jaren mensen tegen die elementjes uit de context trekken en dan daarmee hun grote gelijk willen halen, mijn interesseert vooral het eindresultaat.
                              Trouwens vertel me eens waar er in je uitleg iets te vinden is over resoluties voor beelden in een pdf., nogthans heel belangrijk als webformaat en dus voor schermgebruik.
                              Daar heeft het voor webgebruik het wel zin om naar de ongeveer "72ppi" te gaan.
                              Waarom, dat zou je intussen wel weten zeker. Einde citaat.

                              Mijn reactie: Ik zeg niet dat je alles fout zegt. Je geeft aanvullingen over LPI enzo. Over PDF enzovoort. Ja, zo zijn er nog tientallen andere zaken te bedenken. Voor mijn doelgroep staan de belangrijkste zaken op de site. Aanverwante zaken zijn op andere sites te vinden.

                              Diverse opmerkingen (niet alle!) zijn onjuist. Over resamplen bijv. en over het gebruik van dpi/ppi, over 72 dpi. Staat allemaal uitvoerig uitgelegd in mijn artikel.

                              Een ander deel van jouw kritiek is zo warrig geformuleerd dat ik er niet eens uit op kan maken wat je er nou precies mee bedoelt. Daarom kan ik er ook niet inhoudelijk op ingaan. Misschien heb je wel iets heel zinnigs te melden, ik kan het er niet uit halen. Misschien iemand anders van de forumleden.
                              Misverstanden over Dpi

                              Comment

                              Working...
                              X